کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

تقدیم به شهید غلامحسین فتحی

کوثرنامه

نوحه شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها-33

*******************

بعد از شهادت

هر شب از درد فـراقت مــی‌نمایم زمزمــه
رفتـی و مـن ماندم و یک خانۀ بی‌فاطمه
 

غریبم من ، غریبم من

رفتـی ای آرام جـانم رفتـی ای دلدار من
خیـز و بنگـر ای بهار من به حال زار من

 غریبم من ، غریبم من

خیـز و بنگر بر حَسَن آن زینت دامانِ تو
زانوی غم در بغـل بگرفتـه از هجـرانِ تو

 غریبم من ، غریبم من

دیده‌اش را از غمت گریان نماید این پسر
غصّـه‌اش را از پـدر پنهان نماید این پسر

 غریبم من ، غریبم من

خاطرات ضرب سیلی قاتل جانش شده
هر شب از داغ تو چون شام غریبانش شده

 غریبم من ، غریبم من

امیر عباسی

*********************
نفس به سینه ی مادر

به پیش دیده ی حیدر

بریده بریده

مادر جون به لب رسیده

با ناله ای که علی شنیده

می خونه،برات بمیره مادر

حسین،شهید بی سر

شده شهادتینم

حسین غریب مادر

توی  نماز نشسته

با یه قنوت شکسته

نمی تونه پاشه

دیگه سفر تنها دواشه

ولی نگرون بچه هاشه

می خونه،جونم رسیده بر لب

بیا کنارم امشب

عزیز دل مادر

حسین سالار زینب

حسین غریب مادر

برا جوون خمیده

شب جدایی رسیده

توی نیمه شب ها

مادر رو به قبله ی ما

وصیتش رو میگه به بابا

می خونه،رسید شب های آخر

سفر نزدیک ِ حیدر

قرار ما تو گودال

کنار تن بی سر

حسین،حسین

 *********************

آتیش گرفته، تموم آشیونم

پشت در خونه، پر شده از خونم

نمی نشینم زپا، برمی خیزم

باید علی رو ،به خونه برگردونم

به علی یار و یاورم، عالم همه بدونند

بلا گردون حیدرم، عالم همه بدونند

میون شعله، نماز خون می خوانم

زپا فتادم، ولی به تو می مانم

تو کعبه ای و، به گرد تو می گردم

طواف عشق، مرا ببین جانانم

میزنم ناله یکسره، حیدر فقط امیره

کوری اون که اَبتره ،حیدر فقط امیره

به علی یار و یاورم ،عالم همه بدونند

بلا گردون حیدرم، عالم همه بدونند

اگر چه می سوزم از غم ،فرزندم

فدایی تو شدم علی ،خرسندم

فقط ز درد غریبی تو آقا

زکودکان و جوانیم دل کندم

دستای حیدر و طناب ،زهرا برات بمیره

خستگی و ابوتراب ،زهرات برات بمیره

به علی یار و یاورم ،عالم همه بدونند

بلا گردون حیدرم، عالم همه بدونند

*********************
 رفتن تو مرگ برام ،بمون که با تو زنده ام

می ری ولی این و بدون، حروم  بی تو خنده ام

نمی تونم باور کنم،باید سیاه به تن کنم

آخه چه جوری می تونم،فاطمه مو کفن کنم

دارم نفس می کشم و میلی به موندن ندارم

موقع تشییع تنت،خودمو تو خاک می ذارم

چرا این طوری نگاهم می کنی،دل من افتاده که مسافری

خانمم داره نگات حرف می زنه،می گه از خونه ی من می خوای بری

دل حیدر و داری خون می کنی،وقتی رخت مشکیمو در می آری

وقتی که تو گریه می خندی می دونم،دردبازو تو به روم نمی آری

تو بمون بذار که شرمنده نشم،بذار حق فدکت رو بگیرم

اگه تو عزم سفر کنی عزیز،ظاهراً زنده ام اما میمیرم

می دونم دنیا برات چون قفسه،می دونم از این زمونه سیر شدی

فاطمه منو ببخش منو ببخش،می دونم تو این سه ماهه پیر شدی

مرو مرو زهرا،مرو مرو زهرا

*********************
 امشب دیگه وا میشه پیش همه مشت من

شونم داره می لرزه ،خالی شده پشت من

دیدی که رفتی آخر تنها واویلا واویلا

غریبه ام توی این دنیا واویلا واویلا

رمق نموده تو این دستام واویلا واویلا

یازهرا،یازهرا -

دیگه دارم می اُفتم از پا واویلا واویلا

هیچکی توی این عالم دردم رو نمی دونه

امشب می بره تابوت عطر تو رو از خونه

حسن کنار تو بیهوشه،واویلا واویلا

چراغ خونمون خاموشه،واویلا واویلا

حسین داره سیاه می پوشه واوبلا واوبلا

می میره زینبم تا فردا واویلا واویلا

رمق نموده تو این دستام واویلا واویلا

یازهرا،یازهرا -

دیگه دارم می اُفتم از پا واویلا واویلا

غسلت می دادم اما دستام و نگاه کردی

با گریه به تو گفتم کاشکی بشه برگردی

رو پیکر تو گل می باره واویلا واویلا

وداع تو چقدر دشواره واویلا واویلا

دلم هوای رفتن داره واویلا واویلا

دیگه دارم می اُفتم از پا واویلا واویلا

حسن کنار تو بیهوشه،واویلا واویلا

چراغ خونمون خاموشه،واویلا واویلا

حسین داره سیاه می پوشه واوبلا واوبلا

می میره زینبم تا فردا واویلا واویلا

رمق نموده تو این دستام واویلا واویلا

یازهرا،یازهرا -

دیگه دارم می اُفتم از پا واویلا واویلا

غریبونه می خوای سفر کنی از خونه

حال منو خدا می دونه شب غمم چه بی سامونه

*********************
ای بانوی رشیده ام،از داغ تو خمیده ام

مسافری فاطمه

والله عذابم می کنی،خونه  خرابم می کنی

اگه بری فاطمه

فاطمه جون من،جوون قد کمون من

آتشم مزن

زینب دلش خونه،حسین با گریه می خونه

تسلیت حسن

آن دوره ی عشق و وفا یادش بخیر

آن روزگار باصفا یادش بخیر

شب عروسی یادته،بابات می گفت

پیر شی به پای مرتضی یادش بخیر

چی شده حالا داری رو عشقمون پا می ذاری

حیدر و بین تموم دشمنا جا می ذاری

فاطمه فاطمه بی تو علی میمیره

 **

مسبب الاسباب حسین،مفتح الابواب حسین

با تیر عاشقی زدم،اولین انتخاب حسین

بند دل زهرا حسین، دریاتر از دریا حسین

ذکر دل مجنون بود،لیلی تر از لیلی حسین

تا زنده ام امون بده،کربلاتو نشون بده

لیلی من،تنگه دلم، خبری به مجنون بده

 **

یاحسین بن المرتضی،زینت دوش مصطفی

وصله ی قلب فاطمه، مقصد و منظور خدا

چی می دونید غمم چیه،غم چشم ترم چیه

از کربلا رفته بپرس،نیمه شب حرم چیه

کی میدونه بهشت کجاست،فقط می دونید باصفاست

اما خود جنت می گه،بهشت بدون از کربلاست

به اذن و مدد خالق یکتا

به اذن نبی الله

به اذن علی عالی اعلی

به اذن همه ی عشق

خداوند حیا حضرت زهرا

به اذن حسن آقای کریمان دو دنیا

و با رخصت از مرد علمدار حضرت سقا

اگر خسته دل و پر غم و دردید

اگر از در خورشید جدا ماند ه و سردید

اگر هر که مفاتیح نوشته است به لب زمزمه کردید

بدانید دوای غمتان غیر غبار حرم کربلا نیست نگردید

*********************

 ای بهشت حسین،به حق حسین،نگاهم کن

با نگاهی بخر،دل من و سر براهم کن

باز بیار و به این، گدای درت عطایی کن

تو که مادرمی ،برا پسرت،دعایی کن

دعایی کن که بی بی ،  لایق این نوکری باشم

اگر نوکر شدم من،نوکرای حیدری باشم

دل دیوونه تقصیری نداره،مهربونیته

یه کاری کرده با این دل، که این جور مادری باشم

مادر دل من و بخر

مادر من و حرم ببر

این دلم اگه تا،وطن برسه،بسه مادر

از تو کرببلا، به من برسه،بسه مادر

بی خیال حرم،نمی شه دلم،دلم تنگه

بس که هر نفسم،با اسم حسین ،هماهنگه

خدا این جوری خواست که،که تو بی بی مادرم باشی

من از سایه نشینا،تا تو  هم سایه سرم باشی

دلم میخواست شب جمعه،بیام کرببلا مادر

همون ساعت همون دم که خودت هم تو حرم باشی

 *********************

چی میشه یه روز بیاد بریم کنار تربتش

بخونیم دم بگیریم سینه زنون به غربتش

همگی شور بگیریم یاد حسین و حسنش

بخونیم  به یاد اون لحظه ای که می زدنش

کوچه مهمونی شده،مادرم خونی شده

در وسط کوچه تو را می زدند

کاش به جای تو مرا می زدند

خداحافظ علی،خداحافظ علی

می ره آسمون چرا ،آتیش ز درب یک خونه

می زنند یه عده ای ،مادری رو تازیونه

زیر دست و پا می آد، یه ناله ای غریبونه

با چشای گریون و غرق به خونش می خونه

میون گلخونه مون

کشته شد محسن مون

کشته شد محسن و آنان که تماشا کردند

سند تیر به اصغر زدن امضاء کردند

خداحافظ علی،خداحافظ علی

سبب خلقت دنیا به روی خاکا نشست

دست و بازوی گل علی زکینه ها شکست

زدن آتیش به در خونه ی فاطمه چرا

دست بسته می برند کجا علی مرتضی

می بینه امام حسن مادرش رو می زنن

درد و بلای مادرم قلبم و از جا می کنه

هر کی با هر چی دستشه مادر مارو می زنه

می بری قرار دل از دل بیقرار من

فاطمه جان علی مرو تو از کنار من

به علی گره گشا گره نزن به کار من

ای که سکان علی تویی یگانه یار من

میمیرم رو می گیری، دست به پهلو می گیری

مرو ای صبرُ قرارم گره اُفتاده بکارم

*********************
 در خونه پر از هیزم،نداره فرق برا مردم

کی سوخت و کی فدا شد

با زور پا چنان هل داد،که در روی سرم افتاد

از پیکره جدا شد

چه آتیشی چه بلوایی،نمیگم من چه چیزایی

تو سینم جابجا شد

داره اَمونم میبره،دارم یه دنیا دلهره

حس میکنم که محسنم،دیگه تکون نمیخوره

آخ جیگرم سوخت،وای پسرم سوخت

توی کوچه چه غوغا بود،کار مردم تماشا بود

فقط بی حرمتی بود

هنوز خونم رو دیواره،چی شد محسن همش کاره

اون میخ لعنتی بود

چی می دونی لگد خوردن،زسینه میخ در آوردن

برام چه زحمتی بود

فلک دل صبور نداشت،تار شده بود و نور نداشت

چه جوری خونه سوخت که اون،حرارت و تنور نداشت

آخ جیگرم سوخت،وای پسرم سوخت

هوا تیره است پر از دوده،که هر چی تو فلک بوده

پیش چشام عوض شد

چقدر دشمن دلش سنگ ِ،چنان زد که دیگه رنگ ِ

دنیا برام عوض شد

به رنگ خون روی دستم،به پشت در حنا بستم

ولی حنام عوض شد

چشای اشک بارون من،دستای پر از خون من

علی رو انداخت یاد اون،شب حنا بندون من

آخ جیگرم سوخت،وای پسرم سوخت

 *********************

برای زنده بودن، تنها بهونمی تو

نه ساله که عزیزم، بانوی خونه می تو

میدونی این روزا علی ،دلش به غم اسیره

کدوم زنی از شوهرش، تو خونه رو میگیره

زخمی شده صورت تو، علی برات  بمیره

داره میشه چشام پر آب، تنها میشه ابو تراب

ای وای من ای وای من، تنهام نذار زهرای من

از خونه دیگه داری، بار سفر می بندی

تابوت تو می بینی ،بعد از سه ماه میخندی

از درد پهلو گفتی که، از جا نمیشه پاشم

یا که تو بسترم دیگه ،نمیشه جابه جا شم

میری که دیگه نمی خوام، شرمنده ی تو باشم

چه نیمه جونه پیکرت، بگو چی اومده سرت

ای وای من ای وای من، تنهام نذار زهرای من

ابری شد آسمون و، بازم بارون گرفته

در و دیوار می بینم، که بوی خون گرفته

می گی خداحافظ علی، موقع رفتنم شد

یه روز تو آتیش پر خون، معجرو پیرهنم شد

این خونه قتلگاه برام ،خودم و محسنم شد

می خونه اشک وآه من، مگه چی بود گناه من

ای وای من ای وای من ،تنهام نذار زهرای من

*********************

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی