کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

تقدیم به شهید غلامحسین فتحی

کوثرنامه


نوحه حضرت عبدالله بن الحسن علیه السلام

*******

سیدمحسن حسینی

دریافت سبک

من که از خیمه آمدم سوی قتلگاهت

در نمازم من قبله ام باشد روی ماهت

من دل بر تو بستم ، عبدالله ات هستم

از عشق تو مستم ، واویلا

(عمو عمو جانم)3 ، عمو جان

******

آمدم تا از روی ماه تو بوسه گیرم

آمدم تا بر روی دامانت من بمیرم

گربابا ندارم ، از تو ای دلدارم

دل بر نمی دارم ، واویلا

(عمو عمو جانم)3 ، عمو جان

******

چشم خود وا کن یا ثارالله و ابن ثاره

آنقدر گویم شد دلم تنگ شیر خواره

رویت روی بابا ، بویت بوی بابا

رفتم سوی بابا ، واویلا

(عمو عمو جانم)3 ، عمو جان

******

من به قربان روی مانند قمر تو

غم ندارم من گرشده دستم سپر تو

عمو دیده بگشا ، عمو کن تماشا

جان دادن من را ، واویلا

(عمو عمو جانم)3 ، عمو جان

*****************************

واحد

شکسته پرم عمو مظطرم

تیر حرمله پاره کرد حنجرم

روی سینه تو افتادم

جلو چشمای تو می برند سرم

تا دستم شکست عمو افتادم

یاد دست بشکسته مادرم

دلم پر بلاست بابام چشم به راست

باید هر چه زودتر از اینجا برم

روی سینه تو سرم شد جدا

جلو چشم تو می زنم دست و پا

دلم خون جگرت شد عمو برات بمیرم

سرم فدا سرت شد عمو برات بمیرم

دستم سپرت شد عمو برات بمیرم

تو قلب خسته من پر سوز و گدازه

می خوام کاری کنم که بابام بهم بنازه

می خوام باشم کنارت زیر نعلای تازه

ای عمو جان ثارالله

می بینم عمو که بی یاوری

تک و تنها در بین یک لشکری

چه جوری آخه ببینم عمو

زیر تیغ و سر نیزه و خنجری

می بینم عمو که بین عدو

تو گودال گرفتی ز خونت وضو

با چشمام دیدم که یک بی حیا

با زور نیزه اشو تو تنت کرد فرو

تو گودال گرفته هوا مه شده

زیر دست و پا پیکرت له شده

به زیر تیغ و خنجر داری می زنی پرپر

تو تنها و یه لشکر داری می زنی پرپر

میاد صدای مادر داری می زنی پرپر

تو قتلگاهی تنها سر تو می برند

چه وحشیانه گرگ ها سر تو می برند

جلو چشمای زهرا سر تو می برند

مجید خانی

****************************

زمزمه

وقتی دیدم افتادی میون گودال

مرغ پر کنده شد ی میزنی بال بال

وقتی دیدم نوک نیزه رو لباته

داری زیر تیغو نیزه میری از حال

زدم به سیم آخرو شدم سپر رو بدنت

من اومدم تا تیر هارو در آرم از روی تنت

سوراخ سوراخِ جوشنت

سرباز آخرت منم سایه بون سرت منم

لاله ی رو پیکرت منم

عمو حسین ۶

اومدم تاکه نگن بدون یاری

چقدر زخم دهن وا کرده داری

مث یه درخت خشکیده شدی تو

نیزه رو تنت نوشته یادگاری

عمو به این دلخوریه دلم بیا بده جواب

نگفتی شرمنده میشم بعد علی پیش رباب

بزن به من حرف حساب

رو اسم من خط کشیدی دلت رو از من بریدی

شاید یتیمیمو دیدی

عمو حسین ۶

اومدم کاری کنم برات کارستون

تا بمونه قاتلت مبهوت و حیروون

دستی که سپر نشه برات نمیخوام

بذار از تنم بیوفته تو بیابون

آبرو داری میکنم اینجا به جای پدرم

به عشق تو سه شعبه کاش گیر کنه توی حنجرم

من غصه دار اصغرم

میگیرم از خونت وضو ده سالمه ولی عمو

میدم به عشق تو گلو

مجتبی صمدی

****************************

زمینه

دستم رو از تو دست عمه کشیدم

از خیمه ها به سمت میدون دویدم

عمو دیگه برای من خیمه ها مثل زندونه

نمیتونم ببینم که تن تو غرق در خونه

نداره طاقت دل نازک من

همه ی دردم به خدا همینه

چطوری باید ببینم عموجون

که یکی داره رو سینه ات می شینه

داری میری از حال (عمو)۳ میون این گودال (عمو)۳

وای، می بینم بین یک لشکر

وای، میزنی تو خونت پرپر

وای، میری زیره تیغ و خنجر

((وای ، امون ای دل ای دل ای دل))

دیدم که چشم به رامه بابام تو میدون

جون میکنم کناره جسمت عمو جون

مثل قاسم مثل اکبر منم بار سفر بستم

زیره اون ضربه ی شمشیر پیشِ تو شد قلم دستم

شبیه اصغر شده پاره گلوم

گرگهای کوفه خونمو میخورن

به روی سینه ات عمو جون میدمو

پیش چشم تو سرمو می بُرن

من سپرت هستم (عمو)۳ شکسته شد دستم (عمو)۳

وای، داره خون میباره چشمام

وای، شده پاره پاره رگهام

وای، دیگه میرم پیش بابام

حسین غلامی

****************************

زمینه

عموی مهربان من رها نمیکنم تو را

نفس نفس نزن عمو بروی خاک کربلا۲

ای عمو میان قتلگه مزن دست و پا

ای عمو چرا عدو کشیده موی تو را

عمو جانم حسین۴

من از تبار حیدرم گمان مکن که کودکم

برای حفظ جان تو سپر دودست کوچکم۲

تیر حرمله به گودی گلویم نشست

دست من مثال دست مادر تو شکست

عمو جانم حسین۴

حامد الواری

*****************************

نوحه

یتیمم قلبم مسوزان – ببوسم دستت عموجان

از آن ترسم جا بمانم – علی اصغر رفته میدان

عموجان – پدر بودی برایم

چگونه – تماشایت نمایم

تو رفتی – به دنبالت نیایم

منم فرزند شاه مدینه

غم مادر دارم من به سینه

رسانم خود را هر جا که باشی – بی قرینه

حسین جان عموجانم حسین

صدایت تا شنیدم – به سوی مقتل دویدم

منم پا به پای عمه – کتک خوردم تا رسیدم

عموجان – یکی با پا تورا زد

به خنده – یکی با نیزه آمد

جدا کرد – تن مارا ز هم بد

یکی زد با نیزه بر دهانت

گره زد بر پنجه گیسوانت

شنیدم زیر چکمه صدای – استخوانت

حسین جان عموجانم حسین

مزاحم شد پیکر من – ز هم واشد حنجر من

فقط تو دیدی چگونه – جدا شد از تن سر من

کنارت جسمم شد نامرتب

تنم گم شد زیرِ سم مرکب

چگونه بشناسد پیکرم را – عمه زینب

قاسم نعمتی

****************************

زمینه

حالا که من    در حرم ماندم

یکّه و تنها    غرق غم ماندم

گهواره خالی اصغر آتیشم میزنه

غارت خلخال و معجر آتیشم میزنه

زیر دست و پا     به خدا قسم

آخرش عمو     به تو میرسم

عمو یا حسین

سوی میدان      میروم عمه

میدود شمر و     میدوم عمه

میخونم زیر لب حالا أنا اِبنُ الکریم

و فَدَیناهُ  عموجان  و  بِذِبحٍ عَظیم

روی نیزه ها     –    می برند عبات

الهی عمو     –    بمیرم برات

عمو یا حسین

دست خود را      میدهم از دست

از تَوَلایت      میشوم سرمست

حنجرم شد پاره پاره به فدای سرت

به گمون از راه رسیده فاطمه مادرت

جون اکبرت       بغلم بگیر

جون اصغرت      بغلم بگیر

عمو یا حسین

ای وای ای وای    در دل گودال

بعد از این دیگر    میشوی پامال

پیش چشمان سکینه، شمرِ بی چشم و رو

می نشیتد روی سینه شمر بی چشم و رو

سر من به نی     سر تو به نی

عاقبت عمو     میره بزم می

جواد رمضانی

***********************

زمینه

از غم عموم تو خیمه به لب رسیده جونم

دیگه نمی تونم عمه تو خیمه ها بمونم

تو خیمه عمه بیا ببین دل شکستمو

به جون بابام حسن رها کن عمه دستمو

وای   از توی خیمه نگاه کن عمه

گیر افتاده عمو تو گودال

وای    با تن صدچاک افتاده رو خاک

یه گوشه داره میره از حال

توی این گودال سپرش هستم

شبیه عباس بریده دستم

تا شکست دستم می زدم پرپر

افتادم یاد بازوی مادر

وای عمو حسین جان

نداره دلم طاقت که چشام عمو ببینه

داره قاتل بی رحمت روی سینه ات می شینه

می بینم جلو چشام تو داری پرپر می زنی

تنها و بی کسی و تو قتلگاه جون می کنی

وای     از بسکه نیزه زدن به جسمت

تن تو دیگه جا نداره

وای     شکست پرت رو عدو سرت رو

به زیر چکمه هاش میذاره

تشنه لب پیش چشای مادر

زدی دست و پا به زیر خنجر

وسط گودال می شدی پامال

باسم اسب ها تن تو شد چال

مجید خانی

**********************

زمینه نوحه

طفلم اما از تبار ِ مرتضایم

از تبار سجده‌های مصطفایم

در ناب کربلایم من یتیم ِ مجتبایم

آه  بین خیمه بی‌قرارم

طاقت ماندن ندارم، عمه زینب

آه  دلبرم در دست اعداست

خسته و بی‌یار و تنهاست، عمه زینب

من که سراپا دردم واویلاه واویلاه

دور عمو می‌گردم واویلاه واویلاه

در میان قتلگاهی ای عمو جان

زیر تیغ دشمنانی، من پریشان

می‌رسانم من خودم را پیش تو افتان و خیزان

آه  شد جدا دستم ز کینه

می‌رسد بوی مدینه، ای عمو جان

آه  پیکرم شد پر شراره

سربریدن کن نظاره، ای عمو جان

عبداللهم مدهوشت واویلاه واویلاه

مقتل من آغوشت واویلاه واویلاه

قاسم نعمتی

***************************

نوحه

عمو جان آمدم یار تو باشم

تو یوسف من خریدار تو باشم

رسیدم تا که جای تیر و نیزه

دم آخر پرستار تو باشم

ببین که هستم مجنونت – فدای کام پر خونت

فدای آه محزونت

تواز حال       – دل زارم  – خبر داری

رسیدم   – تا بدانی که   – سپر داری

وای حسین وای

جدا کردم دو دست از دست زینب

تو را دیدم به خون با جان بر لب

دلم خواهد کنار پیکر تو

شود پا تا سرم پامال مرکب

به خاک و خون هستی زیبا – مکش پنجه بر این صحرا

مگر عطشانی ای دریا

ز آه تو  – پر از دردم  – پر از آهم

پس از اصغر  – گلویم را   – نمی خواهم

وای حسین وای

چرا اینگونه دندانت شکسته

بمیرم لخته خون حلق تو بسته

ز لبهایت رسد بوی اباالفضل

به کامت خون دستانش نشسته

دهم دستم را چون سقا – گرفت الگو از زهرا

دهم جانم جای بابا

دو دست من  – به قربان   – سر رویت

گرفتارم   – مکن بازم  – ز گیسویت

مجتبی صمدی

***************************

نوحه

ولله     عمو بی کس و بی گناهه

نزاری برم کارم آهه  به روی زمین قرص ماهه (حسین وای)۳

آه صدای هل من معینه /آه چشام چی داره میبینه

آه عدو رو سینش میشینه

مجنونم عمو حسینم / دلخونم عمو حسینم

رجز حسنی برات / میخونم عمو حسینم

یا مظلوم اباعبدالله

یک کلامه    تو خوابم بهم گفته بابا

برا تو سپر میشه دستام

منم آغوش تورو میخوام

آه صدای لا افارقم / آه نشون داد من یه عاشقم

آه من آخرین شقایقم

دنیایم عمو حسینم / عقبایم عمو حسینم

اومدم نکنه بگی / تنهایم عمو حسینم

یا مظلوم اباعبدالله

آمده ام    به پا عمه ام افتاده ام

بابام اینجوری داده یادم

که تا آخرش ایستادم (حسین وای)۳

آه بابامو روسفید کردم / آه دارم دوره تو میگردم

آه ببین عمو من هم مردم

بابایم عمو حسینم / آقایم عمو حسینم

هرجوری باشه تا گودال / می آیم عمو حسینم

سید علی رکن الدین

****************************

واحد

این همه غم تو خیمه کرده خسته من رو

غم عموم شکسته من رو

رها کن عمه دست من رو

توی میدون    عموم حسین بی کس و کاره

چطور دلم طاقت بیاره

ببینم هیچ کس و نداره

کن رها دستمو (داره دیر میشه)۲

توی گودال عموم (زمین گیر میشه)۲

تو خیمه گاهه (عبدالله)۲ / تو قتله گاهه (عبدالله)۲

عموی خوبم (ثارالله)۲

شده خیمه    برای من شبیه زندون

غریب و بی کسه عموجون

باید برم به سمت میدون

پیش بابام باید یه کاری کنم امروز آبروداری کنم امروز

خونمو جاری کنم امروز

کاش بشم ای عمو    کفن پوش تو

کاش که من جون بدم   تو آغوش تو

به خون نشستم (واویلا)۲/شکسته دستم (واویلا۲)

عموی خوبم (ثارالله)۲

کاش بمیرم ، وقتی چشام داره میبینه

عمو حسین روی زمینه

یکی روی سینش میشینه

توی سینش    نیزه رو هی سنان کافر

فشار میده با زور بیشتر / مثل میخ و سینه ی مادر

رفته زینب ز حال (تورو تا زدند)۲

نیزه رو تو تنت (به زور جا زدند)۲

میون گودال (واویلا)۲ تو رفتی از حال(واویلا)۲

مجید خانی

**************************

اشک دانه دانه می چکد از دیده

از باغ مجتبی  گلچین غنچه چیده

باغبان در آه و نوا   در غم پور مجتبی

عمو جان آمدم       از خیمه به سویت

تا بدانی هستم            مست مست از بویت

یادگار مجتبی     –  در زیر تیغ جفا

پرستوی غریب        دشت نینواینم

جان نثار حسین         شاه کربلایم

ای عمو خون به دلم  –  زیر تیغ قاتلم

ای عمو جان بیا          عبداللهت جان داد

چون عمویم عباس                 دستم از تن افتاد

جان نثارت هستم عمو  – که فتاده دستم عمو

لا اٌفارق میگویم     سوی مقتل روانم

با تنی غرق در خون      راهی آسمانم

غنچه ام اما پر پرم – حسین زهرا دلبرم

علی اصغر خواجه زاده

****************************

یوسف رحیمی

دریافت سبک

وقتی که خیمه مثل قفسه برام

مثل جسم عمو غرق خونه چشام

وقتشه کنم اینجا آبرو داری

می‌پیچه توی گوشم صدای بابام

عموجون فدای تو هستم ، مثه بچه‌های تو هستم

سپر بلای تو هستم

چشمام پُرِ بارونه ، خیمه مثه زندونه

بی‌تو دل من خونه

مظلوم عمو جانم

******

انگار ایستاده بابام روبروی من

که وا کرده آغوشش رو به سوی من

نمی‌شه شرمنده از روی مادرت

مثل علی اصغر می‌شه گلوی من

نمی‌گیره دل من آروم ، می‌بینم مادرتو پهلوم

سپر بلای تو بازوم

غم برده امون من ، ماه غرق خون من

ناقابله جون من

مظلوم عمو جانم

*******************************

یوسف رحیمی

دریافت سبک

حسرت می‌باره از تو نگاش ، اشک غریبیه تو چشاش

می‌بینه تنها مونده عمو ، تاب و قرار نمونده براش

دنیا براش شده یه قفس ، نمی‌تونه بمونه

هر طوری که شده خودشو ، به عمو می‌رسونه

حلقه زده دور عمو ، با تیر و نیزه لشکری

داره میاد از قتلگاه ، انگار صدای مادری

******

داره دلش هوای عمو ، می‌خواد بشه فدای عمو

حالا با دستای کوچیکش ، می‌شه سپر برای عمو

غصه نداره توی دلش ، به آرزوش رسیده

با روی لاله‌گون به پیشِ فاطمه رو سپیده

میاد دوباره حرمله ، بازم گلی پرپر می‌شه

باز روی دست باغبون ، آلاله‌ای بی‌سر می‌شه

************************************

کن نگاهی ای خدا سوی قربانگاه من

شد جدا برسینه ام دست عبدالله من

غرقه در خون با لب خشکیده شد

پیش چشمم آخرین گل چیده شد

آه و صد واویلتا

******

وقت رفتن قاسمم زیر سم استران

گفت عمو جان تو و جان این آرام جان

او به روی دامنم سر مست رفت

این به روی سینه ام بی دست رفت

آه و صد واویلتا

******

من ز مرگ قاسم و مرگ این خونین بدن

تا قیامت می کشم خجلت از روی حسن

این دو را برمن امانت داده بود

عشق من این دو برادر زاده بود

آه و صد واویلتا

****************************

علی اصغر خواجه

دریافت سبک

جان فدای تو می سازم ای عموی تنها

ای که بوده ای همواره بهر من چو بابا

ای عمو من عبداللهم

جان نثاراللهم

طفلم و راهی قتلگهم ، عمو جانم

حامی کوچک خیمه گهم ، عمو جانم

******

زیر تیغ نامردی ها کشته ی عدویم

کوچکم ولی در میدان حامی عمویم

صید کوچک دریایم

یاری عمو می آیم

غرقه به خون شده پیرهنم ، عمو جانم

غنچه ی خونجگر حسنم ، عمو جانم

******

دست کوچکم در دست عمه زینبم بود

لا افارق عمی ذکر روی لبم بود

می دوم سوی دشمن ها

یاری عمویم تنها

یاد پدر همه در دل من ، عمو جانم

تیغ عدو شده قاتل من ، عمو جانم

*******************************

محسن طالبی پور

 دریافت سبک

منم یتیم حسن منم گل یاسمن

با عزتم مثل حسن

با غیرتم مثل حسن

با هیبتم مثل حسن

از کوچیکی خبردارم از راه و رسم زندگی

کم سنم اما می باره از قامتم مردونگی

قفس نمی خوام ، مثل کبوتر

تموم آرزومه اینه تا بزنم پر

عموی مظلوم

******

چرا ته گودالی چرا عمو بی حالی

چرا رو خاکه پر تو

ریختن سر پیکرتو تو

دست گرفتن سر تو

گلوی نازکم فدات چی داره به سرت میاد

پاشو بریم عمو جونم صدای خواهرت میاد

یه جای سالم ، تنت نداره

عمه باید برای تو عبا بیاره

عموی مظلوم

******

خیلی برام سخته که می زنه ، نیزش و به

تنی که مونده زیر پاش

گرفته راه نفساش

دارن می بینن بچه هاش

کاری ازم بر نمیاد جز اینکه باشم سپرت

تیر سه شعبه بزنن منو شبیه پسرت

چی کار کنم من ،‌ بگم یا زهرا

دلم میریزه نیزه شون ،‌ که میره بالا

عموی مظلوم

 **********************************

محسن طالبی پور

دریافت سبک

دارم می بینم گرد و غبا رو

دور عمو جون رنج و بلا رو

ترسم از اینه دیگه نبینم

روی غریب کرببلا رو

عمه رهام کن دیگه وقت انتقامه

اونکه روخاکه عمریه مثل بابامه

چقدر غوغاس میون گودال

می ریزن دورش تا می ره از حال

عموی مظلوم

******

صبرو قرارم دارم ندارم

ناله نزن من طاقت ندارم

با تو می مونم تا پای جونم

اینجا محاله تنهات بزارم

شکر خدا قبل از تواِ افتادن من

شکر خدا رو سینته جون دادن من

از تو ممنونم که دم آخر

بقلم کردی شبیه اصغر

عموی مظلوم

 **************************

محسن طالبی پور

دریافت سبک

عاشقی و از عشق تو عاشقی شده رو سپید

مثه روی ماه تو رو ماه آسمونا ندید

دستای کوچیکت گره های ما رو وا کرد

زهرا وسط روضه ی تو ما رو دعا کرد

حسن کربلا تویی

پسر مجتبی تویی

دلداده ای ، آزاده ای ، شه زاده ای

******

سینه سپر مجتبی شده سپرت یا حسین

به جای علی اکبرت  می شه پسرت یا حسین

تنها نمی زارم تو رو تا جون به تنم هست

می دم صدو ده بار توی راه تو سر ودست

می خونم من به شور و شین

ضربان دلم حسین

دلداده ای ، آزاده ای ، شه زاده ای

***********************************

محسن طالبی پور

دریافت سبک

عمو نگو که یار سینه سپر نداری

تا وقتی که من هستم نگو پسر نداری

حرفام حرفای این دله جونم ناقابله

وقتی که موی تو تو دست قاتله

داره خونم می ریزه اما مثل همیشه

عبدالله از تو یه لحظه جدا نمیشه

عم جون تویی همه هست من

به فدای تو سر و دست من

******

خدا رو شکر که دارم حاجتمو می گیرم

منم شبیه قاسم تو آغوشت می میرم

حالا بین گودالم و وا کردم بالم و

آشفته کرده این حالت احوالم و

ببین پرپر می زنه روی جسمت بدنم

حالا مثل پسرای تو جون می کنم

عم جون تویی همه هست من

به فدای تو سر و دست من

****************************

محمدرضا رضایی

دریافت سبک

کنار قتلگاهت ازدحامه عموجون

تو خیمه نمی‌مونم میام به سوی میدون

من بمیرم رو خاکاست پیکرت

مونده هنوز آخرین یاورت

تا دور تو حلقه زدن ، تا نیزه‌هاشونو دیدم

هر طوری که شد از حرم ، تا قتلگاهت رسیدم

بذار که روسپید باشم ، بذار منم شهید باشم

******

برام بودی شبیه بابای مهربونم

دلت میاد بری و بی‌تو تنها بمونم

بالا می‌ره شمشیر دشمنات

می‌شه سپر دستای من برات

مقتل کوچه‌ی‌ مدینه ،‌ من هم مثه مادر تو

من کشته‌ی راه توام ، دستام فدای سر تو

بذار که روسپید باشم ، بذار منم شهید باشم

*********************************

یادگار غریب مدینه                 داغ تو آتشی شد به سینه

شده آغوش تو قتلگاهِ           آخرِ کار عاشق همینه

آه منکه عبداللهم     آه در مثل چون ماهم    آه یار ثاراللهم

یا سیدی یا مظلوم...

بر عمو بوده ام نور دیده    قامت صبر من شد خمیده

شد به راه دفاع از ولایت   دست من چون ابوالفضل بریده

آه عاشق بی دستم    آه با شهادت مستم    آه کربلایی هستم

یا سیدی یا مظلوم...

ای کریم کریما...

**************************

واحد /شور/زمینه

من آخرین سرباز راه دلبرم/من جان نثار رهبرم
خاک زیر ِ قدم های عمو سرم

شد مقتل من بین آغوش عمو/کمی شبیه اصغرم
خاک زیر ِ قدم های عمو سرم
من لاله ی امام ِ مجتبایم/عبدالّهم،مست می ِ ولایم
قربانی ِ شهید کربلایم/آه و واویلا...عزیز زهرا...

**
به پیروی از عموی دلاورم/به راه عشق دلبرم
دستم جدا کرده عدو از پیکرم
هل من معینش کرده بیچاره من و/ببین خدا چشم ترم
دستم جدا کرده عدو از پیکرم
تا ناله ی غربش تو شنیدم/از خیمه تا گودال غم دویدم
در بین خون جسم عموم و دیدم/آه و واویلا...عزیز زهرا...

***
دل میبره این ناله و آوای من/از باب و از آبای من
در بین خون فریاد وا اُمّای من
بشنو عمو جان در میان قتلگاه/گلبانگ یا زهرای من
در بین خون فریاد وا اُمّای من
در مقتلت زین نغمه ی دل آرا/در هجوم ِ تیغ و سِنان اعدا
زنده شده دوباره یاد زهرا/آه و واویلا...عزیز زهرا...
****************************

با حالت ِ محزون و/آشفتگی ِ احوال

عبدالّه ِ دلخسته/آمد وسط ِ گودال

چون دیده عمو را/بی یاور و تنها

بنموده حمایت/از یوسف زهرا

واویلا واویلا...

در قتلگه ِ غربت/بگذشته ز جان و سر

بر تیغ عدو دستش/گشته سپر دلبر

دستش چو جدا شد/از پاکی ِ احساس

شد زنده دوباره/مرثیه ی عباس

واویلا واویلا...

جاری شده از داغش/اشک علی و زهرا

در بستر خاک و خون/ناله زده یا اُمّا

جانها به فدای ِ/آن روی نکویش

شد قتلگه ِ او/آغوش عمویش

واویلا واویلا...

*********************

بقیع و حضرت قاسم و عبدالله – سلام الله علیهما

دلم دارد ، به ماه عزا ، هوای بقیع به ذکر حسن یا حسن جان

مدینه ای ، شده حال من ، به یاد حسن ، به سوز دل و چشم گریان

یاد قاسم و  ، عبداللهِ او                 به راه غم شده         دل همره او 2

پیدا شد  در قلبم              ، با حزنی درسینه

راهی از کربلا            تا شهر مدینه

واویلا واویلا ...

 

دو آقا و دو صاحب سخن ، گلان حسن ، چُنان یاسمن هر دو پرپر

به میدانِ ، جهاد از وفا ، شده هر دو تا ، فدا جانشان ، بهر دلبر

دو گل حسن در کربلا                   مجروح و بی کفن در کرببلا

ذکر محبین شد ، با سوز و اشک و آه

جانها به قربان ، قاسم و عبدالله

واویلا واویلا ...

********************

واحد

حرف رزم یک یتیم عاشق است

بزم، بزم یک یتیم عاشق است

ما که خاک درگه ثارالّهیم

میهمان سفره عبدالّهیم

ظهر گرم تشنگی هم گشت رد

سبط پیغمبر غریب و بی مدد

قاتل نامرد در کف تیغ ننگ

می زند بر شیشه اسلام سنگ

دست عبدالله دست عمه بود

زیر لب مرثیه غم می سرود

بارالها ای به درد من طبیب

هست در مقتل عموی من غریب

دست خود را کرد از عمه جدا

رفت و در گودال دید آن بی حیا

کرده قصد کشتن مولای او

هستی او ، دین او ، دنیای او

چون به دلبر کرد احساس خطر

دست خود را کرد مردانه سپر

گفت یا اُماهُ یاد یاس کرد

اقتدا بر حضرت عباس کرد

***********************

واحد

عبدالهم عموجان روحم هوایی تو

با کام خشک و عطشان هستم فداییِ تو

تا که ز جان شنیدم آوای سوز و آهت

من پر زدم ز خیمه بر بام قتلگاهت

دستم ز دست عمه چون که عمو جدا شد

دیگر دلم ز قید این زندگی رها شد

در پیش فتنه های رَذلانِ کوفه و شام

سَر می دهم عموجان تا زنده گردد اسلام

بنگر عمو ز داغت من اشک دیده دارم

در وادی ولایت دستِ بریده دارم

*****************

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی