کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

تقدیم به شهید غلامحسین فتحی

کوثرنامه

نوحه شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها-31

*******************

دارد نشانه از حرم بی نشانه ات
تشییع مخفیانه و دفن شبانه ات

باب تو باب وحی و در رحمت خداست
چون شد که قتلگاه تو شد باب خانه ات

واویلا از غم زهرا
در پیش چشم فاتح بدر و احد زدند
گه با غلاف تیغ و گهی تازیانه ات

حق داشتی خمیده شوی چون هلال ماه
ای کوه غصه های علی روی شانه ات

واویلا از غم زهرا
واویلا از دل حیدر      واویلا از دل زینب

صد بار جان فشاندی و در یاری علی
دیدند باز جانب مسجد، روانه ات

ای حامی علی که گمان داشت شوهرت
با دست خویش دفن کند مخفیانه ات

نه در اُحد، نه در دل صحرا، نه در بقیع
حتی تو حق گریه نداری به خانه ات

واویلا از غم زهرا
از خیمه های سوخته ی کربلا گذشت
آن آتشی که شعله گرفت درب خانه ات

وقتی که دست خصم به رویت بلند شد
افتاد لرزه بر بدن طفلان نازدانه ات

"
میثم" سراغ قبر تو را میگرفت و دید
در قلب او بود حرم بی نشانه ات

 -هر کس سراغ قبر تو را میگرفت و دید
در قلب شیعه هست حرم بی نشانه ات -

واویلا از غم زهرا
واویلا از دل حیدر      واویلا از دل زینب

غلامرضا سازگار

*******************

مظلومه بیمارم / شمع شب تارم
تا آخر عمرم / بر تو عزادارم

تمام هستم رفت / زهرا ز دستم رفت  -2 -
زار و حزین گشتم/ خانه نشین گشتم 
رکنم ز دستم رفت / نقش زمین گشتم

تمام هستم رفت / زهرا ز دستم رفت
ای بیت بی زهرا / با من بسوز امشب
تو ماندی و غربت/  من ماندم و زینب

تمام هستم رفت / زهرا ز دستم رفت
زهرا ز پا افتاده / من بسته شد دستم 
از خجلت زینب / چشمان خود بستم

تمام هستم رفت / زهرا ز دستم رفت
قاتل که زهرا را / نزد حسن می زد
بالله قسم اول بر قلب من می زد

تمام هستم رفت / زهرا ز دستم رفت
در خانه و مسجد / با من بسوز ای دل
از گریه ی زینب / از خنده ی قاتل

تمام هستم رفت / زهرا ز دستم رفت
حق من و حق / زهرا ادا گردید
تا با غلاف تیغ / از من جدا گردید

تمام هستم رفت / زهرا ز دستم رفت
غلامرضا سازگار

****************

لحظه آخر است/ گریه کن یا علی
تا نرفتی ز دست/  گریه کن یا علی

ای غریب وطن / گریه کن بهر من -2 -
بر جوانی من / گریه کن یا علی
بر حسین و حسن / گریه کن یا علی

ای غریب وطن / گریه کن بهر من
این سکوتت به جان / آتشم می زند
گریه کن تا به دل / عقده ات بشکند

ای غریب وطن / گریه کن بهر من
آه من بر جگر / بغض تو در گلو
من نگفتم به تو / تو به زهرا بگو

ای غریب وطن / گریه کن بهر من
لحظه آخره / عمر زهرای توست
سوی جنت روان / یار تنهای توست

ای غریب وطن / گریه کن بهر من
دشمنان خدا / متحد آمدند
پیش چشمان تو / همسرت را زدند

ای غریب وطن / گریه کن بهر من
آتشت بر جگر / ناله ات تا خداست
پس چرا یا علی / گریه ات بی صداست

ای غریب وطن / گریه کن بهر من
غلامرضا سازگار

*********************

حرم نداری     کجا برات گریه کنم؟!
روی کدوم خاک      یه شاخه گل هدیه کنم؟!
نفس نفسهام    شده عذاب همنفسم
برای زینب               واسه حسن دلواپسم
تنها جوابِ           سلام حیدر خاموشه
داره حسینم           لباس ماتم می پوشه
غریبونه از          خونه دارم می بَرمت
می سوزه قلبم             تا ابد ازدرد وغمت
کوثرحیدر          نیلوفری ُّ وپرپری
خوشی روزهرا         ازخونه داری می بری
زانوی غصِّه      میگیرم امشب توبغل
تاصبح میگم با            حسین وزینب العجل
مزدعزا وُ         اشکای این فاطمیِّا
باشه ایشالله           دیدن شیش گوشِ آقا
حرم نداری
 *********************

ای مادر زیبایی زهرای من
گر بروی می میرم از تنهایی زهرای من
ای گل ز بلبل جان او بیعانه داری
رفته زیادت شمع من پروانه داری
بال شکسته خوب نیست بهر پریدن
از این گذشته جوجه اندر لانه داری
*

بین التماس این مرد مظلوم مرو
محسن که رفته تو دیگه خانم مرو
گر سیری از من رحمی نما بر زینبت
تو رو به اشک این طفل معصوم مرو
مرو تا خجل زپیغمبر نشم
مرو تا دوباره بی سپر نشم
اینقدر زل نزن به گهواره ی محسن
خدا خواست دوباره من پدر نشم
گر حرمتت شکسته،شیرازه ات شکسته،شرمنده ام
بذار به پای اون دو دست بسته،شرمنده ام
حرف و حدیث رفتنت شدت گرفته
هنوز نرفتی خونه رو غربت گرفته
صدات بریده بریده است می دونم از چیست
نمی دونم حسن چرا لکنت گرفته
تو شادی هامون جایی برا غم نبود
اون روزا که علی نامحرم نبود
همون روزا که فاصله ی پلک تو
برای دیدنم اینقدر کم نبود
چی شده چرا نمی گی به علی
جوابا کوتاه یا خیر یا بلی
اون روزا منتظرم بودی بیام
این روزا فقط به فکر عجلی

*********************

هستی مو میدم برات     مادر مادر مادر مادر
زندگیِّ من فدات          مادر مادر مادر مادر
پهنه هنوزم       میون خونه       بستر مادری که رفته
دارم میسوزم    که غصِّه هاشو   حتّی به شوهرش نگفته
چشمای دختر      ابربهاره
ازغم مادر        داره میباره
قطره قطره   روقبرت ازچشام می پاشم
ذرِّه ذرِّه       ازغمت آب میشه داداشم
خونه صفانداره               مادر مادر مادر مادر
خون رو در و دیواره           مادر مادر مادر  مادر
هستی مو میدم برات     مادر مادر مادر مادر
زندگیِّ من فدات            مادر مادر مادر مادر
دل مدینه        تنگه برای ِ                شمیم وعطرِ یاس نیلی
مونده توسینه   عقده ی روزی     که توی کوچه خوردی سیلی
چادرخاکی       روسرمادر
شد آب پاکی     اشک برادر
چیزی برادر     نگفته ازاون روزا امّا
برای دختر       خاک چادرحلِّ معمّا
چادر و روی نیلی           مادر مادر مادر مادر
روضه ی ضرب سیلی      مادر مادر مادر مادر
هستی مو میدم برات     مادر مادر مادر مادر
زندگیِّ من فدات          مادر مادر مادر مادر
هیزم آوردن    اهل سقیفه         درخونه توی آتیش سوخت
یادم نمیره     که ضرب کینه       سینه روبه میخ دری دوخت
یادم نمیره              تونمازشب
می خواست بمیره    مادرزینب
آیه آیه          شدکوثرقرآن حیدر
پاره پاره      ازطعنه ها شدقلب مادر
حرم نداری چرا؟!           مادر مادر مادر مادر
مادرکرب وبلا                  مادر مادر مادر مادر
هستی مو میدم برات       مادر مادر مادر مادر
زندگیِّ من فدات              مادر مادر مادر مادر
**

ذکر یازهرا       توفاطمیِّه             جواز بین الحرمینه
خدامیدونه        مادرسادات       عاشق ذکر یاحسینه
مادرارباب         به قلب بی تاب
میده برات ِ        شیش گوش وسرداب
واژه واژه       میخونم ازلعن امیِّه
تیکِّه تیکِّه       وجود من نذررقیِّه
پرکن پیاله ی ما         ارباب ارباب ارباب ارباب
حقِّ سه ساله آقا       ارباب ارباب ارباب ارباب
بده به سینه زنت      ارباب ارباب ارباب ارباب
برات کرب وبلا          ارباب ارباب ارباب ارباب
 *********************

بر روی بستر       غمگین و مضطر
غرقه به خون و لاله گون افتاده مادر
همسر حیدر       دخت پیمبر
پژمرده و پریشونه چو یاس پرپر
دلش پر از غم و درد      از مردم مدینه
از بی وفایی شهر   میکشه آه ز سینه
می سوزه همچو شمع و       غریبونه  میشه  آب
بی صبر و بی شکیبه    بی طاقت است و بی تاب
واویلتا واویلا
******

رنگش پریده       بی حال و زاره
از درد پهلو وای من دل بی قراره
از درد سینه       خیلی غمینه
اون دست مجروحش رو ، رو پهلوش می زاره
خواب و خوراک نداره     بارون اشک چشاشه
عجل وفاتی هر دم              زمزمه ی لباشه
دست به کمر می گیره      آروم آروم میره راه
از عمق سینه مادر            میکشه ناله و آه
واویلتا واویلا
 مجتبی دسترنج
*********************

با هر نفس که اومد/ از سینه ی شکسته
یادم اومد دوباره / تو بین در و دیوار /  من دست بسته
پیش چشمم کبودِ روی تو پیدا
بین دشمن تو موندی و منِ تنها
بین کوچه حرامیان به تماشا "واویلا"
یاعَلی شَمَت بی عَدوّی      و الأحزان قَصَدوا لِقَتلی
 
إنکَدَر وَاللهِ دَهری "وا علیا"
إبک لی وَابکِ لِلیتامی 3
********
این روز آخری رو/ لااقل ز من نگیر رو
با زخم روی بازوت/ خونه رو کردی جارو/ تو دست به پهلو
صدای سرفت با گریه می رسه برگوش
زخم سینت رو کرده ای تو فراموش
نمی خوای که جلو زینب بری از هوش؟! "واویلا"
یاعَلی تَنَغَصَ عَیشی     فِی البَلاء إنقَطَعَ ظَهری
علیکَ صَبرُ فِی العَزایی "وا علیا"
إبک لی وابکِ لِلیتامی 3
***

چشمات رو آروم آروم/ می خوای به روم ببندی
وقتی دیدم که بانو / به تابوتت می خندی/ یعنی دل کندی
تو میری و بعد، خوشی برام نمی مونه
بعد تو این، حسینه تشنه می مونه
یادگاریت، لباسی کهنه می مونه "واویلا"
یا حُسَین یا قَدیمَ الإحسان       بُنَیَّ ذَبَحوکَ عَطشان
بُنَیَّ طَرَحوکَ عُریان  -واحُسَینا -
إبک لی فَابکِ لِلیتامی 3
 محسن حنیفی
  
*********************

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی