کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

تقدیم به شهید غلامحسین فتحی

کوثرنامه

نوحه های اربعین اباعبدالله علیه السلام

*****

میثم میرزایی

ای رهبر نیزه نشینم  ای دلستان مه جبینم
خدا قسمت کرده برادر   زائر تو در اربعینم
نرفت از یاد من غوغای گودال     چهل روز غمت گشته چهل سال
رنگم زرده؛ دلم پر درده
دشمنت زینب و آواره کرده
دیدن سرها روز عاشورا
 
برادر ما رأیت الّا جمیلا
حسین   وای

سفر کردم پی سر تو   سر بدون پیکر تو
هرجا رفتم طعنه شنیدم   بودم سپر بر دختر تو
دلیل اینکه گشتم مثل مادر              «چهل منزل کتک خوردم برادر»
کس ندیده؛ رنگم پریده
برگشتم از سفر قامت خمیده
دلبر من! برادر من!
کهنه پیراهنی شد معجر من
حسین   وای

نور چشمان تر زینب    بنشین دمی در بر زینب
شیب الخضیب باور ندارم   تو هستی برادر زینب
پس از تو زندگیه من تباهه                 برادر موندن بی تو گناهه
دین و آئینم؛ ذکر و تسکینم
ای کاش از حنجرت بوسه برچینم
بی تو دلگیرم؛ از غمت پیرم
دعا کن بعد تو من هم بمیرم
حسین   وای
***************************

رضا تاجیک

آمده زینب  از اسارت
در دلم شوق یک زیارت    بر مزارت
همچون حیدر می آیم از راه
با بیرق نصر من الله    ثارالله
یا اباعبدالله یا ابا عبدالله یا بن الزهرا
***
این چهل روز  بی علمدار
دیده ام هر روز  اوج آزار  بین بازار
یک اربعین دل بی قراری
تو بودی و نیزه سواری  غصه داری
یا اباعبدالله یا ابا عبدالله یا بن الزهرا
***
شاخه ی یاست  بی تو پژمرد
با غم هجرت  غصه ها خورد   عاقبت مرد
در ویرانه  روضه به پاکرد
شام غم را ویرانسرا کرد کربلا کرد
یا اباعبدالله یا ابا عبدالله یا بن الزهرا

***************************

رضا تاجیک

برادر رسیدم   با کوله بار فغان
دلم شد اسیر   نوازشای خزان
رمق نمانده به جانم   ببین تو قدکمانم  تو ماجرای محن
به روی خاک مزارت   نوشته ام بی قرارت   شهید تشنه ی من
نمیره بیرون از دلم   روایت شهادتت
بعد یه اربعین غم  اومده ام زیارتت
***
می بارم رو قبرت  شبیه ابر بهار
شکستم ز داغت  امیر نیزه سوار
به پا کنم ز غم تو  کنار این حرم تو   مجلس پر تب تو
که یادگاری بمونه   عالم ز غصه بخونه   با اشک زینب تو
نمانده راه چاره ام   پر از غم و شراره ام
سوغاتیمو ببین حسین  اینه لباس پاره ام
***
گرفته به سینه  یه مشک پاره رباب
می بوسه  لب مشک با دیده های پرآب
یه دشت پر ز مصیبت  با خاطرات اسارت جنایتای عدو
دلم رو میزنه آتش  سکینه میگیره از من  سراغ قبر عمو
اسیر غم و ناله ام    غصه شده حواله ام
سرمو پایین میگیرم   عزادار سه 

***************************

روی توماه تمام من        قبرتوبیت الحرام من
من دل شکسته ام ـ ازپانشسته ام 
آمدم ازسفرـ زائرخسته ام 
یابن زهراحسین ـ یابن زهراحسین
********
بشنوای یارخونین جامه       می خوانم من زیارت نامه
دلبربی سرم ـ عزیزمادرم 
شسته قـبرتـورا ـ ا شک چشم ترم 
 
یابن زهراحسین ـ یابن زهراحسین
********
بوسه ازقبرتومی گیرم      آخرازداغ تومی میرم
حسینم کجائی ـ مردم ازتنهائی 
کن تما شا ببین ـ هستم تماشائی 
یابن زهراحسین ـ یابن زهراحسین
********
آیدبرمشا مم بوی تو    ا ما مم آمدم سوی تو
ا مام بی کفن ـ باتودارم سخن 
ازهجده یوسفم ـ مانده یک پیرهن 
یابن زهراحسین ـ یابن زهراحسین
********
علقمه هست سقاکجاست     علقمه دست سقاکجاست
کوگل یاس من ـ عشق واحساس من 
بامن بگوکجاست ـ قبرعباس من 
یابن زهراحسین ـ یابن زهراحسین

سید محسن حسینی
سبک

*****************************

باشد همه سونگاه زینب    خون گشته روان زآه زینب
ای کرببلاکجابگردم                کودلبربی سپاه زینب
خودبگو کجائی ای ماه تمامم
ای آنکه کشاندی درکوفه وشامم
ای همسفرم بگوکجائی         قرص قمرم بگوکجائی
دنبال تومی گردم حسین جان    باچشم ترم بگوکجائی
 
یاحسین حسین عزیز زهرا (2(
**********
بارغم تونشسته بردوش  من داغ توکی کنم فراموش
دارم زهمه داروندارم      یک پیرهن کهنه درآغوش
آمدم زقبرت  من بوسه بگیرم
ای کاش کنار  قبرتوبمیرم
ای روی توماه آسمانم        کردی توکمانترازکمانم
والله که باورم نمی شد         ازبعدتومن زنده بمانم
یاحسین حسین عزیز زهرا (2(
**********
ای علقمه کوخدای احساس   ای علقمه کوشاخه گل یاس
من زینبم ودلم گرفته              ای علقمه کو تربت عباس
خیزوکن تماشا ا ی ماه مدینه
درکنارقبرت آمده سکینه
دراین سفرازنفس فتادم        این صحنه نمی رودزیادم
هرطفل که تازیانه می خورد   می گفت عموبرس بدادم
یاحسین حسین عزیز زهرا (2(
**********
هستی توتمام  آرزویم      عشق توکشانده کوبه کویم
ای همسفرم زجای برخیز     تا با تو من ا زسفر بگویم
یک روزکشاندی درشام خرابم
یک روزنشاندی دربزم شرابم
وقتی که به تشت زرنشستی    ای دلبرمن دلم شکستی
تاآنکه به سوی تودویدم         بادیدن من دودیده بستی
یاحسین حسین عزیز زهرا (2(
**********
ای شمع زپروانه مپرسی         ازگوشه ویرانه مپرسی
خواهی که نمیرم ازخجالت    ازمن توزدردانه مپرسی
درگوشه ویران دربرابرمن
دیدم که رودراه مثل مادرمن
ازغم همه تاب وتب من سوخت      آن همدم روزوشب من سوخت
هرجاکه زدم بوسه برویش              سربسته بگویم لب من سوخت

سید محسن حسینی
سبک

******************************

ای کربلا کودلبرم کولاله های پرپرم
بایدکجابگردم (2(
ماه تمام من کجاست قبرامام من کجاست
چه شدطبیب دردم (2(
ای کربلا با من بگو اکبرچه شد ای کربلا گهواره اصغرچه شد
ای کربلا کودلبرودلدارمن ای کربلا انگشت وانگشترچه شد
جانم حسین جانم حسین  جانم حسین
**
*
ای یوسف درچاه من خون می چکدازآه من
بامن بگوکجائی (2(
من زائرکوی توام آشفته چون موی توام
می میرم ازجدائی (2(
باشدبه سینه دست من ای دلبرم خواندم زیارت نامه باچشم ترم
ازقتلگاهت ای عزیزمادرم آیدهنوزم بوی عطرمادرم
جانم حسین جانم حسین  جانم حسین
***

مردم زتنهائی حسین هستم تماشائی حسین
دلدارمه جبینم (2(
من زینب سرگشته ام من ازسفربرگشته ام
ای یارنازنینم (2(
دل بسته ام برموی توای دلبرم هستی خدای عشق ومن پیغمبرم
دیدی به چه روزم نشاندی عاقبت دیدی چه آوردی حسین جان برسرم
جانم حسین جانم حسین  جانم حسین
***
زینب کجاشام خراب زینب کجابزم شراب
چشمم به خون نشسته (2(
با اشک وآه وزمزمه دارم سخن باعلقمه
با این دل شکسته (2(
ای علقمه دریای احساسم کجاست ای علقمه شاخه گل یاسم کجاست
ای علقمه دستم بودبرسینه ام ای علقمه گودست عباسم کجاست
جانم حسین جانم حسین  جانم حسین
***
ای ماه خفته زیرگل ازروی توهستم خجل
ای یاربی سپاهم (2(
شب تاسحربیداریم وا ی ا زا ما نت دا ریم
خون ریزدازنگاهم (2(
ازمن مپرسی ازسه ساله دخترت ازمن مپرسی ازگل نیلوفرت
دیدم که ازویرانه باقدکمان ره می رود ا ما به مثل مادرت
جانم حسین جانم حسین  جانم حسین

سید محسن حسینی
سبک

******************************

زمزمه - نوحه اربعین

 

  دریافت فایل:

عاقبت با قدّ خم        با تو شدم من روبرو

آوردم یک اربعین خاطره از ظُلمِ عدو

حسین من...

 

*شده ام از داغ تو نوحه گر و خونین جگر

گشته ام با قاتِلَت     چهل منزل من همسفر

حسین من...

 

*هر کجا نام تو شد ذکر لبم ای یگانه

پاسخم شد از عَدو کعب نِی و تازیانه

حسین من...

 

*دلِ من خون و رُخم نیلی و چشمانم تر است

پیکر کبودِ من ارثیه ای از مادر است

حسین من...

 

*بعد از این که رساندم بر یثرب این جمعِ حزین

دعا کن زینب دگر زنده نماند بیشتر از این

حسین من...

************************

زمینه اربعین - پاشازاده
دریافت فایل
:

الرحمن    علّم القرآن          منم و قبر تو حسین جان
نگو چهل روز   برا زینب       مثه چهل سال گذشت
روزای زینب    توی حال و     هوای گودال گذشت
بارون مصیبت تو چشامه        جای غل و زنجیر روی پامه
چادر رقیه شال عزامه
حسین وای وای وای...

***
ای بی سر  لاله ی پرپر      کفنت بوریا شد آخر
با اینکه غارت    شده دیگه     تموم این کاروان
انگشترت رو     آخرش پس   گرفتم از ساربان
نبودی ببینی بی بهونه          من و میزدن با تازیونه
الهی که زینب زنده نمونه...
حسین وای وای وای...

***
واویلا عصر عاشورا       صورتم شد شبیه زهرا(س)
تو موج دریا   بگو سقا      چی دیدی بی تاب شدی
کوچیکه قبرت  از خجالت    تو علقمه آب شدی
چشای تو روشن ای علمدار   ناموست و بردن با دل زار
مجلس شراب و کوچه بازار
...
حسین وای وای وای

************************

زمینه

دریافت فایل:

اربعین رسیده و ناله ی ما                 می رِسه تا وادیِ کرببلا

همناله می شیم با جمعِ اُسَرا

شراره ی آوای زینبی ،      تو قلب ماس همیشه

اگه بمیرم یا حسین برات ، تو روضه ها ، چی میشه ؟

ماه عالمین من، نور هر دو عین من ، بی کفن حسینِ من

وای ... غریبِ مادر
***
بعد از تو غمهایی دیدم که نگو

بودم من با شمر و خولی روبرو

ای داداش اَمون ز سیلیِ عدو

اربعینه و در مزار تو ،    مجلس روضه به پاس

شرحِ مصیبت های خواهرِت،نوحه ی ارض و سماس

راس تو بُریده شد    دخترت شهید شد    قامتم خمیده شد

ماه عالمین من   نور هر دو عین من     بی کفن حسین من

وای... غریب مادر...
***
بیرق ها با دست غم رنگ شده بود

رزق تو رو نیزه ها سنگ شده بود

ای داداش ، دلم برات تنگ شده بود

به دمِ مسیحایی جون بده ، این بی رمق بدن و

اگه ببینی ای وَلّی حق ، نمی شناسی تو من و

دل ز غُصّه خسته شد     بین خون نشسته شد      خواهرت شکسته شد

ماه عالمینم من    نور هر دو عین من      بی کفن حسین من

وای ... غریبِ مادر...

***********************

نوحه – زمینه  دریافت فایل:

برادر برای تو مهمان رسیده        مثلِ مادرمان قدَّم شد خمیده

ای یادگار مادرم حسین جان    مهربان،یار بی سرم حسین جان

واویلا واویلا آه و واویلا...

چهل روز است ای دلبر،داغ تو دیدم           در همه جا طعنه از دشمن شنیدم

شهر شام و ازدحام ای حسین جان          من کجا و بزم عام ای حسین جان

واویلا واویلا آه و واویلا...

از ماتَمَت یا حسین خونجگر هستم    با شمر و با حرمله همسفر گشتم

خاطرات غمت سوز دلم بود                دیدن قاتل تو قاتلم بود

واویلا واویلا آه و واویلا...

بعد از ابوفاضل ای یارِ شهیدم     پرچمِ نهضت را بر دوشم کشیدم

با خطبه ای حیدری از دل و جان             رسوا کردم یزید و یزیدیان

واویلا واویلا آه و واویلا...

بعد از تو شد کارم با حال پریشان     نگهداری از بیمار و از یتیمان

پیر عشقت شدم الحمدلله        جانم به قربان تو ابا عبدالله

واویلا واویلا آه و واویلا...

گفتی التماسِ دُعا ای همدردم    در نماز نشسته دُعایت کردم

تو هم دعا کن ای ماه منیرم      دیگر از داغ جانسوزت بمیرم

واویلا واویلا آه و واویلا...

اگر نا مَحرَم نبود ای حَق نهادم     جسم نیلی ام را نشانت می دادم

در دلم شعله زد آه مدینه        زنده شد ماتم ماه مدینه

واویلا واویلا آه و واویلا...

مثل آتش از کینه شعله ور بودند       اینها از مغیره هم ظالم تر بودند

هر جا ای دلبرم قدم به قدم                میشدم سپر بلای حرم

واویلا واویلا آه و واویلا...

دردِ روح و پیکرِ من بی کرانه     پاسخ هر یا حسین بود تازیانه

درد تن مادر را کردم احساس     خالی بود آنجا جای تو و عباس

واویلا واویلا آه و واویلا...

************************

 (نوحه)                   دریافت فایل:

 

نوحه ، زمینه
اربعین شاه مظلومان شده          دیده ها گریان شده(2بار(
سینه ارض و سما سوزان شده         دیده ها گریان شده(2بار(
با دلی پر بلا  بر عزا مبتلا
دخت زهرا(س) شده  زائر کربلا
یا حسین یا حسین...

**
یا اخا بنگر که زینب آمده           از سر بازار شام(2بار)
من کجا و دیده ی نامحرمان          در میان ازدحام(2بار)
جان من کم شده   رزق من غم شده
همچنان مادرم    قامتم خم شده
یا حسین یا حسین...
**
میزنم در ماتم ریحانه ای        ناله جانانه ای(2بار)
مانده جا در گوشه ای ویرانه ای      دختر دردانه ای(2بار)
در همان نیمه شب   بادلی مبتلا
یا حسین گفت و شد     زائر کربلا
یا حسین یا حسین ...
****************************

زمزمه – واحد           دریافت فایل:

یک اربعین ، غریبی و مصیبت و رنج و بلا

یک اربعین ، نامردی و جنایتِ َیزیدیا

آه... زینب چی دیده      چه ها کشیده

برگشته با یک          قَدِّ خمیده

ناله می زد داداش دلم      نوحه برات سروده

ببین مِثهِ مادرمون       همه تنم کبوده

آه... غریب مادر...

**

با خطبه ام تو کوفه و تو شهر شام پر بلا

شد مجلسای عیش و نوش شبیه مجلس عزا

آه خطبه می خوندم    برای اَغیار

شد زنده یاد    حید کراّر

من از برای حفظ ِ دین ، در بین نانجیبان

سرِ تو روی نیزه ها ، مشغول ذکر و قرآن

آه غریب مادر...

**

از ناقه های بی جهاز و سلسله برات بگم

یا از سنان و خولی و از حرمله برات بگم

آه با ما همیشه ، خوب شد نبودی

بدتر از اینها     ظلم یهودی

یهودیای شام به ما    چه ناسزاها گفتن

انتقام خیبر و از دُردونه هات گرفتن

وای... از دلِ زینب
*************************

دریافت فایل   

یک اربعین رنج و بلا کشیدم      چه طعنه هایی از عدو شنیدم

کوفه و شهر شام     میان بزم عام

با خطبه ام غوغا نمودم     یزید را رسوا نمودم

***

*چه ظلم ها بر خواهرت رسیده    گواه حرفم این قدِ خمیده

سیلی و خیزران   بُوَد سَهل و آسان

اگر برای حفظ دین است     "منطق شیعه اینچنین است"
**********************

زمینه     دریافت فایل:

به سوز ناله ی خیرالنسایی       به همراه عزیزان خدایی
 
دوباره زینب قامت خمیده              به روز اربعین شد کربلایی
کنار قبر مقتدا   عزیز حیدر و زهرا(س)    صدا میزد واغربتا
چه ها دیدم من زینب ازین اغیار             کجا بودی مرا بردند سر بازار
وای حسین وای...
***
به روز اربعین با قلب خسته    کنار تربت دلبر نشسته
زند ناله به آوایی جگر سوز     به جای مادری پهلو شکسته
گل پیغمبر زینب    امام بی سر زینب    غریب مادر زینب
همیشه در عزای تو سیه پوشم    نمیگردد غم گودال فراموشم
وای حسین وای...
***
حسین جان ذکر قلب متقین است             صراط المستقیم دین همین است
 
ز جان باید به راه دین گذر کرد              که این درس کلاس اربعین است
محبت گرمی ه آه است   ولایت چراغ راه است   شهادت وصل الله است
شهیدان و خمینی را کنم یادی   زنم از جان ز سوز سینه فریادی
وای حسین وای...
***************************

اربعین حسینی   واحد

عمریه صدات زدم ، تا حاجتم روا بشه

غم کربلات آقا ، سینه زنا رو می کشه

دل به تو دادم ، ای امیر بی نظیر

رحمت الواسعة ، آقا دستم و بگیر

دل کبوتریه ، توی دام تو اسیر

فخرم اینه، که برا تو نوکرم
از تو میخوام، ارباب محترم

اینکه نزاری ، رو دل داغ حرم

عزت گرفتم ، توی روضه ها با ، ذکر یا حسین

عمری می خونم ، از غم کربلا ، با شیون و شین

سالار زینب

**

بوی سیب حرمت ، دلامونو می کنه مست

برا نوکر اربعین کرببلا یه چیز دیگست

آرزوم اینه، اربعین با خادمات

با اونایی که، سینه میزنن برات

یا حرم باشیم، یا که جون بدیم تو رات

دل جا مونده ، آروم نداره ، کم کم آقا ، داره کم میاره

روی ضریحت ، کی سر میزاره

نکنه که آقا ، منه رو سیارو ، کردی فراموش

تا کی بسوزم ، با عکس گنبد ، با عکس شش گوش

سالار زینب

**

ذکر اربابم حسین یه عمریه شعارمه

چایی دادن توی مجلس تو افتخارمه

می خونه اونکه، عاشق شهادته

جون دادن برا تو، خداییش سعادته

سینه زن ارباب، حامیه ولایته

پسر زهرا ، تا ابد سرورمه
شوق شهادت، همیشه در سرمه

جون ناقابلم ، فدای رهبرمه

ما برای مولا، بچه های زهرا، هیئت می گیریم

یک بار دیگه، از سید علی، بیعت می گیریم

لبیک یا امیر

دریافت سبک

*************************
حرکت به مدینه- پس از اربعین

 

 با دلی پر خون ، میرم  مدینه

ولی می میره ، بی تو سکینه

خودم رو ناقه ، دلم کنارت     نمیره از یاد ، گل بهارت

وقتی رسیدم ، مدینه میگم     آبت ندادن ، با دلی پر غم

رفتی و تنها شدم     تنها با غمها شدم

شبیه زهرا شدم

سید و سالار ، خدانگهدار

وای ، داداش حسینم

**

بده جوابم ، که دل کبابم

عزیز زهرا ، ببین ربابم

وقتی قلم شد ، دست علمدار     شدیم اسیر ، اذیت و آزار

درد من اینه ، سید و سالار   عترت تو رفت ، بر سر بازار

من می مونم کنار تو     نِمیرَم از مزار تو

میشم علمدار تو

ای روح قرآن ، مولا حسین جان

وای ، مولا حسین جان

دریافت سبک

***************************
اربعین حسینی    واحد

بعد از چهل روز ، رسیدم اینجا   ولی خمیده ، شبیه زهرا

ببین به روزم ، شام بلا رو       کبودی های ، این غنچه ها رو

اگه ببخشی ، منو ثوابه      آخه سه ساله ت ، جاموند خرابه

من اومدم از سفر      از غم تو خون جگر

حال حزینم نگر

ای نور عینم ، به زیر دینم

وای ، داداش حسینم

**

ببین برادر ، سوغات آوردم

زخم و کبودی ، برات آوردم
بویی نبرده ، عدو ز احساس    خستگی راه ، در من هویداس

چی اومده بر ، سرت برادر           قبر کوچیکت ، برام معماس

تو شهر شام بلا       محله ی یهودیا

رفت آبرومون یا أخا

ای مه جبینم ، نیزه نشینم

وای ، داداش ابالفضل

 

دریافت سبک

************************
اربعین حسینی  -  دودمه

ای برادر خیز از راه اسارت آمدم             من زیارت آمدم

قد خمیده از چهل منزل جسارت آمدم     من زیارت آمدم

***

خیز از جا یا حسین بهر تو مهمان آمده      با اسیران آمده

خواهر غم پرورت از شام ویران آمده          با اسیران آمده

***

یا اخا بعد از چهل شب اشک و آه و زاریم    بی رقیه آمدم

جان تو شرمنده ام از این امانت داریم         بی رقیه آمدم

***

فاتح کوفه و شام آمده در کرببلا           السلام ای شهدا
زینبم ، نایبه الفاطمه ، ای خون خدا     السلام ای شهدا

********************

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی