کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

تقدیم به شهید غلامحسین فتحی

کوثرنامه

نوحه های شب عاشورا

*****

زاده ی ام البنین امشب علمداری کند

شاه را یاری کند

بهر شش ماهه ز دیده اشک و خون جاری کند

شاه را یاری کند

*****************

تماشا

زینب امشب دلبرِ خود را تماشا می‌کند

عصرِ فردا قتلگه را دشتِ غوغا می‌کند

زینب امشب در میان خیمه‌ی عشقِ حسین

خود نظاره بر قد و بالای زیبا می‌کند

زینب امشب دردِ دل گوید به شاهِ کربلا

عصر فردا عقده‌ی این ناله را وا می‌کند

زینب امشب مرحمش یک غمزه‌ی چشمِ حسین

عصر فردا دیدن رویش تمنا می‌کند

زینب امشب خیمه را یک به یک سر می زند

بهرِ یاری حسین هر جا تقلاّ می‌کند

زینب امشب پر زند دورِ حسینِ تشنه لب

عصرِ فردا شکوه از این داغِ عظما می‌کند

زینب امشب یادِ مادر می‌کند نزدِ حسین

عصر فردا خود پرستاری زهرا می‌کند

زینب امشب بر گلوی دلبرش دارد نظر

عصرِ فردا بوسه بر رگ را تقاضا می‌کند

«حسن فطرس»

***********************************

زمزمه شب عاشورا

آخرین شبیِه که هستی کنارم

میخوام آروم سر روی پاهات بذارم

باورم نمیشه باید عصر فردا

از تن تو نیزه هاروُ دربیارم

میخوام که امشب داداشی یه دل سیر نگات کنم

کاش بذاری که قبل تو برمُو جون فدات کنم

سرمو خاک پات کنم

دلم گرفته به خدا – منُ تو غم نکن رها

از رفیقت نشو جدا

حسین جان

دلهره داره منُ میکشه امشب

دعاکن که قبل تو بمیره زینب

تو خودت بگو که من چطور ببینم

رشته های حنجرت رو نامرتب

شاید که آروم بگیرم دست می ندازم به گردنت

چطور ببینه خواهرت، دراومده پیرهنت

غارت زده شده تنت

روی تنت گل میکارم – رو دهنت پا میذارن

هجوم سر من میارن

حسین جان

تن بچه ی رباب مث آتیشه

ترک افتاده لبش شبیه شیشه

هرچی رفت تو خیمه ها اینور و اونور

به خدا یه قطره آب پیدا نمیشه

شیش ماهه داره از عطش لب به روی لب میسابه

امشب شب آخره که رقیه آروم میخوابه

تو خیمه قحطی آبه

فردا شهید میشه باباش – میره خار صحرا تو پاش

کم میشه یکدفعه موهاش

مجتبی صمدی

***************************************

زمینه شب عاشورا ۱

تو سینه از غم تو دلشوره دارم

از آسمون چشمام بارون میبارم

شب آخر رسید انگار نمیشه باوره زینب

سایه ت انگار که فردا ظهر میشه کم از سره زینب

چه جوری باید بشم از تو جدا

به روی خاک غریبی می شینم

ندارم طاقت ظهر فردا حسین

به روی نیزه سرتو ببینم

جلو چشام فردا حسین۳ میزنی دست و پا حسین۳

وای، شنیدم که نامرده شمر

وای، بی حیا و بی درده شمر

وای، خنجرش رو تیز کرده شمر

((وای ، امون ای دل ای دل ای دل))

فردا میره سر تو بالای نیزه

من می مونم میون چشمای هرزه

تازه فردا شروع میشه قصه ی غربتِ زینب

بدونِ تو داداش فردا میشکنه حُرمت زینب

بی تو و عباس میسوزه جیگرم

می زنند آتیش کوفیا به حرم

بی حیا هستند همه شون به خدا

بعده تو معجر میکشن ز سرم

بعده تو از سیلی حسین۳ رُخم میشه نیلی حسین ۳

وای، بی تو زینب تنها میشه

وای، اسیره نامردا میشه

وای، سرِ معجر دعوا میشه

حسین غلامی

******************************************

زمینه شب عاشورا ۲

شب وداع و ماتم است سینه پر از تاب و تب است

شب عروج عاشقان شب حسین و زینب است۲

میرسدخیمه به خیمه صوت قرآن بگوش

زینب غمزده دلشکسته رفته زهوش

حسینم وا حسین۴

زینب فدای تو حسین الهی ای خون خدا

نبینمت به قتلگه سرت بروی نیزه ها۲

ای عزیز مادرم نبینمت بی کسی

عصر فردا تو بداد زینبت میرسی؟

حسینم وا حسین۴

حامد الواری

**************************************

شب عاشورا

شبِ عاشورا رسیده – ببارد اشکم ز دیده

شود فردا قامتم خم – کنارِ رأسِ بریده

حسین جان – غریبِ کربلائی

از امشب – رسد بوی جدائی

نبینم – به رویِ نیزه‌هائی

دعا کن قبل از تو من بمیرم

زدست و پایِ تو بوسه گیرم

فقط فکر اینکه تو نباشی – کرده پیرم

حسین جان – عزیز مادرم

مکن گریه خواهر من – بیا نشین در بر من

که گویم فردا می‌آید – بلاهائی به سرِ من

عزیزم – تو فردا بی‌پناهی

نماند – برایت تکیه‌گاهی

کنارِ – خودم در قتلگاهی

نما آماده آن پیرهن را

که می‌بینی جسمی بی‌کفن را

میانِ مقتل بینی تو عریان – این بدن را

حسین جان – عزیز مادرم

تو فردا یاور نداری – دو دستت بر سر گذاری

ببین نرمیِّ گلویم – نما کمتر بی‌قراری

عزیزم – خورِد نیزه گلویم

بگیرد – یکی آشفته مویم

نمائی – به زحمت جستجویم

بیائی بی‌معجر بین گودال

زمانی که جسم رفته از حال

ببین لبهایم زیر چکمه – گشته پامال

حسین جان – عزیز مادرم

قاسم نعمتی

 

 

شب عاشورا

زمینه شماره ۱
دلم به خون تپیده(حسین جان)۳
شب وداع رسیده( حسین جان)۳
(
به خاک غربت می شینم(حسین)۴)
(
برادر نازنینم(حسین)۴)
(
غریبی تو من نبینم(حسین)۴)
(
امشبه دیگه شب اخر*اخرین،شب تو با خواهر)
(
فرداکه، برسه می بینم* افتادی به روی خاک بی سر)
((
یا حسین،امون از این غریبی))
اگه سحر شه امشب(حسین جان)۳
ز غم می میره زینب (حسین جان)۳
(
بی تو باید خون جگر شم(حسین)۴)
(
تو شهر غم دربه درشم(حسین)۴)
(
با حرمله هم سفر شم(حسین)۴)
(
فردا دل تو سینه می لرزه* راس تو می ره روی نیزه)
(
بعد تو می مونه زینب با* مردای ، بی حیاو هرزه)
(
کوفیا، پرم و می شکونند* کوفیا، سرم و می شکونند)
(
کوفیا ،بعد تو عباس* حرمت، حرم و می شکونند)
((
یاحسین،امون از این غریبی))
*****
مجید خانی

زمینه شماره ۲
شب عاشورا دل پر غمه (یا حسین)۲
پیچیده صدای زمزمه(یا حسین)۲
(
وای وای وای)۴
روضه می خونند امشب و همه توی خیمه ها(واویلا)
فردا ظهر تموم سرا می رند روی نیزه ها(واویلا)
امشبه شب آخر فردا می زنند پرپر بین موج خون بی سر
وای از اینهمه غربت
دل زینب پر غم نشه(یا حسین)۲
سایه ات از رو سرو کم نشه(یا حسین)۲
(
وای وای وای)
آسمون می گیره اگر که امشب سحر بشه (واویلا)
زینبت باید با حرومیا همسفر بشه(واویلا)
قلب من پراز درده شمر کثیف و نامرده خنجرش رو تیز کرده
وای از اینهمه غربت
*****
مجید خانی

 

شب عاشورا
پناه حرم -صدای مادرم میاد نزن بی حیا
عزیز قلب مصطفی بگو که چرا
افتادی زیر تیغ و نیزه و دست و پا
.....
پناه حرم – تو زیر چکمه های شمر توی قتلگاه
من بالای مقتل و با دلی پرزآه
دارم میبینم که داری می شی سرجدا
...
حسین جان من – داره رگای گردن تو را می بره
ولی چرا سرت را ازقفا می بره
جلوی چشم خواهرت چرا می بره
**********************

امشب شب اشک وشب سوز و شب راز است

شیدایی و بیداری و تسبیح و نماز است

شب سوز و گداز است

شب راز و نیاز است

امشب همه اصحاب حسین اوج صفایند

فردا همگی ذبح عظیمی به منایند

شب سوز و گداز است

شب راز و نیاز است

امان از دل زینب

چه خون شد دل زینب

*****************************

4- سینه زنی تک

من که با تو همسفر بودم

دیگه از امشب بی خبر بودم

شب هجران من و تو شب مرگه منه

نمیدونی این دل من چه شوری میزنه

گریه میکنم داداش غریب

کربلا شده پر عطر سیب

ای حسین غریب ای حسین غریب

جون زینب یک کمی آروم

حنجرت کاشکی که نشه معلوم

جون زینب رو میگیره نگاه آخرت

یک کمی اهسته تر رو برسه خواهرت

داری میبری دل خواهر رو

ببوسم داداش زیر حنجر رو

ای حسین غریب ای حسین غریب

حالا بعد از بی علمداری

مارو تو این دشت به کی میسپاری

میری و من رو میذاری بین درد و غم ها

دست زینب رو میبنده دست نامحرما

خوندم از چشات نگرونی تو

نبینم یه وقت سر خونی تو

***************************

5 -  نوحه

میروی ای جان زینب        ماه شبستان زینب

گشته چو گیسوی درباد    حال پریشان زینب

داغ علی داغ طاها      داغ حسن داغ زهرا

زنده شده در یاد من

میکشی ام با این غم ها

رفتی تنها ای یارم

مهلاَ مهلا ای یارم

یابن الزهرا ای یارم

یابن الزهرا یا مولا

بریده از هرچه غیریم

عاشق تو چون زهیریم

مثل حبیب تو حریم

فدایی ات چون بریریم

با غم تو سودا داریم

کنارتو معنا داریم

بهشت ما با تو ماندن

با تو چه غم فردا داریم

ما از نسل غدیریم

سازش نمیپذیریم

در راه تو میمیریم

یابن الزهرا یا مولا

******************************

6-  واحد سنگین

شب عاشورا شب اشک و گریه و دعا

شب غم و غصه و عزا

داره شروع میشه روضه ها

شب عاشورا روضه خونه خود خدا

چه خبره تو کربلا ولوله ای تو خیمه ها

عمو هست همه راحت میخوابن

با این که تشنه ی یک جرعه آبن

مردا به دور خیمه ی حسین و

زنها همه تو خیمه ی ربابن

مکن ای صبح طلوع

شب عاشورا چشمای زینب شده دریا

پیچیده توی دل صحرا

بوی اشک مادر زهرا

شب عاشورا آسمونم پوشیده سیاه

زینب همش میکنه نگاه

خیره شده سمت قتلگاه

دلواپسه رنگ از رخش پریده

چی شده که جونش به لب رسیده

از سر شب تو خیمه ی داداشش

همش میشه حرف از سر بریده

او میدوید و......

شب عاشورا شب گریه بر شاه سر جدا

سری که میبرن از قفا

میره فردا روی نیزه ها

شب عاشورا میباره اشک ستاره ها

فردا چی میشه گوشواره ها

این همه آتیش با خیمه ها

فردا حرم دیگه نداره سقا

فردا حسین میشه غریب و تنها

فردا غروب سرش به روی نیزه است

وقتی تنش افتاده زیر اسبها

******************************

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی