کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

تقدیم به شهید غلامحسین فتحی

کوثرنامه

نوحه های شب عاشورا
***************

زمینه شب عاشورا

تو سینه از غم تو دلشوره دارم

از آسمون چشمام بارون میبارم

شب آخر رسید انگار نمیشه باوره زینب

سایه ت انگار که فردا ظهر میشه کم از سره زینب

چه جوری باید بشم از تو جدا

به روی خاک غریبی می شینم

ندارم طاقت ظهر فردا حسین

به روی نیزه سرتو ببینم

جلو چشام فردا حسین۳ میزنی دست و پا حسین۳

وای، شنیدم که نامرده شمر

وای، بی حیا و بی درده شمر

وای، خنجرش رو تیز کرده شمر

((وای ، امون ای دل ای دل ای دل))

فردا میره سر تو بالای نیزه

من می مونم میون چشمای هرزه

تازه فردا شروع میشه قصه ی غربتِ زینب

بدونِ تو داداش فردا میشکنه حُرمت زینب

بی تو و عباس میسوزه جیگرم

می زنند آتیش کوفیا به حرم

بی حیا هستند همه شون به خدا

بعده تو معجر میکشن ز سرم

بعده تو از سیلی حسین۳ رُخم میشه نیلی حسین ۳

وای، بی تو زینب تنها میشه

وای، اسیره نامردا میشه

وای، سرِ معجر دعوا میشه

حسین غلامی

********************

شب عاشورا

 

رسیده شب آخر ای علمدار من
بگرید آسمان بر این دل زار من
رسیده وقت سفر ، سرم به خنجر سپر
فدای حق دست و سر
غرق در زمزمه ام ، کشته بی واهمه ام
زاده ی فاطمه ام ، واویلتا
واویلا واویلا
******
عاشقان شهادت همه غرق دعا
صوت قرآن بلند به دشت کرب و بلا
شب شب شور و شعور ، کرب وبلا پر ز نور
کرب و بلا دشت طور
آماده دشمن پست ، خوش حال و سر خوش و مست
بر حسین آب و ببست ، واویلتا
واویلا واویلا
******
سر من زینبم بروی نی می رود
روی خار صحرا دختر من می دود
به کربلا خواهرم ، چو لاله ی پرپرم
تشنه لب و بی سرم
جسمم بی سر بشود ، چون گل پرپر بشود
بر روی نی بشود ، واویلتا
واویلا واویلا


*************************
شب عاشورا

 

بابا شب آخریه که سایَتِ
(روی سر ماست)2
فردا به جای شونه هات سرم روی
(خاکای صحراست)2
فردا میشه دختر تو آواره
فردا میشه گوشام بی گوشواره
(رباب می مونه دیگه بی گهواره)2
بابا حسین یاحسین مولا
******
اسم تیر و نیزه می یاد بابا حسین
(دلم می لرزه)2
تا میشنوم نعره های حرمله رو
(تنم می لرزه)2
نیاد که مضطر ببینمت بابا
نیاید که پرپر ببینمت بابا
(رو خاکا بی سر ببینمت بابا)2
بابا حسین یاحسین مولا

***************************

داری میری نمیگی من جون به لبم
ببین دارم میسوزم و غرق تبم

من خواهر پریشون تو زینبم
کاش یکبار دیگه برگردی (۲(
داری می ری نمیگی فکر یار کنم
میون این نامحرما چه کار کنم

حرم رو به ناقه چطور سوار کنم
کاش یکبار دیگه برگردی (۲(
مهلاً مهلا جون زهرا پیاده شو ز مرکب
جونی بده محل بذار یه بار دیگه به زینب
برگرد داداش / مادرم گفته / لب بذارم رو / جای اون خنجر
(
۲)اصلاً بشین / تا بخونیم باز / روضهی میخ و / سینهی مادر
کاش یکبار دیگه برگردی (۲(
وقتی دیدم خیره به آسمون شدی وقتی دیدم با نیزه سرنگون شدی
وقتی دیدم چشمهی غرق خون شدی
گفتم دیگه برنمیگردی (۲(
وقتی دیدم هرکی با هر چی میزنه وقتی دیدم که چشمها خیره به منه
یک گوشه داره فاطمه مو میکنه
گفتم دیگه برنمیگردی (۲(
تا اومدم سپر بشم هلم دادن برادر
دیدم سر غارت تو دعوا شده تو لشگر
دیدم یکی/ داره میریزه / آب پیش چشمات / رو زمین داداش
(
۲)دیدم یکی / داره میکوبه / چکمه رو سینهت / گفتمش یواش
گفتم دیگه برنمیگردی (۲(

******************************

زمینه  شب عاشورا
شب قدر و شب . مناجات و دعاست
شب دلواپسی . شب اشک و بکاست
نشسته تو خیمه زینب با غماش
میباره اشکای غربت از چشاش
میخونه تو گوش داداش
میمیرم . از این غم و از این دل بیقراری
میمیرم . اگه بری منو تنها بزاری
***
برا من سخته که . ببینم مضطری
به پاس انگار توی . دل تو محشری
چرا به زیر لب داری زمزمه
میاری دایما نام فاطمه
چشات غرق اشک و غمه
میمیرم . از این همه غم و اشکای جاری
میمیرم . اگه بری منو تنها بزاری

*********************
زمینه شب عاشورا
ای به قربان تو خواهر شب آخر
شب داغه یارم
گریه هر دم شده کارم دلم بی قرار است
حسین وای
اُخیه بگو خواهرم رو بگیره
دعا کن که قبل از تو زینب بمیره
نبینه اسیره
آه ز دنیا سیره زینب
ببین که پیره زینب بی تو میمیره زینب
“”
آه حبیبی یا ثارالله “”
از نگاه غریب تو دلم خون شد
نگار غریبم
من بمیرم که تنهایی تو یار غریبم
حسین وای
فدای تو ای حاصل عمر زهرا
میبینم که ور میداری خار صحرا
برا عصر فردا
آه بیا ای جان خواهر
بیا این شب آخر بمان پیشم برادر
سید علی رکن الدین

**************************
آهم شده سرد ، دلم پٌره درد
همش دلشوره دارم ای گل زهرا
برادره من ، ای یاوره من
چی میشه عصره فردا توی این صحرا
همش دلشوره دارم بر سره تو چی میاد فردا
سره عباس و عون و جعفره تو چی میاد فردا
اینا خیلی برادر کینه از اسمه علی دارن
سَرِ شیرخواره وُ این اکبره تو چی میاد فردا
 
حسین … وای
دلم پُره تب ، جونم روی لب
چی میاد بر سره اهلِ حرم فردا
عزیزه خدا ، بکن تو دعا
نشه غارت برادر معجرم فردا
می دونم می شْکنن اینجا برادر حُرمته مارو
دارن این قومِ کافر تو دلاشون بُغضه زهرارو
الهی ای برادر جان بمیرم من همین امشب
نبینه خواهره غمدیده ی تو ظهر فردارو
مجید خانی

***************************
مظلوم وتنها ارباب غریبه
صحرا سراسر پر از عطر سیبه
آه بمیرم
روی خاکا نشسته بایک نیزه شکسته
.
واویلا
مادر غریبونه رفته از حال
داره میبینه حسین و تو گودال
آه بمیرم
سرش رو که بریدن. سر نیزه کشیدن.
واویلا
حامد الواری

********************************
زمینه نوحه شب عاشورا

میگردم تا دم صبح به دور سرت ای دلبر
حتی فکر جدائی شهیدم کند ای سرور
ای شه تشنه لب شط شد به گمانم ته خط
به دعایم به صدایم نظری کن ای آقا
چه کند یک زن بی کس تک و تنها در صحرا
یابن الزهرا واویلا - ۳ - مولا
فرد آخر چگونه ببینم به رو افتادی
با یک حلق پر از خط بریده گلو افتادی-۲
در بر من جان خواهر پا مکشی ای برادر-۲
بنشین تا که بچینم ز سر تو گیسو را
نزند کس سر پنجه خم مویت با دعوا
یابن الزهرا واویلا  ۳ - مولا
کم کم رنگ سفیدی به مویم هویدا گشته
این پیراهن ز مادر برایم معما گشته-۲
کن به تن پیرُهنت را تا که بپوشد بدن را- ۲
نکند که تن عریان شده ات را دریابم
وسط خون سروصورت به تن تو میسابم
یابن الزهرا واویلا  ۳ - مولا
مجتبی صمدی

**************************
نوحه  شب عاشورا
اى همه جا سایه ى تو روى سرم ثارالله
ناله کنم همنفس اهل حرم ثارالله
مبادا بدون تو زنده بمانم
مبادا دمى نوحه ات را نخوانم
نوحوا علی الحسین سلطان کربلا
سید علی رکن الدین

************************

میری خدا پشت و پناهت (برادر )۳
می کشه منو این نگاهت (برادر )۳
وای میری به میدون وای می باره بارون
میشه جسمت پر از خون
حسین آقام
بزا ببوسم من گلوتو (واویلا)۳
خوب ببینم نور روتو (واویلا)۳
آه فدایی داری آه صبروقراری
منو تنها می زاری
حبیب باقرزاده
*****************************


زمینه شب عاشورا

شب وداع و ماتم است سینه پر از تاب و تب است

شب عروج عاشقان شب حسین و زینب است۲

میرسدخیمه به خیمه صوت قرآن بگوش

زینب غمزده دلشکسته رفته زهوش

حسینم وا حسین۴

زینب فدای تو حسین الهی ای خون خدا

نبینمت به قتلگه سرت بروی نیزه ها۲

ای عزیز مادرم نبینمت بی کسی

عصر فردا تو بداد زینبت میرسی؟

حسینم وا حسین۴

حامد الواری

***********************

شب عاشورا

شبِ عاشورا رسیده – ببارد اشکم ز دیده

شود فردا قامتم خم – کنارِ رأسِ بریده

حسین جان – غریبِ کربلائی

از امشب – رسد بوی جدائی

نبینم – به رویِ نیزه‌هائی

دعا کن قبل از تو من بمیرم

زدست و پایِ تو بوسه گیرم

فقط فکر اینکه تو نباشی – کرده پیرم

حسین جان – عزیز مادرم

مکن گریه خواهر من – بیا نشین در بر من

که گویم فردا می‌آید – بلاهائی به سرِ من

عزیزم – تو فردا بی‌پناهی

نماند – برایت تکیه‌گاهی

کنارِ – خودم در قتلگاهی

نما آماده آن پیرهن را

که می‌بینی جسمی بی‌کفن را

میانِ مقتل بینی تو عریان – این بدن را

حسین جان – عزیز مادرم

تو فردا یاور نداری – دو دستت بر سر گذاری

ببین نرمیِّ گلویم – نما کمتر بی‌قراری

عزیزم – خورِد نیزه گلویم

بگیرد – یکی آشفته مویم

نمائی – به زحمت جستجویم

بیائی بی‌معجر بین گودال

زمانی که جسم رفته از حال

ببین لبهایم زیر چکمه – گشته پامال

حسین جان – عزیز مادرم

قاسم نعمتی

*********************

  شب عاشورا

آخرین شبیِه که هستی کنارم

میخوام آروم سر روی پاهات بذارم

باورم نمیشه باید عصر فردا

از تن تو نیزه هاروُ دربیارم

میخوام که امشب داداشی یه دل سیر نگات کنم

کاش بذاری که قبل تو برمُو جون فدات کنم

سرمو خاک پات کنم

دلم گرفته به خدا – منُ تو غم نکن رها

از رفیقت نشو جدا

حسین جان

دلهره داره منُ میکشه امشب

دعاکن که قبل تو بمیره زینب

تو خودت بگو که من چطور ببینم

رشته های حنجرت رو نامرتب

شاید که آروم بگیرم دست می ندازم به گردنت

چطور ببینه خواهرت، دراومده پیرهنت

غارت زده شده تنت

روی تنت گل میکارم – رو دهنت پا میذارن

هجوم سر من میارن

حسین جان

تن بچه ی رباب مث آتیشه

ترک افتاده لبش شبیه شیشه

هرچی رفت تو خیمه ها اینور و اونور

به خدا یه قطره آب پیدا نمیشه

شیش ماهه داره از عطش لب به روی لب میسابه

امشب شب آخره که رقیه آروم میخوابه

تو خیمه قحطی آبه

فردا شهید میشه باباش – میره خار صحرا تو پاش

کم میشه یکدفعه موهاش

مجتبی صمدی

*************************

شب عاشورا

 

بابا شب آخریه که سایَتِ
(روی سر ماست)2
فردا به جای شونه هات سرم روی
(خاکای صحراست)2
فردا میشه دختر تو آواره
فردا میشه گوشام بی گوشواره
(رباب می مونه دیگه بی گهواره)2
بابا حسین یاحسین مولا
******
اسم تیر و نیزه می یاد بابا حسین
(دلم می لرزه)2
تا میشنوم نعره های حرمله رو
(تنم می لرزه)2
نیاد که مضطر ببینمت بابا
نیاید که پرپر ببینمت بابا
(رو خاکا بی سر ببینمت بابا)2
بابا حسین یاحسین مولا

 

************************

شب عاشورا

 رسیده شب آخر ای علمدار من
بگرید آسمان بر این دل زار من
رسیده وقت سفر ، سرم به خنجر سپر
فدای حق دست و سر
غرق در زمزمه ام ، کشته بی واهمه ام
زاده ی فاطمه ام ، واویلتا
واویلا واویلا
******
عاشقان شهادت همه غرق دعا
صوت قرآن بلند به دشت کرب و بلا
شب شب شور و شعور ، کرب وبلا پر ز نور
کرب و بلا دشت طور
آماده دشمن پست ، خوش حال و سر خوش و مست
بر حسین آب و ببست ، واویلتا
واویلا واویلا
******
سر من زینبم بروی نی می رود
روی خار صحرا دختر من می دود
به کربلا خواهرم ، چو لاله ی پرپرم
تشنه لب و بی سرم
جسمم بی سر بشود ، چون گل پرپر بشود
بر روی نی بشود ، واویلتا
واویلا واویلا

***********************

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی