کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

تقدیم به شهید غلامحسین فتحی

کوثرنامه

سبک هماهنگ - شده آوای جان من به آه و چشم گریان

 

امیر عباسی

زمینه

حضرت مسلم علیه السلام

شده آوای جان من به آه و چشم گریان

میا کوفه میاکوفه حسین جانم حسین جان

من از دار العماره

کنم بر تو اشاره

به زخم بی شماره

حسین جانم حسین جان

 

به راه عشقت ای مولا ز جانم دل بریدم

به غیر از طوعه در کوفه جوانمردی ندیدم

دل من بی شکیب است

وَ دردم بی طبیب است

سفیر تو غریب است

حسین جانم حسین جان

 

الا ای لاله تو آخر شوی پرپر حسین جان

تو آیی در همین کوفه ولی با سر حسین جان

گل خیرالنسایی

به عالم مقتدایی

هلال نیزه هایی

حسین جانم حسین جان

************************

ورود به کربلا

امان از غربت و رنج و بلا آه و واویلا

رسیده قافله کرببلا آه و واویلا

چه پیری چه جوانی   به دل سوز عیانی
من و مرثیه خوانی

حسین جانم حسین جان

زمین کربلا مهمان برای تو رسیده

عزیز فاطمه گردد همینجا سر بریده

امان از این عزایش  دل غم آشنایش

سرِاز تن جدایش

حسین جانم حسین جان

همینجا میچکد از دیده اشک دانه دانه

همینجا میخورد زینب ز دشمن تازیانه

امان از ظلمِ اعدا   شرار اشک زهرا
هجوم کعب نی ها

حسین جانم حسین جان

*************************

حضرت رقیه سلام الله علیها

شده نیلی ز سیلی ماه روی دختر تو

ببین بابا خمیده قامتم چون مادر تو

خروشم حیدری شد   رخم نیلوفری شد
عزایم مادری شد

حسین جانم حسین جان

ز جان شعر بلا را خواندم و دیگر بماند

شبی از قافله جاماندم و دیگر بماند

شب و شوق جدایی   من و درد جدایی
وَ دست بی حیایی

حسین جانم حسین جان

مرا با خود ببر امشب به سوی عرش رحمان

خجالت میکشم از خواهرت دیگر پدر جان

ولیّ ِ جان من شد    ز غم گریان من شد

بلا گردان من شد

حسین جانم حسین جان

****************************

طفلان حضرت زینب سلام الله علیها

فتاده داس فتنه در میان باغ و گلشن

گلان زینبی پرپر شوند از ظلم دشمن

دو نور هل اتایی  دو یاس مصطفایی

دویار کربلایی

حسین جانم حسین جان

 

یَلان زینبی کشته شدند از جور و کینه

زند ناله بر آنها دخت طاها در مدینه

شده محشر به صحرا   ز سوز آلِ طاها
امان از اشک زهرا

حسین جانم حسین جان

 

بگوید خواهر مظلومه ای با دیده ی تر

حسین جان بچه های من فدای راه رهبر

تو بر ما مقتدایی   گل خیر النسائی
بر آنها کن دعایی

حسین جانم حسین جان

****************************

جناب حُر و اصحاب

منم حرّ خطاکار و خجالت از تو دارم

ز جُرمم در گذر ای عشقِ تو دار و ندارم

به قربان کمالت   تجلّی جمالت

کِشَم از تو خجالت حسین جانم حسین جان

 

ز فَرطِ غفلت و عصیان شدم حیران وگمراه

خدایا کن عنایت تا که  برگردم از این راه

بر این عاصی نگاهی   به حرّ بن ریاحی
الهی یا الهی   حسین جانم حسین جان

 

ز نامِ این صحابه نورِ حق گردیده ظاهر

زهیر و عابس و جون و حبیب بن مظاهر

رود دل سوی بالا   به یاد باکری ها
به گلبانگ یا زهرا

حسین جانم حسین جان

**********************

حضرت عبدالله بن حسن علیه السلام

گرفتم آتش از این سوز آهت ای عموجان

ز خیمه پر زدم تا قتلگاهت ای عموجان

بِنفسی أَنتَ مولا    تَنَت خونین به صحرا

چه اوضاعی واویلا

حسین جانم حسین جان

ندارم از غم تو راهِ چاره یا بن الزهرا

خودم دیدم تنت را پاره پاره یا بن الزهرا

فلک محزون واویلا    دلم مجنون واویلا

تنت پر خون واویلا

حسین جانم حسین جان

ندارد مِهر تو در جان و دل حدّ و نهایت

شده دستم جدا و جان من گردد فدایت

به قلبم راز عشقت   منم سرباز عشقت
شدم جانباز عشقت

حسین جانم حسین جان

**************************

حضرت قاسم علیه السلام

شده آتشکده زین غم قلوبِ آل هاشم

به زیر سُمِّ مرکب ها شده معراجِ قاسم

سِپِهرِ آبرو شد   غمش بغض گلو شد
فداییِ عمو شد

حسین جانم حسین جان

غمِ تنهاییت بر این دلِ زارم نشسته

عمو جانم بیا که من شدم سینه شکسته

شده زنده خدایا    به روی خاک صحرا
دوباره یادِ زهرا

حسین جانم حسین جان

به حفظ مکتب اسلام و قرآن جانفدایم

که من آیینه ی روی  امامِ مجتبایم

شدم نور هدایت         مقام بی نهایت
فداییّ  ولایت

حسین جانم حسین جان

**************************

حضرت علی اصغر علیه السلام

ببین از داغ تو دلخون و گریانم علی جان

زدی تو دست و پا بر روی دستانم علی جان

شدی چون غنچه  پرپر      شدم محزون و مضطر
گل لب تشنه اصغر

علی جانم…علی جان

 

کسی چون من مصیبت در همه عالَم ندیده

که تیر آن حرامی حنجر پاکت دریده

دلم غرق عزا شد    خدا داند چه ها شد

سرت ازتن جدا شد

علی جانم…علی جان

 

اگر چه داغ جانسوزت ربوده صبر و تابم

حَزینت هستم و در فکرِ احوالِ رُبابم

به دل جز غم ندارد   به یادت غصه دارد

ز چشمش خون ببارد

علی جانم…علی جان

*************************

حضرت علی اکبر علیه السلام

خدایا غرق ِ در خون شد گلِ پیغمبرِ من

جوانم دست و پا زد پیش چشمانِ تر من

به روی خاک صحرا   به پیش چشم زهرا
تنش شد اِرباً اِرباً

علی جانم…علی جان

رخ پر خون او بوسیدم و آتش گرفتم

تنش را پاره پاره دیدم و آتش گرفتم

گل خوش رنگ و بویم    ببین بغض گلویم
سپیدی های مویم

علی جانم…علی جان

شد اسماعیل من قربانی ِ احیای مکتب

در این مرثیه ی محنت امان از قلب زینب

بگوید دل پریشان  به سوز و چشم گریان
علی جانم علی جان

علی جانم…علی جان

********************

حضرت عباس علیه السلام

کنار علقمه غوغا شده آه و واویلا

پر از عطر خوش زهرا شده آه و واویلا

شده پرپر گل یاس    بگو با شور و
احساس   ابوفاضل یا عباس

ابوفاضل ابوفاضل ابوفاضل یا عباس

فتاده دست خونینش به روی خاک صحرا
ز داغ سینه سوزِ او بخواند نوحه زهرا

دلم غرق عزا شد   به داغت مبتلا شد
که دستانت جدا شد

ابوفاضل ابوفاضل ابوفاضل یا عباس

بیا مولا ببین گشته غمِ من بی قرینه

که سقایت شده شرمنده از روی سکینه

غم تو در گِلِ من    شد ای جان و دل من    خجالت قاتل من

ابوفاضل ابوفاضل ابوفاضل یا عباس

*******************************

شب عاشورا

رسیده لیله ی اشک و شبِ دلهای سوزان

شبِ سوز مناجات و دعا و صوت قرآن

شود فردا جفایی   رسد وقت جدایی

حسین گردد فدایی

حسین جانم حسین جان

نگاه نافذ او حل کند هر مشکلی را

مناجات علی اکبر رُباید هر دلی را

خدا دل بی شکیب است   وَ دردم بی طبیب است

که بابایم غریب است

حسین جانم حسین جان

چو یک لاله در این صحرا شود پرپر خدایا

شود فردا حسین بن علی بی سر خدایا

به لب دارم کلامی   به لب هایش سلامی
امان از تشنه کامی

حسین جانم حسین جان

**************************

وداع عاشورا

کنی رو سوی میدانِ بلا با کام عطشان

کمی آهسته تر ای نور چشمانم حسین جان

دلم در آرزویت   فدای ماه رویت   زنم
بوسه گلویت

حسین جانم حسین جان

به قلبم کوهی از داغ فِراق تو نهفته

ز سوز جانگداز من فلک آتش گرفته

پس از تو ای یگانه   زِ دژخیم زمانه
خورم من تازیانه

حسین جانم حسین جان

تمامیِ وجود من شد از ماتم لبالب

سزد از هجر رویت جان دهد غمدیده زینب

دلم زار تو باشد    خدا یار تو باشد
نگهدار تو باشد

حسین جانم حسین جان

*********************


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی