کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

تقدیم به شهید غلامحسین فتحی

کوثرنامه

نوحه شهادت  حضرت فاطمه سلام الله علیها

*************

 یاس کبود حیدرم 
در بین دیوار و درم
آتیش گرفته گلپرم،با دست کینه

آی شیعه ها از کی بگم،

از کدوم هتاکی بگم
از چادر خاکی بگم،یا زخم کینه

هر شهری یه رسمی داره،
رسم مدینه اینه
اجر نبی رو می زارن
با میخ داغ به سینه
یا فاطمه،یا فاطمه(3) ،یا فاطمه جان

رد غلاف بر بازویم، 
جای لگد بر پهلویم
نشون سیلی به رویم،قاتل من بود
نفس که در شماره شد،
حرفهام دیگه اشاره شد
چیزی که پاره پاره شد،قلب حسن بود

گرد غبار پیری نیست،
که رو موهام نشسته
خونه نشینی علی، کمرم و شکسته
یا فاطمه، یا فاطمه(س)یا فاطمه جان

دریافت سبک

*************************
دریافت سبک: 

یار جوانم،ای قد کمانم

می رَوی از بَرَم ای آرام ِ جانم

می رَوی از بَرَم ای آرام ِ جانم

ماتم کشیده،نور دو دیده

می روی اما با قامت ِ خمیده

می روی اما با قامت ِ خمیده

سوز غم تو،در دل حیدر

روی نیلی ات بُوَد قاتل حیدر

روی نیلی ات بُوَد قاتل حیدر

ای یار خسته،پهلو شکسته

نماز نافله خوانده ای نشسته

نماز نافله خوانده ای نشسته

داری می رَوی،در اوج غمها

قرار ِ بعدی ما روز عاشورا

قرار ِ بعدی ما روز عاشورا

آنجا که شود،از ظلم اعدا

حسین ما تشنه سر از تنش جدا

حسین ما تشنه سر از تنش جدا

سرش جدا از،قفا میشود

قاری قرآن نیزه ها میشود

قاری قرآن نیزه ها میشود

**********************

دوباره شور نوا     دوباره بزم عزا
دوباره سینه زدن    برای خیرالنسا
دوباره در سینه ها
بزم عزا به پا شد

صاحب عزا خدا شد
این سینه نینوا شد
مادر جان     فدای غربتت 3

***
چه می شه ای مادرم     راهیم کنی تا کربلا
از حرم پسرت      تا مدینه بپرم
گریه برای غمت
رزق علی الدوامه
آبروی چشامه
تایید گریه هامه
مادر جان     فدای غربتت 3
***

به پیش گل پسرت     شکسته بال و پرت
خاک تو کوچه ی غم     نشسته روی سرت
شکسته در کوچه ها
بال و پرت کبوتر
در پیش چشم حیدر
افتادی در پس در

 

دریافت سبک
*************************

دریافت سبک: 

دل زائر صحن بقیع میشود هر دم

خوانیم به اشک و سوز دل با همه عالَم

ای عصمت کبری،انسیة الحورا

لاله ی گلشن مصطفی زهرا

یا فاطمه جانم یا فاطمه جانم یا فاطمه فاطمه جانم...

بودی همیشه دشمن ِ ظلم و استکبار

درس ِ تو بر عالَم اشدّا علی الکفّار

محبوبه ی داور،ای جانِ پیغمبر

شدی شهیده ی یاری رهبر

یا فاطمه جانم یا فاطمه جانم یا فاطمه فاطمه جانم...

با اذن حق صاحب زمان میرسد از راه

آن یاور ِ مستضعفان میرسد از راه

با شور عاشورا،سربند یا زهرا

وعده ی ما شود مسجد الاقصی

مولاابا صالح مولااباصالح اَلعَجل اَلعجل یا اباصالح...

*************************

دل همه پر از غمه
دوباره فصل ماتمه
شهادت مادرمه
داد مدینه می زنم

بر سر سینه می زنم
خاک عزا بر سرمه
منو دعا کرده بیام دوباره
بیام بریزم از چشام ستاره
برا جوونی که توون نداره
کی دعام کرده    مادر مادر مادر
کی نگام کرده    مادر مادر مادر
مادر وای مادر3


کیه که روضه می خونه
بارون چشاش بی امونه
میگه مرو همسر من
پاشو ببین بچه هاتو
روهم نذاری چشماتو
پرستوی پرپر من
کجا می خوای بری کبوتر من
دووم بیار تو ای دلاور من
شفا می گیری آخر همسر من
حسنت زاره     مادر مادر مادر
ببین تب داره       مادر مادر مادر
مادر وای مادر3

دریافت سبک

***************************

در غروبی غمگین
بین یک کوچه تنگ
مادری بود که دست پسر ِ خویش گرفت
راهی ره شده بود         راه در پیش گرفت
سند باغ فدک بود به دستان بتول
راهی ره شده بود دخت والای رسول

از میان کوچه می رود با پسرش
بی حیایی ناگاه راهشان را سد کرد
دست سنگین خودش بالا برد
و به رخساره ی مادر کوبید
مات و مبهوت حسن   نیست در باور ِ او
مادرش افتاده    رنگ رخسار حسن گشت سپید
چشم ِ مادر شده تار        دیگر او هیچ ندید
آسمان دور سرش می چرخید
مادر افتاد زمین
بغضش آرام شکست
حسنش گریه کند
چادر خاکی مادر بتکاند که شده خاک آلود
حسنش باز فقط گریه کند
گویدش: " خیز که تا خانه رویم
پدر آنجاست و چشمش به در است
خیز از جا و کمک گیر ز من
دست بگذار به روی دوشم
مادر ِ بی رمق و بی هوشم  "
باید از جا خیزد
رمقی نیست که زهرا خیزد
دست خود را روی دیوار گذاشت
دست دیگر را نیز
به روی شانه ی فرزندش برد
یا علی گفت و زجایش  بر خاست ..
عزم رفتن او کرد به سوی خانه ی شاه
گم نمود است گمانم او راه
هاله ای ابر به رخساره ی  او نقش گرفت
و از آن روز رخش را حتی
ز علی هم پوشاند
تا که جمعی در شب
به سرایی که پناه همه ی عالم بود
حمله ور گشته و در پشت در  ِ خانه تجمع کردند
خواستند تا که علی راببرند
هیزم و آتش و دود
قسمت  ِ درب همان خانه شده
آمد او پشت در و خواست که در باز کند
ناگهان یک نفری با لگدی
در ِ آن خانه به داخل هل داد
ناله ای رفت به عرش
مادری پشت در است
میخ در سینه او
خون چکد روی زمین
باز هم یاری حیدر را کرد
گفت : "من مرده ام آیا که علی را ببرید؟"
ریسمان را بگرفت
نانجیبی به قلافی که به دستانش داشت
مزد یاری علی را داده
دست او را بشکست
لگدی هم زده بر پهلویش
استخوانش بشکست
هر که از ره آمد لگدی بر او زد
آنکه پیغمبر دین گفت که از من باشد
پاره ی قلب من است
هر که آزرد و را قلب مرا رنجانده
و چنان بود که بعد از آن شب
چند روزی دگر او زنده نماند
موقع غسل شد و نیمه شبی
حیدر آمد و کبودی ِ تنش را نگریست
سر به دیوار گذاشت
گریه می کرد و صدا زد او را
کودکانش همه گرداگردش
ذکر مادر بگرفتند و سر و سینه زدند
حسن افکند خودش را بغل مادر خویش
و حسین صورت خود را کف پای مادر
بفشارد  و بگرید و علی هم بیند
دل او درد آمد     کودکانش را  او
همه دلداری داد     

بردنش در دل شب   بی نشان خاک کنند
تا که حتی اثری از قبرش
باقی از خود نگذارد برای اینکه :
نشود هیچ کسی قصد جسارت بکند
و چنین گشت سر انجام همان مادر و طفل
که غروبی باهم     راهی ِ کوچه ی تنگی گشتند
بی نشان مادر شد   خونجگر کودک او
مادرش رفت ولی کودک ماند
مادرش رفت ولی کودک ماند
************************

دریافت سبک: 

فاطمیه برام شمیم درد و غم داره

غم لاله ی پرپر و یه قدّ خم داره

اگه یه روز نگم یا فاطمه یا فاطمه

به خدا زندگیم انگار یه چیزی کم داره

هر جا اسمت باشه اون حرم عشقه

من و از این حرم جدا نکن مادر

تو رو حق ّ علی و حقّ اولادش

من و یک لحظه ام رها نکن مادر

نوکری ِ من از لطف و دعاته

یا حسین بر لب ِ سینه زناته

حالا روی دلم سوی شهید کربلاته...

***********************

دلم از روضه های فاطمیه       گرفته در هوای فاطمیه
بیا ای التیام روی نیلی         بیا صاحب عزای فاطمیه

**
بیا از جاده های بی نشانی    بیا ای آفتاب آسمانی
بیا شبهای دلگیری ست آقا   بیا که روضه‌ی مادر بخوانی
**
نگاهی شعله ور، ای وای مادر   هجومی بی خبر، ای وای مادر
مغیره ... بی هوا ... ای وای بابا   تو و دیوار و در، ای وای مادر
یوسف رحیمی

*****************************

شب غمم را سحر نیامد    ز آفتابم خبر نیامد
امید دل از سفر نیامد     به دیده ام اشک به سینه ام آه

بقیه الله بقیه الله

فراق برده زدل شکیبم    تویی حبیبم تویی طبیبم
به تنگ آمد دل غریبم       زطول غیبت زعمر کوتاه
بقیه الله بقیه الله

به لب دعایم به سینه آمین       منم ضعیف و غم تو سنگین
به دیده دارم سرشک خونین   به سینه دارم شرار جانکاه
بقیه الله بقیه الله

به زخم دلها دواست مهدی    به درد جانها شفاست مهدی
کجاست مهدی کجاست مهدی      که گشته روزم غروب بی ماه
بقیه الله بقیه الله

شراره ریزد زبیت داور          بیا که تنهاست هنوز حیدر
بیا که سوز سینه حیدر      کند دعایت به هر سحرگاه
بقیه الله بقیه الله

شب مدینه سحر ندارد   دگر مدینه قمر ندارد
مگر که زهرا پسر ندارد               زحال مادر تو هستی آگاه
بقیه الله بقیه الله

به مادر بی قرینه بنگر   به زخم مسمار و سینه بنگر
به کوچه های مدینه بنگر   که چشم زهراست هنوز در راه
بقیه الله بقیه الله
***************************

فاطمیه موسم غربت وعزاست
فاطمیه روضه خونش خداست
با یه عشق دیرینه بر سینه می کوبم ازغم تو
دلم آتیش میگیره میمیره به یاد ماتم تو

تا همیشه زهرایی می مونه به زیر پرچم تو

فاطمیه دلامون آسمونیه
مسافر حرم بی نشونیه
کنار قبر خاکی افلاکی میشه دل زائرش
دلای غرق شیون میگیرن همیشه روضه براش
روز محشر خندونه چشمی که گریونه وقت عزاش

فاطمیه چشم عالم بارونیه
کار دل خسته مون روضه خونیه
تا ظهور فرزند دلبندت مخفیه مدفن تو
پشت ابرا میمونه پنهونه بهشت روشن تو
جمعه ها اشک افشونه بارون ندبه و شیون تو

یوسف رحیمی

************************

خدا برا کس نیاره   خونه ای مادر نداره
دخترکی بی قراره    تا صبح بیداره

افتاده به یاد مادر   چادر او داره بر سر
غم تو سینش بی شماره   تا صبح بیداره

دل تنگ نگاش   یاد اون خندهاش
شبا تا می گرفت  سر و رو شونه هاش

 

فاطمه بی تو تنها زینبه  اشک چشماش هر شبه   شبیه بارون

فاطمه بی تو عالم غم زده   خونمون ماتم زده  شبیه زندون

امون امون ای دل ای دل 3 وای

میون تموم دردا    بی مادری خیلی دردِ 
داغی که عالم رو کرده  یه عمری دیوونه

خاطره ی کوچه و یار    خاطره ی درب و دیوار
سینه ی زخمیِ مسمار     قبری که پنهونه

امون از چشم تار     سینه ی بی قرار
امون از لکُه ی     خون روی دیوار

فاطمه بی تو تنها زینبه  اشک چشماش هر شبه   شبیه بارون

فاطمه بی تو عالم غم زده   خونمون ماتم زده  شبیه زندون

امون امون   ای دل ای دل 3 وای

**************************

دریافت سبک: 

زمینه

جای این غصه ها تا ابد ، در دل مرتضی میشود

دست بشکسته قدّ کمان ، قاتل مرتضی میشود

مرو از برم یا فاطمه ، تویی یاورم یا فاطمه

بخوانم تو را با سوز دل ، به چشم ترم یا فاطمه

گل پرپرم یا فاطمه...

اشک و خون جگر وای ِ من،شرح قتل ِ پسر وای من

گریه ی فضه و بچه ها،داغ دیوار و در وای من

شده جان تو اینجا فدا،مدینه شده ماتمسرا

غم تو بُوَد سرچشمه ی ،غم ِ بی حد ِ کرببلا

گل پرپرم یا فاطمه...

شعله ی آتش فتنه ها،رفته تا خیمه های حسین

تا قیامت چو احوال تو،غصه دارم برای حسین

تن بی سرش واغربتا،دو چشم ترش واغر بتا

شده نوحه ی قتلگاهش،دم مادرش واغربتا

عزیز دلم حسین من...

***********************
ا
ی بتول پاک السلام / قلب چاک چاک السلام

حاصل جوانی علی / ماه ارغوانی علی
لحظه ای درنگ کن بمان / وقت ناتوانی علی
بی تو سر بلند می کنند / دشمنان جانی علی
بی تو سجده می کند به خاک / روح آسمانی علی
یا علی خرابم از غمت / سوختم کبابم از غمت
زخم کهنه را نمک زدند / همسر تو را کتک زدند
 ای تو مهر آب ، فاطمه / اسوه ی حجاب ، فاطمه
یاس پرپر علی بمان / سایه ی سر علی بمان
قوت دل علی نرو / از مقابل علی نرو . . .

**************************

نمی تونم روی خا کا؛گلم رو پرپر ببینم
نمی دونی؛چقدرسخته؛تو رو تو بستر ببینم
ای شاخه نیلوفرم؛حرفی بزن من حیدرم
یار نه ساله؛دل نکن از من،ما هنوز خیلی جوونیم
پاشو زهرا تا،مثل اون روزا،باز نماز شب بخونیم
یا فاطمه یا فاطمه
پاشو خونه سوت وکوره،تلاطم کن کوثر من
برای دلخوشی من،زجا برخیز همسر من
ای شمع نیمه جون من،پیش چشمام سوسو مزن
گرچه پاییزی،میشه بر خیزی،ای همیشه یاور من
مثل اون روزا،شاخه طوبا،سایه بندازی سر من
یا فاطمه یا فاطمه
سکوتت کشته علی رو،نزار از غم اشک بریزم
امید من بزن پلکی،چشاتو واکن عزیزم
جونم به لبهام اومده،پاشو جوابم رو بده
شمع خاموشی وقتی بیهوشی،میزنی حرف جدایی
لاله زردم،زیر لب هر دم،واسه،کی میگه لالایی

********



نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی