کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

تقدیم به شهید غلامحسین فتحی

کوثرنامه

نوحه شهادت امام علی علیه السلام-۲۰

*******************

واحد

رنگ و رو پریده، خورشیده تو بستر

گریونن یتیما، واسه باباحیدر

میخونه یه دختر، بین اشک و زاری

باباجون نگو که، تنهامون میزاری

تو خونمون حال دعا

امن یجیب روی لبا

هر کس یه گوشه ای داره

رو میزنه پیش خدا

وقته، ذکرِ، یارب الهی یاربِ

این آغازهِ، فصل غمای زینبِ

واویلتا، واویلتا یامرتضی

******

بین درد و غربت، بین اون مصیبت

پهلوون خیبر، میکنه وصیّت

با یه رنج و زحمت، میزاره با احساس

دستای حسین و، توی دست عباس

یادت باشه ای علمدار

حسینِ ارباب وسالار

کرببلا که رسیدش

تویی براش اولین یار

امّا زینب، تو غصه ها مونده برات

ان شاالله ، نشنوه نامحرم صِدات

واویلتا، واویلتا یامرتضی

 

دریافت سبک

************************
نوحه

ز پا افتاده میر خیبر، کجایی ای زهرای اطهر

ببینی تو احوال حیدر، واویلا

ببین می‌لرزد دست و پایش، نمی آید بالا صدایش

وصال تو گشته دعایش، واویلا

واویلا، ز هم وا شده فرق او تا ابرو

شده زنده داغ شکاف پهلو

همان زخم بازو

رمق ندارد دیگر نگاه او

روضه بخواند هر سوز آه او

آن در و دیوار شد قتلگاه او

واعلیا وا ویلتا علی

******

دو چشمت وا کن جان زینب، مدارا کن با دختر امشب

تنت سوزد از آتش تب، واویلا

بیا و قلبم را مسوزان، مزن دیگر تو حرف هجران

مگو زیر لب ای حسین جان

واویلا، من از کوفه و کوفیان بیزارم

نبینی که در کوچه و بازارم

پناهی ندارم

پدر دعا کن برآبروی من

نشته بغضی دراین گلوی من

نگاه کوفی خیره به سوی  من

 واعلیا وا ویلتا علی


دریافت سبک

*******************
واحد

 

وقت وداع حیدر        بابچه هارسیده

از سوی جنت انگار  خیرالنسا رسیده

عمری نمک به زخمم              پاشیدن اما امروز

ظرفای شیر برای     شیر خدا رسیده

 

یه عمره، کیسه ای از نون و خرما رو

میبردم، کشیدم ناز یتیمارو

ولی این، نبود رسمش مردم دنیا

گذاشتید، روی دلم داغ زهرا رو

وای از داغ جگرم

سی ساله خم شد کمرم

راحت شدم دیگه به خدا

شق القمر شد تا که سرم

واغربتا واویلا

******

زینب یه جوری زخم           سرم رو کن مداوا

که جای ضرب شمشیر        نیفته چشم زهرا

نمیتونم ببینم           ابرچشاش بباره

اذیت میشه میدونم    تو سینش عقده داره

یه داغی، میکنه سنگینی رودوشم

یه عمره، باغم و غصه هم آغوشم

هنوزم، یادمه اون روزای تلخ و

میپیچه، صدای زهرام توی گوشم

وای از اهل مدینه

دیدم که زهرام رو زمینه

بالا نمیومد نفساش

یک عمریه دردم همینه

واغربتا واویلا

******

بغضه میون سینم     شد روی گونه هام تر

امشب کجا آقاجون    قرآن گرفتی رو سر

 از من نگیر نگاتو    دور سرت بگردم

با اینکه رو سیاهم    هیچ وقت نکردی طردم

اگه شد، این شبا آقا دعامون کن

اگه شد، به حق زهرا نگامون کن

اگه شد، با اون صدای علی وارت

به اسم، کوچیک ماها رو صدامون کن

ممنونم از کرمت

وقتی، بیفتم رو قدمت

میخونم از عمق وجودم

خیلی آقاجون دوسدارمت

یبن الحسن کجایی

وای از غم جدایی

 دریافت سبک

************************
 زمینه 

 

تو سینته غم پنهونی           چی داری زیر لب میخونی

نگو میخوای بری از پیشم             حالا که اومدی مهمونی

چقد غماتو گفتی با چاه        چقد کشیدی از سینت آه

برو که مادرم تو جنت         شده برای تو چشم به راه

بگو به مادرم که خونجگر شدی      وبعد فاطمه خمیده تر شدی

بگوو تو شهرمون چقد غریب شدی نشون بده بابا شکسته سر شدی

سی ساله که دلت میسوزه با یاد کوچه ها

داغداری از گلی که له شده زیر دست وپا

میسوزی از جفای دشمن پست وبی حیا

بابا نرو یتیمه دخترت

******

بده به دست من دستاتو

نریز توی خودت غمهاتو

میمیره دخترت بعد از تو

تو رو خدا نبند چشماتو

میگم ولی پر از تردیدم

کوچیک بودم چقد لرزیدم

چهل حرومی رو تو کوچه

جلوی خونمون میدیدم

یه دفعه ظالمی هوار میکشید

دیدم که مادرم به سمت در دوید

دیدم که داره در میشه شعله ور

دیدم که دومی شده حمله ور

از لای در دیدم عدو میخواد حمله ور بشه

گلخونمون از آتیش حسد شعله ور بشه

باید یکی برای باباجونم سپربشه 

بابا نرو یتیمه دخترت

******

همه مصیبتم اون روزه        بخاطرش دلم میسوزه

شبی که مادرم رو دیدم        با گریه پیرهنی میدوزه

سفارشت همینه بابا  صبور باشم توی کربلا

میگی  که مادرم یک روزی  به سرزنان میاد قتلگاه

خمیده آمدم خمیده تر شدم

شکسته آمدم شکسته تر شدم

گمان کنم حسین که دیر آمدم

از آمدن ببین که بی پسر شدم

یک بی حیا زده به روی نیزه سرتورو

تو قتلگاه میبوسه خواهری حنجرتورو

از دشمنا یکی جدا کنه خواهر تورو

واویلتا برادرم حسین

 

دریافت سبک

************************
زمینه

 

سرم زخمه از تیغ جفا

رسیده شبای تار و سردم

یتیم میشه زینب دوباره

خدا میدونه همینه دردم

کنار بستر، دوباره خاطرش حزینه

کنار بستر، یاد شه غربت مدینه

کناربستر، انگاری مادرومیبینه

وای، بعد فاطمه غرق عذاب ومحنم

هنوزم عزادار گل سوخته تنم

بغضی میشینه توی صدای حسنم

وای، امون از دست این زمونه

******

  بعد از عمری دوری و عذاب

دیگه میرم امشب سوی یارم

آمادم واسه پر کشیدن

همه لحظه ها رو می شمارم

بعد از فاطمه، دیگه همدم و یاری نداشتم

بعد از فاطمه، دیگه من کس و کاری نداشتم

بعد از فاطمه، به خدا غمخواری نداشتم

وای، دیگه میرم از دنیایی که پراز غمه

هرچی بگم از تنهاییام بازم کمه

خدایا دیگه من میرسم به فاطمه

وای، امون از دست این زمونه

******

بابد یک وصیت بکنم

تموم فرشته ها میدونن

کسی دوربستر نباشه

بچه های فاطمه بمونن

بمون ابالفضل، کنار بابا نور عینم

برای چشم و، دو تا دستات به شور و شینم

یادت بمونه، کربلا یاری کن حسینم

وای، یادت بمونه وقتی گرفتی علمو

تویی پسرم پشت وپناه حرمو

مبادا که تنها بزاری دخترمو

وای، امون از دست این زمونه

 

دریافت سبک

*******************

زمینه

 

تو سینم، یه بغضه، چشام پر بارونه

رو دوشم، یه داغه، دلم شد غمخونه

از این شمشیری که، شدم حاجت روا

غلافش، یه روزی، من و انداخت از پا

یادم هست، که جاش موند، رو بازوی زهرا

وای، چه جور بگم تا که سبک شم یکم

وای، وجودم و میسوزونه روضشم

وای، دارم از اون کوچه هزار درد و غم

وای، مظلوم ترین غریب عالم منم

******

با دستام، میکندم، یه روزی قبرشو

کسی غیر حیدر، ندونست قدرشو

زده خیمه بغضی، میون حنجرم

چقد آه، کشیدم، تو دفن همسرم

با دست، خودم خاک، میریختم رو سرم

وای، یه آرزو دارم تو سینم همین

وای، روی پا زهرام و ببینم همین

وای، گل از بهشت براش بچینم همین

وای، مظلوم ترین غریب عالم منم

******

یه عالم، مصیبت، رو سرم شد آوار

نمیدیدم ای کاش، که خونیه مسمار

ز یادم، نرفته، هنوز بعد سی سال

زیر دست و پا شد، یه چادر لگد مال

دیدم خانمم رو، زمین رفته از حال

وای، هر چی واسش گریه کنم باز کمه

وای، توی دلم یه عالمه ماتمه

وای، پیر شدم از مصیبت فاطمه

وای، فاطمه یا فاطمه یا فاطمه

 

دریافت سبک

*******************
نوحه - واحد

 

ای شکسته دل از گریه هایت

تو دل دخترت را شکستی

مزن ای میهمان حرف رفتن

بعد مادر امیدم تو هستی

آه ابتا یا مظلوم

******

ای محاسن سپیدی که بر تو

نمک و نان شد افطار آخر

چقدر غربتت دیدنی شد

چقدر خالی است جای مادر

آه ابتا یا مظلوم

*******************

نوحه

درد من گشت دوا که علی یافت شفا

زینبم میگرید کوفه شد کرببلا

آمده فاطمه همراه مرا هم ببرد

آنکه یک گوشه ی چشمش غم عالم ببرد

یاعلی یازهرا

******

یار مظلومه ی من از تو مظلوم ترم

لحظه ی جان دادن یاد دیوار و درم

کی رود از نظرم ماتم آن کاشانه

خانه ی سوخته و سوختن پروانه

یاعلی یازهرا

******

اشک من پیوسته دلم از غم خسته

آمده فاطمه با پهلویی بشکسته

غم نا گفته ی خود را به علی میگوید

با گلاب بصرش زخم مرا می شوید

یاعلی یازهرا

 دریافت سبک

******************

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی