کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

تقدیم به شهید غلامحسین فتحی

کوثرنامه


نوحه های حضرت علی اصغر علیه السلام

****************

سیدمحسن حسینی

دریافت سبک

پیش چشمانم شد تماشایی طفل مستم

آخرین یارم دست و پا می زد روی دستم

او طفل رباب است ، او در پیچ و تاب است

او تشنه آب است ، واویلا

(لای لای علی اصغر)3 ، علی جان

******

غنچه هستی و دست من ساقه ای علی جان

بوسه می گیرم من ز قنداقه ای علی جان

ای آخرین یارم ، تنها تو را دارم

ای گل بی خارم ، واویلا

(لای لای علی اصغر)3 ، علی جان

******

روی دست من می درخشی تو چون ستاره

دیده بگشا و غربت من را کن نظاره

حال من درهم شد ،  عمر من هم کم شد

تا سر تو خم شد ،  واویلا

(لای لای علی اصغر)3 ، علی جان

******

پر ز خون کردند روی مانند قمرت را

خنده های تو می کشد آخر پدرت را

من شدم سرگردان ، می روم علیجان

گه خیمه گه میدان ، واویلا

(لای لای علی اصغر)3 ، علی جان

*****************************

سیدمحسن حسینی

دریافت سبک

تو غنچۀ خشکیده  دو دست بابا ساقه

میان آغوش من  پر خون شده قنداقه

فدای حنجرت ، خندۀ آخرت

لای لای علی جان

******

تو که سرا پا خونی من که سرا پا دردم

ماندم چگونه اصغر سوی حرم برگردم

تا که من زنده ام

از تو شرمنده ام

لای لای علی جان

******

ببین چه کردی با من ای کودک مه پاره

از داغت ای مه پاره گریه کند گهواره

بود و هست رباب

روی دستم بخواب

لای لای علی جان

******

آتش زدی بر جانم ای کودک خاموشم

ای آخرین یار من خم شد سرت بر دوشم

ای علی اصغرم

ناز تو می‌خرم

لای لای علی جان

*************************

سید محسن حسینی

دریافت سبک

یارانم رفته و این باشد یار من

این ششماهه بود دار و ندار من

آه ، سرباز آخرم ، نازت را میخرم

آه ، شیرین زبان من ، علی اصغرم

لای لای علی علی

******

از داغ خود مرا هر سو تو میکشی

تو عاقبت مرا با خنده میکشی

آه ، ای ماه پارهام ، ای شیر خوارهام

آه ، من خنجر تو را ، محو نظارهام

لای لای علی علی

******

آتش زدی تو از پا تا سرم علی

چگونه من روم سوی حرم علی

آه ، ای طفل مست من ، تمام هست من

آه ، جان دادی ای پسر ، بروی دست من

لای لای علی علی

******

بگشا دو چشم خود ای دلبند رباب

ای تشنه لب ببین چشمم شده پر آب

آه ، قربان روی تو ، مستم ز بوی تو

آه ، ماندم چسان کشم ، تیر از گلوی تو

لای لای علی علی

********************************

سید محسن حسینی

دریافت سبک

تو غنچه و دستم ، (بود ساقه تو)3

بوسه بگیرم من ، (ز قنداقه تو)3

دیده بگشا ای آخرین یارم

همه رفتند و من ، (ترا دارم)3

هر سو تو میکِشی مرا ، (علی اصغرم)3

با خنده میکشی مرا ، (علی اصغرم)3

******

تو از چه میخندی ،‌ (در آغوش بابا)3

کمکم سرت خم شد ، (سر دوش بابا)3

تو مرا کردی مات و سرگردان

گه روم خیمه گه ، (سوی میدان)3

بروی دست من بخواب ، (علی اصغرم)3

شاید ببینی خواب آب ، (علی اصغرم)3

******

ای آخرین یارم ، (مرا کن تماشا)3

تو روی دست من ، (من افتادم از پا)3

میکشد من را این گلوی تو

این گلوی نازک ، (چو موی تو)3

خواهم ببوسم حنجرت ، (علی اصغرم)3

ترسم جدا شود سرت ، (علی اصغرم)3

*****************************

محمدرضا رضایی

دریافت سبک

عطش امون نمی ‌ده تو خیمه‌ها خدایا

امید اهل حرم شد مشک آب سقا

خشکه لبا دیگه از قحط آب

در تب و تاب طفل ناز رباب

موج می‌زنه آب فرات ، شش‌ماهه زبون می‌گیره

از گریه هاش حتی دلِ اهل آسمون می‌گیره

لالایی ای گل پرپر ، بخواب آروم علی اصغر

******

چشام به آسمونه شاید بارون بباره

خدایا اصغرم از تشنگی جون نداره

من بمیرم که خشکیده لباش

داره می‌ره رو دستای باباش

کاش حرمله کور بشه و ، زیر گلوشو نبینه

تیر سه شعبه نیاد و ، بوسه از گلوش نچینه

لالایی ای گل پرپر ، بخواب آروم علی اصغر

*********************************

 محسن طالبی پور

 دریافت سبک

تنت روی دستامه این آخرین حرفامه

با این سپاه بی حیا

که شرم نداره از خدا

بستن فرات و روی ما

خدا می دونه سر جنگ ، نداره این طفلک من

کمو نتو نو بگیرید بی وفاها به سوی من

ششماهه ی من ، گناه نداره

یه قطره آب بهش بدید ، دووم میاره

لای لای علی جان

******

وقتی شنید حرمله کمون کشید حرمله

به سوی بابا و پسر

به سوی حلق بی سپر

ای وای حسین شد خونجگر

کمون کشید و با یه تیر حلق علی رو پاره کرد

کمون کشید و تا ابد ربابه رو آواره کرد

یه گل پسر داشت ، حسین رو دستاش

خیر نبینه امید شو ، گرفت ز باباش

لای لای علی جان

******

پشت خیامه آقا نشسته روی خاکا

تو آغوشش یک بدنه

به سینه سر می زنه

یه قبر کوچیک می کنه

آروم آروم خاک می ریزه چیزی نمونده جون بده

روش نمیشه که خودشو به بچه ها نشون بده

لالالالایی ، می خونه مادر

نمی دونه که طفلکش ، جون داده بی سر

لای لای علی جان

************************

محسن طالبی پور

دریافت سبک

لالا لالایی لالاگل من

لالالالایی زیبا گل من

قسمت نشد که بابا بگیره

یه قطره از این دریا گل من

شرمنده هستم تا ابد از مادر تو

از گریه های بی صدای آخر تو

منو سوزونده تن آرامت

بمیره بابا که خشکه کامت

لالالالایی

******

از حجر تو ماتم می ریزه

داغ تموم عالم می ریزه

جون می ده بابا وقتی می بینه

خون تو داره نم نم می ریزه

سخته برام دفنت کنم طفل صغیرم

سخته تو رو اینطوری از مادر بگیرم

داره از خیمه میاد آوایی

میخونه مادر برات لالالالایی

لالالالایی

**************************

محسن طالبی پور

دریافت سبک

به آتیشم کشیده نفسای ضعیفت

این صورت کبود و این بدن نحیفت

ای وای پیرم کرده چشات معصومی ی نگات

لرزشهای صدات خشکی ی رو لبت

همه مشکا خالیه مشک سقا خالیه

شرمنده ام آخه دست بابا خالیه

دست و پا نزن علی اصغرم

لالایی بخواب گل پرپرم

******

نفستو گرفتن که نفسم می گیره

چیزی نمونده بابا از غم تو بمیره

لای لای طفلک من بخواب مردم از این عذاب

با چه رویی برم به خیمه رباب

شدم آواره ی تو زار و بیچاره ی تو

وقتی خون می ریزه از رگ پاره ی تو

دست و پا نزن علی اصغرم

لالایی بخواب گل پرپرم

****************************

علی اصغر خواجه

دریافت سبک

از عطش دلا خشکیده خیمه قحط آبه

گریه ی همه از داغ اصغر و ربابه

قلب بچه ها بی تابه 

اصغر از عطش بی خوابه

سوز عطش شده قاتل تو ، علی اصغر

دست بابا شده منزل تو ، علی اصغر

******

حنجر علی از تیر حرمله دریده

هیچکسی گلی پرپر رو غرقه خون ندیده

گریه میکنی در خنده

کرده ای مرا شرمنده

ای گل کوچک پرپر من ، علی اصغر

یاور خسته ی آخر من ، علی اصغر

******

ای گل بریده حنجر ای تمام هستم

پیکر به خون غلطان تو به روی دستم

جان نثار آخر بودی

آرزوی خیمه بودی

اهل حرم همه ناله کنان ، علی اصغر

مادر تو شده غرقِ فغان ، علی اصغر

*******************************

حضرت علی اصغر (ع)

گلفروشم گلفروش غنچه ام پرپر شده

حاجی شش ماهه ام در منا بی سر شده

حرمله ! این قصدجنگیدن نداشت

غنچه خشکیده ام چیدن نداشت

لالایی اصغرم

******

مرغ عشق کوچکم با کسی دشمن نبود

حنجرش را طاقت تیر اهریمن نبود

او فقتط از تشنگی بی تاب بود

چاره اش یک جام کوچک آب بود

لالایی اصغرم

******

با نگاه آخرش هوش من از سر ربود

تا گلویش پاره شد خنده بر رویم نمود

تا قیامت از رخش شرمنده ام

تا ابد شرمنده این خنده ام

لالایی اصغرم

******************

یوسف رحیمی

دریافت سبک

تو گهواره می‌شه شش‌ماهه بی‌شکیب

وقتی که می‌بینه بابا شده غریب

داره می‌گه با زبون بی‌زبونی

نمی‌خواد از شهادت بشه بی‌نصیب

تشنگی بهونه شده تا ، آخرین فداییِ بابا

برسه به آرزوش اینجا

رو دست بابا میدون ، می‌ره با دلی پر خون

با چشمای پُر بارون

ای وای علی اصغر

******

می‌رسه رو دست بابا به آرزوش

می‌شه پرپر با تیر سه‌شعبه گلوش

گل کرده لبخندی رو لب کوچیکش

دیگه شرمنده نیست از چشای عموش

غرق خونه پرِ کبوتر ، یاس شش‌ماهه شده پرپر

بابا مونده با گلی بی‌سر

خوابیده حالا آروم ، با اون چشای معصوم

این شش‌ماهه‌ی مظلوم

لای لای علی اصغر

*******************************

یوسف رحیمی

دریافت سبک

چی می‌شه که بارون بگیره ، آخه علی داره می میره

آتیش زده عطش به لباش ، لب‌هایی که مثه کویره

آبی نمونده توی حرم ، لبا چه نیمه‌جونه

با یه دل بی‌صبر و قرار ، رباب داره می‌خونه

لالا لالایی اصغرم ، آروم جون من بخواب

شاید کمی آروم بشی ، شاید ببینی خواب آب

******

شش‌ماهه غرق شور و نوا ، میدون می‌ره رو دست بابا

برپاست خروش و ولوله‌ای ، بارونی می‌شه آسمونا

بارون تیره که می‌باره ، حالا به سوی اصغر

تاب سه‌شعبه رو نداره ، امّا گلوی اصغر

آخر رسید به آرزوش ، شش‌ماهه‌ی خون خدا

قنداقه شد واسه‌ش کفن ، بر روی دستای بابا

************************

سرباز آخر من

سرباز آخر من، اصغر من؛ دلخوشی بابا
آتش زد بر جگرم، ای پسرم؛ تلظی لبها
بر سر دستان پدر، می‌درخشد پیکر تو
خیره چشم حرمله بر روشنی حنجر تو
چه شد در آن لحظه، دگر نمی دانم
فقط پر از خون شد، میان دستانم
بر روی دست پدر، این همه پرپر مزن
مانده بر گونه تر، خون تو و اشک من
محمد مهدی سیار

************

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی