کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

تقدیم به شهید غلامحسین فتحی

کوثرنامه

اشعار وفات حضرت خدیجه سلام الله علیها-11

**************

غمخوار پبمبر شدنت فایده دارد

محبوبه ی داور شدنت فایده دارد

 

اسلام توانمند شد از سیم و زر تو

بانوی توانگر شدنت فایده دارد

 

  گر فاطمه شد دختر تو، معجزه ات بود

شک نیست که مادر شدنت فایده دارد

 

 گیرم که ملامت بکند طایفه،اما

در نزد خدا سر شدنت فایده دارد

 

 از خانه ی تو عطر گل یاس می آید

الحق که معطر شدنت فایده دارد

 

بر غربت پیغمبر خود اشک فشاندی

حال غم و مضطر شدنت فایده دارد

 

 در راه نبی بود همه برگ و برت سوخت

خشکیده و پر پر شدنت فایده دارد

 

 ای رونق اسلام، ز جود و ز وجودت

ای شاعره ای که شده تکبیر سرودت

 

با عشق فراهم شده آسایش احمد

در خانه شدی مایه ی آرامش احمد

 

تاریک نشد خانه تو هیچ زمانی

روشن شده چون روز، شب از تابش احمد

 

ای مادر زهرا، مرو از پیش پیمبر

تو رد مکن این خواسته و خواهش احمد

 

چشمان نبی ملتمست بود بمانی

لبریز شده دامنه ی بارش احمد

 

 گفتی که عبا را بدهد توشه ی قبرت

مشمول شدی بر کرم و بخشش احمد

 

از عرش کفن داده خداوند برایت

ای جان نبی جان جهانی به فدایت

 

 وقتی ز نبی مامن و کاشانه گرفتند

یاران وفادار هم از خانه گرفتند

 

پروانه صفت طوف سر شمع که بودی

از شمع، چرا رونق پروانه گرفتند

 

تو مادر ایمانی و دزدان قبیله

عنوان تو را نیز غریبانه گرفتند

 

رفتی و ندیدی که گل یاس نبی را

با ضربه ی پا از در گلخانه گرفتند

 

 خوش بود به یک شانه کشیدن سر زینب

صد حیف که این دلخوشی از شانه گرفتند

 

 تا رفتی و تا دور شدی رفت شکیبت

برگشت به آغوش تو زهرای غریبت

 

 قاسم احمدی

 *********************

من کیستم یگانه امید محـمدم 

ناموس وحی و همسر والای احمدم

 

ام‌الائمه مادر ام‌الائمه‌ام 

یعنی خدیجه دختر پاک خویلدم

 

 روح بزرگ خواجه اسراست در تنم 

گلخانـه بهشت رسول است دامنم 

 

 من بین دشمنان زره مصطفی شدم 

بر بانوان معلم درس وفا شدم

 

گشتم چو پیش روی رسول خدا سپر 

از چارسو نشانه سنگ جفا شدم 

 

بـر پیکـرم بـه شوق دفاع پیامبر 

سنگ جفا ز شاخه گل بود خوب‌تر 

 

من پاسدار اشرف خلق دو عالمم 

اسلام متکی شده بر عزم محکمم

 

همچون علی کنار محـمد ستاده‌ام 

در سایه رسول خدا فوق مریمم 

 

مریم حضـور مریم من می‌کند قیام 

عیسی به یازده پسرم می‌دهد سلام 

 

شخص رسول برده به تجلیل نام من 

گیرد ز اعتبار و شرف احترام من

 

خلقت اگر سلام دهندم عجیب نیست 

حتی خدا رسانده به احمد سلام من 

 

سرتا قدم اگر چه وجودم مقدس است 

بر من مقام مادر زهرا شدن بس است

 

پیش از نزول وحی خدا خوانده‌ام نماز 

بردم رخ نیاز به درگاه بی‌نیاز

 

قرآن فرود نامده گفتم شهادتین 

اسلام شد ز من، من از اسلام سرفراز

 

روز ازل کـه یـار رسـول خـدا شدم 

سر تا قدم خدایی و از خود جدا شدم

 

پیغمبر است شاهد پاکی و عصمتم 

بر سر نهاده خواجه کل تاج عزّتم 

 

روزی که خاک حضرت آدم نبود گل 

شد همسری خواجه لولاک، قسمتم 

 

تنها نه از نساء رسول خدا سرم 

جز دخترم ز کلّ زنان نیز برترم

 

زن‌های مکه یکسره از من بریده‌اند 

دیگر ز خانه‌ام ز حسد پا کشیده‌اند

 

بر قلب من ز نیش زبان‌ها زدند نیش 

هرگز مقام و منزلتم را ندیده‌اند

 

هر جا به غیر خانه من پا گذاشتند 

حتی به وضع حملم تنها گذاشتند

 

تنها به حجره مانده و مأیوس از همه 

دائم لبم به ذکر خدا داشت زمزمه

 

دیدم یکی ز مهر مرا می‌زند صدا 

مادر منم که هم سخنم با تو، فاطمه

 

مادر چرا غریبی من یاور توام 

ریحانه رسول خدا دختر توام 

 

مادر ز بی وفایی زن‌ها مکن گله 

قابل نییَند تا به تو گردند قابله

 

با نصِّ «لایمسه الا المطهرون»

بین زنان مکه و ما هست فاصله 

 

لبخند زن که دست خداوند، یار توست 

مریم صفیّه آسیـه هاجـر کنـار توست 

 

این بود قدر و منزلت و اقتدار من 

تا مادریِ فاطمه شد افتخار من

 

 ممنونم از رسول خدا و خدای او 

بر فاطمه سلام خداوندگار من

 

«میثم» قصیده تو قبول رسول باد 

زیبا سروده‌ای صله‌ات با بتول باد

غلامرضا سازگار

 ****************************

 اسلام را هر جور می شد یاوری کردی

همراه پیغمبر شدی و رهبری کردی

 

مهرت نه تنها در دل پیغمبر افتاده

بلکه تو حتی از خدا هم دلبری کردی

 

خیلی سر غم های احمد خون دل خوردی

خیلی برای همسر خود همسری کردی

 

سرمایه ات را در تجارت با خدا دادی

در این تجارت سود خیلی بهتری کردی

 

اموال تو از مشرکین عبد خدا می ساخت

از بسکه بخشیدی و بنده پروری کردی

 

جبریل وقتی که سلامت می کند یعنی

مانند پیغمبر تو هم پیغمبری کردی

 

تو کیستی با تو پیمبر مشورت می کرد؟

چه خوب بین حق و باطل داوری کردی

 

هر جا که دیدی ظلمت و تاریکی کفر است

با نور ایمان خودت روشنگری کردی

 

کار تو خانه داریِ در خانه وحی است

آیات قرآن را تو پس جمع آوری کردی

 

از هر نظر از هر زنی سر بوده ای خانم

در بین زنهای دو عالم سروری کردی

 

بانو تو ام المومنین هستی و در حقِ

حتی امیرالمؤمنین هم مادری کردی

 

ما قدر کارت را در این دنیا نمی فهمیم

در حشر می فهمیم تو چه محشری کردی

 

 آرش براری

**********************

ای خریدار جان پیغمبر

همسر مهربان پیغمبر

 

احترام تورا نداشت دگر

در میان زنان پیغمبر

 

در حیات و ممات تو نفتاد

نام تو از زبان پیغمبر

 

ای جراغ همیشه تاریخ

در صف دودمان پیغمبر

 

بوجود تو افتخار کنند

همه جا خاندان پیغمبر

 

هستی خویش را فدا کردی

در ره آرمان پیغمبر

 

سر زد از مشرق گریبانت

کوثر جاودان پیغمبر

 

به علی و محـمد و زهرا

اشفعی یا خدیجه الغرا

 

اولین زن توئی که قامتبست

به نماز پیمبر خاتم

 

یار احمد شدی که تا نشود

یک سر موی از سر اوکم

 

شوهرت کیست ؟ بهتر از عیس

یدخترت کیست؟ برتر از مریم

 

دامنت جای ذهره الزهر

اکه بود نور نیر اعظم

 

مکه و صخره های ستوارش

طائف و نخلهای سر در هم

 

عاشق بردباریت همه جا

شاهد جانفشانیت همه دم

 

زخم پاهای زخم خورده او

یافت ازدست لطف تو مرحم


سر بلند از شهامت تو صفا

اشک ریز از مصائبت زمزم

 

به علی و محـمد و زهرا

اشفعی یا خدیجه الغرا

 

خیمه عشق را عمود توئی

صفت مهر را نمود توئی

 

در کنار تمامی رحمت

مظهری از تمام جود توئی

 

فاطمه گوهر وجود بود

مخزن گوهر وجود توئی

 

اولین زن که از زبان رسول

سخن وحی را شنود توئی

 

اولین زن که با رسول خدا

به رکوع آمد و سجود توئی


با سلام پیمبری به رخش

اولین کس که در گشود توئی

 

مادری که چهار قابله اش

آمد از آسمان فرود توئی

 

منعمی را که با تهیدستی

کردگارش بیازمود توئی

 

آنکه در خانه بود و یک دم هم

غافل از رهبرش نبود توئی

 

باغبانی که شد گل یاسش

بین دیوار و در کبود توئی

 

به علی و محـمد و زهرا

اشفعی یا خدیجه الغرا

 

سید رضا موید

 *********************

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی