کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

تقدیم به شهید غلامحسین فتحی

کوثرنامه

اساسنامه هیئت

  • ۱۲۶۶ نمایش
  • بسم الله الرحمن الرحیم

    اللهم صل علی محمد وآل محمد و عجل فرجهم

    قل لا اسئلکم علیه اجراً الاّ المودة فی القربی

    ******************

    اساسنامه هیئت ذاکران فاطمی

    فصل اول : کلیات

    ماده 1- نام :

    نام این تشکل « هیئت ذاکران فاطمی » می باشد ، که در این اساسنامه جهت اختصار « هیئت » ذکر می شود. و منظور از کلمه ذاکران کلیه افرادی است که در یکی از چهار شاخه « مداحی ، شاعری ، سخنرانی ، نویسندگی » مهارت داشته ، و از این طریق در گسترش و ترویج شناخت ، مدح و منقبت ، و برگزاری مجالس عزاداری ، و بزرگداشت اهل بیت (علیهم السلام) فعالیت نمایند.

    ماده 2- مرکزیت :

    مرکز فعالیت هیئت ، شهرستان اراک می باشد ، و در صورت فراهم شدن موقعیت و امکانات ، با تصمیم و تصویب هیئت مرکزی می تواند در سایر شهرستان ها فعالیت نماید.

    ماده 3- نوع فعالیت :

    فعالیت هیئت « فرهنگی – مذهبی » می باشد، که به صورت برگزاری جلسات آموزشی تخصصی ، برای افزایش آگاهی علمی لازم ، تخصص های عملی مورد نیاز، و ارتقاء معنویت عزیزان ذاکر عملی می گردد.

    لازم به ذکر است فعالیت این هیئت به صورت جلسات هفتگی از سال 1386 (ماه رجب) شروع شده و به لطف خدای متعال تا زمان تصویب این اساسنامه (120) جلسه داشته است. و با توجه به لزوم انسجام و داشتن اساسنامه ، با تشخیص اعضای محترم اقدام به تهیه اساسنامه شد.

     

    فصل دوم: اهداف هیئت

    ماده 4- اهداف هیئت به شرح زیر می باشد:

    1-                تعمیق و گسترش معرفت ، محبت ، مودت و پیوند قلبی و عاطفی با اهل بیت (علیهم السلام).

    2-                مقابله هوشمندانه و صحیح با تبلیغات گوناگون دشمن ، و حفظ و اشاعه تولی و تبری از طریق بیان فضایل و مناقب خاندان وحی (علیهم السلام)

    3-                ترویج و گسترش استفاده از اشعار، سبک ها و آهنگ های شایسته در خواندن نوحه و اشعار ، به طوری که متناسب با شئون والای اهل بیت (علیهم السلام) و ارزشهای اسلامی و مطابق با نظرات مقام والای ولایت فقیه باشد.

    4-                ارتقاء و افزایش صلاحیت های تخصصی و کسب فضایل معنوی ذاکران در جهت انجام هرچه بهتر وظیفه و مسئولیت عظیم ذاکر بودن ایشان.

    5-       عملی کردن رهنمودهای مقام ولایت ، در بر پایی مجالس ذکر اهل بیت (علیهم السلام) در ابعاد ( معارف و اخلاقیات)، (مدایح و مراثی)، و تلاش در بالا بردن تخصص علمی و عملی و معنویت ذاکران عزیز.

    فصل سوم: ارکان هیئت

    ماده 5-  هیئت دارای سه رکن اساسی به شرح زیر می باشد ، که در ادامه تعریف و فعالیت های هر رکن بیان می شود:

    الف) اعضاء                 ب) هیئت مرکزی                     ج) جلسه هفتگی

    الف) اعضاء

    ماده 6- تعریف عضو: عضو به شخصی گفته می شود که با داشتن شرایط ذیل در جلسات هفتگی شرکت نموده، و وظایف مربوط به خو را انجام دهد:

    1-                داشتن توانایی قابل قبول در حداقل یک از زمینه های ذاکری ( مداحی ، شاعری ، سخنوری، نویسندگی ) در حدی که قادر بر اداره و هدایت یک هیئت باشد.

    2-                اعتقاد والتزام عملی به اصل ولایت فقیه و نظام مقدس جمهوری اسلامی.

    3-                برخورداری از حسن شهرت در اجتماع ، و نداشتن هیچگونه سوء شهرت.

    4-                عدم عضویت و نداشتن وابستگی حزبی و گروهی در جناحهای مخالف نظام و ولایت.

    5-                داشتن زمینه و اشتیاق، و توانایی یادگیری و یاد دهی تخصصی ، در یکی از زمینه های مورد نیاز.

    6-                پذیرفتن و امضای فرم عضویت (پذیرفتن اساسنامه هیئت)

    ماده 7- نحوه عضویت :عضویت افراد در هیئت ، به یکی از روش های زیر صورت می گیرد:

    1-                افرادی که حائز شرایط باشند ، با دعوت هیئت مرکزی یک جلسه به عنوان مهمان در هیئت شرکت نموده ، و سپس عضویت آنها توسط هیئت مرکزی بررسی و در صورت تصویب به عضویت پذیرفته می شوند.

    2-                افراد داوطلب عضویت ، پس از پر کردن فرم درخواست ، و بررسی توسط هیئت مرکزی ، در صورت تصویب به عضویت پذیرفته می شوند.

    تبصره1- کسانی که در حال حاضر (زمان نوشتن اساسنامه) در جلسات شرکت می کنند با پر کردن فرمهای لازم، عضو هیئت محسوب می شوند.

    ماده 8-  وظایف عضو :

    1-                شرکت در جلسات هفتگی به صورت منظم

    2-                قبول مسئولیت های محوله مربوط به فعالیت های هیئت که توسط مدیر جلسه تعیین می شود.

    3-                پرداخت حق عضویت به عنوان هزینه های جاری هیئت ، در صورت نیاز.

    4-                داشتن تعهد به اجرای قوانین هیئت.

    تبصره 2- در صورت پرداخت حق عضویت ، یا هرگونه کمک مالی به هیئت، آن وجه یا مال به هیئت تعلق دارد و قابل بازگشت به عضو نمی باشد.

    ماده 9- عدم عضویت:

     هریک از افراد عضو هیئت در صورتی که مشمول یکی از بند های زیر گردد، لغو عضویتش در هیئت مرکزی بررسی میشود، و در صورت تصویب ، فعالیت ایشان در هیئت خاتمه پیدا میکند:

    1-                درخواست کتبی عضو مبنی بر استعفا و عدم عضویت.

    2-                در صورت از دست دادن شرایط عضویت ، تخلف از وظایف، و عدم رعایت اساسنامه هیئت

    3-                اتخاذ موضع یا اقدام عملی، که حاکی از مخالفت یا مقابله عضو با مقام عظمای ولایت یا نظام مقدس جمهوری اسلامی باشد.

    4-                اقدام به مداحی ، شاعری ، سخنوری ، نویسندگی با سبک های موهن و مبتذل، و عدم توجه به تذکرات مسئولین این هیئت.

    ب) هیئت مرکزی

    ماده 10- هیئت مرکزی مرکب از افرادی است که از بین اعضای هیئت با رای گیری انتخاب شده ، و انجام وظایف مطابق (ماده 11) این اساسنامه را برای مدت یک سال به عهده  دارند. برای دوره اول افراد هیئت موسس و تنظیم کننده اساسنامه، به مدت دو سال از زمان تصویب اساسنامه به عنوان هیئت مرکزی تعیین می گردند.

    1-                تعداد افراد هیئت مرکزی هفت نفر می باشد و جلسات آن با پنج نفر رسمیت می یابد.

    2-                تصمیمات هیئت مرکزی با اکثریت آراء افراد حاضر معتبر می باشد.

    3-                جلسات هیئت مرکزی هر ماه یکبار می باشد ؛ و در صورت لزوم با در خواست اعضاء، جلسه فوق العاده تشکیل می گردد. کلیه مذاکرات وتصمیمات  هیئت مرکزی باید مکتوب شده و به امضای اعضای حاضر در جلسه برسد.

    تبصره 3- اعضای هیئت مرکزی علاوه بر داشتن شرایط عضو ( ماده 6) باید به هیچ یک از  گروه ها و احزاب سیاسی  ( اعم از مواق و مخالف ) وابستگی نداشته باشند.

    ماده 11- وظایف هیئت مرکزی :

    1-                برنامه ریزی و اقدام در جهت رسیدن به اهداف تعیین شده

    2-                تصویب عضویت ، یا عدم عضویت اعضای هیئت

    3-                تععین خط مشی کلی جلسات هیئت

    4-                نظارت و ارزیابی فعالیت جلسات هفتگی ، و اقدام در جهت اصلاح موارد نقص یا اشکال

    5-                تعیین مدیر جلسه هفتگی، و تعیین مسئولیت افراد هیئت مرکزی مطابق ماده 12

    6-                تنظیم مقررات داخلی برای اداره جلسات هفتگی

    7-                تنظیم برنامه های آموزشی و سرفصل های قابل ارائه در جلسه هفتگی

    8-                شناسایی ذاکران دارای شرایط عضویت ، و در صورت لزوم دعوت از آنها

    9-                 رسیدگی به تخلفات اعضاء ( اعم از اعضای هیئت مرکزی یا عمومی) در حیطه اختیارات هیئت مرکزی می باشد؛ و تصمیمات آن با تصویب حد اقل پنج نفر از اعضای هیئت  مرکزی معتبر می باشد.

    10-            تعیین میزان حق عضویت و نحوه دریافت آن از اعضاء.

    11-            شناسایی وبررسی خلاء ها و نیاز های فرهنگی – مذهبی در مناطق مختلف شهر اراک و ارائه راه حل های عملی ،جهت توزیع یکسان این فعالیت ها در همه مناطق.

    12-            ایجاد ارتباط با هیئت های مربوط به اعضاء، با هدف اطلاع از چگونگی فعالیت ، و در صورت لزوم و بودن استطاعت، رفع مشکلات آنها.

    ماده 12- اعضای هیئت مرکزی:

    هیئت مرکزی در اولین جلسه بعد از انتخاب شدن، برای انجام وظایف از بین خود افراد مناسب هر مسئولیت را تعیین می کنند؛ ترکیب و مسئولیت هریک از اعضای هیئت مرکزی به شرح زیر است:

    1-                دبیر : اداره جلسه ، پیگیری مصوبات ، تعیین زمان جلسات هیئت مرکزی

    2-                مدیر جلسه هفتگی : همکاری با دبیر در برگزاری جلسه هیئت مرکزی ، اجرایی کردن مصوبات مربوط به جلسه هفتگی، اداره جلسه هفتگی ، کنترل فعالیت اعضاء در جلسه هفتگی از نظر مدت زمان و عمل به وظایف مربوطه، ثبت گزارش مذاکرات و فعالیت جلسه در هر هفته.

    3-                مسئول فرهنگی عقیدتی : شناسایی منابع مطالعاتی برای اعضاء ، پیشنهاد سر فصل های مناسب جهت طرح در جلسات هفتگی، جمع آوری مطالب طرح شده جهت تنظیم ، و در صورت لزوم چاپ و نشر آنها.

    4-                مسئول سیاسی و امور اعضاء: بررسی صلاحیت افراد داوطلب عضویت ، تشکیل پرونده پرسنلی اعضاء، انتقال تذکرات به افراد با بهترین شیوه ی ممکن.

    5-                مسئول امور مالی: دریافت حق عضویت بر اساس مصوبات هیئت مرکزی ، دریافت کمک های داوطلبانه، افتتاح حساب مخصوص جهت هیئت با امضای دو نفر و مهر هیئت ، ثبت و نگهداری صورت درآمدها و هزینه های هیئت.

    6-                مسئول روابط عمومی: اطلاع رسانی فعالیت های هیئت به عموم جامعه ، دعوت از مهمان یا روحانی با نظر هیئت مرکزی ، تبلیغات لازم برای برنامه ها، هماهنگی های لازم برای برنامه های خاص که هیئت مرکزی تعیین می کند.

    7-                مسئول اسناد: بایگانی و نگهداری اسناد و مطالب مطرح شده در جلسات هیئت، به صورتی که با موضوع و تاریخ مشخص قابل دسترسی باشد.

    ج) جلسه هفتگی :

    ماده 13- جلسه هفتگی هیئت ، هفته ای یک بار، با حضور کلیه اعضای هیئت ذاکران به شرح زیر تشکیل می شود:

    1-                مکان جلسه: در حال حاضر مکان جلسه در منازل اعضاء و به صورت سیار می باشد؛ در صورت نیاز و فراهم شدن امکانات، این هیئت برگزاری جلسات در مکان ثابت را مورد بررسی و تصویب قرار می دهد.

    2-                زمان جلسه: هفته ای یک بار ، روزهای یکشنبه راس ساعت پنج بعد از ظهر ( ساعت هفده) و به مدت سه ساعت می باشد.

    تبصره 4- مسئول اداره جلسات هفتگی شخص مدیر می باشد، و هیچ یک از افراد هیئت مرکزی دخالت در اداره جلسه نخواهند داشت، مگر با درخواست مدیر. در صورتی که تذکر به مدیر جلسه نیاز باشد، افراد هیئت مرکزی نباید به صورت علنی و در حضور افراد دیگر تذکر بدهند، تا مدیر بتواند با تمرکز هرچه بهتر اداره جلسه را به انجام برساند.

    در صورتی که مدیر جلسه نتواند در جلسه هفتگی حضور یابد، لازم است با هماهنگی قبلی یکی از اعضای هیئت مرکزی را جهت اداره جلسه مشخص نماید.

    ماده 14- این هیئت علاوه بر جلسات هفتگی ، می تواند به صورت مقطعی جلسات و مراسم خاصی برای شرکت عموم ذاکران و مردم تشکیل دهد. زمان و نحوه برگزاری جلسات و مراسم خاص توسط هیئت مرکزی تعیین می شود.

    ماده 15- برنامه های هفتگی هیئت به صورت علمی و عملی با موضوعات زیر برگزار می شود:

    1-                آشنایی با تلاوت و مفاهیم آیات قرآن مجید.

    2-                بیان احادیث و روایات معصومین (علیهم السلام) در ابعاد اخلاقی ، عقیدتی ، عبادی ، عرفانی

    3-                آشنایی با فضائل، مناقب و تاریخ زندگی و مقتل معصومین بزرگوار(علیهم السلام) ، در حد تخصصی و با استفاده از منابع معتبر.

    4-                آشنایی با متون اصیل نظم و نثر فارسی و شناخت تخصصی شعر و قالب های شعری.

    5-                خواندن اشعار و سرودها و نوشته های تخصصی ذاکران ، برای استفاده دیگران و نیز نقد و بررسی آنها جهت ارتقاء آگاهی عموم برداران.

    6-                آشنایی با سبکهای مختلف آوازی ، به صورت تخصصی و علمی ، زیر نظر استادان متخصص و با تجربه.

    7-                روضه خوانی و نوحه خوانی عملی در پایان هر جلسه برای توسل و استفاده معنوی و نیز بررسی و نقد متن مورد استفاده ،ونحوه اجرای هر فرد، پس از انجام توسل.

    8-                استفاده مستمر و مداوم و آشنایی هرچه بیشتر با مبانی عقیدتی شیعه در ابعاد مختلف (خداشناسی ، نبوت ، امام شناسی ، معاد ، مهدویت ، ولایت فقیه و...)

    9-                تحلیل سیاسی داخلی و خارجی با استفاده و محوریت بیانات و مواضع مقام معظم ولایت فقیه.

    10-            یادآوری واستفاده معنوی اززندگی، خاطرات، وصیتنامه شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس.

    تبصره5- لازم است با تدبیر مدیر جلسه ، موضوعات مذکور در ماده 5 ، به صورت متناسب و با در نظر گرفتن توانایی های اعضای محترم ، بین ایشان تقسیم کار شود، به صورتی که اولا از همه تجربه ها و کارآیی اعضاء استفاده گردد ؛ و ثانیا هیچ یک از اعضاء بدون وظیفه و بیکار در جلسه شرکت نکنند. در این مورد مدیر جلسه از نظرات و مشورت های هیئت مرکزی استفاده می کند.

     

    فصل چهارم : امور مالی

    ماده16-  منابع مالی این هیئت به شرح زیر اداره می شود:

    1-                نیازهای مالی هیئت از طریق دریافت حق عضویت و قبول کمکهای داوطلبانه تامین می گردد.

    2-                درآمد و هزینه ها در دفاتر خاص ثبت می شود و شرح و بیان آن در پایان سال مالی  جهت بررسی به هیئت مرکزی و در صورت نیاز به جلسه عمومی ارائه می گردد.

    3-                کلیه اسناد و اوراق بهادار مربوط به هیئت  باید به امضای یکی از اعضای هیئت مرکزی ( که دراولین جلسه تعیین می شود) و مسئول امور مالی برسد و با مهر هیئت ممهور گردد.

    4-                در صورت انحلال هیئت ، امکانات و اموال آن در اختیار مقام ولایت فقیه و یا نماینده ایشان قرار می گیرد.

    5-                آغاز سال مالی از زمان انتخاب هیئت مرکزی به مدت یک سال شمسی است.

     

    فصل پنجم : تغییر اساسنامه و انحلال هیئت

    ماده17- در صورتی که تغییر در اساسنامه ضروری باشد ، لازم است پیشنهاد آن با مشخص شدن مواد و تغییرات مورد نظر، به امضای حداقل 5 نفر از هیئت مرکزی و یا دو سوم کل اعضاء برسد.و تغییرات انجام شده در صورتی که به تایید و امضای (80%) هشتاد درصد کل اعضاء برسد ، می تواند در اساسنامه اعمال گردد.

    ماده 18- در موارد زیر هیئت انحلال یافته و فعالیت آن خاتمه می یابد:

    1-                انحراف و عدول از اهداف و مسیر مستقیم تعیین شده در اساسنامه با تشخیص اعضای جلسه عمومی و تایید 3/2 ( دو سوم ) کل اعضاء.

    2-                اعلام انحلال از سوی مقامات نظام جمهوری اسلامی به صورت قانونی.

    3-                در صورتی که انحلال هیئت قطعی شود ، باید کمیته تسویه ای توسط جلسه عمومی انتخاب گردد تا پس از دریافت مطالبات از اعضاء ، و پرداخت دیون هیئت ، ظرف مدت تعیین شده گزارش مالی نهایی خود را به جلسه عمومی هیئت ارائه نموده و نیز مراتب انحلال را به اطلاع مراجع ذی صلاح برساند.

    *************

    این اساسنامه در شب مبارک نیمه شعبان 1432 مطابق با 25 تیر ماه 1390 ، در 18 ماده و 5 تبصره به تصویب اعضای هیئت موسس ( هیئت مرکزی ) رسید. امید که الطاف الهی ، وعنایات خاص مولود معظم نیمه شعبان حضرت صاحب الزمان ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) راهنما و راهگشای «هیئت ذاکران فاطمی» باشد. آمین یا رب العالمین . 
    وصلی الله علی سید الانبیاء و اهل بیته الطیبین الطاهرین المعصومین و رحمت الله و برکاته.
    علی

    نظرات  (۱)

    ۰۵ مرداد ۹۹ ، ۱۷:۳۹ محمود بهرامی کمیل

    اساسنامه بسیار خوب کامل و جامع می باشد به شرط تلاش همگانی افراد هیئت جهت رسیدن به اهداف عالی آن از همه دوستان که زمان قرار داده و این اساسنامه را تنظیم و انشاء الله سعی در اجرایی کردن آن را دارند کمال تشکر را دارم

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی