کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

تقدیم به شهید غلامحسین فتحی

کوثرنامه

نوحه سبک مشترک - یازده شب

********************

ورود محرم

 

توی دلای ما غمه ، سینه زنا محرمه
می پیچه باز تو روضه ها ، زمزمه های فاطمه
شال عزای ارباب ، دوباره روی دوشم
با مدد از سه ساله ، لباس سیاه می پوشم
با اذن بی بی زهرا ،‌ سینه زن حسینم
باز یاد قتلگاه و ، پیرُهن ، حسینم
بساط گریمون به راهه
دلای ما ، همه پر آهه
مه غم و عزای شاهه
حسین حسین عزیز زهرا
******
دعای هر شب دهه ، آقا فقط میشه همین
ایشاالله من حرم برم ، پای پیاده اربعین
اشک چشای خیسم ، می باره روی گونه م
شعرای محتشم رو ، تو روضه ها میخونم
با اشک و سوز و ناله ، تو روضه های هرشب
به زیر لب میخونم ، وای از غمای زینب
مه عزا دوباره سر زد
تموم ، سینه ها پر درد
بازم بهار ، گریه اومد
حسین حسین عزیز زهرا

*****************************
مسلم ابن عقیل


خدا کنه کوفه نیای برگردی از همین مسیر
میترسم آخرش بشه خواهر تو اینجا اسیر
شمشیر و تیر و نیزه برای جنگ خریدن
اینا برا رقیت چه نقشه ها کشیدن
نیا تو این دیار که ، تو یاوری نداری
خدا کنه که همرات ، زینبتو نیاری
شده دلم حسین پره درد
غریبم و یه مرد کوچه گرد
نیا به ، شهر کوفه ، برگرد
نیا حسین عزیز زهرا
******
کوفه نیا که وعده ی این کوفیا دروغه
نیستی ببینی که چقد بازارشون شلوغه
پسر عمو تو این شهر ، یه حرفایی شنیدم
تو دست حرمله من ، تیر سه شعبه دیدم
تموم اهل کوفه آماده ی نبردن
برای کشتن تو خنجر آماده کردن
نیا ، ترو به جون مادرت
میشه جسارتا به ، پیکرت
میره به روی نیزه ها سرت
نیا حسین عزیز زهرا

******************************
ورود به کربلا

 

تا رسیدیم به این شهر شده دلم پر از غم
داداش بیا بریم که از اینجا من می ترسم
نگو باید بمونیم ،‌ تو این دیار غربت
میاد از اینجا بوی جدایی و اسارت
بیا بریم که خیلی ، جوونه اکبر تو
می ترسم از گلوی ،‌ علی اصغر تو
چشام داداش حسین پره نمه
دارم من اضطراب و واهمه
نمون ترو به جون فاطمه
حسین حسین عزیز زهرا
******
صبر و قرار من رو این شهر ازم گرفته
بیا بریم مدینه ، خیلی دلم گرفته
عیبی نداره داداش هر چی تو میگی باشه
ولی میترسم آخر سرت رو نیزه ها شه
خیلی دارم برادر ، من اضطراب و دلهره
دلم میلرزه تا چشام به تل و گودی میخوره
داداش بگو چی میشه عاقبت
دلم ، دیگه نداره ، طاقت
نمون تو این دیار غربت

حسین حسین عزیز زهرا

******************************
حضرت رقیه (س)


سرمو بالا میگریم جلوی دخترای شام
به همشون میگم بیان از سفر اومده بابام
یادته تو مدینه ، منو بغلت گرفتی
دیگه شدم زمین گیر ، از وقتی که تو رفتی
کسی سه ساله مثله ، یه پیرزن ندیده
راه میره دختر تو ، با قامت خمیده
چقدر بابا کتک میخوردم
تا اسمتو رو لب می بردم
نبودش عمه من می مردم
بابا حسین بابا حسین جان
******
می خنده دختر عدو به این زمینگیری من
با دست دشمنت شکست دندونای شیری من
نمی بینه دیگه این ، چشای نیمه بازم
ببین که پاره پاره س ، بابا چادر نمازم
بابا بین که خونه ، تموم پیکر من
گوشواره هامو بردن ، همراه معجر من
جونم رو به لبام رسوندن
موی ، سر منو سوزوندن
منو رو خاکا میکشوندن
بابا حسین بابا حسین جان

************************
طفلان حضرت زینب (س)

 

نگا بکن داداش حسین اشک چشای خونمو
قبولشون کن ای داداش این دو تا نوجوونمو
دسته گلامو تو بگیر بذار که پرپرت بشن
آرزوشون اینه مثه علی اکبرت بشن
علی اکبرت رفت اینا چه جور بمونن
شیر نبرد و جنگن با اینکه نوجوونن
الهی داغتو نبینم
ببین که زارم و حزینم
نزن تو دست رد به سینم
حسین حسین عزیز زهرا
******
با دستای خودم حسین شونه زدم
بذار برن ترو جون ، مادرمون قسم میدم
عطر و گلاب زدم به لباس هر دوتاشون
اگر نرن به میدون خودم میرم به جاشون
ترو به جوون حیدر ، نزن زمین تو رومو
به پیش بچه هام بخر این دفعه آبرومو
داداش بذار برن دو گلهام
نذار بباره اشک چشمام
فقط ازت همینُ میخوام
حسین حسین عزیز زهرا

*****************************
عبدالله ابن الحسن

 

عمه ببین صدای عمو میاد به گوشم
بذار برم به میدون ، فدایی عمو شم
عمو رو بین گودال تنها گیرش آوردن
عمامه و عبا و ، پیراهنش رو بردن
افتاده روی خاکا غرق به خون و زخمی
عمه ببین ندارن ، دشمنا ذره رحمی
ببین تو اشک چشمای ترم
نگیر تو دستمو بذار برم
خودم برا عمو یه لشگرم
عمو حسین عمو حسین جان
******
چه جور ببینم که دارن می زننش جلو چشم
هر جوری باشه من باید برا عمو سپر بشم
به زیر تیغ و دشنه ، عمه خودت ببینش
یه نا نجیب نشسته با چکمه روی سینش
افتاده رو زمین و ، نداره یار و لشگر
خودم میشم فداییش مثه علی اصغر
تو دست دشمنا اسیره
باید برم که خیلی دیره
اگه نرم دلم میگیره
عمو حسین عمو حسین جان

***********************
قاسم ابن الحسن

 

داره میره سمت عدو ، این پسر شیرِ حسن
وقتی که را میره ببین انگاری راه میره حسن
یه پهلوونه بازم ، به سوی میدون عازم
این نوجوونِ مولاس ابن الکریمه قاسم
شمشیر به دستش انگار ، علی با ذوالفقاره
مثه باباش یه مردِ ، با ادب و وقاره
شاگرد رزم و جنگ مجتباس
یل نبرد و شیر کربلاس
خود خود علی مرتضاس
مدد یا قاسم ابن مجتبی
******
رجز به رو لباشه و میگه که من حیدری ام
همه بدونید شبیه ، بابام حسن حیدری ام
این حیدری جمال و ، این فاطمی تباره
هیبتش هاشمی و ترسی ز جنگ نداره
مثله علی میجنگه ،‌ با این که نوجوونه
احلی من العسل رو هی زیر لب میخونه
گل حسن نگار فاطمه س
یل بدون ترس و واهمه س
چقد شبیه شاه علقمه س
مدد یا قاسم ابن مجتبی

************************
قاسم ابن الحسن

 

پا تو نکش روی زمین قاسم گلِ برادرم
با دیدن تو تازه شد داغ علی اکبرم
خدا کنه نبینه حالت رو عمه زینب
زنده بودی که رفتی به زیر سم مرکب
به روی خاکا قاسم ، قدت چقدر رشیده
شد زیر دست و پاها قامت تو کشیده
میشی جلو چشام تو پرپر
شدم بالا سر تو مضطر
شدی چقدر شبیه اکبر
نرو نرو نرو تو قاسمم
******
کنار نعش تو ببین میباره اشک این چشم
تا خیمه ها تنت رو من به روی خاکا میکشم
خدا کنه که نجمه این طور ترو نبینت
شکسته مثل زهرا استخونای سینت
پیکر تو مشبک از نعل مرکبا شد
تشیع ت هم شبیه تشیع مجتبی شد
امانت ، برادرم حسن
جلو چشای من تو جون نکن
با نیزه ها تنت شده کفن
نرو نرو نرو تو قاسمم

************************
حضرت علی اصغر (ع)

 

اینقده روی دست من علی تو دست و پا نزن
رو میزنم به دشمنا یه قطره آب بهت بدن
سرباز آخر من طفل نخورده شیرم
علی شبیه قرآن ترو رو دست میگیرم
چشاتو واکن و ببین حرمله روبروته
برق نگاش به سوی سفیدی ، گلوته
میسوزه قلب من براتو
نگاه کن اشکای باباتو
نزن دیگه بهم لباتو
لالا لالا علی اصغر
******
اینقده تشنه ایی که خون میچکه ز لبهات
تلظی کردنت شد ،‌ قاتل جون بابات
بی رمقی گل من ، نداری رنگ و رویی
اثر تشنه گیه چشمات نداره سویی
دشمن نمیده آبت ، دلم ‌شده پر از خون
هی زبونت رو اصغر دور لبات نچرخون
علی گل نخورده آبم
غم تو کرده دل کبابم
شرمنده از روی ربابم
لالا لالا علی اصغر

*****************************
حضرت علی اکبر (ع)

 

غرق به خاک و خونی و زدی به قلب من شرر
نفس کشیدنت شده قاتل جون این پدر
انقده گریه کردم خاک زمین شده گل
بگو چیکار کنم من ، آروم نمیشه این دل
بالای جسم پارت ، علی دارم میبارم
صورتمو رو زخم ، صورت تو میذارم
نخواب بروی خاک تیره
علی نرو دلم میگره
اگه بری حسین میمیره
نرو علی علی اکبر
******
جاریه خون ز پهلوی تو شبیه مادرم شدی
با حال مظطرت علی آتیش به جون من زدی
پرپر شدی عزیزم ،‌ جلو چشای بابا
بذار خودت رو اکبر یه لحظه جای بابا
میزنی دست و پا و ، کنار تو میسوزم
پاشو ببین میخنده عدو به حال و روزم
پاشو ببین تو حال عمه رو
طاقت نداره دوریه ترو
علی بمون ز پیش ما نرو
نرو علی علی اکبر

*****************************
حضرت عباس (ع)

 

برادرم ، ابالفضل هستی ، تو تکیه گاهم
نرو که بی تو عباس می پاشه این سپاهم
نگاه کن ای امیدم ای یل قد رشیدم
میرم به سمت خیمه با قامت خمیدم
پاشو داداش کسی رو ، به غیر تو ندارم
ببین داره می خنده دشمن به حال زارم
نرو بین دلم پر از غمه
داداش فتادی بین علقمه
بالا سرت رسیده فاطمه
نرو یل رشیدم عباس
******
عباس من کسی ازت مشک پره آب نمی خواد
رقیه تو خیمه میگه کاشکی عمو خودش بیاد
دل نگرون این شدی تشنه گل ربابه
فدا سرت ابالفضل مشکت بدونه آبه
بیا بریم که خیلی این دل من ، شکسته
سکینه چش به راهت با دل خون نشسته
یل سپاه و میر لشگرم
تویی داداش امید آخرم
چه جور بدون تو حرم برم
نرو یل رشیدم عباس

******************************
وداع امام حسین (ع)

 

میری و تنها میذاری زینب و بین دشمنا
بگو داداش چیکار کنم با بچه ها و این زنا
خدا ، کنه ، بمونی کنار من ، همیشه
میگی میخوای بری و منو نبری نمیشه
سخته جدایی از تو حتی برا یه لحظه
میخوای جداشی از من دست و پاهام میلرزه
تویی تو یادگار مادر
ببین شدم چقدره مضطر
یکم برو داداش آروم تر
حسین حسین عزیز زهرا
******
تو به جون فاطمه همراه خودت منم ببر
نذار که زینبت بشه با شمر و خولی همسفر
میبری ، قلب من رو حالا که داری میری
چه جور ، باید برم من بدون تو اسیری
نمی تونم ببینم ترو ، میون ، گودال
می افتی رو زمین و تشنه میری تو از حال
حسین داره می میره زینب
میاد جونم داداش به رو لب
تنت که میره زیر مرکب
حسین حسین عزیز زهرا

******************

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی