کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

تقدیم به شهید غلامحسین فتحی

کوثرنامه


نوحه شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها-25

*******************

نعمتی-محمدی فام

 

تو خاتون عالمینی ، به حیدر نور دو عینی

قیامت مشکل گشای ، عزاداران حسینی

یا زهرا ، نگاهی سوی ما کن

بیا و ، برای ما دعا کن

تو امضا ، برات کربلا کن

سلام ای بانوی غم کشیده

جوانی اما قامت خمیده

زنی بر سینه از ماتم آن ، سربریده

  بنی ، حسینم وا حسینا

******

شدی در آتش گرفتار ، زدی تکیه کنج دیوار

صدا کردی فضه آمد ، امان از داغی مسمار

یا زهرا ، به پیش اهل خانه

مغیره ، کشیده تازیانه

شکسته ، تو را بازو و شانه

شده آغاز شش ماهه کشتن

به زیر پا سینه را شکستن

حسینت کربلا مانده زیر ، پای دشمن

  بنی ، حسینم وا حسینا

******

به جائی خورده سر تو ، گرفت آتش معجر تو

به کوفه آمد همین ها ، سر زینب دختر تو

امان از ، غمی که گشته تکرار

امان از ، مصیبت های بازار

امان از ، نگاهِ تلخِ اشرار

کجا بودی که زینب به هر جا

میان کوچه ها شد تماشا

به اشک زینب خندیده جمعی ، بی مهابا

  بنی ، حسینم وا حسینا

****************************

امیر عباسی

نوحه

 

نورِ دو دیده ی حیدر و طاها تویی

عصمت حقّی و اُمّ ابیها تویی

بر لبم زمزمه ، فاطمه فاطمه

همسنگر مولا ، یا زهرا یا زهرا

یازهرا یازهرا یازهرا یازهرا

******

آرزویم بُوَد کنم به تو اقتدا

تو شهیده شدی به یاریِ مقتدا

یاسِ نیلوفری ، سوره ی کوثری

ای بضعه ی طاها ، یازهرا یازهرا

یا زهرا یا زهرا یا زهرا یا زهرا

******

تا ابد جلوه ی نور امامت ز تو

که گرفته حسین درسِ شهامت ز تو

ای شرف بنده ات ، صبر شرمنده ات

مادرِ عاشورا ، یازهرا یازهرا

یازهرا یازهرا یازهرا یازهرا

 

دریافت سبک

******************************

امیر عباسی

نوحه

 

ای غم تو در دل من ، مشکل تو مشکل من

بُود علی جان به قرآن ، غربت تو قاتل من

ببین شدم ز ماتمت دلخسته

پهلوی من به پشت در بشکسته

از ماتمت حزینم ، یار خانه نشینم ، امیر المؤمنینم

مظلوم علی یا حیدر

******

گر چه ز داغت خمیدم ، طعنه ز دشمن شنیدم

از تو خجالت کشیدم ، دست تو را بسته دیدم

مرا ببخش ای همه بود و هستم

به ضربه ای جدا شد از تو دستم

قنفذ نمود امدادم ، باید که جان می دادم ، روی زمین افتادم

مظلوم علی یا حیدر

******

منم چراغ هدایت ، منم بهار عنایت

پیام من بر محبین ، حمایت است از ولایت

دین خدا باید بماند زنده

مکتب حق تا به ابد پاینده

حرف من باشد همین ، حمایت ای مسلمین ، از راه قرآن و دین

مظلوم علی یا حیدر

 

دریافت سبک

************************
سیدمحسن حسینی

نوحه

 

قبر تو باشد مروه صفای من خانه

سعی صفا و مروه کنم غریبانه

گفتم بمان اما به پیش من نماندی تو

ماه شبم دیدی به چه روزم نشاندی تو

ای فاطمه جانم

******

شفا گرفتی آخر ای یار بیمارم

من بی طرفدارم ای تنها طرفدارم

از داغ تو دریای چشمم گشته طوفانی

ای وای اگر عمرم شود بعد از تو طولانی

ای فاطمه جانم

******

چشم انتظات زینب با چشم تر مانده

بیا بسوی خانه ای پشت در مانده

همچون پرستو پر کشیدی رفتی از لانه

خانه خرابم کرده ای ای صاحب خانه

ای فاطمه جانم

******

ای شمع خانه از چه افتادی از سوسو

بعد از تو می گیرم من سر بر سر زانو

ای یار هجده ساله ام کردی ز غم پیرم

در خانه ی آتش زده من بی تو می میرم

ای فاطمه جانم

 

دریافت سبک

************************
مجید رجبی

شام غریبان

 

با اشک دیده شسته ام شبانه

جسم کبود از جور تازیانه

پیش چشم زینب ، نیمه ی دل شب

کردم کفن با قلب خسته

بر جسم آن پهلو شکسته

یا فاطمه ، یا فاطمه جان

******

با یک اشارتی ز سوی مولا

افتاده‌اند به روی جسم زهرا

مجتبی و حسین ، همره زینبین

دیدند ملائک آن کفن پوش

اطفال خود گیرد در آغوش

یا فاطمه ، یا فاطمه جان

******

پیچیده ناله در همه سماوات

با ناله ی جانسوز امِ سادات

رسد بر گوش جان ، ناله ی قدسیان

که یا علی به حق قرآن

جدا کن از زهرا یتیمان

یا فاطمه ، یا فاطمه جان

 

دریافت سبک

*************************
امیر عباسی

شور

 

دار و ندار علی ، ای کوثر بی همتا

السلامُ علیکِ ، یا صدّیقَةَ الکُبری

در حشر و میزان و روزِ وانفسا

اِشفَعی لی یا اِنسیَةَ الحورا

یازهرا یازهرا زهرا یازهرا

******

گویم از آن روزی که ، مبتلای تو شدم

خوشا به سعادتم ، که گدای تو شدم

به یادت گوهر از دیده فشانم

انّا اعطیناک الکوثر بخوانم

یازهرا یازهرا زهرا یازهرا

******

بشریّت گرفته ، از تو نور هدایت

درس آزادگی و ، حمایت از ولایت

با ذکر یا ثارالله و یا حیدر

می مانیم تا آخر سرباز رهبر

یازهرا یازهرا زهرا یازهرا

******

یا حجت بن الحسن ، ای آرزوی دلها

لعَجَل یا مولانا ، به حقّ نام زهرا

می شود ای ولیُ اللهِ اعلا

با ظهورَت قبرِ گمشده پیدا

یا مهدی یا مهدی یا اباصالح

 

دریافت سبک

************************
امیر عباسی

شور

 

 بارونیه از غمت چشمامون ، همیشه اینه همه رویامون

که بشه مدینه ای دلهامون

اسیر تو تموم دلها ، تویی مثل خدا بی همتا

گل ِ حیدر مدد یا زهرا

یا امَّ ابیها یازهرا یازهرا یازهرا

******

دعا کن برای ما یا زهرا ، در مسیر و مکتب عاشورا

کربلایی بشیم ان شاءالله

بشیم آخر شهید ِ این راه ، اینه ذکر ِ دلای آگاه

بنفسی انت اباعبدالله

یا اباعبدالله ثارالله ثارالله ثارالله

 

دریافت سبک

*************************
امیر عباسی
شور

 

قسم به حق تا دمِ جزا ، ز مهر تو دل نمی کَنیم

به پای مرثیه های تو ، بر سر و بر سینه میزنیم

ما زاده ی فاطمیه ایم ، ما غصه دارانِ مادریم

سربندِ یا زهرا روی سر ، فداییِ عشق حیدریم

گریه میکنیم سینه میزنیم با نسیمی از کوی تو

گریه میکنیم سینه میزنیم یاد درد پهلوی تو

گریه میکنیم سینه میزنیم یاد دست و بازوی تو

فاطمه یا فاطمه

******

از آتش ظلم و کینه ها ، سوزد رَوانت یا فاطمه

خجالتِ حیدر از تو شد ، قاتلِ جانت یا فاطه

دشمن و آتش به بیتِ تو ، آل نبی و رنج و بلا

مسیرِ این روضه های غم ، کشیده شد تا به کربلا

یثرب و عزا ، دود و شعله ها ، سوز ناله ها تا سما

کربلا و لب تشنگی و هم خشکیِ لبِ بچه ها

قتلگاه و یک کربلا ستم ، یک سری روی نیزه ها

یا حسین یا کربلا

 

دریافت سبک

*************************
امیر عباسی

شور

 

میخونم همیشه هر جا ، نوحه با یه دل خونبار

میکُشه سینه زنارو ، روضه های در و دیوار

صدیقه ی کبرایی ، دار و ندار مایی ، بر عالَم نور عینی

ولای تو به آب و گله ، دلخوشی و اُمید ِ دلِ ، نوکرای حسینی

یا فاطمه ، به فدای رتبه ی معظّم تو

یا فاطمه ، آبروی ما شد اشک ماتم تو

یا فاطمه ، به فدای غربت و قدِ خم تو

یازهرا یازهرا

******

چی نوشته تو کتابا ، بگو ای ماه یگانه

از درِ خونه و آتیش ، از غلاف و تازیانه

بین در و دیوارم ، این دلِ غصه دارم ، بر غم شد آغشته بیا

فضه ی غمپرورم ، خادمه و یاورم ، محسنم شد کشته بیا

مدینه و ، مادری که شد به قدّ خم شهیده

کربلا و ، قامتای زیر بار غم خمیده

قتلگاه و ، روضه ی شقایقای سر بریده

یازهرا یازهرا

 دریافت سبک

*************************

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی