کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

تقدیم به شهید غلامحسین فتحی

کوثرنامه

نوحه شهادت  حضرت فاطمه سلام الله علیها

*************

امان بدین به مادرکه حیدر و خبر کنه
تاکه بیاد به پشت در چادر شو به سر کنه
بعد نبی مادرمن خسته شده جون نداره
امان بدین خودش بیاد قفل در و بر می داره

 

یکم آروم در بزنید حسین یک گوشه خوابیده
به پدرم چه کار دارید مگه کسی بدی دیده
ای بی وفا زمونه زمونه زمونه
زهرای من جونه جونه جونه

***
غصه نخور داداش حسن  این هاعیادت اومدن
وصیت پیمبر بحر رفاقت اومدن
لگد کسی نمی زنه محل وحی خونمون
یادش نرفته هیچکسی حرمت ما و جد مون
این بوی اسفبند داداش نه بوی دود آتیش
واسه سلامتی یه مادر داره شعله می کشه
ای بی وفا زمونه زمونه زمونه
زهرای من جونه جونه جونه

***
چهل نفر اومدن به ما ها دل داری بدن
به بابای مظلوم ما تو کوچه ها یاری بدن
به مادر اومدن بگن سایه مولا سرشه
اونقدر گریه نکنه چون که علی همسرشه
نشسته ای یک گوشه ای می لرزهی داداش حسن
هر چی بد هم باشن این ها یه مادر و نمی زنند
دریافت سبک
**************************
چشماتو واکن مادرم،دل بیقرارم
پرپرزدم نگاهی کن،تنهانذارم

اینجاهمه امید دارن ،نفس بزن دوباره

دلت میاد خودت نگاه،بابارمق نداره

خوب میدونم که دردداری،دعاگوتم خدایی

فقط بمون نگو میری،میمیرم ازجدایی

 

غصه براچی،هستم کنارت    عصا نمیخوای، میام به کارت

مادرنرو،خودت میدونی

خیلی زوده هنوز جوونی

((مادرعزیزم))

یادت میاد تو اون کوچه،ای عزت من
مادرچه جور بازی شدش،باغیرت من

خدابگم چیکارکنه،درحق هرچی ظالمه

نمیدونم سزاش چیه،خداخودش یه عالمه

سرو قدت مادر من،قربون قدوقامتت

خواستم سپربشم نشد،سیلی ربوده طاقتت

پاشوتوکوچه،نیست جاتومادر       گوشواره ات کو،ناموس حیدر

نزن لگد،این مادرمه

حرمت داره تاج سرمه

((مادرعزیزم))

داری میری ولی بگو،چه جوربمونم     درودیوارجلورومه ، من نمیتونم

نمیدونم توی حیاط،چوب واسه چی گذاشتن

بابامیگه یه گهواره ،خواست بسازه نذاشتن

داره میگه مادرچرا،باگریه هاش حیدرتو

حالاهمین چوباشده،تابوت براپیکرتو

چندتاسواله،رودل نشسته        راسته عزیزم،پهلوت شکسته؟

سوزوندمنواین زخم کاری

مغیره گفت ،مادرنداری

عبدالحسین شفیع پور

دریافت سبک

************************

کنار خانه بنشستم   مدینه گریه کن با من

که زهرا رفته از دستم

واویلا اه واویلا، شدم من یکه و تنها

بنال از داغ ان بلبل

که پرپر در قفس میزد

بجرم یا على گفتن

به پشت در نفس میزد

واویلا اه واویلا، شدم من یکه و تنها

غریبى مرا مردم

همه با چشم خود دیدند

میان شعله آتش

گلم را با لگد چیدند

واویلا اه واویلا، شدم من یکه و تنها

بود هر شب همى نفرین

به لب در دشت و صحرایم

الهى بشکند دستى

که سیلى زد به زهرایم

واویلا اه واویلا، شدم من یکه و تنها

گلاب از دیده جارى بر

سر سجاده کن زینب

براى مادرت زهرا

کفن آماده کن زینب

واویلا اه واویلا، شدم من یکه و تنها

**********************

باز باران بی ترانه   باصدای تازیانه

پرکشیده تا مدینه   بخدا قصه همینه

یکی بود یکی نبود   یکی سالم تو سجود

یکی خسته و کبود...

 

باز باران با ستاره    چادری خاکی و پاره

قلب کوچیک ستاره    واسه رفتن بی قراره

باز باران بی محبت    میخورد بر روی صورت

مادری در پشت درب و   آدمان بی مروت...

یادم آمد توی خونه

پشت او در رد خونه

مادرم دلخون و خسته

دسته بابا رو کی بسته؟

هی نگاه میکرد بابامون روی مسمار,عاشقونه

گریه هاش شد بی بهونه

خندهاش  رفت از  زمونه

هی صدا میزد خدا زهرا جوونه

تونزار بره  بزار پیشم بمونه...

هی میگفت دارو ندارم رو میدم ولی چشماتو نبند

هی میگفت زهرا به گریه هام نخند

هی میگفت آخه چرا تو رو زدند

هی میگفت آخ که چه این مردم بدند..

دیگه بارون نمیباره

رفته تابوت رو بیاره

تا دلیل گریه هاشو تویه تابوتش بزاره

تاگل یاس سفیدُ تویه این دنیای وحشی جان زاره

آره امشب شبه آخر , شبه قلبه بی قراره...

بجای ابر,محب داره میباره...

****************************

تویی زهره زهرا- تویی ام ابیها
تویی بضعه طاها- زهرا یا زهرا
تویی اموزگار،حمایت از ولایت
ای مادر عاشورا،زهرا یا زهرا
مکتب فاطمیه،مکتب ایثارو وفا
مکتب فاطمیه،مکتب یاری خدا
نبوت را تو مادری،ولایت را تو محوری
برای حفظ مرتضی،تو خود علی دیگری
مرو یا فاطمه مرو
یگانه یار حیدر،ای غمگسار حیدر
ای جان نثار حیدر،زهرا یا زهرا
اگه  دیده واکنی،وا می شود دوباره
گره زکار حیدر،زهرا یا زهرا
به تولای حیدر،از جان سر بگذشته ای
به روی دیوار و در،با خون خود نوشتی ای
نبوت را تو مادری،ولایت را تو محوری
برای حفظ مرتضی،تو خود علی دیگری
مرو یا فاطمه مرو
*****************************

ای پرستوی جوان
پر مکش از اشیان
پیش من ای خسته جان
یک شب دیگر بمان
کن نظر بر حال زارم یا زهرا
جز تومن یاری ندارم یا زهرا
ای بهشت ارزوهای علی
در به رویم باز کن
ای دو چشمت دین دنیای علی
هر چه خواهی ناز کن
ای همیشه همدم و همراه من
تکیه گاهم فاطمه
از چه رخ می پوشی از من ماه من،کن
نگاهم فاطمه
بی تو حیدر بی معنیه،یا زهرا
بعد تو خانه نشینه یا زهرا
خفته ای در بستر ای بیمار من
فکر رفتن بر سرت
دیده بگشا بر من ای غمخوار من
گو سخن با همسرت
دست گلچین دوخته یک پیروهن
از شقایق بر تنت
از غم خود با علی بر گو سخن
دست من بر دامنت
ای همه بود و نبودم یا زهرا
ای گل یاس کبودم
ای پرستوی جوان
پر مکش از اشیان
پیش من ای خسته جان
یک شب دیگر بمان
کن نظر بر حال زارم یا زهرا
جز تو من یاری ندارم یا زهرا
در میان بستر خون خفته ای
یا علی ذکر لبت
شانه بر دستان خود بگرفته ای
بهر موی زینبت
کودکانت در کنار بسترت
ذکرشان عمه یجیب
کن نظر بر حال زار همسرت
مانده ام اخر غریب
از چه رو در خون نشستی یا زهرا
کن نظر بر حال زارم یا زهرا
جز تومن یاری ندارم یا زهرا
*************************
بیمارت ای علی جان-وای وای
جز نیمه جان ندارد-وای وای
میلی به زنده ماندن-وای وای
در این جهان ندارد-وای وای
غم چون نسیم پاییز-وای وای
برگ و بر مرا ریخت-وای وای
این لاله بهاران-وای وای
غیر از خزان ندارد-وای وای
واغربتا واغربتا-واغربتا واغربتا
بگذار تا بمیرد-وای وای
زین باغ پر بگیرد-وای وای
مرغی که حق ماندن-وای وای
در اشیان ندارد-وای وای
بگذار کس نداند-وای وای
در پشت در چها شد-وای وای
من لب نمی گشایم-وای وای
محسن زبان ندارد-وای وای
هر کس سراغم امد-وای وای
با او بگو که زهرا-وای وای
قدرش عیان نگردید-وای وای
قربش نشان ندارد-وای وای
شهری که در امانند-وای وای
حتی یهود در ان-وای وای
در بین خانه خود-وای وای
زهرا امان ندارد-وای وای
واغربتا واغربتا-واغربتا واغربتا
 
*********************
الوداع یا علی  الوداع یا علی
یادگار نبوتم      ذوالفقار ولایتم
مهرغم خورده سینه ام
بانوی بی قرینه ام
قهرمان مدینه ام
الوداع یا علی الوداع یا علی
درد قلبم ز کینه نیست
از جراحات سینه نیست
دل شکسته زغربتم
خسته از دست امتم
جانثار ولایتم
الوداع یا علی الوداع یا علی
********************

من غریبم فاطمه جان       وای
اولین مظلوم دوران     وای
محرمم تنها تو هستی     وای
دیگر از من رو مپوشان     وای
تا که از کوچه امدی جانان من
چهره پوشیده ای از چشمان من
یا فاطمه یا فاطمه فاطمه جانم


فتح خیبر کردم اما       وای
خانه ام رفته به یغما      وای
تا بماند دین احمد        وای
همه را کردم تماشا     وای
به دست بسته از کفم رفته فدک
توپیش دیده های من خوردی کتک
یا فاطمه یا فاطمه فاطمه جانم


گو سخن با من دوباره      وای
با زبان با اشاره            وای
از جفای پنجه خصم    وای
ماجرای گوشواره      وای
خموشی ات کشته مرا  ای یار من
زغصه ات خورده گره بر کار من
یا فاطمه یا فاطمه فاطمه جانم

************************

نیمه شب مدینه ، مردی که دل غمینه

می ره کنار قبر ، یار شکسته سینه

خیلی دلش شکسته ، از دست دنیا خسته

بالا مزار زهرا ، غریبونه نشسته

یار جوون حیدر ، ای قد کمون حیدر

داره می گه عزیزم ، از اینجابر نخیزم

بجای آب رو قبرت ، من اشکام و می ریزم

بعد تو بی کس و یار ، چشام شده دیگه تار

درد دلام و می گم ، فقط با درب ودیوار

یار جوون حیدر ، ای قد کمون حیدر

***

دگر به شام سیاهم سپیده سر نزند

خوشی به خانه این غم رسیده در نزند

خدا کند پس از این چشم هیچ گلچینی

صفای ساده یک باغ را نظر نزند

کسی که فکر نمائی همیشه پیش تو هست

دل تو نشکند و حرف از سفر نزند

کسی شبیه دل من که داغ زهرا دید

به چاه حرف دلش را دم سحر نزند

خدا کند همه زخمها به تن بخورد

خدا کند که کسی زخم بر جگر نزند

به پیش دیده یک چند جوجه معصوم

کبوتری که زمین  خورده بال وپر نزند

**********************
ای ماه من رو شونه هات کوهی ز آهه
رخسار تو در پشت یک ابر سیاهه
نزار در خونه دل و بکوبه
خورشید عشق من نگو وقته غروبه
با چشم کم سو، اون دست و بازو
کردی تو یاری با وجود درد پهلو
حیدر غریبه
از چشم من سیلاب خون گردیده جاری
میل  تراوش دارد ابر نو بهاری
رسیده به اسمون به خدا پژواک آهم
نزار ز نفس،بیفته علی،ای تکیه گاهم
حرف نگفته، رودل دل نهفته
تنهام نزار ای کشتی پهلو گرفته
حیدر غریبه
مونده حسن با غصه و افسوس کوچه
دق می کنه فرزندم از کابوس کوچه
بگو چی شده ،که چشم تو زهرا تار تاره
به وقت بلند شدن کمکت دیوار داره
دل پر شرر کن،رفع خطر کن
از این سفر ای خوب من
صرف نظر کن
حیدر غریبه
چه می شد گر مرا مادر
به همراهت نمی بردی
چی می شد من نمی دیدم،
توهم سیلی نمی خوردی
تورا ان روز اگر مادر ،
به همراهم نمی بردم
دگر من را نمی دیدی،
میان کوچه می مردم
حیدر غریبه
*********

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی