کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

تقدیم به شهید غلامحسین فتحی

کوثرنامه


نوحه های حضرت امیر علیه السلام

*****

دریافت سبک  

*حضرت زهرا(س) شده صاحب عزا

غرقه به خون شد علی مرتضی(ع)

جان او فدا شد     حاجتش روا شد

با سر خونین و شکسته      افتاده یاد دست بسته

یا زهرا یا زهرا یا زهرا(سلام الله علیها)

*مسجد کوفه شده دریای خون

چهره ی مولا ز جفا لاله گون

زنده شد ز کینه      روضه ی مدینه

با سر خونین و شکسته         افتاده یادِ دست بسته

یا زهرا یا زهرا یا زهرا(س)

***************************************

دریافت سبک :

زمینه شب 19 ماه مبارک

 

(با چشم دلاتون/با یک قلب بی تاب

غرق خون ببینید/علی رو تو محراب) 2

فزتُ وَ ربّ الکعبه/داره میخونه مولا

باره سفر می بنده/می ره دیدار زهرا

حیدر حیدر یا حیدر...

***

آسمون چشما/خون می باره امشب

در عزای بابا/نوحه خونه زینب

صحابه ی با وفاش/با دلی زار و محزون

میبرنش به خونه/با روی غرقه به خون

حیدر حیدر یا حیدر...

 

بین سجده ی عشق/با دلی خدایی

کرده گل رو لبهاش/نغمه ی جدایی

با یک دل پر غصه/با یک سر شکسته

یادش میاد غمهای/کوچه و دست بسته

حیدر حیدر یا حیدر...

**************************************

دریافت سبک :

شب 19 ماه مبارک
مولا مولا یا ابالحسن...

هستی ارباب یا علی مدد

مارو دریاب یا علی مدد

ابوتراب یا علی مدد

ای عرش حق،خاک محضرت

ضربت خورده بر فرق سرت

دل عالم زار و مضطرت

از جهل خلق خونجگر شدی

از کینه ها پر شرر شدی

در بین خون غوطه ور شدی

یا مولا ای،سَروَر همه

غرق خون با شور و زمزمه

تو می رَوی نزد فاطمه

کوفه شهر ماتم و غمه

هر چی بگم از غمش کمه

بی وفاییش ، قدّ ِ عالمه

امروز تو رو کشتن از جفا

یه روزی هم میرسه آقا

حدیث غمبار کربلا

تو کربلا میشه محشری

صاحب عزا میشه مادری

ارباً ارباً میشه پیکری

**********************************************

دریافت سبک  

شب 19 ماه مبارک

 

واویلا آه واویلا واویلا...

لوای آرزو ها سرنگون شد/غم آل عبا از حد فزون شد

امیر المؤمنین غرقه به خون شد

شده رنگ شقایق کوکب او/دم ِ یا فاطمه ذکر لب او

کند مرثیه خوانی زینب او

دلم گشته ز داغش زار و خسته/به یاد تو به خاک غم نشسته

پدر بر گو چرا فرقت شکسته

غمت دل را به بزم خون نشانده/فلک بر غصه هایت،نوحه خوانده

دگر جانی برای تو نمانده

الا ای آنکه بر عالم امیری/همه عالم صغیر و تو کبیری

پس از تو می شود رزقم اسیری

درخت دلخوشی را ریشه کندند/پس از تو دست زینب را ببندند

به اشک ما دراین کوفه بخندند

****************************************

دریافت سبک :

شب 21 ماه مبارک

علی و اشک و آه و دیده ی پر آب

سؤال غربت بر لب مانده بی جواب

زده عدو در فتنه بر رخش نقاب

شده شهید ِ راه ِ دین ابوتراب

رسیده وقت ماتم و عزا وای وای وای وای

غریب کوفه گشته جانفدا وای وای وای وای

در غم مولا/همچنان زهرا/ذکر اهل آسمانها آه و واویلا

شد عزاخانه/عالم بالا/ذکر اهل آسمانها آه و واویلا

خون ِ دل ِ فلک/روضه ها مَلَک

تَهَدّمت ارکانُ الهُدی

نوحه ی ما همه/روضه ی فاطمه

قتل وَصیُّ المصطفی

وای غریب آقا...

 

بُوَد روا امشب من جان دهم ز غم

بگیرم از داغ مولا به نوحه دم

شده فدای راه دین شه ِ کرم

بخواند امشب زهرا روضه دم به دم

بمیرم آقا غرق خون شدی وای وای وای وای

به وقت سجد لاله گون شدی وای وای وای وای

لیکن ای آقا/جمله اصحابت/دور تو بودند و بُردَندَت سوی خانه

من بمیرم از/داغ محبوبم/آنکه لب تشنه سپرده جان غریبانه

بیا ابالحسن/با دلی پر مِحَن

گریه کنیم بر نور دو عینم

نیزه ی اشقیا/خنده و طعنه ها

امان امان از غم حسینم

وای غریب آقا...

*******************************************

دریافت سبک :

شب 21 ماه مبارک

علی جانم علی جانم علی جان

شده اشک عزا جاری ز چشمان/علی جانم علی جانم علی جان

علی امشب به وصل حق رسیده/رَوَد نزد نگار قد خمیده

شمیمی از گل پرپر نیاید/صدای یا رب ِ حیدر نیاید

غمش باشد به عالم بی قرینه/دوباره زنده شد یاد مدینه

یا زهرا کرده گل روی لب او/زند ناله ازین غم زینب او

ز حقّ خود همیشه بوده محروم/زند ناله برایش امّ کلثوم

پدر جانم شدم دلخسته ی تو/به قربان سر بشکسته ی تو

شدم از ماتم تو دیده گریان/به قربان غریبی ات پدر جان

الا ای لاله ی از کینه پرپر/سلام ما رسان امشب به مادر

ز رحمت حاجت ما را روا کن/بگو مادر برای ما دعا کن

در این کوفه رسد روزی که بابا/شویم وارد میان خیل اعدا

رسد روزی که دلخون وپریشان/حسین بر نیزه گوید ذکر قرآن

رَوَند از ظلم و جور دشمنانت/سر بازار کوفه دخترانت

رسد روزی که دست ما ببندند/در این کوفه به اشک ما بخندند


*********************************************

دریافت سبک :

شب 21 ماه مبارک

یکی دو روزیه که/پر از اضطرابن

یتیمای کوفه/گرسنه میخوابن

شب عزای یاره /      حال دلامون زاره

چشمای زینب داره /    بارون غم میباره

حیدر حیدر یا حیدر...

میگه امّ کلثوم/با یک قلب خسته

خیر نبینه اونکه/سرت رو شکسته

دلم شده عزادار/ای بر یتیما غمخوار

بابای مهربونم/برو خدا نگهدار

حیدر حیدر یا حیدر...

بلا میزنه بر/درختا شکوفه

یه روزی میایم ما/تو این شهر کوفه

سیلی خورده و خسته/خسته و دلشکسته

سر ِ حسین بر نیزه/دستای ما هم بسته

حسین حسین یا مظلوم...

****************************************

دریافت سبک :

شب 21 ماه مبارک
بهشت و عرش کبریا دار البکای علیه

آی شیعه ها گریه کنید ،  شب عزای علیه

آه با خاطرات ِ دستای بسته

رفته علی با سر ِ شکسته

ذکر علی علی علی نوحه ی دلها میشه

به باغ جنت خدا مهمون زهرامیشه

آه مظلوم علی جان...

بهارای دل همه خزون تر از خزون شدن

یتیمای کوفه دیگه بی یار و همزبون شدن

آه اونی که هر شب با نون وخرما

یک دلخوشی بود برا یتیما

پر زده مرغ روحش از عرصه ی دار دنیا

مسروره قلب پر غمش به عشق روی زهرا

آه مظلوم علی جان...

شکستن آیینه رو میگن و گریه میکنن

خاطرات مدیه رو میگن و گریه میکنن

آه یادته زهرا دستام و بستن

پهلوت و پشت ِ اون در شکستن

سوزونده پشت در همه حاصل مرتضی شد

شرمندگی از روی تو قاتل مرتضی شد

آه مظلوم علی جان...
***********************************

دریافت سبک :

شب 21ماه مبارک رمضان
عزای علی اعلی شد                       خون جگر حضرت زهرا(س)شد

واویلا...

*رسیده عزای بوالحسن                                 نوحه گر لاله و یاسمن

تسلیت یا حجت ابن الحسن...

*ذکر ارض و سما واویلا                               ملائک، به تن رَختِ عزا

گشته زینب دگر بی بابا

*ز ظلم آن لعین جانی                                   شده شیر خدا قربانی

رفته بر عرش حق مهمانی

*امشبی را به قلبی مضطر                          با سرِ شکسته شد حیدر

میهِمان، به زهرای اطهر(س)

*جان اهل دو عالم بر لب                             فلک داده زِ کف تاب و تب

دوباره شد یتیمه زینب(س)

*گرچه بی پدر شد این دختر                     دلش چون، گلِ یاسی پرپر شد

امیدش بُود بر برادر

*در همین کوفه روزی یا رب                               برای حفظ دین و مذهب

خورَد سنگ جفا بر زینب(س)

 

***************************************************

دریافت سبک :

زمینه شب 23 ماه مبارک

آخرین شب از شبای قدره و/دل ما اسیر ذکر ربناس

گریه ها هم برا بیچارگیمون/هم برا غم و عزای مرتضاس

دارالمصیبت شده دلها/مولا شده مهمون زهرا

یاحیدر یاحیدر یاحیدر...

دو سه روزه که دیگه نیمه شبا/صدای ناله مولا نمیاد

از میون خاک نخلستون عشق/سوز ناله ی یازهرا نمیاد

دو سه روزه کوفه بی مولاس/زینب غمدیده بی باباس

یاحیدر یاحیدر یاحیدر...

باباجون رفتی و من می مونم و/روزایی که خیلی سخت و مشکله

من کجا و همسفر شدن کجا/با سَنان و ابن سعد و حرمله

اما چونکه می بینه خدا/ما رأیتُ الا جمیلاً

یاحیدر یاحیدر یاحیدر...

باباجون روزی میاد که به خدا/از زمین و از زمون دل می کنم

تو همین کوفه با دیدن ِ حسین/سرم و به چوب محمل میزنم

زینبت میشه زار و حزین/حسینت میشه نیزه نشین

واویلا واویلا واویلا...

*****************************************

دریافت سبک :

شب 23 ماه مبارک

سوّمین  لیلة القدر است الهی آه بر ما گواهی

آمدم امشب من با روسیاهی آه با روسیاهی

با چشمان تر/میزنم این  در

الهی العفو/به حقّ حیدر

یا رب یا الله...

با یک قلب مضطر گریه کنم من آه گریه کنم من

آمدم به حیدر گریه کنم من آه گریه کنم من

آن بر غریبان/یار دلخسته

شد مهمانت با/فرق بشکسته

یا رب یا الله...

او شود مهمان ِ یار شهیده آه یار شهیده

زهرا رابیند با قدّ خمیده آه قدّ خمیده

زنده میگردد/یاد مدینه

یاد پهلو و/بازو و سینه

مظلومه زهرا...

یاد آن روزی که دست ِ من بستند آه دست من بستند

پشت در پهلوی تو را شکستند آه تو را شکستند

از درد غربت/آکنده شدم

از تو واقعاً/شرمنده شدم

مظلومه زهرا...

*****************************************

دریافت سبک  

نوحه شب 23ماه مبارک رمضان
کن عنایت بار اِلها سائل این خانه را

این منم در میزنم بگشا در کاشانه را

خدای من....

آمدم پیش تو با فرط گناهم ربّنا

لیلة القدر است و من نامه سیاهم ربّنا

خدای من....

آمدم تا بگذری از جرم بی پایان من

حیّ من    معبود من     یکتای من     یزدان من

خدای من....

نامه ی اعمال من با تباهی ها قرین

کن گذر از بنده ات حقّ امیرالمومنین

خدای من...

کن گذر از ما به حقّ ناله های حیدری

که نمی آید دگر سوز صدای حیدری

علی جانم...

مسجد کوفه بگو مولای مظلومان چه شد

حُجّت الَّه،جانِ احمد،ناطق قرآن چه شد

علی جانم....

مسجد کوفه بگو از فرق مجرح علی(ع)

پر زده از بام تن تا به خدا روح علی(ع)

علی جانم...

دو سه روزی هست مولا میهمان فاطمه(س) است

همدم سوز دل و اشک روان فاطمه(س)است

گوید ای زهرای(س) من تا که سرم بکسته شد

گرچه دست صبر عالَم از غم من بسته شد

لیک من یاد تو افتادم که پهلویت شکست

تازیانه خوردی و از کینه بازویت شکست

یاد آن روزی که دل با سوز غم آغشته شد

بین آتش بودی و محسن همانجا کشته شد

*******************************************

دریافت سبک :

شب 23ماه مبارک رمضان
با رو سیاهی اومدم درِخونت

ای یار آشنای من      ای همزبون ای مهربون خدای من

تویی تویی ای خالق بنده نواز

درد من و دوای من      ای همزبون ای مهربون خدای من

ای مهربون بسکه گنهکارم من

روم نمیشه بگم دوسِت دارم من(2بار)

نامم سیاهه    کارم گناهه       عمرم تباهه

الهی العفو....

*******

اگر چه غفلت و گناه و معصیّت

هر روز و شب  شده کارم

اما هنوز به رحمتت اُمیدوارم

نَفس از سرم،دستاشو بر نمیداره

اسیرم و گرفتارم

اما هنوز به رحمتت اُمیدوارم

دست من و بگیر که با خدا شَم

از بدی ها دور بشم و رها شَم(2بار)

با روسیاهی     گویم به آهی    یا رب الهی

الهی العفو...

******

با پیروی از نفس اَمّاره فقط

به روی شیطون خندیدم

نمکدون و شیکستم و نفهمیدم

نا مَحرَم و دیدن برام عادت شده

راه کج و پسندیدم    نمکدون و شیکستم و نفهمیدم

لطف از تو و یک قلب تائب از من

خون شد دلِ امامِ غائب از من

شرمنده ام من        از روی مولا      مهدی زهرا(س)

الهی العفو...

******

یا رَبّنا اِغفر لَنا ذنوبنا

به حقّ محبوب خدا         به حقّ سالار غریب نینوا

به حقّ اون آقایی که شده سَرش

خورشید روی نیزه ها          یا ربّنا اِغفرلنا ذنوبنا

به اهل بیت خیلی بدهکارم من

بدم ولی حسین و دوست دارم من(2بار)

رویام حسینه      دُنیام حسینه     آقام حسینه

غریب مادر....

 

*******************************************

ای خدا امشب نظر بر غربت ما کن

درد مولایم علی را تو مداوا کن

ذکر من امن یجیب است

ای خدا حیدر غریب است

یا امیرالمؤمنین روحی فداک (2)

***

خیز و از جا و یتیمانت تماشا کن

جان زینب گوشه‌ی چشمی به ما وا کن

شمعی و پروانه واریم

از غم تو بی قراریم

یا امیرالمؤمنین روحی فداک (2)

****

بر رخ زردت علی خونابه می‌بارد

سوزِ آهت عطرِ ذکر فاطمه دارد

هر یتیمی را ببینی بهرِ درمانت

کاسه‌ی شیری به سوی خانه‌ات آرد

می‌روی ای یارِ تنها

می‌شوی مهمانِ زهرا

یا امیرالمؤمنین روحی فداک (2)

**************************************

کوچه های کوفه ، چه رنگ غم گرفته
سینه ها ز داغ و ، رنج و الم گرفته
جبرئیل امین ، زغصه دم گرفته
یا علی یا حیدر یا مرتضی یا حیدر
*****
در عزای مولا خونفشان زمین و آسمان شده
کار عرشیان و فرشیان مصیبت و فغان شده
حجت ابن الحسن تسلیت ز ماتم بابت علی
خانه ی هدایت ولایت بی مرتضی ویران شده
گشته غوغا به پا، خانه ی مرتضی، کشته شد علی خدایا
یا علی یا حیدر یا مرتضی یا حیدر
*****
غصه های مولا ، دگر به سر رسیده
وقت دیدار با ، فاطمه ی شهیده
بعد زهرا علی ، دگر خوشی ندیده
یا علی یا حیدر یا مرتضی یا حیدر
*****
آه از این زمانه ، که میکرد ، خون به دل شیر خدا
داد از این مصیبت ، که محنت ، کشیده قلب مرتضی
تیغ ابن ملجم ، شکسته ، سر امیر مؤمنان
گرچه قاتل او ، همیشه ، بوده عذاب کوچه ها
می رسد این ندا، قد قتل مرتضی، کشته شد علی خدایا
یا علی یا حیدر یا مرتضی یا حیدر

*********************************************

ای صفای همه عالم ز صفای حرمت

انبیا دست گشودند به سوی کرمت

سر نهادند بر آن بارگه محترمت

نفس هر دو جهان بسته به یک لحظه دمت

دست زمین تار مویت، قبله دو طاق ابرویت

رایحه ی جنت آرد، سحرگهان باد از کویت

علی علی علی یا مولا

*****

ای تو آرامش جانم به نگاهم بنواز

بر درت همچو گدای سر راهم بنواز

تو امیری و من آن عبد سیاهم بنواز

گر چه آلوده و پر جرم و گناهم بنواز

لیله ی قدرم موی تو، بدر تمامم روی تو

آرزوی من دیدار، آن حرم دلجوی تو

علی علی علی یا مولا

*****

شب هجران تو مولا به دلم غم دارم

ز فراقت بنگر دیده ی پر نم دارم

مثل لاله به رخم قطره ی شبنم دارم

ناله از هجر تو قدر همه عالم دارم

بعد تو از دنیا سیرم، غربت تو کرده پیرم

از غم روی خونینت، عاقبت آقا می میرم

علی علی علی یا مولا

*****

ای درت باب خدا ای حرمت باغ بهشت

ای خدا جوی خدا بوی خداوند سرشت

بر دلم نام تو را دست خداوند نوشت

ای همه حسن نگاهی تو بر این بنده ی زشت

بی تو چو برگی در بادم، با تو به موج غم شادم

تا به ولایت پابندم، در همه عالم آزادم

علی علی علی یا مولا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی