کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

تقدیم به شهید غلامحسین فتحی

کوثرنامه

توسلات ماه رمضان

  • ۱۸۶۸ نمایش
  • توسلات ماه رمضان

    *************************

    محـمد بیابانی

    امام زمان(عج)

    دلمرده ایم و یاد تو جان می دهد به ما

    قلبیم و بودنت ضربان می دهد به ما

    ماه خدا دومرتبه بی ماه روی تو

    دارد بشارت رمضان می دهد به ما

    برگرد! ای که لحظه ی افطار، عاقبت

    یک روز دست های تو نان می دهد به ما

    روزی سه بار غرق غریبی و بی کسی ست

    حسی که بی تو وقت اذان می دهد به ما

    این ماه، فرصتی ست که باز عاشقت شویم

    ماه خدا دوباره زمان می دهد به ما

    امسال میهمان جد تو هستیم، جان حسین

    نامی که اشک های روان می دهد به ما

    حالا که سفره، سفره ی عشق است پس خدا

    هرچه بخواهد این دلمان می دهد به ما

    بی شک حواله همه امسال کربلاست

    مزدی که آخر رمضان می دهد به ما

    ****************************

    محسن ناصحی

    حضرت علی اصغر(ع)

     

    مشغول کار هستی و در زیر آفتاب

    حس می کنی که بین تنوری، - پُر التهاب-

    هم تشنه ای و هم رمضان نه محرّم است

    کافی است اینکه روزه بگیری بدون آب

    تو روزه ای و کودک تو تشنه مانده است

    بی اختیار روضه ی تو می شود رباب

    در زیر آفتابی و هی چنگ می زنی

    بر انعکاس تشنه ی صحرایی از سراب

    چشمت سیاه می رود و باز می شود

    این روضه پیش چشم تو قدر یکی دو باب

    در خیمه ای و دست تو گهواره ی علی است

    ای کودکم ! عزیز دلم ! ناز من ! بخواب

    حتماً عمو برای تو آبی می آورد

    با گریه هات مادر خود را نده عذاب

    از هوش می روی، دو سه ساعت گذشته است

    پا می شوی، سوال تو مانده است بی جواب

    آخر گناه کودک شش ماهه ات چه بود؟

    افطار آمده است و نگاهت به ظرف آب

    ****************************

    محـمد جواد پرچی

    روضه حضرت علی اصغر(ع)

     

    هرکس برای توبه محکم نیت نداشت

    اشک و دعای نیمه شبش کیفیت نداشت

    شیطان ز شش جهت طرفم حمله میکند

    یارب کمک عبادت من امنیت نداشت

    من مستحق مغفرت اصلا نبوده ام

    بخشید، چون برای خودش خوبیت نداشت

    جان خودم که همت من عبد بودن است

    اما چه سود نیت من فعلیت نداشت

    آن عاشقی به قرب خدایش رسید که

    کاری به کار جمعیت و کمیت نداشت

    آن کثرتی خوش است که خلوت بیاورد

    اهل سحر، کمیل علی جمعیت نداشت

    افطار من به فکر فقیری نبود وای

    خاکم به سر که روزه من ماهیت نداشت

    دل را به سمت مقصد خوبی نمی برد

    آن عالمی که جلوه ربانیت نداشت

    با چند التماس دعا گیج میشود

    در سیر خویش عابد اگر ظرفیت نداشت

    در سرگذشت حر ریاحی برو ببین

    صاحب نفس نمی شد اگر تربیت نداشت

    مدیون گردگیری یار است این دلم

    بین غبار آینه شفافیت نداشت

    من با علی به بندگی ام فخر می کنم

    که جز علی عبادت حق تولیت نداشت

    در اصل کعبه تا به ابد ملک حیدر است

    وقتی نجف به غیر خدا ملکیت نداشت

    من بی حسین سوی خدا هم نمی روم

    بی روضه ذکر و ادعیه جذابیت نداشت

    **

    کف می زدند دور و بر حرمله سپاه

    شش ماهه را زدن به خدا تهنیت نداشت

    رو زد حسین حرمله اما سه شعبه زد

    این نانجیب ذره ای انسانیت نداشت

    ****************************
    مهدی مقیمی

    امام حسین(ع)

    ماه مهمانی خدای حسین

    توبه کردم به اتکای حسین

    حتم دارم خدا نگاهم کرد

    با دعای گره گشای حسین

    می شود لحظه لحظهء این ماه

    شامل حال ما دعای حسین

    شک ندارم که توبهء ما را

    می پذیرد خدا برای حسین

    بی شک از رحمت خدا دور است

    هر کسی نیست آشنای حسین

    زندگی می فروشد و با آن

    آبرو می خرد گدای حسین

    قابل پیشکش ندارم هیچ

    پدر و مادرم فدای حسین

    به خدا که قیامتی کرده

    در دل ما برو بیای حسین

    هر زمانی که روزه می گیرم

    بیشتر می کنم هوای حسین

    این لب تشنه متصل کرده

    روزه ام را به روضه های حسین

    بی سبب نیست سفرهء افطار

    می شود سفرهء عزای حسین

    نیزه و تیغ بود و دشنه و تیر

    محشری بود کربلای حسین

    از دل خیمه تا لب گودال

    خواهرش رفت پا به پای حسین

    تکیه بر نیزهء غریبی داد

    گریه می کرد نینوای حسین

    نانجیبانه هلهله کردند

    تا نیاید دگر صدای حسین

    از مقابل سرش بریده نشد

    سر بریدند از قفای حسین

    وای از آن دم که ذوالجناح آمد

    بی سوارش به خیمه های حسین

    من بمیرم به خاطر خلخال

    شد جسارت به بچه های حسین

    رفت انگشت و بعد انگشتر

    بعد از عمامه و عبای حسین

    خرج صد روضه است تنهایی

    قصهء تلخ بوریای حسین

    آنقدر شأن و منزلت دارد

    که خدا هست خونبهای حسین

    تا قیامت به یاد می ماند

    کی شود سرد ماجرای حسین

    ****************************

    رضا اسماعیلی

    امام زمان(عج)

     

    با روزه مرا صبور کن ، بسم الله

    از خاطر من عبور کن ، بسم الله

    افطار و سحر تو را تبسم کردم

    ای جانِ جهان ! ظهور کن ، بسم الله

    ****************************
    محـمد جواد شیرازی

    امام زمان(عج)- مناجات شعبانیه

     

    فکری برای وضع بد این گدا کنید

    باشد قبول من بدم اما دعا کنید

    هر کار می کنم دلم احیا نمی‌شود

    قرآن به نیت من بیچاره وا کنید

    بی دردی‌است دردِ من در به در شده

    بر درد عشق جان مرا مبتلا کنید

    برگشته‌ام به سوی شما ایها العزیز

    در خیمه‌گاه خویش مرا نیز جا کنید

    بی التفاتِ دوست تقلا چه فایده؟

    قدری به دست و پا زدنم اعتنا کنید

    در پشت خانه‌ی تو نشستن مرا بس است

    اصلا که گفته حاجت من را روا کنید؟!

    یابن الحسن به حرمت شاه نجف مرا

    آماده‌ی ورود به ماه خدا کنید

    لطفی کنید، با همه‌ی رو سیاهی‌ام

    در راه زینبیه سرم را جدا کنید

    عمری‌است بنده‌ی سر کوی رقیه‌ام

    اهل زمانه کفر مرا بر ملا کنید

    ***

    بابایم آمده ز سفر یاری‌ام کنید

    اهل خرابه نافله ها را رها کنید

    تا که نفهمد او سر گیسوی من چه شد

    یک مقنعه برای سرم دست و پا کنید

    این پهلوی شکسته مرا زجر می دهد

    قدری کمک کنید مرا جا به جا کنید

    ****************************

    مهدی علی قاسمی

    امام زمان(عج)

    آمده ماه خدا، حضرت دلدار بیا

    از پسِ پرده ، گل حیدر کرار بیا

    بی تو اصلا به مناجات صفا نیست که نیست

    شده دیوار غمت بر سرم آوار، بیا

    بی تو ای دوست چه خاکی به سرم ریخته شد

    غصه ها در دل من گشته تلنبار بیا

    آخر این نفس مرا از تو جدا کرد ولی

    آمدم توبه کنم محضر غفّار بیا

    رمضان آمده و چشم به راهت هستم

    ای پناه دل این عبد گنهکار بیا

    چقدَر خیر رسیده است به من از کرمت

    چقدَر من شده ام بر تو بدهکار ، بیا

    ترس دارم که نیایی و بمیرم آخر

    لااقل لحظه ی مردن پی دیدار بیا

    کاش می شد که قدم رنجه کنی مجلس ما

    قسمت می دهم آقا به علمدار بیا

    مادرت منتظر آمدنت هست هنوز

    ناله ی فاطمه بین در و دیوار:بیا...

    روز ها یاد لب جد غریبت هستم

    نام او شد به لبم تا دمِ افطار بیا

    نازدانه به لب تشنه ندا سر می داد

    ای عمو دوری تو کرده مرا زار بیا...

    غیرت الله خبر داشته ای بی تو چه شد؟

    دشمنت برد مرا بر سر بازار بیا...

    ای عمو خوب ببین صورت من را که شده است

    چشمم از ضربه ی سیلی عدو تار بیا

    ****************************

    یوسف رحیمی

    اصحاب امام حسین(ع)- جناب حر ریاحی

     

    ببین دارم نگاه غرق آهی

    دلم را زیر و رو کن با نگاهی

    تو که آقائی ات گشته زبانزد

    بیا بگذر ز عبد رو سیاهی

    ***

    فدای چشم ذره پرور تو

    کرامت می چکد از محضر تو

    قسم بر عصمت زهرای اطهر

    نجاتم داد مهر مادر تو

    ***

    چنان مبهوت در کار حسینم

    دم آخر شد و یار حسینم

    ز بند هر غمی آزاد هستم

    از آن دم که گرفتار حسینم

    ****************************

    امیر عظیمی

    امیر المومنین(ع)

    زندگی بی مهر تو معنا ندارد یاعلی

    بندگی بی حبّ تو امضا ندارد یاعلی

    در نمازی که اذان آن تهی از نام توست

    غیر شیطان منزل و مأوی ندارد یاعلی

    بی تولای تو روزه زحمتی بی فایده است

    روزه بی تو باطل است، اما... ندارد یاعلی

    «لا یَزیدُ الظّالمین الا خَسارا» می شود

    ختم قرآنی که نورت را ندارد یاعلی

    بی تو این قرآن به سرها نیست غیر از دردسر

    این عبادت توشه در عقبا ندارد یاعلی

    لیلة القدر بدون درک قدر فاطمه

    در مفاتیح خدا احیا ندارد یاعلی

    محسنش را داده جان خویش راهم می دهد

    چیزی از این بیشتر زهرا ندارد یاعلی

    در چرا با زور وا شد، پهلوی زهرا شکست

    درب این خانه مگر لولا ندارد یاعلی

    ****************************

    محمد بیابانی

    امام زمان(عج)

    قبل از آنکه بنویسند جزای همه را

    می سپارند به تو قدر و قضای همه را

    شب قدر است ولی قدر نمی دانیمت

    که تو باید بدهی اجر و سزای همه را

    ما برای فرجت آمده ایم امشب، کاش

    به اجابت برسانند دعای همه را

    هر چه از دامن تو دور شود دستی باز

    می کشاند وسط احسان تو پای همه را

    ای گل فاطمه! یابن الحسن! آقاجانم!

    بشنو داد همه را بشنو صدای همه را

    کربلایی؟ نجفی؟ سامره ای؟ یا مشهد؟

    هر کجا هستی خالی کن جای همه را

    زائران حرم جد تو را می بخشند

    امشب آقا بده پس کرب و بلای همه را

    ****************************
    امام علی علیه السلام

    محمدعلی مجاهدی

    خدا مرا ز ولای علی جدا نکند

    من و خیال جدایی از او؟ خدا نکند

    به آنچه در حق من می‌کند خوشم اما

    خدا کند که دلم را ز خود جدا نکند

    کسی که جانب بیگانه را نگه دارد

    نمی‌شود که نگاهی به آشنا نکند

    به خانه زادی او کعبه می‌کند اقرار

    دل شکسته علی را چرا صدا نکند؟

    کسی ز کار دلی عقده وا نخواهد کرد

    اگر اشاره به دست گره‌گشا نکند

    سزد به حضرت او منصب ید اللّهی

    که غیر او گره از کار خلق وا نکند

    مرا حواله به لعل لب مسیح مده

    که جز نگاه تو درد مرا دوا نکند

    خدا کند که قَدَر اَندر این لیالی قَدْر

    مرا به هجر تو این قَدْر مبتلا نکند

    چه لذتی است ندانم به زخم شمشیرت

    که کشتۀ تو دمی فکر خونبها نکند

    ****************************
    امیر علوی

    مرغ دلم دوباره هوای سفر گرفت

    آشفته تر ز پیش شد و بال و پر گرفت

    من بی خبر ز عالم بالا نشسته ام

    باید ز حال بی خبران هم خبر گرفت

    با دردسر خوشم تو به من راحتی مده

    شکر خدا که دور مرا دردسر گرفت

    با دردسر به اوج مقامات میرسم

    پس میشود که رزق ز خون جگر گرفت

    روزم بدون کرببلا شب نشد ولی

    شبهای جمعه سینه ی من بیشتر گرفت

    هر کس به یک طریق به تو میرسد حسین

    دست مرا هم این مژه ی رفتگر گرفت

    دلخوش به بالحسین شب قدر گشته ام

    نوکر به عشق لطف تو قران به سر گرفت

    تنها امید من به شب هشت ماتم است

    شهزاده بود دور مرا اینقدر گرفت

    باید که از زبان پدر روضه خواند و گفت

    با آه آه او دل کل بشر گرفت

    او یک پسر به عرصه ی پیکار داده بعد

    بین عبای جد خودش صد پسر گرفت

    حالا تمام زندگیم زیر دست و پاست

    دشمن نهال عمر مرا با تبر گرفت

    زحمت کشیده ام که به این سن رسیده ای

    لعنت به نیزه ای که تو را از پدر گرفت

    ****************************

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی