کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

تقدیم به شهید غلامحسین فتحی

کوثرنامه


نوحه شهادت حضرت علی اکبر علیه السلام

*********

زمزمه

پاشو ای ستاره ی امید بابا

پیش من چرا بلند نمی شی از جا

همه جای پیکرت زده جوونه

مثل گل درومده از دل صحرا

به زحمت افتاده پدر تا ببره پیکر تو

وا شده تا به ابروهات چجور ببندم سرتو

وا کن چشای ترتو

پخش تنت تا دور دورا توروخدا تورو خدا

جوابمو بده بابا

حسین

***

بمیرن این کوفیا خیلی نامردن

پی هر راهی واسه قتلم میگردن

پدر شهید تو بالا جنازت

اومدن یکی کی مسخره کردن

تو عبا با چه زجری من دستو پاتو چیدم علی

دندونای سفیدتو تو لخته خون دیدم علی

تو بودی امیدم علی

با نیزه شونه شد موهات عقیق سرخ رو لبات

بگو چی شد قد و بالات

***

پاشو باز معجزه کن مث پیمبر

چش وا کن ببین که اومده دلاور

صدای پوزخندشون بلنده بابا

عمه رو ور دار ببر از توی لشگر

عمه داره با زجه هاش قلب منو خون میکنه

اگه نیای با هم بریم گیسو پریشون میکنه

بابارو حیرون میکنه

پاشو بازم قدم بزن سایه روی حرم بزن

مث عموت علم بزن

مجتبی صمدی

***************************

زمینه

أشبه الناس   به رسول الله

میروی میدون   فی امان الله

دست حق پشت و پناهت حیدر کربلا

میمونم من چشم به راهت حیدر کربلا

فدای تو و   اشک نم نمت

کمی راه برو   تا ببینمت

ولدی علی

پهلوون   کربلای من

ای هوادار   خیمه های من

أنا إبن المصطفایت به گوشم میرسه

أنا إبن المرتضایت به گوشم میرسه

یاد کُندیِ   ضربانتم

به من حق بده   نگرانتم

ولدی علی

اهل کوفه   خیلی نامردن

آخرش دیدم   دوره ات کردن

خوش قد و بالای بابا تکّه تکّه شدی

یوسف زیبای بابا تکه تکه شدی

پیش از این که تیر     به تنت نبود

خون لخته ای     دهنت نبود

ولدی علی

جواد رمضانی

***************************

زمینه

داری میری میدون بابا می کشم از دلم آه

برو بابا قبل از رفتن یه کم جلو چشمام راه

تو شبه پیمبر و ثانی حیدری علی

وقتی راه میری بابا شبیه مادری علی

وای تو خیمه عمه با خواهرت از دوری تو عزا گرفتن

وای عصای پیریم بوی و بی تو داره می لرزه زانوی من

رفتی و از غم کمرم تا شد

پیکرت بابا ارباًاربا شد

مثل تسبیحی که شده پاره

پاشیدی از هم ندارم چاره

وای علی اکبر

***

تن تو ز هم پاشیده شکسته اند سرت رو

چه جوری بابا تا خیمه ببرم پیکرت رو

صدپاره شده تنت طاقت ندارم پسرم

مجبورم تنت رو تو عبا بذارم پسرم

وای خونی شده موت شکسته پهلوت به زیر دست و پا علی جون

وای تنت عزیزم پاشیده از هم میون نیزه ها علی جون

می کشی این جور علی باباتو

داری رو خاک ها می کشی پاتو

شدی غرق خون تو ز پا تا سر

جلوی چشمام می زنی پرپر

وای علی اکبر

مجید خانی

***************************

زمینه

رد شو گل رشیدم از زیر قرآن

حالا که داری میری میدون علی جان

علی اکبر برو میدون ولی آهسته آهسته

میکُشه من رو این بغضی که راه سینه مو بسته

داری راه میری جلو چشم ترم

میکشم آه و میسوزه جیگرم

خواهرات دارن می میرن ز غمت

میری و آتیش میزنی به حرم

خدانگهدارت (علی)۳ دست علی یارت (علی)۳

وای، غمت اکبر دلگیرم کرد

وای، از همه دنیا سیرم کرد

وای، عصای پیریم پیرم کرد

وای ، امون ای دل ای دل ای دل

پاشو که داره بابات می میره از غم

اعضای پیکرت شد پاشیده از هم

چی آوردن به روزت که از تو هم وا شده جسمت

زیر شمشیر و سرنیزه اربا اربا شده جسمت

جلوی چشمام دست و پا میزنی

داره می میره پدرت به خدا

بسکه صد پاره شده پیکر تو

میذارم اکبر تنتو تو عبا

تنت شده صد چاک علی۳       فتاده ای بر خاک علی ۳

وای، به بابای پیرت اکبر

وای، داره میخنده یک لشکر

وای، شده پهلوت مثل مادر

حسین غلامی

************************

زمینه

جوان با صفای من حیدر کربلا علی

چگونه راهیت کنم به سمت نیزه ها علی۲

میروی ز دست من سپردمت بر خدا

بین خون به پیش چشم من مزن دست و پا

علی اکبرم۴

***

کنار پیکرت علی ببین که قد من خمید

کنار قتلگاه تو عمه بداد من رسید۲

اربااربا شده ای خدا به من رحم کند

نقش صحرا شده ای خدا به من رحم کند

علی اکبرم۴

حامد الواری

*************************

زمینه نوحه

می‌روی تو سوی میدان ای علی جان

می‌دوم من از قفایت دیده گریان

ای عزیز قلب زارم جان بابا را مسوزان

آه  شبه پیغمبر گل من

می بری با خود دل من، اکبر من

آه  کربلایی حیدر من

ای شبیه مادر من، اکبر من

تازه جوانم اکبر واویلاه واویلاه

روح و روانم اکبر واویلاه واویلاه

***

تیغ و نیزه بر تن نازت نشسته

بین صحرا جسم تو از هم گسسته

پهلوی تو دلبر من مثل زهرا شد شکسته

آه  ارباًاربا پیکر تو، شد دوتا فرق سر تو، اکبر من

آه  لخته‌ خون بسته دهانت

شد شکسته استخوانت، اکبر من

تازه جوانم اکبر واویلاه واویلاه

روح و روانم اکبر واویلاه واویلاه

قاسم نعمتی

*************************

نوحه

جوانی پیمبر زد به میدان

صف لشگر شد از این جلوه حیران

بگو الله اکبر با ابالفضل

شبیه شاه خیبر کرده طوفان

بنازم بر ماه لیلا – قد و بالا مثل زهرا

ندارد چون حیدر همتا

دل بابا   – دل عمه   – پی اش راهی

به دنبالش   – پدر از دل   – کشد آهی

وای حسین جان

***

بمیرم معرکه غرقاب خون شد

نفس نه جان زهر جسمی برون شد

نوک نیزه تکانی بر علی داد

علی افتاد و بابا سرنگون شد

سرش وا شد مثل حیدر – ز پهلو شد مثل مادر

علی و زهرا شد اکبر

همه عمر   – پدر دیگر   – شده برباد

حسین با سر  – کنار او  – زمین افتاد

وای حسین جان

***

جوانان بنی هاشم رسیدند

چقدر اکبر میان دشت دیدند

برای اینکه بابا جان بگیرد / تنش را در عبایی زود چیدند

کنار این جسم پرپر – صدای خنده از لشگر

زند بر روی دل خنجر

غم اکبر   – صبوری  – پدر را برد

اگر زینب   – نمی آمد   – حسین می مرد

وای حسین جان

مجتبی صمدی

**********************

نوحه

ای جوونا نذارید منو اینجا تنها

پسرم شده اربا اربا پراکنده

شد بین صحرا (حسین وای)۳

آه چه غمیه داغ جوون آه/ صورتم خضاب شد با خون

آه سیاه شد برام آسمون

این صحرا پر از پیکرت بمیره برات مادرت

ارحم غربتنا علی   میخونه برات خواهرت

یا مظلوم اباعبدالله

***

ناله ی غم   زدی مثل شیری به دشمن

نصیبت شد عمود آهن صداتو تو خیمه شنیدن

آه رجزت حیدری بوده

آه برای رفتنت زوده

آه نگاهت به دنیا بوده

بهارم علی اکبر     قرارم علی اکبر

پای تو گل شکفته   می بارم علی اکبر

یا مظلوم اباعبدالله

***

نیزه خوردی  قرار و امیدم رو بردی

چو گل بودی اما فسردی

منو دست ماتم سپردی (حسین وای)۳

آه شدی شبیه مادرم  آه بگو بابا ای پسرم

آه ببین چی اومده سرم

امیدم علی اکبر   شهیدم علی اکبر

خواب امروز و چند ساله    می بینم علی اکبر

یا مظلوم اباعبدالله

سید علی رکن الدین

*************************

واحد

علی اکبرم  گل پرپرم پاشو که بابات اومده از حرم

پر از خون پرت شکسته سرت

پاشیده ز هم اعضای پیکرت

یه دنیا شدی ز هم وا شدی

می بینم بابا ارباً اربا شدی

پر از خاک و خون شده روت

علی کی نیزه زده توی پهلوت علی

جوونم ببین از غمت پیر شدم

پای جسم تو من زمین گیر شدم

قدم شده خمیده پاشو بریم خیمه

دلم به خون تپیده پاشو بریم خیمه

ببین عمه رسیده پاشو بریم خیمه

از این زمونه خستم پاشو بریم خیمه

بالا سرت نشستم پاشو بریم خیمه

ز داغ تو شکستم پاشو بریم خیمه

پاشو بابا علی اکبر

همه حاصلم عزیز دلم شده خنده قاتلت قاتلم

امید پدر شدم خون جگر

پاشو عمه رو تا به خیمه ببر

میمیرم بابا نزن دست و پا

داره یکرت میشه از هم جدا

برا بردن تو تا خیمه ها

باید که بزارم تو رو تو عبا

پاشو حال زار باباتو ببین

جلو چشم من پانکش رو زمین

بلند شو علی اکبر پاشو بریم خیمه

پاشو شبه پیمبر پاشو بریم خیمه

نزن اینجوری پرپر پاشو بریم خیمه

دلم لبریز آهه پاشو بریم خیمه

فلک بی تو سیاهه پاشو بریم خیمه

رقیه چشم به راهه پاشو بریم خیمه

علی بلند شو بابا پاشو بریم خیمه

داره میمیره لیلا پاشو بریم خیمه

کمر من شده تا پاشو بریم خیمه

پاشو علی اکبر

مجید خانی

**************************

واحد

از غم تو چشمام میباره مثل بارون

بابات فدات بشه علی جون / داری میری به سمت میدون

داری می ری شده دلم زارت علی جان

خدا نگهدارت علی جان / دست علی یارت علی جان

پیش چشمام یه کم (برو راه علی)۲

میری و میکشم (ز دل آه علی)۲

میباره بارون (از چشما)۲ میری به میدون (واویلا)۲

علی اکبر (واویلا )۲ / ای گل پرپر (واویلا)۲

مثل حیدر     شده علی سرت شکسته

لخته خون گلوتو بسته / پیکر تو به خون نشسته

زیر تیغ و    نیزه تنت شد ارباًاربا

می کشی بر روی زمین پا / پهلوت شکست شبیه زهرا

دست و پا می زنی (جلو چشم من)۲

داری جون میکنی (جلو چشم من)۲

گل رشیدم (واویلا )۲ / پاشیدی از هم (واویلا)۲

علی اکبر (واویلا )۲ ای گل پرپر (واویلا)۲

جوونا از    خیمه ها اومدن کنارم

تا تو رو به خیمه بیارم / تنت رو تو عبا می زارم

توی باغ      دلم گل غصه رو کاشتند

کوفیا از ما کینه داشتند / داغت رو دلم گذاشتند

از غم تو تنم میلرزه علی / زیر و روت کرده اند با نیزه علی

اکبر لیلا (واویلا) / شد ارباًاربا (واویلا)۲

علی اکبر (واویلا) / ای گل پرپر (واویلا)۲

مجید خانی

***********************

نوحه

شبیه پیغمبری تو – جوانیِ حیدری تو

تو هم چون عباس عمویت – ستونِ این لشکری تو

علی جان – کمی آهسته بابا

نمایم – جمالت را تماشا

دلم را – مبر ای ماهِ لیلا

شبیهِ مادر خوش قدّ و بالا

نمودی زنده نامِ علی را

به رویِ سربند تو نوشته – نامِ زهرا

علی جان – علیِ اکبرم

***

کشیدم از سینه آهی – به پشت سرکن نگاهی

تمام دار و ندارم – تو راهیِ قتلگاهی

علی جان – محاسن رویِ دستم

پریشان – به دنبالِ تو هستم

ببین که – دگر از پا نشستم

خداحافظ ای رعنا جوانم

زده داغِ تو آتش به جانم

خودم را با زانو تا کنارت می‌کشانم

علی جان – علی اکبرم

***

تنت پاشیده به صحرا – گرفته خون خنجرت را

به پیش چشمانِ بابا – شده جسمت ارباً اربا

علی جان – زمین خوردم کنارت

فدایِ – لبان بی‌قرارت

ز هر سو – شده نیزه نثارت

زجا برخیز و ببین افتادم از پا

ببین می‌خندد لشکر به بابا

عبا آوردم تا که بَرَم این پیکرت را

علی جان – علیِ اکبرم

قاسم نعمتی

***********************

پسر من پسر من – قمر من قمر من

جگر من رو سوزوندی – جگر من جگر من

در خسوفی ماه دلجوی حرم – دیده بگشا گل خوشبوی حرم

بس که پاشیده شده پیکر تو – با عبا می برمت سوی حرم

وای علی علی علی – وای علی علی علی

***

تو مگر از من چه دیدی – چرا از من دل بریدی

مردم از خجلت چو دیدم – بر زمین پا می کشیدی

جانی ای شبه پیمبر نداری – جای سالمی به پیکر نداری

کو سرت تا که به دامن بگیرم – پسرم گمون کنم سر نداری

وای علی علی علی – وای علی علی علی

سید محسن حسینی

******************

نفست بریده و       افتاده ام من از نفس

ای مسیح کربلا         خودت به داد من برس

باز صدام بزن بابا        فقط یه بار دیگه و بس

جون من رفتی و رفته قرارم دق میکنم

صورتم رو صورت تو میذارم دق می کنم

دیگه گودال نمی خواد من که دارم دق می کنم

بارون اشکام رو گلبرگات میباره     قلب من مثل جسم تو پاره پاره

چون می ریزه جسم تو می شم بیچاره

وای 3 علی

***

بدنت رو پس گرفتم من ز چنگ نیزه ها

ذره ذره تنت و جمع کرده ام روی عبا

همهی وجود تو من بوسیدم جدا جدا

تا به پهلوت رسیدم زخمت برید امون من

تازه شده دوباره داغ مادر جوون من

این رو می شه فهمید از این قامت کمون من

با اشکش عمه قلبمو کرده آروم       دیگه قوتی نمونده توی زانوم

میگیرم از این به بعد دست روی پهلوم

وای 3 علی

محسن حنیفی

**************************

آمد برون از حرم یوسف لیلا

اهل حرم بسته صف بهر تماشا

دامن کشان می رود شبه پیمبر

دل از من می رباید علی اکبر

واویلا واویلا واویلا واویلا

***

موذن خیمه ها دیدنی باشد

یوسف کرببلا دیدنی باشد

شبه پیمبر بر روی زمین افتاد

علی اکبر بر روی زمین افتاد

واویلا واویلا واویلا واویلا

***

ای پسرم لب بگشا یک بار دیگر

ای اکبر من بگو الله اکبر

راضی مشو غم پر و بالم ببندد

راضی مشو قاتل بر اشگم بخندد

واویلا واویلا واویلا واویلا

سید محسن حسینی

********************

ای اذان گو اگر می توانی

بهر بابا بگو یک اذانی

تا کنار تن اربا اربا

آخرین اشهدم را بخوانی

وای خون چکد از دیده - وای جسم خون غلطیده

وای شد زهم پاشیده

وای علی اکبر جانم3

***

تا به زحمت کنارت رسیدم

دیگر از این جهان دل بریدم

تا صدایم کنی بار دیگر

لخته خون از گلویت کشیدم

وای زان لبان گلگون- وای می کشم من بیرون

وای لخته هایی از خون

وای علی اکبر جانم3

***

می کنم جمع ز هر سو تنت را

قطعه قطعه همه جوشنت را

می برم با خودم سوی گودال

آرزوی پدر گفتنت را

وای خنده های اعداء – وای تو ببر از صحرا

وای پدر پیرت را

وای علی اکبر جانم3

امیر حسین الفت

*******************

می رود از حـرم یوسـف کرببـلا

می برد همرهش تاب و توان مرا

بهتر از جان من    ماه کنعـان من

ای شبه پیغمبر     بـابـا علی اکبر

***

از لب خشک تو بوسـه بگیـرم علی

لب گشا کن دعا که من بمیرم علی

ای مـه دلربـا     یوسف کربلا

ای شبه پیغمبر     بابا علی اکبـر

***

پسرم ظهر شـد آمده وقت نماز

لب گشا و بگو اذان به صوت حجاز

گل خوش عطر و بو   دارد از خون وضو

ای شبه پیغمبر     بابا علی اکبـر

***

بعـد تـو ای علـی نباشدم دلخوشی

پا مکش بر زمین ورنه مرا می کشی

تو ببین ای جـوان     شده ام قد کمان

ای شبه پیغمبر     بابا علی اکبـر

سید محسن حسینی

************

نظرات  (۱)

۲۹ مهر ۹۴ ، ۰۹:۴۶ زهرا معصومی
سلام و عرض ادب قشنگه ممنون اجرتون با خدا. به وبلاگ منم سر بزنید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی