کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

تقدیم به شهید غلامحسین فتحی

کوثرنامه


نوحه شهادت امام کاظم علیه السلام۳

×××××××××××××××××××

با حلقه های زنجیر مأنوس اشک و آهم
زندان سرد و تاریک گردیده قتلگاهم
آه؛ با شور کربلایی/ دارم به لب نوایی/ یافاطمه کجایی
من مثل حسین تشنه لب می میرم
با اشک دو عین تشنه لب می میرم 
××
با اینکه شیعیانم بگذشته از شماره 
تشییع پیکرم شد بر روی تخته پاره 
آه؛ من دیده ام به زندان/ با دیده های گریان/ بانوی مو پریشان
دشمن می رسد می دهد آزارم
از درد لگد تا سحر بیدارم 
××
با کام خشک و تشنه در بین این سیه چال 
امشب زبان گرفتم با یاد شاه و گودال 
آه؛ در پیش روی مادر/ خنجر به روی حنجر/ آید صدای خواهر
گریان بر روی سینه ام میکوبم
روضه خوان آن حجت محبوبم 
رضا تاجیک

××××××××××××××××××××××××××

غریب آقام – غریب آقام

خیمه ی عزا دوباره // توی دلها میشه حاکِم

 آسمونا روضه خونن // از غم امام کاظم

آقام / بین زندون بلا اسیره

دیگه / با دل شکسته پر می گیره

امشب/ از جفای ناکسان می میره

کاظمین عزا گرفته – روی لب نوا گرفته

از غم امام کاظم – بوی کربلا گرفته

 غریب آقام – غریب آقام

رد زنجیر غریبی // روی دست و رو پاهاشه

 لحظه های آخر آقا // چشم انتظار رضاشه

آقام/دیگه طاقت غصه نداره

ای وای / روی خاک زندون سر می ذاره

از غم / داره از چشاش بارون می باره

کاظمین عزا گرفته – روی لب نوا گرفته

از غم امام کاظم – بوی کربلا گرفته

 غریب آقام – غریب آقام

مثل مادرت آقاجون // رو تنت داری نشونه

 پیکرت شده کبود از // ضربه های تازیونه

گرچه / آقاجون دل تو رو سوزوندن

اما / کِی تو رو توی گودال کشوندن

آقام / کِی سرت رو، روی نِی نشوندن

کاظمین عزا گرفته – روی لب نوا گرفته

از غم امام کاظم – بوی کربلا گرفته

غریب آقام – غریب آقام

××××××××××××××××××××××××××

امشب از ، غصه ی تو دلگیرم // از غمِ تو عاقبت می میرم

ماتمت بسکه آقا سنگینه // از غمِت توی جوونی پیرم

از ماتم تو قلب ما به خون نشسته

مثل تو از این زمونه دل شده خسته

از غم تو حتی دل زهرا شکسته

واویلا – امام کاظم

چشم تو نم نم بارون می باره // پیکرِ تو دیگه جونی نداره

وای من ، دشمن بی حیای تو // رو تنت ، ردّ کبودی می ذاره

از شدت زهر جفا صدات می لرزه

به زیر تازیانه دست و پات می لرزه

از تشنگی داره آقا لبات می لرزه

واویلا – امام کاظم

غرق خون ، شده تموم عالمین // از داغت عزا گرفته کاظمین

لحظه ی آخر تو زندون بلا // زیر لب می خوندی روضه ی حسین

نوای یا حسین شده تکّیه کلامت

فرقی با هم نداره دیگه صبح و شامت

یه روز میاد مهدی می گیره انتقامت

واویلا – امام کاظم

××××××××××××××××××××××××××

دوباره از تو سینه دل         پرمی گیره با شور و شین

اذن زیارت می گیره      می ره به سوی کاظمین

کار ما گریه شده امشب توی روضه ی آقا

سینه زنون می ریم کنار مرقد اباالرضا

با مدد از حضرت قائم // ذکر لبم این شده دائم

تا می تونم ، می خونم امشب // واویلتا امام کاظم

 واویلتا امام کاظم

×××

یه عمره که تو روضه ها می گم حسین توشه می خوام

منم گدا و از شما برات شش گوشه می خوام

همیشه پیش چشمامه عکس ضریح با صفات

اسم منم بنویس آقا میون لیست زائرات

خونه ی من تو روضه هاته // قبله ی دل گنبد طلاته

با دعای حضرت زهرا // دلم اسیر کربلاته

 حسین حسین سالار زینب

×××

آرزومونه که یه روز با نوای یا فاطمه

دم بگیریم از شش گوشه بریم به سمت علقمه

من دوست دارم تو روضه ها با شور و احساس بمیرم

با ذکر یا زهرا بشه تو کف العباس بمیرم

به روی دست پرچم می گیرم // اسم آقامو دم می گیرم

با ذکر یا حضرت عباس // رو شونه ها علم می گیرم

 آقام آقام یا ابوفاضل

×××

اینو می دونم یه جمعه    که فصل هم عهدی میاد

با ذوالفقار حیدری ،   آقای ما مهدی میاد

تا جایی که نفس داریم ما می خونیم از دل و جان

عجِّل علی ظهورک یا مهدی صاحب زمان

چشم به راتم هر روز و هر ماه // کِی می رسی آقاجون از راه

تا که جمال تو ببینم // ذکر لبم بقیة الله

 آقام آقام یا اباصالح

××××××××××××××××××××××××××

خسته شده دیگه از این زمونه

دیگه نمی خواد تو دنیا بمونه

اونکه امیر همه عالمینه

روضه خون غربت کاظمینه

زندگی بی تو آقا سرابه // حال ما از غم تو خرابه 
مثل زهرا دل ما کبابه      
 واغریبا غریبا غریبا

×××

گفتی که زهر جفا رو تا خوردم

آتیش گرفتم تا که جون سپردم

زهر یهودی برات چاره ساز شد

آغوش زهرا برای تو باز شد

هیچ کسی محرم تو نبوده // همدمت زنجیر کینه بوده 
 مثل مادر تن تو کبوده     
 واغریبا غریبا غریبا

×××

روضه می خوندی تو با چشمای تر

می گفتی آقا تو از شمر و خنجر

از غصه حال تو در شور و شین بود

ذکر لب تو فقط یا حسین بود

روضه می خوندی از ظهر غربت // خیمه و آتیش و داغ غارت 
زینب و لحظه های اسارت      
 یا حسین یا حسین یا حسین جان

اسماعیل شبرنگ
××××××××××××××××××××××××××

زمینه

می خونم دعا ، بین گریه ها

جان فاطِمه ، خلصنی خدا

رو گونه هام باز خون دله

نشستـه می خونم نافله

خدا میدونه که قاتلم )جسارت این قاتله)۲

با این تازیـونه ها ، بـر جسمم بزن ولی

دیگــه نـاسزا نگو ، به )مادر آل علی)۲

خلصنی خداخدا

×××

اینجا قتلگاست ، گودال بلاست

اینـجا غربتش ، مثل کربلاست

غروبا زنـدون میشه حرم

با یـاد ارباب بی سرم

غروب عاشورا می شه باز )با گریه های مادرم)۲

ای جد غریب من ، کاش بـودم تو کربلا

کاش می رفت سر منم ، )شبیه تو رو نیزه ها)۲

خلصنی خداخدا

دریافت سبک

 محسن طالبی پور

××××××××××××××××××××××

زمینه

نور خدا شده ، در ظلمت اسیر

بر زخم پای او ، خون گرید زنجیر

ارثش شهادت ، شد همچو مادر

صل الله ُ علی ، موسی بن جعفر

××××××

زندان بان قاتل و ، زندان قتلگاه

یوسف اهل بیت ، محبوس در چاه

خلصنی یارب ، گوید مکرر

صل الله ُ علی ، موسی بن جعفر

××××××

زهرا بیا سوی ، زندان بغداد

فرزندت با دست ، بسته شد آزاد

تابوت اوشد ، از تخته ی در

صل الله ُ علی ، موسی بن جعفر

دریافت سبک

 میثم مومنی نژاد

×××××××××××××××××××××××

خسته از این غم گرفته ماتم

رضا برای غریب امامم

خودش غریب غریب ترین هاست      

خدا میدونه که خیلی اقاس

سرت سلامت اقای خوبم        از غم بابات برات می خونم

چه بی حیا در زیر شکنجه       به روی خاکا  میکشه پنجه

آه آه ازین غریبی آه به ضرب سیلی آه چه  بی شکیبی آه

آه آه چه بی حیازد آه  به ضرب پا زد آه  چه ناروا زد آه

وای وای ازین غریبی وای....

×××

با چشم گریون داره میباره

بجز توسل نداره چاره

طعنه و دشنام میده عذابش   

زنجیر پاهاش شده رکابش

مزن حرومی تو سیلی از کین       مگر چه کرده این حامی دین

جرمش چه بوده در کنج زندان          گشته جدا از بین عزیزان

آه آه  گرفته آتش  آه  شده کلامش  آه مبر تو نامش آه

آه آه بزن مرا تو آه ولی مبر تو آه نام گلم رو آه

وای وای ازین غریبی وای....

×××

سهم تو آقا از دار دنیا

شده یه تخته آه و واویلا

با جسم خونی بی یا رو یا ور    

رهاشدی بر یک لنگه ی در

جسم تو آقا برده دلم را                 ما بین اعدا انجا که تنها

یک پست نامرد در پیش زینب        ببرید ه راس سالار زینب

آه آه راس و نی و تیر آه در زیرزنجیر آه زینب شده پیر آه

آه آه وای از اسارت آه بزم و جسارت آه انگشتِ غارت آه

وای وای ازین غریبی وای...

دریافت سبک

××××××××××××××××××××××××××××××

به کنج محبس تنهایی

مکن دگر توبی تابی

به یاد غمهای مادر

به یاد در ، به چشم تر ، چرا سرا پا فریادی

چی به سرت اومده بگو ارباب

به زیر زنجیر وغل شدی بی تاب

همش میگی یارضا منو دریاب

شده ام بی تاب

بیا بیا پسرم به کنارم  ،  بیا بیا دیگه جونی ندارم

بیا بیا که زیر غل وزنجیر ،  تمومه کارم

×××

نحیف و زار وبیمارم

به ناسزا در افطارم

به نام زهرا حساسم

بزن مرا ، بِکُش مرا ، ولی مبر اسم یارم

نمیدونم بیدارم یا که خوابم

میزنه خنده به حال خرابم

میبره اسمشو میکنه ابم

بین که بیتابم

بیا بیا ببین این دل زارم  ،  بیا بیا بببین بی کس و کارم

بیا بیا که با طعنه و حرفاش  ،  میکنه خوارم

×××

به روی یک تخت پاره

ز جسم تو خون میباره

شما کجا کنج زندان

ای وای من ، از این محن ، از ان زنی که بدکاره

نداری یا وری مثل حسینت

نه یه برادری مثل حسینت

قربون ذکر لب وشورشینت

ذکر یا حسینت

کربلا خواهری زار و غمینه  ،  بالای نعش داداشش میشینه

میگه پاشو یه نیگاه به رقیه ، داره میبینه

×××

چقدر تحمل اربابم

از غم تو که بی تابم

سرت سلامت ای اقا

بیا اقا ، به جان ما ، زدرد دوری مینالم

بیا که این دل من دیگه سیره

حرفاشو بشنو که داره میمیره

حرم عمتونم زیر تیره

آقاجون دیره

قسم به پهلوی مادر سادات  ،  قسم به فرق شکسته ی بابات

بیا که زندگی سخته برا مون ، بی شما هیهات

دریافت سبک

××××××××××××××××××××××××××

من خسته شدم زین دوران      دیگر به لبم آمد جان

چه بگویم از این قلب خون و سینه سوزان

که رسد به پایان عمر من در گوشه زندان

بودم تنها    مثل زهراس

در این قفسِ بس دلگیر      از عمر خودم گشتم سیر

برگردن من غل بود و       بر دست و به پایم زنجیر

چه بگویم از این دشمنانی که همه پستند

پرو بال من را در قفس بستد و بشکستند

بودم تنها       مثل  زهراس

غصه دل من خون کرد        غم جان مرا فرسود

دستی که مرا می زد           همدست مغیره بود....

....چون فاطمه من عمری     گل بودم و پژمردم

یاد فدکش کردم و قتی که کتک خوردم

بودم تنها      مثل زهراس

ایمان غلامی

دریافت سبک

××××××××××××××××××××××××××××
دریا دریا دریا  از غمت میخونم

           دنیا  دنیا  دنیا  از غمت دلخونم    ای آقا

لحظه ی پرکشیدنت             دلم شده دریای خون

                  بزار برات گریه کنم            خیلی غریبی آقا جون   

کشید از وجودت آتش زبونه

دلم امشب ضریتو کرده بونه

غم تو عالم و کرده دیوونه

دلم اینجااز غم تو میخونه

سوخته از زهر جفا         زدشمنان بی وفا

من نروم کربو بلا           گله دارم از شما

دریافت سبک

××××××××××××××××××××××××
کنج محبس در تب وتابم            من که در چنگال رندانم

ای عزیز من   رضاجانم           بی کس و یارم .  رس به فریادم . ای عزیزم

میزند شلاق به اندامم               با جسارت می برد نامم

خسته و دلخون   به زندانم          زار و حیرانم . خسته بی جانم . ای عزیزم

رسید آخر عمر من ای عزیزم

توحالم ببین  ای رضای غریبم

دگر از خود سیر سیرم

دلی دارم زار و خسته و نالان

دگر میرسد عمر رو به پایان

جوان بودم پیر پیرم

امون از غریبی غریبی غریبی

دریافت سبک

××××××××××××

حسسین رحمانی

تو خیالم میزنم پر

رو به کاظمین دلبر

با نگاهت عاشقی رو

دوباره می گیرم از سر

این دل منه که ، به هوای حرم تو ، پر زده ، پر زده

در خونتونو ، به هوای کرم تو ، در زده ، در زده

ورد لبم امشب ، هر لحظه مکرر

یا باب الحوائج ، یا موسی بن جعفر

×××××

یادمه نذری مادر

روضه ی موسی بن جعفر

حالا چن خط شعر نوشتم

برا لحظه های آخر

یه گوشه ی چشمی ، به حال زارم ای آقا ، داغونم ، داغونم

آجرک الله یا ، سلطان علی موسی الرضا ، میخونم ، میخونم

از مشهد تا صحنت ، روحم میزنه پر

یا باب الحوائج ، یا موسی بن جعفر

×××××

ما اگه لبریزِ دردیم

رو به خونه ی تو کردیم

پای هر ضریح که رفتیم

پیش تو حاجت آوردیم

ما مردم ایران ، به تو و بچه های تو ، مدیونیم ، مدیونیم

وقتی توی روضت ، میشینیم انگار تو بهشت ، مهمونیم ، مهونیم

عطر تو رو داره ، این کشور سراسر

یا باب الحوائج ، یا موسی بن جعفر

 

دریافت سبک

××××××××××××××××××


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی