کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

تقدیم به شهید غلامحسین فتحی

کوثرنامه


نوحه شهادت امام رضا علیه السلام- 4

************************

زمینه امام رضا(ع)
هشتمین گل از ال عصمت
یاس زهرا در اوج غربت
در نگاهش غبار حسرت
رفته از کف توانش
خون چکد از دهانش
شد بر لب نیمه جانش
( آه و واویلتا واویلا )
روی خاک غریبی تنها
میکشد تشنه لب پایش را
ناله‌هایش شده یا زهرا
در دلش شور و شین است
در غم زیرین است
ذکر او یا حسین است
( آه و واویلتا واویلا )
(حامد الواری)


دریافت سبک


************************


نوحه
سلام ای سلطان خراسان- نگاهی کن سوی گدایان
حریمت قبله گاه ایران، رضا جان (۲)
بهشت ما صحن و سرایت - فدای ایوان طلایت
تو آقایی و ما گدایت، رضا جان (۲)
یا سلطان – علمدار زهرا تو در ایرانی
تو مشگل گشای گرفتارانی (ز بس مهربانی)
دخیلک یا مولا یا ابالجواد-روزی مارا زهرا دست تو داد
چه منتی بر ایرانیاین نهاد
(یابن الزهرا سلطان ابالحسن(
میان راه خود مکرر-زمین میخوردی مثل مادر
لبانت خاکی گشته آخر رضا جان (۲)
مکش روی خاک این عبایت-گرفته خون راه صدایت
چرا می‌لرزد دست و پایت رضا جان (۲)


واویلا – شده صورتت همچون زهرا
کشیدی به روی زمین پایت را تو داری تماشا
میان حجره کم دست و پا بزن –
چکیده خونها از گوشهی دهن
کمی بگو از دیوار و در سخن
(یابن الزهرا سلطان ابالحسن(
میان حجره پا کشیدی در اوج غربت که خمیدی
به سینه یک چکمه ندیدی رضا جان (۲)
لگد به پهلویت نخورده- کف پا بر رویت نخورده
دگر پنجه مویت نخورده رضا جان (۲)
کربلا – تنی با نوک نیزه زیر رو شد
یکی نیزه اش در دهان فرو شد-پر از خون گلو شد
به روی پیکر با خنده پا گذاشت
پاشنه ی پا به سینه جا گذاشت
سر بریده بر نیزه‌ها گذاشت
(قاسم نعمتی


دریافت سبک


***************
نوحه
می سوزد جانم از سوز آهت
رو به سوی مدینه نگاهت
کنج حجره شد قتله گاهت
صورت خاکی آمد به یادت
دیده به راهی آید جوادت
تا که رسد او اینجا به دادت
یا رضا عزیز زهرا عزیز زهرا جانم رضا جان
سر به خاک غریبی گذاری
می پیچی بر خودت بی قراری
نای نفس کشیدن نداری
غربت از اول ارث شما بود
عجل وفاتی آندم روا شد
که بین کوچه سیلی رها شد
یا رضا عزیز زهرا عزیز زهرا جانم رضا جان


می دانم از چه در تب و تابی
حالا که تشنه ی جرعه ی آبی
فکر آن روی از خون خضابی
دور حسین از هرسو گرفتند
نیزه به سوی پهلو گرفتن
وای سرش از گیسو گرفتن


دریافت سبک
(قاسم نعمتی)


*****************
نوحه


آید ناله‌ای جانسوز- از خراسان
ذکر هر دل عاشق- یا رضا جان
محزون قلب عالم-دلها گشته پر غم
دیده‌ها گریان – سینه‌ها سوزان – یا رضا جان
(مظلوم- یا رضا جان(
زین غم – گشته معصومه غرقه محنت
خیزد از نوای او آه و غربت
او با قلب سوزان-ذکرش یا رضا جان
از دل عالم-نوحه‌ای پر غم-دم گرفته
(مظلوم یا رضا جان(
گشته – سوز زهر کین- قاتل او
آخر- خاک غربت شد- منزل او
دارم ناله بر لب-روزش گشته چون شب
لحظه آخر-او عبا بر سر- ناله دار


دریافت سبک
علی اصر خواجه زاده


*****************


نوحه
هشتمین یاس - زهرا میسوخت
درکنج حجره - تنها میسوخت
یاد مدینه.باسوز سینه.اززهر کینه.گوید مادر.
آه و واویلا .آه و واویلا .آه و واویلا. واویلتا.

بر خاک حجره – یاد ارباب
جان میدهد با – قلبی بیتاب
بر لبش آوا.یاد کربلا .ظهر عاشورا.گوید حسین
آه و واویلا .آه و واویلا .آه و واویلا. واویلتا
حامد الواری


دریافت سبک


************************


شور
دلهامون تو حریم امام رضاست
بی قرار نسیم امام رضاست
مزد نوکری ما سینه زنها
همه دست کریم امام رضاست
بعد دو ماه سینه زنی، منتظر عنایتیم
تشنه ی دیدن حرم، بی تاب یک زیارتیم
ای معدن جود و سخا-آقام علی موسی الرضا(۲)
روضه دار روضه‌های کربلا-تو دلت مونده غمهای کربلا
مارو هم سوا کن امشب آقاجون
توی لیست زائرای کربلا
ایوون طلایی شما، قبلهی قلب عاشقاست
پنجره فولاد برا ما پل عبور کربلاست
ای با وفا ای باصفا- آقام علی موسی الرضا(۲)
حامد الواری


دریافت سبک


************************


حجت هشتمین دلبند زهرا


پاره جگر شده از ظلم اعدا


با روی گلگون، بی تاب و محزون


آه و واویلتا، آه و واویلا


 


قبر آل یاسین شد در خراسان


بی یار و بی معین حال پریشان


از جور مأمون، گشتم جگر خون


آه و واویلتا، آه و واویلا


 


معصومه جان بیا بنما نظاره


قلب برادرت شد پاره پاره


جور عدویم، سوزد گلویم


آه و واویلتا، آه و واویلا


 


فرزند دلبندم بیا جوادم


بنگر در بی کسی از پا فتادم


رفتم ز دنیا، از زهر اعدا


آه و واویلتا، آه و واویلا


 


بر چهره از ستم دارم نشانه


می کِشد از دلم آتش شراره


مادر کجایی، داد از جدایی


آه و واویلتا، آه و واویلا


موحد


************************


ای عزیز دل زهرای اطهر


نور دو چشمان موسی بن جعفر


جان جوادت، بنما عیادت


در مرگ و برزخ و صحرای محشر


مولا علی بن موسی بن جعفر


 


دستم به دامانت ای گل خوشبو


ثامن الائمه، ضامن آهو


جان جوادت، بنما عیادت


در مرگ و برزخ و صحرای محشر


مولا علی بن موسی بن جعفر


 


ای امام رئوف جان دو عالم


پاره ای از تن نبیّ اکرم


جان جوادت، بنما عیادت


در مرگ و برزخ و صحرای محشر


مولا علی بن موسی بن جعفر


مهدی خرازی


************************


ماتم جانسوز شمس الشموس است


ثامن الائمه سلطان طوس است


قبله ی هفتم، امام هشتم


یا صاحب الزمان سرت سلامت


 


چشمم مانده به در بیا جوادم


در لحظه ی آخر برس به دادم


از زهر مأمون، شد جگرم خون


یا صاحب الزمان سرت سلامت


 


بنما نظاره ای روح و روانم


زهر مأمون زده آتش به جانم


سوزد جگرم، تقی پسرم


یا صاحب الزمان سرت سلامت


مهدی خرازی


************************


دلم پر میزند  سوی خراسان     مشامم میرسد بوی خراسان


سلام ای حضرت سلطان عالم      بهشت ما همه کوی خراسان


عزیز و بی قرین من


همه دنیا و دین من


امام هشتمین من


قبولم کن شوم مولا غلام تو


فدای آن کبوتر های بام تو


آه رضا جان رضا جان رضا جان(2)


فدای زائر صحن و سرایت     به قربان همه جود و عطایت


سلاطین همه عالم در اینجا      همه جاروکش ایوان طلایت


سلام ای حضرت باران


کرم کن  بر سر یاران


ببین احوال بیماران


به جان مادرت ما را  نگاهی کن


به سوی کربلا ما را تو راهی کن


آه رضا جان رضا جان رضا جان(2)


بسوزم نیمه ی شبها بیادت    که دارم بر تو و جدت ارادت


زدی ناله بیاد  مادر خود     رسید از شهر  پیغمبر جوادت


ولی کرب و بلا چون شد


که دشت وصحرا گلگون شد


دل اهل حرم خون  شد


حسین در خیمه آمد بی علی اکبر


قدش خم شد زداغ شبه پیغمبر


آه رضا جان رضا جان رضا جان(2)


یوسف حق پرست (غریب)


************************


آمده ام سوی تو راهم بده             به جان معصومه پناهم بده


ای قرار دلم               حل نما مشکلم


تویی پناه بی پناهان            غریبِ وادیّ خراسان


جانم رضا، جانم رضا جان


 


اگر چه پست و غافلم یا رضا         مهر تو در جان و دلم یا رضا


ای قرار دلم ...


 


کاش به نزد تو فدایی شوم             به دست تو کرب و بلایی شوم


ای قرار دلم ...


 


کاش که آهوی شما می شدم         به لطفتان از شهدا می شدم


ای قرار دلم ...


 


مرغ دلم راهیِ مشهد شده           زائرِ آن قبة و مرقد شده


ای قرار دلم ...


************************


عاقبت از ستم رها می شوم            زائر عرش کبریا می شوم


به یاد فاطمه فدا می شوم


یادِ پهلویِ او         می روم سوی او


منم که کشته از جفایم             عزیز فاطمه رضایم


عزیز فاطمه رضایم


 


جواد من آمده با شور و شین           گریه کنم همرهِ آن نورِ عین


به یاد جدّ بی پناهم حسین


یادِ ظهرِ بلا          صحنه­ی کربلا


جوادِ من ای نورِ عینم              من می روم سوی حسینم


عزیز فاطمه رضایم


 


حجت حق امام هشتمینم           پور علی امیرِ مؤمنینم


بر شیعیان قبله­ی هفتمینم


لاله­ی مرتضی             علی موسی الرضا


دلم ز زهر کینه شد خون             به غربت از جفای مأمون


عزیز فاطمه رضایم


 


گرفته آتش همه پیکرم             کسی نباشد که شود یاورم


فرا رسیده لحظه­ی آخرم


در غریبی خدا             می کنم جان فدا


فتاده ام گوشه حجره             نهم به خاک تیره چهره


عزیز فاطمه رضایم


************************


تو دنیا تا وقتی یارمه امام رضا    دار و ندارمه امام رضا


دیگه غمی ندارم


جز آقا فروغ چشمای من کیه   شفیع فردای من کیه


که سر به پاش بذارم


این روزگار روشنو این سعادت رو


این اقتدار و عزتِ بی نهایت رو


ما از امام رضا داریم این ولایت رو


قبله ی قلبم مرقد آقا      پایتخت دل‌ مشهد الرضا


یوسف رحیمی


************************


در لحظه های آخر ای وای            مانند لاله پرپر ای وای


افتاده روی خاک حجره            تن عزیز حیدر ای وای


غریب و بی یار     او که غریب تر از همه بود


به وقت دیدار         روان به سوی فاطمه بود2


زمزمه رضا رضا میان آسمان است


نوحه سرای داغ او بانوی قد کمان است


وای3 یامولا


 


غریب وادی خراسان            به زهر کینه می دهد جان


ندیده چشم آسمان ها            غریب تر از او همه دوران


دوباره برپا     شده چرا در این زمانه


شبیه زهرا     غسل و کفن شده شبانه2


غم مدینه تازه شد دوباره ای خدایا


ریزد ز چشم آسمان ستاره ای خدایا


وای3 یامولا


 


دلم اسیر و مبتلا بود            با تو همیشه آشنا بود


ورد کبوتر دل من            زمزمه رضا رضا بود


بال و پر من    شکسته در حال و هوایت


چشم تر من          گریه نموده از برایت2


بس که همیشه بیکس­وغریب بودی ای­وای


آرزوی مرگ ­خودت­ را مینمودی ای­وای


وای3 یامولا


 


به طوس این حریم و مرقد            ز آسمان بوده سرآمد


ای همه عرشیان بدانید            بهشت ما کجاست ، مشهد


مشهدت ای دوست     بهشت بی نظیر دلهاست


همیشه نیکوست           زائر تو مهمان زهراست2


شوق زیارت تو تا همیشه در دل ماست


کرب و بلا مدینه و کعبه ما همین جاست


محــمد  علی شهاب


************************


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی