کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

تقدیم به شهید غلامحسین فتحی

کوثرنامه

نوحه های شهادت امام علی علیه السلام

*****

زمزمه

غم شده دلداده ام     هستی از کف داده ام

چاه کوفه عاقبت    از نفس افتاده ام

فـاطـمه بـی صبـر و تـابـم کرده است

داغ او  چـون شـمع آبم کـرده است

کس نـمـی دانـد چـه آمـد بـر سـرم

داغ او خــانـه خـرابـم کـرده است

فاطمه یافاطمه یافاطمه

******

این من و این زمزمه     من که سیرم از همه

چاه کوفه عمریه           مانده ام بی فاطمه

دیده ام نماز شب خواندن او

دیده ام به پشت در ماندن او

بین دیـوار و در خـانه خودم

دیــده ام از نـفس افـتادن او

فاطمه یافاطمه یافاطمه

******

من که غرق ناله ام       خونجگر چون لاله ام

کی رود از یاد من        یار هجده ساله ام

این عـلـی و دیده ی ازخون تـرش

این عـلـی و بـر سر زانـو سـرش

چاه کوفه کن دعـا بـعد از عـلی

کس نبیند خورده سیلی همسرش

فاطمه یافاطمه یافاطمه

******

دیده ترباشد علی      بی قمرباشد علی

چاه کوفه بعد او     بی سپر باشد علی

چـاه کـوفـه فـاطمه شد مو سپـید

قـامـت یـار جـوان مـن خـمـیـد

وقت ره رفتن خودم دیدم خودم

پیش مـن او بـر زمین پـا می کشید

فاطمه یافاطمه یافاطمه

دریافت سبک

سید محسن حسینی

********************************

نوحه

مسجد کوفه دگر مولا ندارد

زینب کبری دگر بابا ندارد

می چـکـد اشک یتـیمـان

ای علی جان ای علی جان

******

آفتاب عمر او بر روی بام است

کار مظلوم همه عالم تمام است

می چـکـد اشک یتـیمـان

ای علی جان ای علی جان

******

پیش چشمان همه درپیچ و تاب است

آخـر عـمر سـلام بـی جـواب است

می چـکـد اشک یتـیمـان

ای علی جان ای علی جان

******

کس دگر بر اشک چشم من مخندد

کس دگر بـا ریسمان دستم مبندد

می چـکـد اشک یتـیمـان

ای علی جان ای علی جان

******

می شود نیلی ز آهش ماه کوفه

دیده بر راهش نشسته چاه کوفه

می چـکـد اشک یتـیمـان

ای علی جان ای علی جان

******

بوی زهرای جوان می آید امشب

بوی یـار قـد کمان می آید امشب

می چـکـد اشک یتـیمـان

ای علی جان ای علی جان

******

زینب کـبـری کـنار بستر او

بوسه ها می گیرد از زخم سر او

می چـکـد اشک یتـیمـان

ای علی جان ای علی جان

دریافت سبک

 سید محسن حسینی

**********************************

زمزمه – واحد

ای چاه کوفه خون دل می ریزد از چشم ترم

تنها تو می دانی و بس من از همه تنها ترم

فاطمه فاطمه فاطمه ، یازهرا

******

چشمم شده چون زمزم و افتاده ام از زمزمه

خود مانده ام چگونه من ماندم بدون فاطمه

فاطمه فاطمه فاطمه ، یازهرا

******

کی می رود از یاد من میان کوچه ماندنش

کی می رود از یاد من به پشت در افتادنش

فاطمه فاطمه فاطمه ، یازهرا

******

ای چاه کوفه بعد او علی شده خانه خراب

ای چاه کوفه بعد او هستم سلام بی جواب

فاطمه فاطمه فاطمه ، یازهرا

******

ای چاه کوفه پیش من آتش گرفته لانه ام

دیدم که محتاج عصاشد یار هجده ساله ام

فاطمه فاطمه فاطمه ، یازهرا

******

ای چاه کوفه به خدا هرگز نمی شد باورم

ای چاه کوفه بعد او من علی بی سپرم

فاطمه فاطمه فاطمه ، یازهرا

دریافت سبک

 سید محسن حسینی

***************************************

زمزمه

دخترم زینب بیا بنشین کنار بسترم

دخترم زینب بیاشد لحظه های آخرم

فاطمه یافاطمه یافاطمه یافاطمه

******

از علی مردم همه سیرند و من سیر از همه

در کنار بسترم پیچیده بوی فاطمه

فاطمه یافاطمه یافاطمه یافاطمه

******

من دگر راحت شدم از طعنه و زخم زبان

کس نمی بندد دگر دست مرا با ریسمان

فاطمه یافاطمه یافاطمه یافاطمه

******

کوفه تو زخم زبان بر دل تنگش مزنی

کوفه تو از روی بام کوفه سنگش مزنی

فاطمه یافاطمه یافاطمه یافاطمه

******

کوفه من بارسفر بسته ام و جان بر لبم

می روم از بعدمن جان تو جان زینبم

فاطمه یافاطمه یافاطمه یافاطمه

******

من که ازخون جگر چشمان خود تر می کنم

ظرف شیر آید به سویم یاد اصغر می کنم

فاطمه یافاطمه یافاطمه یافاطمه

******

من به یاد کعب نی ازسینه ناله می کنم

یاد سیلی خوردن طفل سه ساله می کنم

فاطمه یافاطمه یافاطمه یافاطمه

دریافت سبک

 سید محسن حسینی

***********************************

نوحه

دیگر صدای حیدر نیاید       سوز دعای دلبر نیاید

اولین مظلوم رفته از دنیا

گشته مهمان حضرت زهرا

آه و واویلا آه و واویلا

******

کوفه بگو پس شیر خدا کو       کهفُ التّقی کو نور الهُدی کو

یک دو روزی هست شعر غم خوانده

طفل بی بابا بی غذا مانده

آه و واویلا آه و واویلا

******

ای کوفه دیگر کمتر جفا کن       کمتر جفا بر آل عبا کن

کن مدارا با آل پیغمبر

با حسین و با عترت حیدر

آه و واویلا آه و واویلا

******

دعوت نمایی سلطان دین را     حق الیقین را ، حبل المتین را

لیکن اهل تو جمله با دشنه

می کُشند او را با لب ِ تشنه

آه و واویلا آه و واویلا

دریافت سبک

 امیر عباسی

*************************************

زمینه – واحد

سوّمین لیله القدر است الهی آه بر ما گواهی

آمدم امشب من با روسیاهی آه با روسیاهی

با چشمان تر ، میزنم این  در

الهی العفو ، به حقّ حیدر

یا رب یا الله

******

با یک قلب مضطر گریه کنم من آه گریه کنم من

آمدم به حیدر گریه کنم من آه گریه کنم من

آن بر غریبان ، یار دلخسته

شد مهمانت با ، فرق بشکسته

یا رب یا الله

******

او شود مهمان ِ یار شهیده آه یار شهیده

زهرا رابیند با قدّ خمیده آه قدّ خمیده

زنده میگردد ، یاد مدینه

یاد پهلو و ، بازو و سینه

مظلومه زهرا

******

یاد آن روزی که دست ِ من بستند آه دست من بستند

پشت در پهلوی تو را شکستند آه تو را شکستند

از درد غربت ، آکنده شدم

از تو واقعاً ، شرمنده شدم

مظلومه زهرا

دریافت سبک

 امیر عباسی

************************************

واحد

انت المغموم یا ابالحسن       از حق محروم یا ابالحسن

اوّل مظلوم یا ابالحسن

مولا مولا یا ابالحسن

******

امشب از غم یا علی بگیم        بگیریم دم یا علی بگیم

همه با هم یا علی بگیم

مولا مولا یا ابالحسن

******

دل،محزون ِ داغ ِ دلبره           تو دریای ِ غم شناوره

که پاییز ِ عُمر ِ حیدره

مولا مولا یا ابالحسن

******

بیت الاحزان ، کلّ عالمه         اون آقا و سَروَر ِ همه

امشب میره پیش ِ فاطمه

مولا مولا یا ابالحسن

******

زینب موند و سوز ناله هاش     چه سنگینه غربت نگاش

داغ مادر زنده شد براش

مولا مولا یا ابالحسن

******

زنده شده یاد کوچه ها        یاد دود و یاد شعله ها

یاد ِ موندن ، زیر ِ دست و پا

مولا مولا یا ابالحسن

******

تو رفتی در اوج غصّه ها      ما هم میریم با آل عبا

روزگاری سوی کربلا

مولا مولا یا ابالحسن

******

ظلم و جفا میبینیم همه        جسارت ها میبینیم همه

سر ِ جدا میبینیم همه

مولا مولا یا ابالحسن

******

ای شجاعت خاک زیر پات          از کینه و ظلم دشمنات

سیلی میشه رزق بچه هات

مولا مولا یا ابالحسن

 دریافت سبک

 امیر عباسی

**************************************

زائر نجف

 

بیرق عشق تو به کف، دل من داره یک هدف

تا نشم زائر نجف ، آروم ندارم

اشتیاقم نداره حد ، دم می گیرم الی الأبد

یا علی یا علی مدد ، تا روی ضریح با صفات سر بذارم

کم ما و کرامتت ، آرزومه زیارتت

 

 شب قدر خدا علی

خاتم الأوصیا علی

هستی مصطفی علی

آئینـه ی اوصـاف الـهی یا علی

لا یُوصَفی و لا یتناهـی یا علی

ـــــــــــــــــــــــــ

امیر المؤمنین ما ، باور ما یقین ما

شده حبل المتین ما ، یک تار عبات

آقا ذکرت عبادته ، شکوهت بی نهایته

صراط تو سعادته، ما رو می بره تا خدا خورشید نگات

جلواتت جلالیه ، آخر بی مثالیه

تویی تنـها مـراد ما

شکـوه اعتقـاد ما

مظهـر اتحـاد ما

بی حب تو معنا نداره صوم و صلات

با شرط تولای تو دین داره ثبات

ـــــــــــــــــــــــــ

ای خدای ادب علی، واجب و مستحب علی

پهلوون عرب علی ، ای شیر خدا

عالمی در طواف تو، به خداست اتصاف تو

دیدینه مصاف تو ، وقتی که توی دستته شمشیر خدا

اسدالله غالبی ، یا علی نجم ثاقبی

قامت تو قیامته

شکـوه استـقامـته

محو چشمات شهامته

تو دستای تو دیدنیه تیغ دو سر

بر پا می شه باز همهمه ی  أینَ مَفَرّ

***********************************************

شمیم سیب تربت

دل تنگم هوائیه، با نگاهت خدائیه

زائـر کربلائیه ، ارباب با وفا

 

غرق اندوه و آه و غم، تشنه ی دیدن حرم

دم می گیرم تو هر قدم ، ای خون خدا ما رو ببر کرب و بلا

 

می  دونم می  خری منو ، تا حرم می  بری منو

 

بذار اربـاب فدات بشم

اسیر یک نگات بشم

زائر کـربلات بشم

 

دلتنـگ تماشـای ضریح تـو منم

از عشق تو بر سینه و بر سر می زنم

ـــــــــــــــــــــــــ

سحـرای زیارت و ، لحظـه ی استجابت و

این دلای بی طاقت و ، شوقی بی بدیل

شمیم سیب تربت و ، پائین پای حضرت و

اون ضریح اجابت و ، اون دلهایی که بسته به شش گوشه دخیل

اگه که سینه زن شدم ، لاله ی این چمن شدم

از دعاهای مادره

اثر عشق حیدره

چشم تو ذره پروره

تا یادمه قلـبم بوده پا بسـت حسین

دستامو گذاشته خدا تو دست حسین

 

دریافت سبک

***************************************

یوسف رحیمی

شب تا سحر سر می ذاره رو خاکا

با دلی از دنیا خسته مولا

 

با چشمی بارونی ، با دردی پنهونی

با قلبی غرق غم ، با اشک دم به دم

 

می ره از کوچه های بی کسی

با دلی پر از محن ، پا به پای بی کسی

ـــــــــــــــــــــــــ

دستای پر مهرش می ده گواهی

بوده پناه هر بی پناهی

 

با یک سفره رطب ، تو کوچه شب به شب

می ره مثل نسیم ، تا بیت هر یتیم

 

می ره با قدمایی ناشناس

تا دل خرابه ها ، با ناله و التماس

 

*********************************

 خورشید عدالت

 

وصله ی نعلینش داره حکایت

از مرامِ خورشید عدالت

 

از دنیای ذلیل ، گفت با دست عقیل

رو لبهاش زمزمه ، از روز واهمه

 

تو دوتا ظرف سفال و حصیر

خلاصه می شه همه ، دنیای نعم الامیر

ـــــــــــــــــــــــــ

صفحه به صفحه این نهج البلاغه

تو شب تار مثل چلچراغه

 

دل پای خطبه هات ، می ره تا روشنی

هر حرف تو داره ، یک دنیا روشنی

 

هر نگات که قرآن ناطقه

هر واژه ی تو آقا ، کتاب حقایقه

 

*********************************

 تا ایوون نجف

 

دیگه دل تنگم طاقت نداره

جز طواف تو حاجت نداره

 

پر می گیره دلم ، با گریه هر طرف

تا آخر راش بدی ، تو ایوون نجف

 

با دلی که داره هوای تو

آرزومه که بشم ، یه روزی فدای تو

ـــــــــــــــــــــــــ

خوب می دونم که دستامو می گیری

تو همه عالم نعم الامیری

 

با دست خالی و ، با این روی سیاه

سوی تو اومده ، این عبد بی پناه

 

تو رها نمی کنی دستمو

رد نمی کنی آقا ، این دل شکستمو

 

*********************************

 شوق رهایی

 

وقتی دلم داره شوق رهایی

با یه نگات می شم کربلایی

 

از هیئت دم به دم ، پر می گیره دلم

با ذکر یا حسین ، تا ایوون حرم

 

عمریه حسرت و بی طاقتی

می شه نصیب دلم ، شبای زیارتی

ـــــــــــــــــــــــــ

بوی حرم داره شبهای هیئت

طعنه زده این روضه به جنت

 

این جا نیستم دیگه ، تا مشکی می پوشم

تو صحن کربلا ، در طوف شش گوشه  م

 

کربلا که قبله ی اولیاست

بهشت برین ماست ، وطن حسینی هاست

ـــــــــــــــــــــــــ

خوب می دونم که دستامو می گیری

تو همه عالم نعم الامیری

 

با دست خالی و ، با این روی سیاه

سوی تو اومده ، این عبد بی پناه

 

تو رها نمی کنی دستمو

رد نمی کنی آقا ، این دل شکسته مو

 

دریافت سبک

**************************************

سحرگاه نوزدهم

 

آقامون داره سفر می ره ، دیگه از زندگی سیره

 

داره می ره با قلبی خسته از این دنیا

سحر می شه شب غریبی شب غمها

 

غم جهان تو غربت مولا گم می شه

آروم آروم سحرگاه نوزدهم می شه

 

می گه با آه و زمزمه ، دیگه می گیره خاتمه

غم و عزای فاطمه

ــــــــــــــــــــــــــ

شده تازه زخم بی مرهـم ، شد اشک و خون دل توأم

 

شده به پا عزای ما یا شده محشر

شده دو تا آسمونا یا سر حیدر

 

بازم شکست یه بار دیگه حرمت مولا

به خـون نشـست نگـاه آشفـته ی زهـرا

 

داره نوا و زمزمه ، تا غم بگیره خاتمه

تا بیاد از راه فاطمه

 

*****************************

 نامردی کوفه معروفه

 

آقامون داره سفر می ره ، اما دلتنگ و دلگیره

 

شده دلش پریشونِ فردای کوفه

می دونه که نامردیِ کوفه معروفه

 

داره می گه حرفاشو با اشک و شور و شین

آروم آروم بـا زینـب و عبـاس و حسـین

 

با اشک و آه و التجا ، دارن به روی لب نوا

کوفه شده کرب و بلا

ــــــــــــــــــــــــــ

غمی روی پلکا می شینه ، کرب و بلا رو می بینه

 

تو کربلا می شکنه آئینه ی علی

تازه می شه غربت دیرینه ی علی

 

دارن میان همـگی با کینـه ی علی

شمر اومده نشسته رو سینه ی علی

 

چه محشری شده به پا ، تنی به خاک و خون رها

سری به روی نیزه ها

 

*****************************************

 شب غربت زینب

 

شب اشک و غربت زینب ، سر میاد طاقت زینب

 

از غربت بابا نگاش غرق در خونه

تشییع می شه شبیه فاطمه شبونه

 

تمومیِ هستی شونو بر روی شونه

آروم آروم دارن می برن غریبونه

 

با نگاهی به خون رها ، مرد غریب کوچه ها

می ره به دیدار خدا

ــــــــــــــــــــــــــ

حسین می ذاره روی خاکا ، صورت گلگون بابا

 

این صحنه رو زینب که با گریه می بینه

روی دلـش انگار غم دنیا می شینه

 

اما بازم ایـن ماجـراهـا می شـه تکرار

اونوقت دیگه پیش چشاش دنیا می شه تار

 

آخه حسین بی کفن ، این یوسف بی پیرهن

که نداره سر به بدن

 

دریافت سبک

یوسف رحیمی

********************************

روزگار غم

 

داره روی شونه می بره، آقامون نون و رطب

خبـر از احول یتـیما ، می گیـره نیمه ی شب

 

دلش آسمونیه چشـاش دریا ، میشن هم زبون غریبیش نخلا

دارن یتیمای غریب ایـن شهر ، خبـر از دل مهـربون مـولا

 

می پیچه تو کوچه صدای پاش

می میرن آسمونیا براش

می گیرن حاجت از لطف نگاش

ـــــــــــــــــــــــــ

میاد از سمت غربت شهر، با قلبی لبریز آه

میـاد تا غمهاشو بباره ، بازم تو سینـه ی چاه

 

نگاش پُرِ بارون و پُر از ابره ، دلش دیگه پریشون و بی صبره

آخـه بعد فاطمه تو این دنیا ، بودن مثـه زندگی توی قبره

 

رو قلبش اگه غبار غمه

عمریه تو سایه سار غمه

دلخسته از روزگار غمه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی