کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

تقدیم به شهید غلامحسین فتحی

کوثرنامه


نوحه شهادت امام حسن علیه السلام-6

 ****************

مهدی کریم پور

زمینه- شور

 

به ناله ی زهرا شد    سینه ی همه پر آه

شراره ی دلها شد          ماتم رسول الله

ای نور تو مشکات حق    حیدر تو مصباح دین

جان ما فدای غمت        یا رحمة  لّلعالمین

سیّدی رسول الله

******
افنخار ما آقا               نوکریه دلبندت

هستیم همگی خاکِ   زیر پای فرزندت

فدای امامه حسن       جونه تمومه عالمه

به یاد غریبی او     هر چی بخونیم باز کمه

سیدّنا مولا حسن

******

الهی به راه عشق     همگی فدایی شیم

به مدد ثار الله          بنده ای خدایی شیم

یا نبی و یا مجتبی     یا ضامن آهو رضا

دلِ ما میخواد دسته جمع     به زودی بریم کربلا

سیّدنا یا مظلوم

******

ما نمیذاریم هرگز     رهبرمون و تنها

مثل شهریاری و      احمدیِ روشن ها

خوش به حالتون که شما    فدای ولایت شدین

گفتین که نباید گذاشت     حرف امام و رو زمین

سیدّنا یا مظلوم

دریافت سبک

*********************

کریم سفره دار این دیارم / ولی یک یاورو همدم ندارم
شده تصویری از غمهای کوچه / تمام زندگی گریه دارم
منم سردار بی لشگر –  خودم دیدم با چشم تر
زمین افتادن مادر
دلم محزون – لبم پر خون – جگر پاره
ندارم من – به جز رفتن – ره چاره
وای حسن جان ۳

***
نگاهم سوی چشمان حسین است
سرم بر روی دامان حسین است
پریشانم برای لحظه ای که / همه عالم پریشان حسین است
امان از ماتم عظمی – امان از خاک کربلا
امان از عصر عاشورا
دهم جان و – کس و کارم – به دور من
نشد یک دم – تنم بازیچه ی دشمن
وای حسن جان ۳
ببین افتاده لرزه در صدایم / بیاورخواهرم تشتی برایم
شده خونین لب و دندانم اما / فقط فکر تو شام بلایم
تورا میینم بی تابی – اسیری در اضطرابی
میان بزم شرابی
به یک ضربه – لب یار – تو می بندن
به اشک تو – به غمهای – تو میخندن
قاسم نعمتی

************************

نوحه امام مجتبی علیه السلام

ای دل دلشکستگان عاشق و مبتلای تو               روح گرفته آبرو از نفس صفای تو

نغمه ى عشق عاشقان زمزمه ى ولای تو              بود و نبود عالمی در نعم از ولای تو

ای حرم غریب تو کعبه ى قلب ما حسن

کریم آل فاطمه امام مجتبی ، حسن

ای که علی مرتضی بوسه گرفته از لبت               شانه ى ختم انبیا گشته خجسته مرکبت

بردن نان بی کسان آمده کار هر شبت                 لولو گوش قدسیان زمزمه های یا ربت

لب بگشا بخوان بخوان بار دگر دعا ،حسن

کریم آل فاطمه امام مجتبی ، حسن

روز ازل  سرشته شد با غم عشق تو گلم             بقیع بی چراغ تو چراغ روشن دلم

نقل حدیث عشق تو نقل مدام محفلم                  کرامتی که بنده ام عنایتی که سائلم

مرا مران مرا مران از در خویش یا  ، حسن

کریم آل فاطمه امام مجتبی ، حسن

مرغ پریده ى دلم خدا خدا خدا کند                        گرد مدینه گردد تو را تو را صدا کند

بلکه خدا به مقدمت مرا مرا فدا کند                  تیغ فلک هزار بار اگر سرم جدا کند

نمی شوم نمی شوم از تو دمی جدا حسن

کریم آل فاطمه امام مجتبی ، حسن

ای به سرشک فاطمه شسته شده مزار تو                    مهدی صاحب الزمان زائر بی قرار تو

بهشت قرب اولیا ء هماره در جوار تو                              از تو کسی غریب تر نبوده در دیار تو

ستم کشیده روز و شب ز غیر و اشنا ، حسن

کریم آل فاطمه امام مجتبی ، حسن

ای که به شانه ى رضا کوه  بلا کشیده ای                بیشتر از ستارگان زخم زبان شنیده ای

زخم به زخم دل همی لحظه به لحظه دیده ای      با همه آشنا ولی از همه دل بریده ای

هر کسی از شراره ای سوخت دل تو را حسن

کریم آل فاطمه امام مجتبی ، حسن

ای صلوات قدسیان زمزمه ى حکایتت             دشمن کینه توز هم شد خجل از عنایتت

سینه ى هفت آسمان سفره ای از ولایتت      از چه نکرد هیچکس مثل علی حمایتت

همسر بی وفای تو کشت تو را چرا حسن ؟

کریم آل فاطمه امام مجتبی ، حسن

صبر تو نقش  خصم را یکسره بر ملا کند               صلح تو کار نهضت و قیام کربلا کند

جنگ تو نقل قدرت بازوی مرتضی کند                   کسی به جنگ و صلح تو چون و چرا ، چرا کند؟

قعود تو قیام تو  حکم خداست یا ، حسن

کریم آل فاطمه امام مجتبی ، حسن

خوشا به حال آنکه شد خاک دیار عشق تو           خوشا به حال آنکه جان کند نثار عشق تو

تویی تویی تویی که دل گشته شرار عشق تو       منم منم منم منم "میثم" دار عشق تو

عنایتی که جان کنم در قدمت فدا ، حسن

کریم آل فاطمه امام مجتبی ، حسن

************************

زمزمه

بی قرار و بی شکیبم
شد اجل یار و طبیبم
من که حتی در میان
خانه ی خود هم غریبم
ای حسن جان ای حسن جان
من که با غم آشنایم
من که خاموش از نوایم
از تو ممنونم من ای زهر
کرده ای حاجت روایم
ای حسن جان ای حسن جان
آمده فصل خزانم
کس نمی گیرد نشانم
ای اجل کردی تو امشب
راحت از زخم زبانم
ای حسن جان ای حسن جان
سالها خون بر دلم شد
عاقبت حل مشکلم شد
این دل شب با که گویم
همسر من قاتلم شد
ای حسن جان ای حسن جان
با که گویم این چنین شد
قلب من زار و حزین شد
پیش چشمان تر من
مادرم نقش زمین شد
ای حسن جان ای حسن جان

***********************

می روم به خاطر دلم می روم به سوی حاصلم
می روم ولی شکسته بالم می روم به دامن سحر
می روم به آخرین سفر می روم به سمت اوج عالم
کسی از من نپرسیده، گلِ قلبم چه خشکیده
از این عالم چرا رنجیده
چنان داغی به دل دارم، که عمری را عزادارم
همه شبها به یادِ یارم
می میرم به شوق روی او، می میرم برای بوی او
می میرم به یاد زخمِ پهلو، می میرم ز یاد کوچه ها
می میرم ز داغ شعله ها، می میرم ز یاد دست و بازو
می روم به خاطر دلم، می روم به سوی حاصلم
می روم ولی شکسته بالم
فقط رفتن شفای من، فقط وصله دوای من
پس از عمری تسلای من، به هر آوا که دل دارم
به یاد او می افتادم، غم مادر نرفت از یادم
می بینم دوباره من تو را، می بینم تو را ای آشنا
می بینم شبیه خواب و رویا، می بینم تو را کنار دل
می بینم ز تو قرار دل، می بینم شبیه موجِ دریا
می روم به خاطر دلم می روم به سوی حاصلم
می روم ولی شکسته بالم
شده زینب سیه پوشم، ملک برده در آغوشم
ولی دارم غمی بر دوشم، بدون من در این دنیا
حسین است و غم فردا، که می ماند غریب و تنها
خداحافظ ستاره های شب، خداحافظ زمین و تاب و تب
خداحافظ دل کبود زینب
خداحافظ سرشک بی صدا، خداحافظ تمام کوچه ها
می روم به خاطر دلم، می روم به سوی حاصلم
می روم ولی شکسته بالم
...
****************

سیدی یا حسن یاابن رسول‌الله

ای که خون شد دلت همسرت قاتلت

یا حسن یا حسن امام مظلوم

****

تو که حکم خدا از سخنت ریخته

ز چـه خون دلت از دهنت ریخته

ای به ماه صفر پاره پاره جگر

یا حسن یا حسن امام مظلوم

****

تو که جز لطف و جز کرم نداری حسن

در مـدینه چـرا حـرم نـداری حسن

شاهد صبر تو غربت قبر تو

یا حسن یا حسن امام مظلوم

غمت از کودکی آتشِ دل‌ها شده

شاهـدم چادر خاکی زهرا شده

در دل کوچه‌ها با دلت شد چه‌ها

یا حسن یا حسن امام مظلوم

****

روز تشییع تو خون دل یاران شده

تنت از تیـر کینـه لالـه‌باران شده

پیش چشم حسین آن شه عالمیْن

یا حسن یا حسن امام مظلوم

****

قبر بی‌زائرت شد سند غربتت

اشک مهدی روان در حرم خلوتت

شیعه گوید مدام به مزارت سلام

یا حسن یا حسن امام مظلوم

***********************

نوحه

دودمه

پیش چشمان حسین شد تیرباران پیکرم
زاده‌ی پیغمرم(۲)

تا قیامت داغدار غصه‌های مادرم
زاده‌ی پیغمبرم(۲)
****
من کریم بن کریمم سفره دار عالمم
سینه سوزد در غمم(۲)

در بقیع با خاک یکسان قبر من در ماتمم
سینه سوزد از غمم(۲)

در کنار بستر بابا نشسته فاطمه
میکند این زمزمه(۲)

ای پدر جان فاطمه از بعد تو در ماتمه
گشته تنها فاطمه(۲)
****
در غریبی بین حجره تا زپا افتاده بود
تشنه لب جان داده بود(۲)

بهر دیدار جوانش روی پا استاده بود
تشنه لب جان داده بود(۲)

************************

زمینه

 

بنْویسید (رو قبر من)۲ قتیل اشک و آه

بنْویسید (کشته من و)۲ یه روضه ی جانکاه

روضه ی بانوی مدینه

روضه ی میخ داغ و سینه

حک کنید روی خاک قبرم

علت مرگ من همینه

مگه یادم میره اون کوچه ی پُر از بلا رو

مگه یادم میره اون طعنه ها و خنده هارو

مگه یادم میره اون گریه های بی صدا رو

(امان ای دل)۲ ، امان از داغ مادر

******

قلب من (عمریه که)۲ از دنیا بیزاره

مرهم (درد من این)۲ زهر شررباره

کی میگه همسرم منو کشت

همدم و یاورم منو کشت

باید عالَم بدونه اینو

غصه ی مادرم منو کشت

مگه یادم میره لرزیدن صدای مادر

مگه یادم میره سوز وصیتای مادر

مگه یادم میره پیر شد بابام به پای مادر

(امان ای دل)۲ ، امان از داغ مادر

******

نزدیکِ (چل ساله که)۲ رسیده جون بر لب

حاجتِ (قلبیِ من)۲ روا میشه امشب

یادمه اون روزای دشوار

یادمه اون چشای خونبار

پیر شدم بسکه زُل زدم به

خونِ خشکیده ی رو دیوار

مگه یادم میره زخمی که روی سینه دیدم

مگه یادم میره اون طعنه هایی که شنیدم

مگه یادم میره غم های مادر شهیده م

(امان ای دل)۲ ، امان از داغ مادر

******

شادیِ (این زندگی)۲ دلم رو پس می زد

مادرم (روی زمین)۲ نفس نفس می زد

حال مادر دلم رو آزُرد

تو همون کوچه ها حسن مُرد

وایسادم روی پنجه ی پا

اما دستش به مادرم خورد

مگه یادم میره سیلی و گوش و گوشواره

مگه یادم میره چشمای در حال نظاره

مگه یادم میره اشک و شبای بی ستاره

(امان ای دل)۲ ، امان از داغ مادر

دریافت سبک

بهمن عظیمی

**********************

واحد (حماسی)

 

اسمت رو لبمه ذکر هر شبمه

به خدا عشق منی یا حسن

سلطان دلمی در آب و گلمی

شدم از عشق تو من سینه زن

شاه کرامت حسنی همیشه در قلب منی

حسن حسن شعارمه نوکریت افتخارمه

سایه نشین علم حسنیم

کاسه به دست کرم حسنیم

مدافعان بارگاه دمشق

سازندگان حرم حسنیم

لبیک یا حسن لبیک یا حسین

******

هرکس سینه زنه مجنون حسنه

زیر دِین زینبه والسلام

از صحن مصطفی تا قبر مجتبی

مثه بین الحرمینه برام

به کوری وهابیون با مدد حیدریون

توی بقیع با اشک غم بنا می شه چارتا حرم

دل به تو بستیم از روزای قدیم

اجازه دادی که به سینه زدیم

سرور اهل آسمون و زمین

بزرگ ساداتی امام کریم

لبیک یا حسن لبیک یا حسین

******

هرشب صحبتمه تنها حاجتمه

یه شب جمعه هوایی بشم

همپای شهدا بالطف تو آقا

الهی کرببلایی بشم

حاجت از این علم می خوام ای بی حرم حرم می خوام

یه سر به این گدا بزن کربلامو امضا بزن

وادی عشق و خاطره کربلا

دلم شده مسافر کربلا

مدیون لطف و کرم حسنه

هرکسی اربعین بره کربلا

لبیک یا حسن لبیک یا حسین

 

دریافت سبک

اسماعیل شبرنگ

***********************

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی