کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

تقدیم به شهید غلامحسین فتحی

کوثرنامه

نوحه اسارت آل الله – کوفه

*************

در کوفه ای اُمیدم ، سرت به نیزه دیدم

ای سَر و سامان زینب

قاری قرآن زینب

یابن اُمّی ای حسین جان

***
چشمانت بسته دیدم ، سرت شکسته دیدم

خواهرت ازاین غصه مرد

سنگ کینه بر سرت خورد

یابن اُمّی ای حسین جان

******

کن ای فدای سَرَت ، تکلّم با دخترت

در فراقت ای یگانه

دم به دم گیرد بهانه

یابن اُمّی ای حسین جان

************************

نوحه دروازه کوفه

هلال نیزه نشینم ببین آه آتشینم

چگونه با دست بسته – تورا بر نیزه بینم

حسین جان – نگار خوش صدایم

سرت را – تماشا می نمایم

عزیزم – بخوان قرآن برایم

سرت شد سایه بر محمل من

مدارا کن دلبر با دل من

شود آخر داغت ای برادر – قاتل من

حسین جان حسین جانم حسین

شده گیسویت پریشان – دل زینب را مسوزان

جواب زخم زبان ها – بخوان بر نیزه تو قران

حسین جان – مرا آواره کردند

به سویم – همه اشاره کردند

به ضربه – لباسم پاره کردند

نگاه نامحرم بر من افتاد

چه آتش که بر دامن افتاد

به روی چادر ها جای پای – دشمن افتاد

حسین جان حسین جانم حسین

بگو با من جان زینب – کجا بودی نیمه شب

تنور خولی چه کرده – شده رویت نامرتب

حسین جان – چه آورده سر تو

که خاکی – شده چشم تر تو

کنارت – رسیده مادر تو

خودت را روی نیزه نگه دار

کشیده کار ما بین بازار

میان کوفه ناموس حیدر – شد گرفتار

قاسم نعمتی

**************************

دریافت فایلDescription: http://www.aviny.com/voice/images/ejra_01.gif

*آنکه دلیل سوز دلها بُوَد/مرثیه ی مهدی زهرا بُود
اسارت زینب کبری بُود
زینب کجا و یک عده کافر/ا...ُ اکبر ا...ُاکبر
****
*اگرچه با ناله ی امّ الیُجیب/ماندند با یک عده ای نانجیب
نصرُ من ا... وَ فتحٌ قریب
چون کوه،محکم دختر حیدر/ا...ُ اکبر ا...ُاکبر
***
*زینب کبری گوهر امامت/داده به عالم از سر شهامت
درس حجاب و صبر و استقامت
نورش فروزان تا صبح محشر/ا...ُ اکبر ا...ُاکبر

******************************

(نوحه)  دریافت فایلDescription: http://www.aviny.com/voice/images/ejra_01.gif

نوحه/واحد
غم و غربت و درد وماتم/به آفاق جان گشته غالب
که رأس الحسین رفته یک شب/به مهمانی دیر راهب
وَ گردیده انجیل قلبش/تبرّک به اَنوار قرآن
ز نور چراغ هدایت/شده آن مسیحی مسلمان
بگوید ز ایمان/به چشمان گریان
حسین جان حسین جان/حسین جان حسین جان...
یا حسین یابن الزهرا...
****
غم یار دور از نگاهش/دل زار او پر شرر کرد
وَ در عاقبت یک شبانگاه/دعاهای راهب اثر کرد
ز عطر گل سرخ زهرا/بهشتی شده گلشن او
تو گویی که از آسمانها/مسیح آمده دیدن او
فروغ هدایت/بهار ولایت
شوم من فدایت/شوم من فدایت...
یا حسین یابن الزهرا...
***
امان زین همه محنت و غم/سر یوسف مصر جانان
شبی زینت دیر راهب/شبی بر روی خاک ویران
سه ساله چو رأس پدر دید/به سوز دل و اشک دیده
بگفتا که ای دلبر من/بگو کی سرت را بریده؟
غمت جاودانه/غمم بی کرانه
تو و تیغ و نیزه/من و تازیانه
یا حسین یابن الزهرا...

**************************

دریافت فایلDescription: http://www.aviny.com/voice/images/ejra_01.gif

زمینه/دم نوحه
دیر راهب رشک فردوس برین است/در آن سر حجت حق بر زمین است
واویلا واویلا واویلا واویلا...

ای سر سر ِ دلربای عالمین است/نور چشم علی و زهرا حسین است
واویلا واویلا واویلا واویلا...

با مشام جان خود آن را ببوید/راهب با گلاب اشک آن سر را بشوید
واویلا واویلا واویلا واویلا...

ای بع قربان این جمال نکویت/ای سر چرا خاکستری گشته رویت
واویلا واویلا واویلا واویلا...

از چه شد بسته دستان خواهر تو/وای از دل مادر غمپرور تو
واویلا واویلا واویلا واویلا...

یک بانویی محزونه با دیده ی تر/ناله کُنان می گوید غریب مادر
واویلا واویلا واویلا واویلا...

جسمش به خاک صحرا در خون آغشتند/راهب،حسین من را لب تشنه کشتند
واویلا واویلا واویلا واویلا...

مرحبا به یاری و غمخواری تو/فاطمه ممنون مهمان داری تو
واویلا واویلا واویلا واویلا...

*********************

(زمزمه)           دریافت فایلDescription: http://www.aviny.com/voice/images/ejra_01.gif

*به نیزه به نیزه                       سر حبیب زینب

اسارت اسارت                      شده نصیب زینب

بر او ستم رسیده                  قدش شده خمیده

واویلا واویلا       واویلا واویلا

*سپر گشته بهرِ                           رقیه ی صغیره

بوَد نهضت او                              ادامه ی مسیرِ

امامِ سر بریده                      قدش شده خمیده

واویلا واویلا        واویلا واویلا

*چو گوید حسین جان                  جواب آن یگانه

ز شمر بی مروت                        رِسَد به تازیانه

چو او غصه که دیده                قدش شده خمیده

واویلا واویلا      واویلا واویلا

***************************

(زمزمه)           دریافت فایلDescription: http://www.aviny.com/voice/images/ejra_01.gif

زمزمه ی روضه ی اسارت اهل بیت علیهم السلام

*نشسته بر دلم داغ عظیم و بی کرانت
ز سرخی ِ غروب بی کسی پرسم نشانت

الا ای سر که چون خورشید تابان میدرخشی
تو روی نیزه و من پای نیزه نوحه خوانت

حسین جان ای  حبیبم        ز هجرت بی شکیبم

پس از تو ای برادر               اسارت شد نصیبم

قدم خم شده ، پر از غم شده ، دل محزون و زارم

ببین دلبرم ، گل پرپرم ، خزان گشته بهارم

 

*تو روی نیزه و این مردم و بی رحمیِ دل
من و رنج اسیری و نظر بر روی قاتل

پیِ ابلاغ مظلومیّتت ای جان زینب
میان خِیلِ نا مَحرم رَوم منزل به منزل

کجایی غیرتُ الله            ببین اشکم شده خون

که گشتم همسفر با          سَنان و شمر ملعون

ولی این همه ، به راه خدا ، برایم باشد آسان

مخور غصه ای ، عزیز دلم ، حسین جانم حسین جان

*****************************

(نوحه-واحد)     دریافت فایلDescription: http://www.aviny.com/voice/images/ejra_01.gif

نوحه ی اسارت اهل بیت علیهم السلام

بنی امیّه و جفا و جسارت      اهل بیت عصمت و داغ اسارت

واویلا واویلا واویلا واویلا

آتش زده بر هر دلی آه زینب     بر روی نِی میدرخشد ماه زینب

رزق عاشقان در این ره بی سری شد      یاس رخ آلُ الَّه نیلوفری شد

زینب اگر چه قامتش شد خمیده         در راه حق به جز زیبایی ندیده

هر جا از آل عصمت ، ای زبانم لال  با خنده و سوت و کف گشته استقبال

***************************

(نوحه)  دریافت فایل:Description: http://www.aviny.com/voice/images/ejra_01.gif

آه و واویلا صد آه و واویلا            خونجگر زینب بی پسر لیلا

در دل عالم اندوه و سوز و آه        چون اسارت شد رزق آلُ الله

عترت طاها نوحه گر و مضطر          خونجگر بهرِ غربت دلبر

میرسد صوتی خوش از سوی نیزه         قاری قرآن بر روی نیزه

امّ کلثوم و زینب به سوز دل           همرهِ دشمن در چهل منزل

قد خمیده شد زینب به راهِ عشق        میرَوَد سوی وعده گاهِ عشق

با اسیری اش نهضت شود کامل       نوحه میخواند بین آن محمل

ای سرِ خونین جانم به قربانت           دیده ی مادر گشته گریانت

ای که هستی تا روز ابد گمنام        تشنه جان دادی در رهِ اسلام

**********************

زمزمه،زمینه    دریافت فایل:Description: http://www.aviny.com/voice/images/ejra_01.gif

منی که گرم ذکر یا مجیر عشق تو شدم 
اسیر شدم ولی حسین ، اسیر عشق تو شدم

آه...ببین که زینب   چه ها کشیده
شبیه مادر     قدش خمیده

امّا برای حفظ دین    هر سختی میشه آسون
میشم به پای پرچمِت     آواره ی بیابون

آه غریب مادر...

***

دلم میخواد که من بلا گردون اون چشات بشم
از روی نی قرآن بخون ، فدای اون صدات بشم

آه...تلاوت تو   با زخم خنجر
لاله ی دل رو     می کُنه پرپر

ای یوسف پاره بدن، بی پیرُهَن، دور از وطن
قرآن بخون که دشمنا نَگن اینا خارجی ان

آه غریب مادر...
***

*رو میکنم به عالَمی دست بَدارو یا حسین
به تیغ خطبه میکُشم یزیدیارو یا حسین

آه...به صوت حیدر    به لطف زهرا(س)
رُسوا کنم من      اهل ستم را

پیامِ خونِت به همه    جهاد و استقامت
صبر و وقار و عزت و    بندگی و شهادت

آه غریب مادر...

******************************

زمینه    دریافت فایلDescription: http://www.aviny.com/voice/images/ejra_01.gif

سوزم از سوز و ملال مصطفی      شد اسارت رزق آل مصطفی

دل دهد بر دیده از غم ، خون ، صله      اهل حق بودند بین سلسله

ذکر عترت نوحه ی ماتم شده         قامت زینب در این ره خم شده

کودکان بی پدر در زمزمه             کین مصائب کِی بگیرده خاتمه

عمه جان ما خسته ایم و ناتوان         کودکیم اما چو پیران قد کمان

******

وای بر این مردمان نابِکار    اُف به تو ای روزگار ای روزگار

ناله ها دارد دلِ شیدای من     روزگارا بشنو این آوای من

دختر حیدر کجا و سلسله؟      همسفر بودن به شمر و حرمله

هفت شهرِ غصه را دل کرد ، طِی    دختر زهرا(س) کجا و کعب نی

هست ناموس خداوند جهان          در میان خِیلی از نامَحرمان

روزگارا حُزن دلها را ببین      حال حیدر ، اشک زهرا(س) را ببین

بود آیا این همه مِحنت روا؟                بر گُلانِ باغ ختم الانبیا

لیک چون اینها به راهِ دین بوَد         بهر حفظ مکتب  و آیین بوَد

نیست جز خوبی و زیبایی همه     بر عزیزان علی و فاطمه(س)

این بوَد درسی برای پیروان    مرد و زن ، خرد وکلان ، پیر و جوان

که به پیش ظلم باید ایستاد    کربلا تا شام با صبر و جهاد
*********************

زمزمه             دریافت فایلDescription: http://www.aviny.com/voice/images/ejra_01.gif

یبن الحیدر یا حسین،نور دو عین،تمام هست من

از روی نی نگهی،کن به من ای،سر ِ جدا از تن

از فراق و دوری تو/خواهرت دلخسته شده

غیرت الّه کن نظری/دست زینب بسته شده

یزیدیان اهل ِ جفا و بیدادند/جواب آهم را به کعب نی دادند

من کجا سلسله و هلهله ی دشمنان/تو کجا بزم مِی و مرثیه ی خیزران

چگونه گردد باور من/که ای گل نیلوفر من/چه سان شدی پرپر

به روی دشمن ننگ جفا/سرت شکست از سنگ جفا/عزیز پیغمبر...

***************************

زمینه    دریافت فایلDescription: http://www.aviny.com/voice/images/ejra_01.gif

بر بنی الزهرا جسارت شد/رزق آل الله اسارت شد
قلب عترت خسته/دست زینب بسته
مادری گرید با/پهلوی بشکسته
نوحه خواند کوثر/همنوا با حیدر/ای غریب مادر
یا ابا عبدالله...

پرچم نهضت بعد از دلبر/بر روی دوش دخت حیدر
مثل گل پژمرده/با دلی افسرده
بهر حفظ اسلام/تازیانه خورده
ناله دارد خواهر/با دو چشمان تر/ای غریب مادر
یا ابا عبدالله...

یاد عاشورا چشم یاران/جمله می بارد همچون باران
ذکر ما یا زهراست/هر زمان عاشوراست
بر عبادُ الرّحمن/هر کجا کربلاست
مثل عون و جعفر/کن قبول از ما سر/ای غریب مادر
یا ابا عبدالله...

****************************

نوحه  -  دریافت فایلDescription: http://www.aviny.com/voice/images/ejra_01.gif

دیر نصاری جنّت البرین است/چون میزبان رأس شاه دین است
عاقبت حق طلبی همین است))
شیعه بُوَد شیر شهامت/عاشق ایثار و شهادت
سیدنا الغریب مولا/حسین حسین عزیز زهرا...
***
آمده آن به عرش حق قائمه/پیچیده در دیر،اینچنین زمزمه
اُدخُلی یا بنت النُبی،فاطمه
ببیا ببین نور دو عینت/سر بریده ی حسینت
سیدنا الغریب مولا/حسین حسین عزیز زهرا...
***
خصم دنی کرده به تو جسارت/به قتلگه من بوده ام کنارت
تنور کرده ام تو را زیارت
ناله زدم به دیده ی تر/حسین ، ای غریب مادر
سیدنا الغریب مولا/حسین حسین عزیز زهرا...

****************************

زمزمه - دریافت فایلDescription: http://www.aviny.com/voice/images/ejra_01.gif

زهرا را نور دو عین/رأس حسین/فروغ یزدانی

مهمان شده نیمه ی شب/غرق تعب/به دیر نصرانی

راهب دلخسته شده/از غم او بی تب و تاب

با سرشک دیده ی خود/شسته آن سر را به گلاب

هلال رخسارت/ز خون چرا رنگ است

جراحت رویت/ز ضربه ی سنگ است

می تابد از تو به دل نور جمال خدا

ای سر بگو چه شده که شدی از تن جدا

به شام عمرم صبح سحر/مرا نمودی زیر و زبر

فدای احسانت

شراره ی آه دل من/الهی ای ماه دل من

شوم به قربانت...

*********************

زمینه - دریافت فایلDescription: http://www.aviny.com/voice/images/ejra_01.gif

مسیح فاطمه(س) روی صلیبه                این آقا چقدر غریبه

غرق عطر و بوی سیبه                               دیگه کنج دیرم

راهب کلیسا به زیر دینه                        رو لبام شهادتینه

مهمونم سر حسینه                                عاقبت به خیرم

تو پسر پیغمبری                                  چرا بریده حنجری

اثر تنوره اگه                                  پُره خون وخاکستری

مگه نداری مادری...

مسیح بی سر حسین                   به زیر خنجر حسین

زدی تو پرپر حسین                       غریب مادر حسین...

غریب مادر  حسین...

دستی مینویسه به روی دیوار                          آی جماعت گناه کار

روز محشریه در کار                                    سهمتون آتیشه

کسی که باشه برای تو گریون               چه مسیحی چه مسلمون

با شفاعت تو آسون                                       زود بهشتی میشه

موهای پریشون داری                         کی؟به موی تو چنگ زده

یه صورت پر خون داری                کی؟به صورتت سنگ زده

سرت و با خون رنگ زده

میشورمت با گلاب                     میره تو شام خراب

سرت تو بزم شراب                عزیز خواهر حسین...

غریب مادر حسین...

*یا لیتنا کنّا معک حسین جان                  وقتی که میخونی قرآن

کافرم میاره ایمان                                            به تو و نگاهت

پول دادم و سر تورو آوردم                           قلبم وبهت سپردم

کاشکی از غمت می مردم                               توی قتلگاهت

تو پیش من و خواهرت                           شده اسیر سلسله

کابوس شب خواهرت                              جاموندن ه از قافله

بذار نگم از حرمله

مسافر کربلا                        رو دست سر نیزه ها

میری به شام بلا                 با قوم کافر حسین...

غریب مادر حسین...

********************************
زمینه - دریافت فایل
Description: http://www.aviny.com/voice/images/ejra_01.gif

راهب این سر،سر ِ سلطان دین است

حجت خدا بر روی زمین است

نور دو عین است/رأس الحسین است

قتیل خنجر و تیغ و سُنین است

واویلا واویلا آه و واویلا...
***

در دیرت پیچیده محزون و مضطر

ناله ی جانسوز غریب مادر

گوید واویلا/با سوز و آوا

زهرای مرضیه، امّ ابیها

واویلا واویلا آه و واویلا...

************************

زمزمه-  دریافت فایل:Description: http://www.aviny.com/voice/images/ejra_01.gif

الا ای ماه تابانم ، به نِی قاریِ قرآنم
به لب شد از غمت جانم ، ببین حال پریشانم

حسین جانم حسین جانم

الا ای مهجبین من ، نگار نازنین من

نظر بِنما به احوالم ، مَهِ نیزه نشین من

تحمل کردم ای مظلوم ، ز خصم تو جسارت را

کشیدم در رهِ عشقت ، غم و رنج اسارت را

پر از سوز و شرر گشتم ، ز غم خونین جگر گشتم

که با فرزند ذلجوشن در این ره همسفر گشتم

دو چشم اهل بیتت را ، ببین گریان ببین گریان

ز روی نیزه ی غربت ، بخوان قرآن بخوان قران

به اشکم آبرو دادم ، جهاد و استقامت را

به عالم کرده ام معنا ، بزرگی و شهامت را

مرا ای یوسف زهرا(س) ، کجا رخساره نیلی بود؟

جواب یا حسین من ، ز دشمن ضرب سیلی بود

ز فرزندان پیغمبر ، چه حرمت ها که بشکستند

به ما تهمت زده دشمن ، که اینها خارجی هستند

ز داغت بر همه عالم ، حدیث غم حکایت شد

به قرآن خواندنت بر نی ، ز ما ها رفع تهمت شد

اما از خنده ی دشمن ، امان از ساز و چنگ و دف

سرت بر نیزه و میزد ، عدو دور تو سوت و کف

***************************

زمینه - نوحه    دریافت فایل:Description: http://www.aviny.com/voice/images/ejra_01.gif

شد خزان گلشن یاسَمَن            تسلیت حجت بن الحسن

واویلا واویلا واویلا

بسوزی ای غریب صحرا               ز داغ نور چشم زهرا(س)

آن که قربانیِ جانان شد           جانفدا با لبِ عطشان شد

بعدِ این مصائب یا مولا                  روز و شب ناله داری آقا

به یاد عترتت غمدیده                  اهل بیتی که ماتم دیده

رسانده جان به روی لبت                   اسیریِ عمه زینبت

هر کجا ناله ای بر پا بود                 تازیانه در آن غوغا بود

شد خجالت زده سر نیزه                 سرِ خون خدا بر نیزه

او که کهف و رقیم میخواند          از لب خود گوهر افشاند

قامت مادران خم گشته           غذای کودکان غم گشته

غصه از حد فزون گردیده        اشکشان رنگ خون گردیده

ز فط خستگی بی تابند               اکثراً گرسنه میخوابند

*************************

دریافت فایل:Description: http://www.aviny.com/voice/images/ejra_01.gif

بعد از عزای              قبله ی حاجات

رفته اسارت                عمه ی سادات

این چهل منزل          جانِ او بر لب

این بوَد ذکر               نوحه ی زینب

ای حسین جانم...

***

ببین برادر                ای نور دیده

شده پس از  تو          قدم خمیده

چون بوَد بهرِ            حفظ  دین بر ما

سهل و آسان است    این مصیبت ها

ای حسین جانم...

***

یا غیرتَ الله      ای یاس من

بگو کجایی         عباس من

شمر ملعون شد       همسفر با من

یا ابوفاضل            چشم تو روشن

ای حسین جانم...

**********************

اسارت زینب دارد این پیام            که باید فدا شد در راه اسلام

بعد از عاشورا       زینب کبری

با قدّ خمیده ثابت کرد این را           واویلا واویلا آه و واویلا

 

*برای حفظ دین زینبِ محزون      گردیده همسفر با شمر ملعون

در اوج غربت      با آل عصمت

او گشته اسیر فتنه و بدعت       واویلا واویلا آه واویلا

****************************

در دِیرت ای نصاری ، پیچیده عطر زهرا

شده مهمان این سرا

سَر ِ سَیّد ُ الشّهدا

آه و واویلا واویلا

***
سَروَر ِ عالمین است ، این سَر،سَر ِ حسین است

جلوه اش چون مه می باشد

او ذبیحُ الّه می باشد

آه و واویلا واویلا

***

راهب او شاه دین است ، مسیحا آفرین است

غمزده بین عترت او

گریه کن بر غربت او

آه و واویلا واویلا

دریافت سبک
********************************
تنور خولی

ای روح و جان و تنم ، پسر بی کفنم

شده مطبخ ، دریای نور

سر ِ تو باشد به تنور

ولدی حسین مظلوم

******

یوسف بی پیکرم ، ای غرقه خون پسرم

سوره ی قدر و تبارک

منزل تازه مبارک

ولدی حسین مظلوم

******

سَرو ِ شکسته بودی ، نیزه نشسته بودی

پیش چشم من چه ها شد

سر تو از تن جدا شد

ولدی حسین مظلوم

دریافت سبک

***************************

اگر امشب قافله برود من بمانم و این لاله‌گون صحرا

کنـم گریه از برای پدر تا سحر به بر مادرم زهرا

روان سوی شام ویرانم خداحافظ ای پدرجانم

اگر دشمن روی نعش پدر، تازیانه زند بر تن زارم

ز رگهـای پاره پارۀ او، لحظه‌ای لب را بر نمیدارم

روان سوی شام ویرانم خداحافظ ای پدرجانم

کنـار ایـن پـاره پاره بـدن، من دل همه را غرق خون کردم

که با خون حلق خشک پدر روی نیلی خود لاله‌گون کردم

روان سوی شام ویرانم خداحافظ ای پدرجانم

اگـر دستـم شد جدا ز تنت دل جدا نشود از تو ای بابا

روم کوفه تا به گرد سرت بشکند سرم از سنگ دشمنها

روان سوی شام ویرانم خداحافظ ای پدرجانم

عدو نگذاشت تا در این یم خون ناله سردهم و دربرت گیرم

روم پشـت خیمـه بـار دگـر بوسـه از گلوی اصغرت گیرم

روان سوی شام ویرانم خداحافظ ای پدرجانم

ببین بابـا عـازم سفرم خون شده، جگرم از برای تو

بگو دشمن مهلتم بدهد تا که گریه کنم در عزای تو

روان سوی شام ویرانم خداحافظ ای پدرجانم

غلامرضا سازگار

***************************

اشکــم بــه دیــده بــر دل شــراره
دارم بــه نیـــزه مــــاه و ستـــاره
ای ماه تابان مظلوم حسین جان

از کـــربلا تـــــا دروازۀ شــــام
دلجویـــی‌ام شــد سنـگ لــب بـام
ای ماه تابان مظلوم حسین جان

وقتـی بـه مقتـل خـود را رسانـدم
هـم گریـه کـردم هـم روضـه خواندم
ای ماه تابان مظلوم حسین جان

هــر دم فـزون شـد داغ دل مـن
کنــج خرابـــه شـــد منــزل مـــن
ای ماه تابان مظلوم حسین جان

در کنــج ویـــران بـــا آه و ناله
دیــدم بـــه چشمــم داغ ســه سالـه
ای ماه تابان مظلوم حسین جان

بــه جــرم آن کـــه یکتـــاپرستم
در غــل و زنجیــر بستــه دو دستــم
ای ماه تابان مظلوم حسین جان
حسن هارونی

***********************

از کنـار بـاغ گـل، باغبـان را می‌برند
غنچه‌ها را چیده‌اند، بلبلان را می‌برند
زین غم گرفته سامان رفتم به چشم گریان
حسین حسین حسین جان

سرپرستـی مـی‌کنم کاروان ناله را
یادگاری می‌برم، برگ‌های لاله را
این من و این اسیران این تو و این شهیدان
حسین حسین حسین جان

ای بهار آرزو در خزان دیدم تو را
در وداع آخرین تا که بوسیدم تو را
بــوی خــدا شنیدم از آن گلـوی عطشان
حسین حسین حسین جان

پیکـر صـدپاره‌ات در بیابــان مانده است
یوسف زهرای من بین گرگان مانده است
رفتم من و دل من مانده در این بیابان
حسین حسین حسین جان

ای بـرادر نیستـم مـن رفیق نیمه راه
با سرت در این سفر می‌روم از قتلگاه
روزی به شهر کوفه روزی به شام ویران
حسین حسین حسین جان

خطبــۀ مــن کوفـه را غـرق حیرانـی نمود
گرچه او با سنگ و چوب از تو مهمانی نمود
کـه دیـده تا بخواند سـرِ بریـده، قـرآن؟
حسین حسین حسین جان

بس که داغت برده است دل ز دستم یا حسین
مـن بـه پـای نیـزه‌ات سـر شکستم یا حسین
جای تعجبی نیست زینب اگر دهد جان
حسین حسین حسین جان

چون شبـی کردم نظر ناگهانی سوی نی
من سر شش ماهه را دیده‌ام بر روی نی
خـدا کنـد نبینــد آن را ربـاب نــالان
حسین حسین حسین جان

تــا بــه کوفــه آمــدم بارهــا مــن مـرده‌ام
بس که سختی دیده‌ام، بس که سیلی خورده‌ام
ترسم که با قیامم عمرم رسد به پایان
حسین حسین حسین جان

سید رضا موید

******************************

واحد     دریافت فایل http://www.aviny.com/voice/images/ejra_01.gif

به حمله به طعنه به غارت/به آل علی شد جسارت
بیا روضه خوان از برامان/بخوان روضه های اسارت
بخوان روضه از نیزه و سر/ز چشمان ِ از غم شده تر
ز کعب نی و تازیانه/ز سوز دل آل حیدر
اگر چه عدو شد/اسیر حقارت
امان از اسارت/امان از اسارت
یا حسین یابن الزهرا...
***
اگرچه به گودال غمها/شده از جفا بی برادر
چه زیبا بُود در ره دین/علمداری دخت حیدر
اگر چه خمیده ولیکن/کجا میکند عجز و لابه
کند سرنگون کاخ فتنه/به اعجاز نطق و خطابه
محبت به عالم/نموده تجلی/ز نور کلام ِ/رأیت ُ جمیلاً
یا حسین یابن الزهرا...
***
خدایا با سالار زینب/تو ما را دچار ولا کن
همیشه دل عاشقان را/اسیر غم کربلا کن
کمک کن به ما سینه زنها/قسم بر غم شاه بی سر
شویم اهل امر ِ به معروف/شویم اهل نهی ِ ز منکر
به راه ولایت/حسینی بمانیم فدایی راه /خمینی بمانیم
یا حسین یابن الزهرا...

*******************************

دروازه کوفه   نوحه

هلال رو نیزه سوارم ، بدنبال تو بی قرارم

نگاهی کن بر حال زارم ، حسین جان

نسیم افتاده بین مویت ، خضاب از خون گردیده رویت

شدم دلتنگ گفتگویت ، حسین جان

حسین جان ، به گوشم رسیده صدای قرآن

تماشا کنم قاری ام را گریان ، دلم را مسوزان

فدای لحنِ زیبای تو حسین

نشسته خون بر لبهای تو حسین

به روی نیزه شد جای تو حسین

یابن الزهرا ، مظلوم کربلا

******

چه نازی داری روی نیزه ، نگاهم خیره سوی نیزه

شده خونین پهلوی نیزه، حسین جان

کشیده کارم بین بازار ، شدم در هر جائی گرفتار

زدم ناله پس کو علمدار ، حسین جان

واویلا ، گرفتاری من تماشا دارد

زغصه اگر جان دهم جا دارد ، غمم گریه دارد

ببین که گشته بی پرده محملم

سرت به نیزه آمد مقابلم

زخم گلویت گردیده قاتلم

یابن الزهرا ، مظلوم کربلا

******

شبی دور ازمن آرمیدی ، تنورِ خولی را چشیدی

میان ِ خاکستر چه دیدی ، حسین جان

عوض گردیده وضع رویت ، چه کرده آتش با گلویت

چرا آشفته گشته مویت ، حسین جان

واویلا ، چرا پلک خاکیِ تو وامانده

کجاها سرت را عدو چرخانده ، به آتش نشانده

چنان سر تو زخمی شده سرم

بیا ببندم زخم تو دلبرم

به گوشه های خاکیِ معجرم

یابن الزهرا ، مظلوم کربلا
دریافت سبک

*************************

دیـده بگشـا از سـر نـی ای به قربـان سرت
مانـده جـای تازیانه روی دست خواهرت
مـاه مـن بـر نی چرایی خسته‌ام از این جدایی
یا ابن الزهرا ای حسین جان

از نوک نی کـن نظاره خستـه‌ام از حـال تو
پا بـه پا هـر کوی و منزل آمدم دنبال تو
قسمت تــو شد شهادت قسمت زینب اســارت
یا ابن الزهرا ای حسین جان

صوت قرآن می‌رسد از نوک نی بر گوش من
از غم تو جان زهرا رفته از سر هوش من
ای تمــام بــود و هستم من به عشقت سرشکستم
یا ابن الزهرا ای حسین جان

محمد راد محمدی

****************************

یار من ریزد ز نی شهید حلاوت
مــی‌کند قــرآنِ مــن قــرآن تـلاوت
ای امیر کاروان یا اخا قرآن بخوان


کوفیـــان بی‌وفــا آرام و خامــوش
تــا بــه قــرآن حسین خود دهم گوش
هر کجا لب واکنم غـوغا کنم من
تو ز نی قرآن بخوان معنا کنم من
ای امیر کاروان یا اخا قرآن بخوان


جــای همــدردی و جـای یاریِ من
سنـگ کیـن گردیـده مــزد قــاری من
آنچنان با صوت خود بردی ز من دل
کــه زدم پیشانـی خـود را به محمل
ای امیر کاروان یا اخا قرآن بخوان


ای هـلال یـک شبـه کردی هلالم
مــن الـف بـودم ولـی کـردی تـو دالم
یـا بـرو رخسـار خونینت نبینم
یا بیا یک گل ز روی تو بچینم
ای امیر کاروان یا اخا قرآن بخوان
حسن هارونی

*****************

علی

اسارت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی