کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

تقدیم به شهید غلامحسین فتحی

کوثرنامه


نوحه های حضرت علی اصغر علیه السلام

****************

زمزمه شب هفتم

بابا رو حلال کن ای گل بهارم

مث حلق تو گره خورده به کارم

حتی من از دشمنات منت کشیدم

ولی هیشکی آب نداد برات بیارم

من یه دفعه شوکه شدم دقیق زدن به حنجرت

تیر از تو حلقت رد شد و چسبید به کتف پدرت

از رو تنت پرید سرت

تیر به دل بابا زدن صید روی هوا زدند

این همه جا کجا زدند

((لای لای علی لای لای علی ))

کاش نمی آوردمت میون لشگر

تا نشی رو دست من لا له ی پرپر

تیر پهلوون کش زدن به حلقت

کاش می مردی از عطش رو دست مادر

سرگردونم چیکار کنم شده چه خاکی به سرم

با بی قراری مادرت منتظره دم حرم

وای پسرم وای پسرم

نبود ببینه که عموت هم نمیاد زخم گلوت

حیروون شدم قسم به موت

مادرت آرزو داشت تو پا بگیری

واسه مادر بشی عصای پیری

توی میدونا مث عموت بجنگی

هظ کنن همه بگن چه بچه شیری

تا مادرت نیومده میرم یه گوشه عزیزم

تا که نشی نیزه نشین رو قنداقت خاک میریزم

از درد و غصه لبریزم

مثل من آخرش بابا میری رو نیزه ها بالا

میوفتی بین کوچه ها

مجتبی صمدی

************************

زمینه

گریه نکن علی جان دل بیقراره

شاید خدا بخواد و بارون بباره

تو حرم قحطی آبه دل من خیلی بی تابه

لالایی میخونم اما چرا چشمات نمی خوابه

دیگه این خیمه شبیه قفسه

دعا کن اصغر که عمو برسه

مگه شیرخواره چقد آب میخوره

دو سه قطره آب واسه ی تو بسه

شدم ز داغت پیر (علی)۳ نداره سینه م شیر (علی)۳

وای، مثل چوب خشکیده لبهات

وای، سمت میدون خیره ست چشمات

وای، تو رو میدم دست بابات

((وای ، امون ای دل ای دل ای دل))

آوردمت به میدون شاید که بابا

اینجا بشه کمی آب واست مهیا

ولی بابا به جای آب جوابم رو دادن با تیر

شده گوش تا گوشت پاره این چیه تیره یا شمشیر

داره میباره اشکِ چشم درم

داری رو دستم جون میدی پسرم

از رباب خیلی خجالت میکشم

چه جوری باید سمت خیمه برم

پر از غم و دردم (علی)۳ چه جوری بگردم (علی)۳

وای، حرمله داره میخنده

وای، سرتو شد از جا کنده

وای، حنجر تو به پوست بنده

حسین غلامی

*******************************

زمینه

به ناله های پر عطش به قلب من شرر نزن

غنچه ی ناشکفته ام حاجی شش ماه ی من۲

تیر حرمله به مغز استخوانت نشست

بند حنجر تو را سه شعبه از هم گسست

علی اصغرم ۴

شرمنده ام ای گل من برای قطره ای ز آب

مرا خجل کرده علی اشک دودیده ی رباب۲

میروم که رو زنم برای تو یا علی

رو زنم به دشمنم برای تو یا علی

علی اصغرم۴

حامد الواری

*****************************

نوحه شب هفتم

از امشب قحطی آب است

دلِ من در اضطراب است

نمانده آبی به خیمه – پریشان مویِ رباب است

علی جان – ترک خورده لبانت

مچرخان – به دورِ لب زبانت

فدایی – نگاهِ مهربانت

به لشگر با گریه رو زدم من

جوابم گشته لبخندِ دشمن

لبانت کمتر پیشِ نگاهم – رویِ هم زن

لالائی – علیِ اصغرم

کنم با گریه نگاهت – شد آغوشم قتلگاهت

شده غرقِ خون به دستم – تمامِ زلفِ سیاهت

علی جان – گل نازک گلوئی

نمانده – برایم آبروئی

نمی‌شد – که یک بابا بگوئی

سه شعبه پاشیده خنجرِ تو

به رویِ دستم مانده سرِ تو

چگونه من گردم روبرو با – مادرِ تو

لالائی – علیِ اصغرم

بگویم رازِ نهانی – کنم با خود روضه‌خوانی

کنم دفنت تا به زیر – سمِ مرکب‌ها نمانی

علی جان – تو که طاقت نداری

چگونه – کنی نیزه سواری

تماشا – کند مادر به زاری

شود مادرت آواره تو

زند بوسه از دور این گلویِ پاره تو

لالائی علیِ اصغرم

قاسم نعمتی

*****************

زمینه

لالا لالایی   لالالالا

دل نزن مادر   جون بابایی

غم و غصه بی شماره علی آروم بگیر

جگرم شد پاره پاره علی آروم بگیر

حال تو خراب   حال من خراب

عمو برنگشت   دیگه آب بی آب

علی اصغرم

لالا لالا   ای گل پونه

خشک شده شیرم   خدا میدونه

گریه کم کن نازنینم خجالت میکشم

ندارم طاقت ببینم خجالت میکشم

به گمون گلم عمر تو کمه / رد ناخونات روی سینمه

علی اصغرم

لالا لالا   غنچه ی پرپر

با لب تشنه   جون دادی اصغر

حرمله با بغض و کینه تو رو از من گرفت

الهی که خیر نبینه تو رو از من گرفت

با سه شعبه ای   تا اشاره کرد

گلوی تو رو   پاره پاره کرد

علی اصغرم

تو رفتی و این دلم تنگه / بسترت خاک و بالشت سنگه

اومدم بوسه بگیرم از لب ناز تو

مُردم اون لحظه که دیدم چشمای بازتو

توی ذهنمه   جلوات تو  / منو میکشه   خاطرات تو

جواد رمضانی

**********************

زمینه

لالایی گلم لای لایی آروم بخواب علی جون

خدا رو چی دیدی بابا شاید بباره بارون

بیتابم ز بی کسی حالم خرابه اصغرم

شرمندم تو خیمه ها قحطی آبه اصغرم

وای    خسته و زردم اسیر دردم

دارم تو خیمه ها میگردم

وای     عمو نیومد منم علی جان

یه قطره آب پیدا نکردم

عمود خیمه وقتی که افتاد

با عموت عباس پدرت جون داد

مادرت داره میزند پرپر

که نداره شیر برا تو اصغر

(وای لالایی اصغر)۳

کوفیا ببینید قلبم به درد و غم اسیره

نگاه کنید از بی آبی بچه ام داره می میره

آی مردم تو رو خدا منت بزارید به سرم

یک قطره آب فرات بسه برای اصغرم

وای    حرمله با اون تیر سه شعبه

سرت رو کند ز پیکر تو

وای    امون ز غربت دارم خجالت

تو خیمه ها ز مادر تو

می سوزه قلبم اسیره دردم

چه جوری سمت خیمه برگردم

الهی هیچ کس نشه شرمنده

حرمله نامرد داره می خنده

مجید خانی

***********************

زمینه نوحه

الوداع ای نوگل در خون تپیده

یک سه شعبه حنجر نازت دریده

خنده‌های بی‌امانت بند قلبم را بریده

آه  ای گل سرخ و سپیدم

کودک ناز شهیدم، ای علی جان

آه  بوی خون دارد بهارت

حنجرت رفته به غارت، ای علی جان

چشمان نازت بستی واویلاه واویلاه

مهمان زهرا هستی واویلاه واویلاه

کن تماشا ای علی چشم تر من

چون کبوتر پر کشیدی از بر من

مادرت چشم‌انتظار است ای بریده حنجر من

آه  لاله‌ی سرخ خدایی

آبروی کربلایی، ای علی جان

آه  صورتم شد غرق خونت

آسمان‌ها در جنونت، ای علی جان

قاسم نعمتی

****************

نوحه

بخواب ای مهر طومارم علی جان

بخواب ای طفل سر دارم علی جان

تو ای باب الحوائج کن نگاهم

به غم کردی گرفتارم علی جان

زدی روی دستم پرپر – مرا حیران کردی اصغر

مزن خنده بر من دیگر

چه کردی با   – دل بابا   – دل مادر

گل نازم  – گل تشنه  – بخواب اصغر

وای حسین وای

چه کرده تیر دشمن با سر تو / گره خورده میان پیکر تو

صدای خس خس زیر گلویت

شراره زد به قلب مادر تو

دو چشمم از غم دریا شد – گلویت چون غنچه واشد

فقط ذکرم واویلا شد

چه سازم با   – گلوئی که   – شده پاره

ز بعد تو   – شود مادر   – چه بیچاره

وای حسین وای

نهانت می کنم در خاک صحرا

که تا جسمت نگردد نقش پاها

الهی بر سر مادر ز نیزه

نیاندازی دگر سایه ز بالا

پس از این غم پا می گیرد – غمت دلها را می گیرد

سرت بر نی جا می گیرد

پرستو یم   – برو باید   – رها باشی

نشد قسمت   – برای من  – عصا باشی

مجتبی صمدی

*******************

نوحه

لای لایی     با چشمام می خونه بابایی

عمو جان ابالفضل کجایی

تو امید این بچه هایی (حسین وای)۳

آه نگفتی یه مادرم  /آه ببین از تو تشنه ترم

آه نزن آتش بر جگرم

نوزادم عزیز مادر / فریادم عزیز مادر

به لبخند آخر تو / دلدادم عزیز مادر

لالایی عزیز مادر

غصه خوردم     با چه آرزویی آوردم

تورو دست بابا سپردم

به دل حسرت روتو بردم (حسین وای)۳

آه دوباره دلشوره دارم / آه ربودی صبر و قرارم

آه دیگه امیدی ندارم

مهتابی عزیز مادر / بی تابی عزیز مادر

رو آغوش بابا شاید / بخوابی عزیز مادر

سید علی رکن الدین

***************************

واحد

علی اصغر    رفته عموت که آب بیاره

مادر تو که شیر نداره / خدا کنه بارون بباره

تو حرم نیست    حتی یه قطره آب علی جان

منو نده عذاب علی جان / تو رو خدا بخواب علی جان

از غم تو داره (میمیره رباب)۲

واسه تو بسه دو (سه قطره آب)۲

قحطی آبه (واویلا)۲ / حالم خرابه (واویلا)۲

بخواب علی جان واویلا

مثل ماهی     هی میزنی لباتو برهم

هر کاری کردم نتونستم / یه قطره آب کنم فراهم

اهل کوفه    منت بذارید به سر من

داره میمیره پسرمن / به پیش چشمای تر من

بین این کوفیا (شکستم علی)۲

موندی غرق خون (رو دستم علی)۲

کوفیا پستن (واویلا)۲ / منو شکستند (واویلا)۲

روی دستام، میون خونت زدی پرپر،اگه تورو ببینه مادر، میمیره از غم علی اصغر

سمت خیمه ، چطور برم با این مصیبت ، تو دست من بودی امانت ، می کشم از رباب خجالت

از غم تو علی ( شکسته دلم)۲

خنده ی حرمله (شده قاتلم)۲

سرت رو کندن (واویلا)۲ بهم می خندند(واویلا)۲

مجید خانی

*******************

شور – زمینه

شیر خواره ی گریون یه مادر بی تابه

چاره این گریه فقط یه قطره آبه

گریه اصغر شروع شد گریه ی مادر شروع شد

روضه ی جانسوز و سخته غنچه ی پرپر شروع شد

فرشته و ارض و سما همه شدن مست شما

حضرت باب الحوائج حاجت ما دست شما

حسین

رو دستای ارباب یه گوهر نابه

خشک لب اصغر دیگه نمیخوابه

این دم آخر میشد کاش بخنده اصغر دوباره

دعا کنید آی جوونا شاید که بارون بباره

زبونشو دور لبهاش میگردونه بی قراره

گریون اصغر شدن باز خورشید و ماه و ستاره

حبیب باقر زاده

**********************

حضرت علی اصغر(ع)

عزیز حیدر بی یار و لشگر 2

بر روی دستت علی اصغرت فدا شد

کوچکترین ذبیح دشت کربلا شد

یابن الزّهرا(س)

****

*بمیرم آقا    زغربت تو 2

غم در دلِ محزونِ تو شراره میزد

خون از گلوی اصغرت فوّاره میزد

یابن الزّهرا(س)

***

*در پشت خیمه   قنداقه بر دست

از داغ اصغر مُضطر و بی صبر و تایی

شرمنده از حال پریشان ربابی

یابن الزّهرا(س)

*******************************

حضرت علی اصغر(ع)

بر روی دستانم سوره ی نور رباب است

ای بی وفا مردم،اصغرم تشنه ی آب است

ای لشگر شیطان   این کودک عطشان   دارد می دهد جان

آه و واویلتا....

از فرط تشنگی   سوزد خدایا جگرش

گردن نازکش افتاده از پشت سرش

یا رب تو شاهد باش   تمام هستم رفت   طفلم ز دستم رفت

آه و واویلتا...

رفت از کف عالم در این مصیبت صبر وتاب

خیلی شرمنده ام از روی مادرش رباب

به روی دست من   گلش پژمرده است   سه شعبه خورده است

************************

شب هفتم

بخواب علی جان لباتو هی  به هم نزن         لالا علی

طاقت ندارم چنگ به بال و پرم نزن             لالا علی

ماهی کوچیک مادرت شیری نداره

هیچکی مثل تو بابای پیری نداره

وای وای وای وای

***

سیراب شدی تو دیگه با تیر حرمله      علی علی

بعد تو بابا شده ام   پیر قافله                علی علی

میکنه آبم خنده های تلخ دشمن

خون گلوت داره میریزه  بروی من

وای وای وای وای

***

چی بدم اصغر جواب مادرت رباب            علی علی

شده روی دست اینطوری اصغرت کباب     علی علی

من دیگه بابا پای برگشتن ندارم

مردم دیگه من طاقت گفتن ندارم

وای وای وای وای

*************************

 

زمزمه

شیرین زبـانم می زند نفس شمرده

گمان کنم شش ماهه از تشنگی مرده

آخر شدم از روی او             من شرمنده

با لب پر خون می زند            برمن خنده

با خنده هایش مرا از             پـا افکنده

مـانند گیسوی تو من           پریشانم

تر شد لبت از اشک مثل       بـارانم

من بین میـدان و حرم          سرگردانم

لای لای علی لای لای علی لای لای اصغر

******

صدها گره افتاده بر کارم علی جان

تنهایم و تنها تورا دارم علی جان

از دیده خون افشانده ام ای   وای ای وای

تنهای تنها مــــانده ام ای      وای ای وای

من بر تو لالا خـوانده ام ای    وای ای وای

ای طفل دلبـــــند رباب      علی جانم

بر روی دست من بخواب    علی جانم

شاید ببینـــی خواب آب     علی جانم

لای لای علی لای لای علی لای لای اصغر

******

اتش زدی بر جانم ای طفل خموشم

چـــــرا فتاده سر تو بر سر دوشم

رفته همه هستــم تویی    بود و هستم

در خون نشستی تو من از   پا نشستم

کمتر تو دست و پــا بزن       روی دستم

ای بهتر از جـــانم چرا        نیمه جانی

تـــا کی دلم را ای پسر      میسوزانی

تا کی زبان دور دهـــان        میگردانی

لای لای علی لای لای علی لای لای اصغر

دریافت سبک

***********************

حضرت علی اصغر(ع)

زمزمه - واحد

ای کودکِ بی تاب و عطشان    لای لای علی علی علی جان

ای از غمت دلها پریشان          لای لای علی علی علی جان

محنت ز رویت منجلی       کمتر تلظی کن علی

ای ماه رویت رشک مهتاب      ای تشنه نا خورده از آب

با تیر زهر آگین دشمن     بر دست من گردی تو سیراب

******

دلبندم ای نور دل من       تبسمت شد قاتل من

داغ تو در آب و گِلِ من       تبسمت شد قاتل من

بهرت شدم بی صبر و تاب     وای از من و اشکِ رباب

هجرت رباید صبر و تابش         وای از دل از غم کبابش

گر پرسد از من اصغرم کو        بگو چسان دَهَم جوابش

***********************************

حضرت علی اصغر(ع)

وَلَدی ای جانباز کربلا               کوچکترین سرباز کربلا

غرق خون شد پیکر تو               لاله گون شد حنجر تو

مُردَم و زنده شدم از                            آن نگاهِ آخرِ تو

لای لای علی ، لای لای علی

******

خون پاکت را ای آرام جان                هدیه دادم به اهل آسمان

قطره ای از آن دمِ پاک                     بر نگشت از سوی افلاک

حاجت یک قطره خونت                     مانده ای گل بر دل خاک

لای لای علی ، لای لای علی

******
تَلَظّی کردی با قلبِ بی تاب              چون ماهیِ دور افتاده از آب

گردنِ کج روی دستِ                                خونی ام افتاده بودی

قبل از آن تیر سه شعبه                      از عطش جان داده بودی

لای لای علی ، لای لای علی

**************************

شور

صدای شش ماهه میاد        از توی گهواره میاد

منم فدایی حسینم

ز غربتش به شور و شینم

من که علی اصغرم             ز نسل پاک حیدرم

شدم آماده شهادت

منم فدایی ولایت

******

وقتی که تنها شدی تو        بدونِ سقا شدی تو

دلم ز غربتت شکسته

فدای تو بابای خسته

حالا منو رو دست بگیر        بگو که حیدر اومده

من انتقامتو می گیرم

آخر برای تو می میرم

******

حرمله نقشه کشیده        گلوی اصغر رو دیده

حالا اگه اصغر بمیره

حتی خدا عزا می گیره

تیر سه شعبه میرسه        با حرص و کینه میرسه

حسین دیگه کارش تمومه

رباب داره روضه می خونه

دریافت سبک

*************************

واحد – زمزمه

ای طفل شیرخواره لای لای علی اصغر

حلق تو پاره پاره لای لای علی اصغر

بر حالَت ای ستاره گِریَد دو چشم مهتاب

تیر سه شعبه آمد آخر شدی تو سیراب

ای گل فدای عطرِ قُدسی و جاودانت

پرپر زدی به روی دستانِ باغبانت

آتش زدی ز داغت بر این دلم عزیزم

لبخندِ آخر تو شد قاتلم عزیزم

گریان شدند بر تو اهل حرم به خیمه

آخر تو را بدین حال چه سان بَرم به خیمه؟

***************************

حضرت علی اصغر(ع)

واحد

چون حسین آن کودک عطشان گرفت

در مثل رحلی شد و قرآن گرفت

دیده شد در چشم کل عالمین

ماه پاره بر سر دست حسین

کودکی در حُسن زیباتر ز ماه

بین خیمه مادرش در سوز و آه

زنده بود اما دگر جانی نداشت

داغی آخر بر دل عالَم گذاشت

حجت الّه گفت بر فوج سپاه

کِی نموده ، طِفل بی جانم گناه؟

ای ستم هاتان شده از حد فزون

خود بگیرید و دهید آبش کنون

ابن سعد بی حیایِ بَد دِلِه

ناگهان فریاد زد بر حرمله

بی حیا ، کن تیر از چِلّه روان

تا بگیرد جان این دو بی امان

اهل خیمه همنشین اشک و آه

حجتُ الّه گرمِ صحبت با سپاه

ناگهان تیری از آن جانب رسید

گوش تا گوش رضیعش را برید

**************************

حضرت علی اصغر

بهر حفظِ راه حقّ و                         دین پیغمبر علی جان

مثل گل بر روی دستم                   تو شدی پرپر علی جان

کُشته ی راه دین گشتی             نوحه ی مومنین گشتی

سیراب از تیر کین گشتی              لالایی ای علی اصغر...

 

ای هماره از خدا و                             بنده های او سلامت

با چه رویی ای علی جان                  می بَرَم سوی خیامَت

من که غمپرورت هستم                 دلخون و مضطَرَت هستم

خِجل از مادرت هستم                      لالایی ای علی اصغر...

********************************

حضرت علی اصغر(ع)

من کیَم؟ نور چشم ربابم         شد عروجم از آغوش بابم

شدّت تشنگی برده تابم        غنچه ی سرخِ ناخورده آبم

سه،شعبه و خنجرم    شد،غرقِ خون پیکرم     وای،از دل مادرم

آه یا علی اصغر....

ای پدر جان شوم من فدایِ      چهره خونی و پر شکستت

کو عمو تا ببیند که اینسان     دست و پا میزنم روی دستت

خون،می زند فوّاره     از،حنجر شیر خواره       شد،حلقِ من صد پاره

آه یا علی اصغر.....

****************************

نوحه

"رباب است و خروش و خسته حالی     به دامان اشک و جای طفل خالی

اگر گهواره را پس داده بودند              دلش خوش بود و با طفل خیالی "

بخواب ای کودک نا خورده شیر اصغر

که لالایی برایت خوانده تیر اصغر

علی لای لای

 

پدر خون تو را بالا فشانده      برایت پشت خیمه روضه خوانده

پدر یران شده در بین میدان      که مادر منتظر بر خیمه مانده

کشیده تا عبا روی سرت اصغر

کشید آه از دل خون مادرت اصغر

علی لای لای

 

به قربان تو زخم گلویت      سرت را سر نیزه عدویت

چو دید این صحنه مادر گفت : ای وای    شدی هم قد و بالای عمویت

اسارت رفتن مادر ندیدی تو

به غارت رفتن معجر ندیدی تو

علی لای لای

************************

نوحه شب هفتم

برو همراه بابا گلم پرپر نگردی

زبانم لال علی جان مبادا بر نگردی

آه  می بری از برم وای

گل نیلوفرم وای

علی اصغرم وای

علی لای لای علی جان

 

بخند ای غنچه من که آمد باغبانت

پدر آمد که آبی رساند بر دهانت

وای تو خموش از نوایی

روی دست بابایی

رفته زیر عبایی

علی لای لای علی جان

 

نمیدانم عزیزم چرا دلشوره دارم

نباشی عازم جنگ ولی من بی قرارم

وای پرشده این حوالی

این صدا با چه حالی

شده گهواره خالی

علی لای لای علی جان

 ***********************

زمینه
دلم آروم نداره(علی جان)۳
کاشکی بارون بباره (علی جان)۳
تو خیمه ها قحطه آبه(علی)۴
دلم از این غم کبابه (علی)۴
اشک تو قاتل ربابه(علی)۴
اسمون چرا نمی باره * قلب من یه دنیا غم داره
اینقدر،گریه نکن اصغر * مادرت که دیگه شیر نداره
لالایی، بخواب عزیز مادر
***
عمود خیمه افتاد(علی جان)۳
دیگه عمو نمیاد (علی جان)۳
پر از غم واه و دردم(علی)۴
تو خیمه ها دارم می گردم (علی)۴
یه قطره آب پیدا نکردم(علی) ۴
حرمله، انگاری بیماره * فکر کنم به تو نظر داره
بشکنه، الهی دستی که * داغتو، روی دلم می ذاره
لالایی بخواب عزیز مادر
*************************

مجید خانی

زمینه
توی خیمه شده قحط آب (اصغرم)۲
توی گهواره اروم بخواب(اصغرم)۲
وای وای وای
پیچیده علی جون صدای گریه ات تو خیمه ها- واویلا
(
انگاری که پیدا نمی شه اب توی کربلا- واویلا
کوچیکه چقدر دستات، سمت علقمه است چشمات
شد ترک ترک لبهات
یا علی علی اصغر
***
شده دل پریشون مادرت(اصغرم)۲
چرا خونی شده حنجرت(اصغرم)۲
وای وای وای ۴
تیر حرمله گوش تا گوش حلق تو را برید- واویلا
پیکر کوچیکت رو اصغرم توی خون کشید - واویلا
حال مادرت زاره، کی دیده یه شیر خواره
حنجرش بشه پاره
یا علی علی اصغر
***************************

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی