کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

تقدیم به شهید غلامحسین فتحی

کوثرنامه

نوحه های اربعین اباعبدالله علیه السلام

*****

یا اخا سوغاتی از بازار شام آورده ام

از سه ساله دخترت عرض سلام آورده ام

یابن زهرا یا حسین واحسینا وا حسین

معجر خاکی من شد جامة احرام من

ثبت شد در بین زوار تو اول نام من

یابن زهرا یا حسین واحسینا وا حسین

این چهل روز آتش هجر تو آبم کرده است

صوت قرآنت به نوک نی کبابم کرده است

یابن زهرا یا حسین واحسینا وا حسین

خیز و یک بار دگر بر خواهرت قرآن بخوان

آنچه خواندی با سرت با حنجر عطشان بخوان

یابن زهرا یا حسین واحسینا وا حسین

گاه در دروازة شام بلا دیدم تو را

که به زیر چوب در طشت طلا دیدم تو را

یابن زهرا یا حسین واحسینا وا حسین

ای عزیز فاطمه دستی برون از خاک کن

اشک چشم خواهر مظلومه ات را پاک کن

یابن زهرا یا حسین واحسینا وا حسین

کوفیان رگ های قلبم را ز هم بگسیختند

شامیان از بام خاکستر به فرقم ریختند

یابن زهرا یا حسین واحسینا وا حسین

************************

نوحه

زینب از شام غم، کربلا آمده

بر سر تربت، شهدا آمده

تو حسین منی – نور عین منی

مادران بی پسر کودکان بی پدر

همه آتش به دل، همه خونین جگر

تو حسین منی – نور عِین منی

نوحه بر لب همه گوشه ی علقمه

روضه خوان زینب و، ناله زن فاطمه

تو حسین منی – نور عین منی

ای مرا جان به تن، کشته ی بی کفن

می بَرَم در وطن، از تو یک پیرهن

تو حسین منی – نور عین منی

**************************

ای ساربان، اینجا باغ گل یاس است

این قبر ثارالله، این قبر عبّاس است

خون از دو عین آید، بوی حسین آید

اینجا حسینم را از من جدا کردند

لب تشنه رأسش را، از تن جدا کردند

خون از دو عین آید، بوی حسین آید

اینجا جدا گردید، دست از تن سقّا

خون جگر می‌ریخت بر دامن سقّا

خون از دو عین آید، بوی حسین آید

اینجا رباب از غم، در التهاب افتاد

عکس علی اصغر، بر روی آب افتاد

خون از دو عین آید، بوی حسین آید

اینجا دو گل از ما جان داده، زیر خار

لب تشنه جان دادند، با دیدۀ خونبار

خون از دو عین آید، بوی حسین آید

اینجا به خون، خفتند، هفتاد و دو یارم

هجده‌گل پرپر، در خاک و خون دارم

خون از دو عین آید، بوی حسین آید

اینجا تن قاسم، در خون شناور شد

یک سیزده‌ساله، صدپاره پیکر شد

خون از دو عین آید، بوی حسین آید

 غلامرضا سازگار

**********************

بعد از چهل منزل اسارت

آمده‌ام بهر زیارت

السلام علیک یا بن زهرا (2)

ای یوسف زهرا کجایی؟

گردیده زینب کربلایی

السلام علیک یا بن زهرا (2)

دسته‌گلم، گریه و ناله

سوغاتیم، داغ سه ساله

السلام علیک یا بن زهرا (2)

من فاتح کوفه و شامم

نشان سنگ لب بامم

السلام علیک یا بن زهرا (2)

نام تو ذکر لب من بود

روح نماز شب من بود

السلام علیک یا بن زهرا   (2)

در راه تو از جان گذشتم

با خون پیشانی نوشتم

السلام علیک یا بن زهرا (2)

بر پیکرت، ای نور دیده

آورده‌ام، سر بریده

السلام علیک یا بن زهرا(2)

غلامرضا سازگار

****************************

فاتح میدان بلا خواهرم

هم قدم و همدم و هم سنگرم

آینه‌دار پدر و مادرم

خوش آمدی زینبم خوش آمدی زینبم

**

من سر نیزه، به تو بالیده‌ام

صدای حیدر ز تو بشنیده‌ام

گیسوی خونین تو را دیده‌ام

خوش آمدی زینبم خوش آمدی زینبم

***

از رگ ببریده، صدایت کنم

با دل بشکسته دعایت کنم

اشک‌ْفشان، ناله برایت کنم

خوش آمدی زینبم خوش آمدی زینبم

***

یک اربعین خونِ جگر خورده‌ای

رو به سوی کرب و بلا کرده‌ای

رقیّه را چرا نیاورده‌ای؟

خوش آمدی زینبم خوش آمدی زینبم

***

برای من ز شام ویران بگو

از لب و چوب و طشت و قرآن بگو

ز بازوی بستۀ طفلان بگو

خوش آمدی زینبم خوش آمدی زینبم

***

دختر فاطمه، چها کرده‌ای

یاد من از مهر و وفا کرده‌ای

وقت نماز شب دعا کرده‌ای

خوش آمدی زینبم خوش آمدی زینبم

***

نایبة الحیدر بی قرینه

نمان به کربلا، مرو مدینه

ترسم ز گریه، جان دهد سکینه

خوش آمدی زینبم خوش آمدی زینبم

غلامرضا سازگار

*************************

ای زیباتـرین ستارۀ من

ای مصحف پارۀ پارۀ من

ای یار نازنین، بعد از یک اربعین، طفلانت را ببین

مولانا یا حسین(3)

**

من یک کربلا غمنامه دارم

سر بر خاک قبرت می‌گذارم

گویم از کربلا، یا از شام بلا، یا از طشت طلا

مولانا یا حسین(3)

**

خون در دیده و آتش به سینه

آه از داغ گلهــای مـدینـه

کو گل یاس من، باغ احساس من، قبر عباس من

مولانا یا حسین(3)

**

ای لب تشنه در خون آرمیده

بین دریای اشکم را به دیده

از ره رسیده‌ام، با اشکِ دیده‌ام، دسته‌گل چیده‌‌ام

مولانا یا حسین(3)

***

شد سوغات شامم اشک و ناله

در فقدان زهـرای سـه سالـه

شمع کاشانه سوخت، مثل پروانه سوخت، کنج ویرانه سوخت

مولانا یا حسین(3)

***

من بودم و اشک و سوز و آهم

تو در طشـت زر کردی نگاهم

ای بر جانت درود، جرمت آخر چه بود، شد لبهایت کبود

مولانا یا حسین(3)

**

بود اشکم به چشم و ناله در دل

در گودال و در زنـدان و محمل

بر دل چنگم زدند، بر رخ رنگم زدند، بر سر سنگم زدند

مولانا یا حسین(3)

غلامرضا سازگار

*************************

ای برادر بهر تو مهمان رسیده

رفتـه و بـرگشته امّـا قـد خمیده

زینبم من زینبم من زینبم من

**

یا دعا کـن قلب من قوَّت بگیرد

یا دعا کن خواهرت زینب بمیرد

زینبم من زینبم من زینبم من

**

از رقیّه قسمت من درد و غم شد

آیـه‌ای از سـورۀ عشق تو کم شد

زینبم من زینبم من زینبم من

**

تا ز نیزه بر رخ من خنده کردی

بـا نگاه خـود دلـم را زنده کردی

زینبم من زینبم من زینبم من

**

ایـن پذیرایـی کوفـی شد ز مهمان

تو به مطبخ بودی و من کنج زندان

علی انسانی

*********************

من که خود صاحب عزایم روضه‌خـوان کربــلایم

شاهــد باغ گلهای پرپـر       

السّلامُ علیک ای برادر

**

زائـــرت در اربعینــم         لالـه بـر قبــرت بچینم

ســـوز و آه آتشینــم            بر عزایت دهد شور دیگر

السّلامُ علیک ای برادر

**

یاد آن روزی کز اینجا            رفتـم و مانــدی تـو تنها

می‌رسیـد آوای زهـرا           کای شهید بخون خفته مادر

السّلامُ علیک ای برادر

**

از چهل منزل اسارت           با تـو چـون سازم حکایت

از شکنجه وز شماتت           شاهدم بودی از نیزه با سر

السّلامُ علیک ای برادر

**

لب به قرآن می‌گشودی       رفــع تهمــت مــی‌نمودی

هر کجا رفتم تـو بودی        خیز و برگو خوش آمد به خواهر

السّلامُ علیک ای برادر

محمّد موحدیان

***************************

بــرادر ز شــام بــلا آمدم

من از پای طشت طلا آمدم

ز حالم گواهی                   به اشکم نگاهی

برادر حسینم برادر حسین(2)

 

ز داغ تو یک اربعین سوختم

به ملک دلم شعلـه افروختم

ز داغت کبابم                   غمت کرده آبم

برادر حسینم برادر حسین(2)

 

به دل با دف و چنگ چنگم زدند

بـه دروازۀ شـام سنگــم زدنــد

سرت را چو دیدم                گریبان دریدم

برادر حسینم برادر حسین(2)

 

همه بر تماشای ما صف زدند

به دور سر پاک تـو کف زدند

زده خنده دشمن               به اشک غم من

برادر حسینم برادر حسین(2)

 

تسلاّ بـه قـلب کبـابم بـده

ز رگهای خونین جوابم بده

غریبم، شهیدم                  تمــام امیـدم

برادر حسینم برادر حسین(2)

 

سکینـه ز شـام خراب آمده

به اصغر خبر ده رباب آمده

دل از جان بریده                 علـی را ندیـده

برادر حسینم برادر حسین(2)

 

مـن آن بانوی مکتب عصمتم

که گردیده در این سفر قسمتم

جبیـن شکستـه                 نمـاز نشستـه

برادر حسینم برادر حسین(2)

غلامرضا سازگار

******************************

طـی شـد چهـل روز            بــا آه و زاری

شد اشک زینب               از دیده جاری

دوباره زینب          شد کربلایی       با چشم گریان

مظلوم حسین جان

 

آن کس که بوسه               زد بـر گلویت

بــا قــلب خسته                آمد به سویت

آمده اکنون           با چشم پرخون      گریان و گریان

مظلوم حسین جان

 

بــــاغ خـــزانت                   بلبــل نــدارد

آمــــده امّـــــا                    یک گل نـدارد

در پیش رأست      این گل خزان شد      در کنج ویران

مظلوم حسین جان

 

 

دارم ز داغت         آتش به سینه

بی تو چگونه         روم مـــدینه

آسان نباشد         از تو جدایی          ای روح قرآن

مظلوم حسین جان

 

روی دل من          سوی وطن نیست

از تـو مرا جز          یک پیرهن نیست

ای کاش می‌شد  می‌ماندم اینجا      ای نور یزدان

مظلوم حسین جان

محمود تاری - یاسر

************************

نوحه اربعین

آمدم از دشت و صحرای اسارت

تا کنم گلهای پرپر را زیارت

کو حسینم  کو حسینم  کو حسینم

باغبان دشت خون بی سر شد اینجا

یک گلستان گل زمن پرپر شد اینجا

کو حسینم  کو حسینم  کو حسینم

شستم اینجا جسم تو از اشک دیده

بوسه بگرفتم ز رگهای بریده

کو حسینم  کو حسینم  کو حسینم

دور خونین لاله ها می گردم اینجا

کودک شش ماهه را گم کردم اینجا

کو حسینم  کو حسینم  کو حسینم

دریافت سبک

************************

ثَواب این زیارت را کسی جُز من نمی داند

تَپِش های دل زینب زیارت نامه می خواند

حسینم کو حسینم کو

**

دل دریایی ام بی تو، به هر منزل تَلاطُم داشت

پی آرامش اش از تو تمنای تکلم داشت

حسینم کو حسینم کو

**

هنوز آید به گوش من صدای آب آب تو

صدایت می زدم امّا نمی آمد جواب تو

حسینم کو حسینم کو

**

زطفلانت چه می پرسی به تو از خود نمی گویند

ولی سربسته می گویم کبوترها پرستویند

حسینم کو حسینم کو

**********************

نمی گویم چها دیدم ، که از من باخبر بودی

به هر کویی گذر کردم تو با من همسفر بودی

حسین جانم، حسین جانم

**

نمی دانم چسان بی تو، به سر عزم وطن دارم

ز هجده یوسفم با خود فقط یک پیرهن دارم

حسین جانم، حسین جانم

**

گلم پرپر شد و بوی ، گلاب آید ز خاک او

بگو ای باغ سرخ من، گل من کو گل من کو

حسین جانم، حسین جانم

**

به غیر از اشک چشم خود نیاوردم گلابی را

که من هرگز ننوشیدم بدون گریه آبی را

حسین جانم، حسین جانم

سازگار

********************

(واحد)                    دریافت فایل:

دوباره شمیم گل یاس/دوباره بهشت غریبی

مشام همه کاروان را/رسیده عجب بوی سیبی

پس از اربعینی مصیبت/به اشک روان از دو عینش

گل فاطمه دُخت حیدر/رسیده کنار حسینش

حسین ای فروغ ِ/دو چشم تر من

گل پرپر من/گل پرپر من

یا حسین یابن الزهرا...

به شام و به کوفه ز عزّت/به اذن خدا خطبه خواندم

خیال تو آسوده باشد/پیامت به عالم رساندم

ولی ای برادر چه گویم/که زینب در این ره چه دیده

ببین مثل اُمّ ابیها/شده قد من هم خمیده

نظر کن برادر/بر این یاس نیلی

بُوَد رنگ گلها/از آثار سیلی

یا حسین یابن الزهرا...

بُوَد تا ابد ای برادر/دل خواهر تو حزینه

دگر باور من نمیشد/خورد بر لبت چوب کینه

قسم بر تو در این چهل روز/به جان،مُهر داغ فدک خورد

وَ هر کس که نام تو را بُرد/از این نا نجیبان کتک خورد

نوای یتیمان/به سوز و نوایی

عمو جان کجایی/عمو کجایی

یا حسین یابن الزهرا...

*****************************

دریافت فایل:

به صحرای بلا با اشک دیده/رسیده زینب ِ قامت خامیده

یک اربعین غم/یک قامت خم/خون گریه میکند تمام عالم

واویلا واویلا آه و واویلا...

گزارشی به تو دهم حسین جان/رسیده بر حرم ظلم فراوان

دشمن ما ها را/زد بی بهانه/هم با کعب نی و هم تازیانه

واویلا واویلا آه و واویلا...

اگر چه بر دلم غربت نشاندم/پیامت بر همه عالم رساندم

در این سفر ، ای/بود و نبودم/فتنه ی دشمن را خنثی نمودم

واویلا واویلا آه و واویلا...

************************

دریافت فایل:

واحد - شور

دوباره اربعین اومد از راه/با خروش ناله و اشک و آه

شده تسبیح لب عشاقت/لک لبیک ابا عبدالله

یا مولا یه عمره دارم میون قلبم از عشقت توشه

یا مولا میام هر ساله برای بیعت سوی شش گوشه

دل ذکرت را گوید با سوز و آه/یا ثارا... ثارا... ثارا...

یا ثارا...ثارا...ثارا...

 

جون دادن برا حسین رویامه/زندگیم نذر غم اقامه

این تجمع عظیم شیعه/حامی شریعت و اسلامه

دشمنها بدونن که ما همیشه هر جا حسینی هستیم

در راه دفاع از قرآن همه سرباز خمینی هستیم

جان فدایت کنیم در قربانگاه/یا ثارا... ثارا... ثارا...

یا ثارا...ثارا...ثارا...

 

به دلا آرزوی کربلا/به مشام جان بوی کربلا

ایشالا به زودی با سید علی/پیاده میریم سوی کربلا

میخونیم همه مرثیه برای ارباب با چشمای تر

ای سَروَر،شَه ِ بی لشگر،عزیز خواهر،غریب مادر

ای گریان ماتمت مهر و ماه/یا ثارا... ثارا... ثارا...

یا ثارا...ثارا...ثارا...

 

حرف چوب خیزران و طشته/دل ما شده به غم آغشته

پاشو ای دار و ندار زینب/خواهرت خمیده قد برگشته

تقدیرم گره خورده ای عزیز زهرا به تقدیر تو

ببین ای صفای گلشن چهل روزه من شدم پیر تو

چه ها دیده عترتت در این راه/یا ثارا... ثارا... ثارا...

یا ثارا...ثارا...ثارا...

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی