کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

تقدیم به شهید غلامحسین فتحی

کوثرنامه

شعر ولادت امام رضا علیه السلام

******************

بر درد عشق نسخه و درمان اثر نکرد 
مرهم برای زخم غم تو ثمر نکرد 
تنها حریم پاک تو داریم زآن زمان 
دلبر برفت و دلشدگان را خبر نکرد 
از هر قبیله ای به تو امید بسته اند 
نبود کسی که چشم تو بر او نظر نکرد 
شاهنشه غریب، امیر رئوف طوس 
دل نیست، آنچه داغ تواش پر شرر نکرد 
در بازکن که از ره دوری رسیده ام 
این خسته بی دلیل در این ره، خطر نکرد 
امشب، سحر دوباره به کوی تو آمدم 
مخمورم و به شوق سبوی تو آمدم 
بر حال من به جان جوادت نگاه کن 
فکری به حال این دل بی سرپناه کن 
بر زائران پاک تو من غبطه می خورم 
آقا ترحمی به من پر گناه کن 
امشب برات کرب و بلای مرا بده 
ما را دوباره زائر آن بی سپاه کن 
گر این زیارتم شده دیدار آخرین 
در روز حشر یاد من رو سیاه کن 
در راه عشق، اهل غم و درد خواستی 
با چشم نافذت تو مرا مرد راه کن 
مولا به جان ما تو بگو با امام عصر 
یوسف بیا بخاطر من ترک چاه کن 
تا روز حشر نوکری ات افتخار ماست 
اینجا بهشت روی زمین جنت الرضاست 
سروده احسان محسنی فر 
**********************
مرغ دلم می خونه نغمه عاشقونه 
دلش می خواد همیشه تو حرمت بمونه 
چه عطر دلفریبی چه بوی خوب سیبی 
به قلب خسته من امام رضا طبیبی 
وقتی که ای نگارم پا تو حرم میذارم 
قسم به جون زهرا دل تو دلم ندارم 
تو حرمت خدایی دلم میشه هوایی 
شبای جمعه انگار تو خود کربلایی 
رودل غبار و گرده اسیر صد تا درده 
با این دل پریشون صحن وسرات چه کرده 
زعا لمی گسستم دل به دل تو بستم 
روز قیامت آقا منتظر تو هستم 
حاجت دل همینه ای شاه بی قرینه 
دلم می خواد که روزی منم برم مدینه 
چه روضه ها که خوندم غم رو دلت نشوندم 
با روضه های زهرا قلب تورو سوزوندم 

وحید قا سمی 
*************
با نام رضا به سینه ها گل بزنید
 
با اشک به بارگاه او پل بزنید 
فرمود که هر زمان گرفتار شدید 
بر دامن ما دست توسل بزنید 

وارث ایوب و نوح و یونس است 
با کبوترها تنها مونس است 
دل به دیدار محمد می رسد 
هر که عاشق شد به مشهد می رسد 
اولیا در بحر خون ناجی شدند 
زائران مرقدش حاجی شدند 

در خاطرم از تو اشتیاقی مانده 
طرح حرم و صحن و رواقی مانده 
ای ضامن دلهای غریبان اینجا 
یک آهوی بی قرار باقی مانده 
********************

سلام اى ضامن آهو رضا 
سلام اى مظهر یاهو رضا 
سلام اى کریم عترت رضا 
بانى سفره محبت رضا 
سلام اى نور ولایت رضا 
غربت پر شور ولایت رضا 
سلام اى روح عبادت رضا 
یاسمن سرخ شهادت رضا 
سلام اى جلوه قرآن رضا 
عابر کوچه ‏هاى ایمان رضا 
سلام اى تجلى هو رضا 
سلام اى دلبر مه‏ رو رضا 
سلام اى صفاى هستى رضا 
ساقى میخانه هستى رضا 
سلام اى توسل حق رضا 
صوت خوش تکلم حق رضا 
سلام اى امام عاشق رضا 
دسته گل آل محمد رضا 
سلام اى نسیم رحمت رضا 
شکوفه ناز شقایق رضا 
سلام اى شمس حقیقت رضا 
سبزترین نور امامت رضا 
سلام اى ماه مدینه رضا 
کلیم سیناى طریقت رضا 
سلام اى وارث مادر رضا 
حدیث زخمهاى سینه رضا 
سلام اى لیله بدرم رضا 
شب تولد تو قدرم رضا 
منم منم عاشق بى‏قرارت 
چهارده سلام من نثارت 
**********************

شب است و فیض حضور است در کنار امام 
به آسمان همه نور است از امام اَنام 
سلام من به حریمى که جبرئیل امین 
ز پرده ‏دارى آن یابد اعتبار و مقام 
سلام من به حریمى که ذات اقدس حق 
دهد به زائر آن خانه اجر و فیض مدام 
سلام من به حریمى که در طوافش هست 
براى خیل ملایک صفا و سعى تمام 
سلام من به حریمى که جنّ و انس و ملک 
دهند صاحب آنرا ز روى صدق سلام 
سلام من به امامى که عالم و آدم 
به حرمت قدمش از ادب کنند قیام 
سلام من به امامى که هست شمس شموس 
گرفته مهر و مه از نور روى پاکش وام 
سلام من به امامى که خوان نعمت او 
بود شمول طفیلش همه خواص و عوام 
سلام من به امامى که شد ولى خدا 
سپرده در کف او ربّ ذوالکرام، زمام 
سلام من به امامى که با عدالت خود 
رضاى حق طلبد در طریقت اسلام 
سلام من به امامى که از کرامت او 
بود پناه غریبان و مردم ناکام 
سلام من به امامى که ضامن آهوست 
گرفته قلب رئوفش ز ذات حق الهام 
سلام من به شه طوس امام مظلومان 
که شد شهادتش او را به عمر حسن ختام 
سلام من به رضا، ثامن الحجج از دل 
که یافت عالم هستى از او دوام و قوام 
به آنکه عالم آل محمّدى باشد 
بگو دو صد صلوات و دو صد درود و سلام 
سزد که بشنوم از مقتداى خود سخنى 
که واجب آمده در شرع دین جواب سلام 
بسى خجسته بود آن زمان که غرق شعف 
ز آب کوثر عشقش دهد مرا یک جام 
سعادت دو جهان شد برات تربت او 
به خاکبوس درش « مصلح» است کم ز غلام 

********************
مه ذیقعده شب یازدهم 
سرزد از شرق مه چهاردهم 
خانه‏ ى موسى جعفر از نور 
برده امشب سبق از وادى طور 
نور این خانه کجا طور کجا 
شمع کاشانه کجا حور کجا 
مرحبا نجمه، که ماه آورده 
ماه خورشید پناه آورده 
زاده‏ ى حضرت صادق موسى 
باب حاجات خلایق موسى 
همچو گل کودک نوزادش را 
خوبتر از همه اولادش را 
در بغل گیرد و لبخند زند 
بوسه بر عارض فرزند زند 
این پدر فخر کند بر پسرش 
آفرین بر پدر و بر پسرش 
هر دو از نور عبودیت غرق 
که میانشان نتوان دادن فرق 
نشنوى گر زیمن بوى خدا 
از مدینه بشنو نور خدا 
شد ز نورش همه دلها روشن 
شد ز بویش همه عالم گلشن 
اى خوش آن پاک دلى کز نزدیک 
گفت بر حضرت مهدى تبریک 
مَظهر و مُظهرِ سرمد آمد 
عالم آل محمد آمد 
***********************

آسمان را عرشیان امشب چراغان مى‏کنند 
کهکشان در کهکشان آئینه بندان مى‏کنند 
قدسیان امشب به عین مقدم شمس الشموس 
اختران را بهر کسب نور مهمان مى‏کنند 
تشنگان معرفت امشب به زیر آسمان 
ابرهاى رحمت حق باز باران مى‏کنند 
انجمن آراست نام ثامن ‏الاطهار و باز 
نام او را عاشقان شمع شبستان مى‏کنند 
تازه مى‏گردد دل من چون گل شبنم زده 
آیه ‏ى نام ورا هر جا که عنوان مى‏کنند 
هر که اشک شوق ریزد از برایش روز حشر 
دامن او را پر از یاقوت و مرجان مى‏کنند 
روضه او هست تا آئینه‏ ى باغ بهشت 
زائران او مکان در باغ رضوان مى‏کنند 
در حریم او که باشد بهر ما دارالشفا 
دردمندان دردهاى خویش درمان مى‏کنند 
اى « وفائى» هر که گردد زائرش با معرفت 
مشکل او را به روز حشر آسان مى‏کنند 
***********************

ز بیت موسى جعفر مَه برج ولا سرزد 
که خورشید جمالش طعنه بر خورشید خاور زد 
عزیز مصطفى آمد انیس قلب ما آمد 
به گرد شمع رخسارش دلم پروانه ‏سان پر زد 
صداى شاد باش عرشیان بر فرشیان آمد 
چو بوسه بر رخ فرزند خود موسى‏بن ‏جعفر زد 
به بزم ما صفا آمد، به درد ما دوا آمد 
رضا آمد، رضا آمد، سعادت حلقه بر در زد 
به احمد تهنیت گوید امین جبرئیل اکنون 
چو پا اندر جهان آن پاره ‏ى قلب پیمبر زد 
جهان از مقدمش رشگ جنان گردید سرتاسر 
ز نور چهره‏اش ارض و سما از زیب و زیور زد 
دل من بسته بر مویش، بهشت من بود کویش 
غبار درگه او را امین حق به شهپر زد 
به یمنش عیدى ما را فرج بنما عطا یا رب 
فراق مهدیش بر جان و قلب شیعه آذر زد 
مکن یا رب جدا از دامنش دست « هنرور» را 
به هر صبح و مسا یابن‏الحسن با دیده ‏تر زد 
هنرور 

************************

همه جا غرق صفا شد، شب میلاد رضا 
پر طراوت همه جا شد، شب میلادرضا 
همه جا آینه ‏بندان، همه جا آینه ‏وار 
محشر آینه‏ ها شد، شب میلاد رضا 
آسمانها به زمین خیره که این توده خاک 
مرکز نور خدا شد، شب میلاد رضا 
شب میلاد کرامت، شب میلاد کرم 
شب میلاد وفا شد، شب میلاد رضا 
یا رئوف است همى نغمه قدسى نفسان 
شب تسبیح و دعا شد، شب میلاد رضا 
بارش رحمت و رأفت، همه جاریست مگر 
شب میلاد رضا شد، شب میلاد رضا 
خانه نجمه بود قبله دلها و بر آن 
کعبه هم قبله نما شد، شب میلاد رضا 
بعد موسى که بود رهبر معصوم بشر 
حل شد این مسئله تا شد، شب میلاد رضا 
همه فیض و همه لطف و همه شور و همه نور 
شب قدر آمده یاشد، شب میلاد رضا 
عالم آل محمد به جهان جلوه نمود 
عَلَم علم به پا شد، شب میلاد رضا 
دومین بضعة منّى که پیمبر فرمود 
بود نشناخته تا شد، شب میلاد رضا 
هشتمین حجت حق پرده ز رخسار گرفت 
حاجت شیعه روا شد، شب میلاد رضا 
نور زهرا (س) و محمد ز فروغ ازلى 
روشنى بخش فضا شد، شب میلاد رضا 
بهتر از هر چه که خورشید بر او مى‏تابد 
باز بر خلق عطا شد، شب میلاد رضا 
به تماشاى بهشت حرم او ز بهشت 
هر در و پنجره وا شد، شب میلاد رضا 
ما محبّان رضاییم و چو ما اهل ولاست 
هر که پیوسته به ما شد، شب میلاد رضا 
ذکر زوّار جگر سوخته گرد حرمش 
یا معین الضّعفا شد، شب میلاد رضا 
قلم صنع خداوند مگر بنگارد 
دردهایى که دوا شد، شب میلاد رضا 
رسدش نامه آزادى محشر، هر کس 
که در این خانه گدا شد، شب میلاد رضا 
بهره از ذوق «شفق» برد «مؤید» که سرود 
شب میلاد رضا شد ، شب میلاد رضا 

**********************
مژده‏ اى دل که دلربا آمد 
دلربائى گره گشا آمد 
محنت ودرد و غم فرارى شد 
شادى و رحمت و صفا آمد 
بعد شوال ماه ذیقعده 
شامل رحمت خدا آمد 
از منادى ندا رسد در گوش 
مژده‏ اى مؤمنین رضا آمد 
نجمه را داده ذات حق پسرى 
که از او جان به جسم ما آمد 
هشتمین جانشین ختم رسل 
حجت ذات کبریا آمد 
هفتمین نور دیده‏ گان على 
ششمین یار مجتبى آمد 
پنجمین حافظ خون حسین 
کاتب شرح کربلا آمد 
چارمین رهبر عبودیت 
رهبرى پاک و پارسا آمد 
سومین پاسدار بحر علوم 
بهر تفسیر هل أتى آمد 
دومین اوستاد فقه و اصول 
معنى نون انّما آمد 
اولین پور موسى جعفر 
بهر تثبیت ارتضا آمد 
آدم از بهر گفتن تبریک 
در بر ختم انبیا آمد 
ده بشارت به نوح دریا دل 
که به فلک تو ناخدا آمد 
مژدگانى بده به ابراهیم 
که تو را ضامن بقا آمد 
بهر دربانى درش موسى 
دست بر سینه با عصا آمد 
زنده عالم شد از دم گرمش 
که مسیحا به التجا آمد 
عالم آل احمد است رضا 
یادگار محمد است رضا 

***********

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی