کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

تقدیم به شهید غلامحسین فتحی

کوثرنامه


سبک هماهنگ- تو دنیا هرچی ماتمه


دریافت سبک

حسین نوری

مسلم ابن عقیل

واحد

تو دنیا هرچی ماتمه یه جا توی دلم نشست

خودم نوشتم که بیای ای کاش که دستم می شکست

کاش لااقل باد صبا

بهت بگه کوفه نیا

بالای دارالعماره با دستای بسته ، چشمای گریون

همش زیر لب می خونم کوفه نیا جان مسلم آقا جون

نیا نیا حبیبم

ببین چقد غریبم

نذار غم دو دنیا

تا به ابد بشه نصیبم

کوفه میا حسین جان

******

میدم سلام از راه دور می سپرمش به دست باد

کبوترا خبر بدین بگین حسین کوفه نیاد

پیدا نمیشه یه نفر

برات بیاره یه خبر

خبراز این مردم بی دین نامروت ها نقشه ها دارن

حیایی نیست بین این مردم از الان توی فکر گوشوارن

مردم نامسلمون

اینجا شدن فراوون

به فکر تیرو نیزه ن

خیلی شلوغه بازاراشون

کوفه میا حسین جان

******

سفیر تنهات به غمِ بی کسی محکومه حسین

صرف نظر کن از سفر این سرزمین شومه حسین

تو اوج دردِ بی کسی...

کشته منو دلواپسی

می ترسم اینجا نذاره هیچ کس به روی زخمای تو مرهم

می ترسم واسه یه مُشت دِرهم پیکر پاک تو بشه دَرهم

دلواپسم به هر حال

برای روز جنجال

برای لحظه ای که

می افتی با صورت تو گودال

کوفه میا حسین جان

******

هر کسی رو دیدم فقط به فکر قتل و غارته

خدا می دونه بیشترین ترسم واسه اسارته

تو رو به این چشای زار

اهل و عیالت و نیار

نذار زینب کوچه گَرد این شهر پرنیرنگ و ریا باشه

نذار پای دختر کوچیکت به صحرای بی کسی واشه

حیفه علیِ اکبر

حیفه علیِ اصغر

به فکر قاسمت باش

فکر ابالفضل دلاور

کوفه میا حسین جان

************************

ورود کاروان به کربلا
یه کاروان از گل یاس داره میاد از راه دور
تموم دشت کربلا پرشده از عطر حضور
قافله سالار اومده
میرو علمدار اومده

 
رسید از راه حضرت زهرا باچشِ گریون تو حرم ای وای
گرفته زینب رو تو آغوش زیر لب میگه دخترم ای وای
فاطمه روضه خون شد
اشک خدا رَوون شد
صدا میزد بنی
گریه کُنش هفت آسمون شد
جانم حسین حسین جان
******
زانو زده مقابلِ زینب یل ام البنین
تا خواهرش از ناقه ها پا بذاره روی زمین
عجب شُکوه و عزتی
عجب جلال و هیبتی


رقیه پیش بابای خوبش چه لبخندی روی لب داره
علی اصغر خوابیده آروم توی آغوش گرم گهواره
آروم نداره زینب
دل بی قراره زینب
حالا که پا رو خاکِ
کرببلا می ذاره زینب
جانم حسین حسین جان

*******
نگاه سقا بسوی برادره مبهوت و مات
دلشوره موج می زنه تو دل شریحه ی فرات
گریه شده بی اختیار
عمه سادات بی قرار
امون از اون روزی که زینب می‌بینه داداشش شده تنها
امون از اون روز که توگودال میرسه آه وناله ی زهرا
دشمنِ بی سروپا
جلو چشای زهرا
دوراز حیا سری رو
می بَره روی نیزه بالا
جانم حسین حسین جان
************************
حضرت رقیه سلام الله علیها
 
منتظرم تا که بیای کنار من یه بار دیگه
دست بکشم به صورتت قرار من یه بار دیگه
شمع شبستون منی
بابای بی جون منی
کجا هستی که رسیده جونم به لب ای آرامش قلبم
دلم تنگه واسه آغوش گرم تو بشنو خواهش قلبم
بیا که چشم براتم
قربونیِ نگاتم
بیا از دست این نا
مسلمونا بده نجاتم
بابا حسین مظلوم
******

حالا که اومدی بذار توی همین فرصت کم
برا تو از زخم سر و پهلو و صورتم بگم
مثل سرم سرت شکست
حرمت دخترت شکست
خبر داری تازیانه هاشون گرفته بوی منو بابا!
پیش چشمای عمو عباسم کشیدن موی منو بابا
برا تو روضه خوندم
خیلی گرسنه موندم
ببین جدایی از تو
چطور به خاک غم نشوندم
بابا حسین مظلوم
******
میخوام بهت نشون بدم پای پر از آبله رو
می بینی روی دست من جسارت سلسله رو؟
زار و زمین گیرم پدر
طفلم ولی پیرم پدر
رمق توی پا نداره این دختری که دیگه پریشونه
بدن زخمی دست و پا زخمی و لب من مثل لَبت خونه
موی سرم سفیده
رنگ از رخم پریده
درد و بلا کشیدم
سه ساله مو قدم خمیده
بابا حسین مظلوم
******
ای کاش می شد خرابه مون و آب و جارو بزنم
به یُمن مَقدمت بابا شونه به گیسو بزنم
اما دیگه جون ندارم
موی فراوون ندارم
موهام سوخته بس که خاکستر رو سرم ریختن توی شهر شام
چهل منزل پابرهنه بودم که اینطور درد می کنه پاهام
ببین چه بی پناهم
عشق تو شد گناهم
بیا بریم ازینجا
دست توی دست دوتایی باهم
بابا حسین مظلوم
************************

طفلان حضرت زینب سلام الله علیها

بارونیه چشم ترم می بینی اشک و گریه مو
اینقده ناله می زنم تا بپذیری هدیه مو
فدای آهِ حسرتت
زینب فدای غربتت
فقط این و از خدا خواستم تو غم و شادی هات سهیم شم کاش
مگه من مُردم که اینجوری زانوی غم کردی بغل داداش
از غصه زار زارم
خورده گِرِه به کارم
منی که توی دنیا
کسی رو غیر تو ندارم
حسین غریب مادر
******
برادرم تاج سرم فدای غربت نگات
باشه سلامت سرتو قربونی آوردم برات
دوتا برادر دوتا شیر
دسته گُلامو بپذیر
ببین اوج التماسم رو هستی خواهر رو سفیدم کن
تو رو جان مادرم زهرا این دم آخر رو سفیدم کن
نزار که بی قرارشم
اسیر انتظارشم
نذر منو قبول کن
داداش نزار به غم دچارشم
حسین غریب مادر
******
از خیمه بیرون نمیام شرمندگی تو نبینم
میرم تو خیمه یه گوشه با چشم گریون میشینم
دلم میخواد فدات بشن
قربونیِ چشات بشن
به دست تو دسته گل دادم من فقط اینو از خدا میخوام
نبینم اون روزی رو داداش که بباره چشمات جلو چشمام
چن شب و روز باهامه
غمی که تو صدامه
فدات بشن جَوونام
خودت میدونی از خدامه
حسین غریب مادر
************************

عبدالله ابن الحسن

دستم توی دست تو و تو قتلگاهه دل من
میخوام برم نشون بِدم که هستم از نسل حسن
عمه مگه این دشمنا
خبرندارن از خدا
خون حیدر توی رگهامه میرم و میشم مثل داداشم
نمیخوام که شاهد تنهایی و مظلومی عَموم باشم
میون دشمن انگار
عمو شده گرفتار
عمه منو حلال کن
دارم مـیرم خدا نگهدار
عمو حسین مظلوم
******

دور و برش شلوغ شده گودال دیگه جا نداره
عمه بزار برم کمک عَموم دیگه نا نداره
عمو اسیر غربتِ
دشمن پی غنیمتِ
میرم تا پیشمرگ این مَرد بی کس و تنها و غریب باشم
میخوام وقت مُردنم تو آغوش شاه شیب الخضیب باشم
قلبم اسیر آهه
دشمن تو قتلگاهه
یکی بگه به اینا
حسین زهرا بی گناهه
عمو حسین مظلوم
******

برات بمیرم عموجون برای آخرین نگات
غصه نخور من اومدم تا جون مو بِدم برات
غرق به خونه بدنت
فدای زخمای تنت
بمیرم واست که تنها و بی کس افتادی بین این گودال
تموم ترسم اینه پیش چشم عمه جسمت بشه پامال
میخوام یه یاکریم شم
تو کربلات سهیم شم
بابای من تو هستی
عمو نذار دو بار یتیم شم
عمو حسین مظلوم
************************
قاسم ابن الحسن 
میری و تنها می ذاری این عموی بی کس تو
داغت یقینا می کُشه مادر دلواپس تو
پرپر نزن جلو چشام
داغ علی بس بود برام
بمیرم آخر با چه اوضاعی به آرزوهات رسیدی تو
چقد زیر سم اسبای لشکر دشمن قد کشیدی تو
گریه م برای اینه
از روی بغض و کینه
نیزه زدن به پهلوت
تا زنده شه داغ مدینه
عمو برات بمیره
******
تو دل میدون تنت و با نیزه کردن زیر و رو
یتیم نوازی کردن و سنگ بارونت کردن عمو
به خاک غم نشست عمو
شکستی و شکست عمو
بمیرم واست که خاکی و زخمیه روی مثل ماه تو
بمیرم واست عزیز من که پر از خونه حجله گاه تو
گریون گریه هاتم
پاشو که مبتلاتم
تنها گیرت آوردن
شرمنده ی روی باباتم
عمو برات بمیره
******

حاجتتو داده خدا شدی مدافع حرم
حالا تن مجروح تو به روی سینم میبَرم
شهد عسل روی لبت
می میره عمه زینبت
گیر افتادی تو دل لشکر روشنیه چشمامو گم کردم
تو رودیدم زیر دست وپا از غمت دست وپامو گم کردم
آبرومو خریدی
به آرزوت رسیدی
اهل زمین نبودی
به سوی آسمون پریدی
عمو برات بمیره
******
آینه ی روی حسن طره ی گیسوی حسن
کنار جسمت چقدر داره میاد بوی حسن
به قلب من خنجر نزن
پیش چشمام پرپر نزن
چیکارکردن دشمنا که دیگه توان صحبت نداری تو؟
فقط دیدم زیر دست و پاها میون گرد و غباری تو
یادگار داداشم
نذار شرمنده باشم
داغ علی بَسَم بود
نذار اسیر غصه هاشم
عمو برات بمیره 
************************
حضرت علی اصغر علیه السلام

اینقد به چشمام زل نزن گنجشک بی بال وپرم
ن شب و روزه عزیزم قحطیه آبه تو حرم
تو گریه هات خنده نکن
مادرو شرمنده نکن
سرمو رو چوب گهوارت میزارم با چشمای بارونی
با اون لبهای ترک خورده قلب مادرت رو میلرزونی
حاجت تو رواشد
چه محشری به پاشد
میرفتی و با گریم
روضه ی تو حقش اداشد
غنچه ی پرپر من ، لالایی اصغر من
******

لالایی پهلوون بخواب علیِ خونه ی رباب
بزار سرت رو پسرم بروی شونه ی رباب
چشماتو جون من ببند
گریه نکن یه کم بخند
میمیرم مادر تا چشمم به پیکر بی جونِ تو میفته
تو انقد بی حالی از شونه م هی سرِ بی جونِ تو میفته
لبات مثل کویره
گریه م داره میگیره
اگه بابات بفهمه
از شرم تو علی میمیره
غنچه ی پرپر من ، لالایی اصغر من

******
گریه نکن عزیز من که مادرت شیر نداره
دعا بکن این لحظه ها شاید که بارون بباره
دل غرق سوز و آهه
حرمله چشم به راهه
بخواب آروم توی آغوشم ای عزیز جونم علی اصغر
می ترسم با تیر کینه رو دست بابا سیراب بشی آخر
می خوای بری می دونم
برو عزیز جونم
خودم پایین نیزه
لالایی واسه تو می خونم
غنچه ی پرپر من ، لالایی اصغر من
**********************
حضرت علی اکبر علیه السلام

 
جلوی چشمام بعد تو دنیا شده تیره وتار
پاتو نکش روی زمین سرتو رو زانوم بزار
هات لسانک پسرم
دردو بلا تو میخرم
تا دشمنها تو شلوغی ها روبه روی تو کوچه واکردن
به اون نامردی که باسیلی مادرم رو زد اقتدا کردن
نیزه زدن به پهلوت
یکی میزد به بازوت
حالا ببین باباتو
پیشت رسیده مات و مبهوت
ای پاره پاره پیکر ، پاشو علی اکبر
******
بلند شو تا که صدای خنده به گوشم نرسه
بلند شو تا بهم نگن غریبه خیلی بی کسه
جون بابا نفس بکش
پاهاتو رو زمین نکش
چی شد آخه اینجوری روی خاک صحرا پخش شد تنت بابا
بلند شو تا که ببینی بالاسرت اومد مادرم زهرا
بدون تو میمیرم
از این زمونه سیرم
هر دیقه دارم اکبر
بهونه‌ی تو رو میگیرم
ای پاره پاره پیکر ، پاشو علی اکبر

*******
صورتمو رو صورتت بابا با گریه میزارم
زمینگیرم کردی علی میخوام پاشم نا ندارم
چشماتو وا کن پسرم
منو نگا کن پسرم
یه جوری ریختن با شمشیر و نیزه و تیراشون سرت بابا
نزاشتن واست یه جای سالم بمونه توو پیکرت بابا
برادر سکینه
غم با دلم عجینه
الهی که رقیه
تو رو توو این حالت نبینه
ای پاره پاره پیکر ، پاشو علی اکبر
 
******
ای مصحف و کلام حق چرا شدی ورق ورق
ای آیه ی مقطعه از زانو هام بردی رمق
کجا باید پی تو گشت؟
تن تو پاشیده تو دشت
یه بار دیگه تا که جون دارم تا که جون داری کن صدام بابا
تا که دیدم نیزه تو پهلوت تازه شد داغ مادرم زهرا
ببین دارم میمیرم
انگاری ناگزیرم
برای خیمه رفتن
زیر تنت عبا بگیرم
ای پاره پاره پیکر ، پاشو علی اکبر
 
************************
حضرت عباس علیه السلام

 
شرم و خجالت رو ببین میون چشمای ترم
شرمنده ام آخه نشد آب برسونم به حرم
آرزوهام و کرد سراب
تیری که خورد به مشک آب
تویی مولا و منم تا جونی به تن دارم نوکرت هستم
منو خیمه برنگردون شرمنده ی روی دخترت هستم
چجوری زنده باشم
بیهوده بود تلاشم
اینقده زخمی هستم
نمی تونم که از جا پاشم
یاسیدی یامولا ، حسین عزیز زهرا
******
تیره شده آسمون از اشک چشات گریه نکن
قلب منو می سوزونه بغض صدات گریه نکن
زودتر برو خیمه داداش
برو به فکر من نباش
سر و دست و چشم من قربون تو و اشک و قلب صد پارَت
پاشو که دشمن هجوم بُرده سمت خیمه ها واسه ی غارت
اینا حیا ندارن
ترس از خدا ندارن
اینا توجّهی به
گریه ی بچه ها ندارن
یاسیدی یامولا ، حسین عزیز زهرا
******
رفتی حرم به خواهرت بگو حلالم بکنه
از طرفم به دخترت بگو حلالم بکنه
بگو به حضرت رباب
نشد براش بیارم آب
بگو تنها آرزوم این بود که بیارم آب واسه ی اصغر
خدا می دونه که هرکاری کردم اینجا ، اما نشد آخر
حالا که رو زمینم
بگو به نازنینم
دلم می خواست یه بارِ
دیگه رقیه رو ببینم

یاسیدی یامولا ، حسین عزیز زهرا
******

سخته برام پیش پاهات نمیتونم از جا پاشم
گریه نکن بیشتر از این بهم نریزم داداشم
از خجالت آب شدم و
چجور ببخشم خودمو
نمیخواستم دست خالی به خیمه برگردم خسته و تنها
چقد خوب شد دستمو دادم لااقل راحت جون بدم اینجا
شده دلم برات خون
اهل حرم هراسون
نزارکه پای دشمن
واشه به سمت خیمه هامون
یاسیدی یامولا ، حسین عزیز زهرا
************************
شب عاشورا
الهی که فردا نیاد خورشید میون آسمون
الهی که فردا غروب نبینمت تو خاک وخون
تو رو خدا اینقد نخون
اناالیه راجعون
نگو میشم بعد تو تنها توی این صحرای پراز دشمن
نگو میمونه روی قلبم داغ تو ای پشت و پناه من
غمم همینه داداش
میموندی پیش من کاش
تورو خدا حسینم
خیلی مواظب خودت باش
حسین غریب مادر
******

حال دلم طوفانی و بارونیه صحن چشام
دست خودم نیست اگه که افتاده لرزش تو صدام
آخه نگات عجیب شده
طرز دعات عجیب شده
چرا اصغر رو میبوسی و خیره میشی به حنجرش هردم
نشوندی رو پا رقیه ت رو دست روی گونه ش می کِشی باغم
تاج سرم حسین جان
برادرم حسین جان
دلواپسم براتو
حق بده ، خواهرم حسین جان
حسین غریب مادر
******
خودت می دونی می‌میرم چشم تورو تر ببینم
ترسم اینه فردا غروب تنت رو بی سر ببینم
ترسم اینه تو کربلا
سرت بِره رو نیزه ها
اگه یک لحظه قراره زنده بمونم بی تو ، بمیرم کاش
چجوری باید بدون تو دخترت رو آروم کنم داداش
نگو که دیگه دیره
دلم آتیش می گیره
عالم می دونه اینو
زینب بدون تو می میره
حسین غریب مادر
 ************************
قتلگاه امام حسین علیه السلام

افتادی توی قتلگاه با بدنی غرق به خون
هی با لب تشنه میگی انا الیه راجعون
زخمیه جسم اطهرت
بمیره واست خواهرت
تا افتادی روی خاک صحرا عزیز من شد به پا جنجال
جلو چشمام داری جون میدی با لب تشنه بین این گودال
مقابل یه لشکر
چیکار کنم برادر
همه هجوم آوردن
برای غارت یه پیکر
ای بی کفن برادر ، دور از وطن برادر
******
چشام نمیبینه درست اون کیه که رو سینته
کاش باز میشد ببوسمت یه بوسه هم غنیمته
میلرزه دست و پای من
در نمیاد صدای من
داری مثل گل جلو چشمام میشی پرپر با نیزه و شمشیر
هجوم آوردن تو گودال و التماس زینب نداشت تأثیر
ای پاره پاره پیکر
برات بمیره خواهر
صدای گریه میاد...
بالا سرت رسیده مادر
ای بی کفن برادر ، دور از وطن برادر
******
کاش بدونی چقد برام سخت می گذره این لحظه ها
تنت میون قتلگاه سرت به روی نیزه ها
چیزی نمونده از تنت
غارت شده پیراهنت
توی این گودال پر خون چیزی نمونده از تو بجز اِسمت
یه جای سالم نمونده روی تنت از بس زخمیه جسمت
من با دلی پریشون...
تو با تنی پر از خون...
من میرم و تن تو
می مونه تو دشت و بیابون...
ای بی کفن برادر ، دور از وطن برادر
*************************


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی