کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

تقدیم به شهید غلامحسین فتحی

کوثرنامه


نوحه شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها-27

*******************

ایمان مقدم

زمینه

 

کوچه پر گرد و غباره ، انگار داره بارون می باره

بسه نزن ای نامسلمون ، مادر دیگه طاقت نداره

پاشو بریم ، جون حسن ، بهتره اینجا نمونی

چی شده که ، جلو چشام ، چادرتو می تکونی

آه و ناله و فریاد ، مادرم رو خاک افتاد

جلوی چشای من جون داد

وای مادر جوونم

******

ای کاش تو کوچه من نبودم ، کاشکی جلو مادر می مردم

از ماجرای کوچه آخر ، من گوشواره سوغات آوردم

حال من و ، کی می دونه ، مادرم و تنها دیدم

ای وایِ من ، رو چادرش ، جای یه رد پا دیدم

دل من پریشونه ، دیگه دنیا ویرونه

مادرم زنده نمی مونه

وای مادر جوونم

******

ای وای امون از این زمونه ، ای داد مادر من جوونه

وقتی که با سر رو زمین خورد ، گفتم نمیرسه تا خونه

نمی تونم ، ببینمت ، بدن تو نیمه جون شده

مگه چه جور ، تو رو زدند ، معجر تو غرق خون شده

آسمون چه دلگیره ، مادرم زمین گیره

دستشُ رو دیوار می گیره

وای مادر جوونم

 

دریافت سبک

************************
ایمان مقدم

زمینه

 

کاشکی تو کوچه می شدم سپر مادر

دفاع می کردم خودم از همسر حیدر

نمی شنیدم که آخرش افتاده با سر وای وای وای

آی نامرد ببین که مادرم رُ کشتی

تاج سرم رُ کشتی ، بال و پرم رُ کشتی

داره بارون می باره آسمون

پاشو بریم مادر قد کمون

تو رُ چجور بی حیا زده

خونی شده دیوار کوچمون

وای مادر مادر مادر

******

نفس نفس زد مادرم آه و واویلا

چه بی تعادل افتاده به روی خاکا

همه مدینه قاتلند قاتل زهرا وای وای وای

واویلا روزام شبیه شام تاره

دلم چه بیقراره ، داره بارون می باره

وسط راه یه بی حیا و پست

جلو اومد غرورمُ شکست

یه جوری زد سیلی که آخرش

مادر من روی خاکا نشست

وای مادر مادر مادر

******

یکی به دادم برسه مادرم افتاد

خواستم براش سپرشم اما آخرم افتاد

گوشواره های مادرم کنارم افتاد وای وای وای

من دیدم خدا کنه کسی نبینه

مادرش رو زمینه ، هی رو خاکا می شینه

تو کوچه ها مادرُ می زنند

کوفه و شام دخترُ می زنند

آخرشم یه روزی کربلا

سرنیزه ها پسرُ می زنند

وای غریب حسین حسین

 

دریافت سبک

***************************
امیر عباسی

واحد


گل ِ یاس ِ علی فاطمه ، اُمید همه

بُوَد لطف تو روز محشر

چو عطری از ، حریمت وزد ، به هر جا رسد

شود عالم از آن معطر

ای جمال ِ تو خورشید ِ شرف ، شهیده ی ولا در راه ِ هدف

در هر دل ِ عاشق شوری به پا کردی

در راه ِ عقیده جان را فدا کردی

یازهرا یازهرا

******

پس از بابا به دست ِ ستم ، وَ در اوج ِ غم

عدو زد تورا بی بهانه

بمیرم من ، ازین روضه ها ، هجوم ِ بلا

تو و قنفذ و تازیانه

شد گریز ما حرف کوچه ها ، برای حفظ دین تو شدی فدا

از ضربه ی سیلی نیلی شده رویت

حَجَرُ الاسود ِ علی شد بازویت

یازهرا یازهرا

 

دریافت سبک

************************
 
امیر عباسی

زمینه

 

توی کوچه های مدینه ، مادرم خورده زمین

هی میگفتم که پاشو ، دیگه رو خاکا نشین

ای نور چشمان ِ ترم ، برات بمیرم مادرم

یافاطمه یافاطمه ، یافاطمه یافاطمه

******

پلیدی و هر کس که بده ، واقعاً خوب بلده

بی حیای تو کوچه به ، مادرم سیلی زده

دل زار و بیچاره ی تو ، بگو کو گوشواره ی تو

یافاطمه یافاطمه ، یافاطمه یافاطمه

******

چادر ِ خاکی روضه خونه ، تا قیامت برا من

میشه آخر غم ِ تو ، قاتل ِ جون ِ حسن

ای نور دیده مادرم ، قامت خمیده مادرم

یافاطمه یافاطمه ، یافاطمه یافاطمه

******

تازه شروع ِ راه ِ غمه ، میشه از غصه ها پیر

میبینم روزی رو که ، خواهرم شده اسیر

اشک ِ تموم ِ عالمین ، به نیزه ها رأس ِ حسین

مظلوم ِ بی سر یاحسین ، غریب ِ مادر یاحسین

 

دریافت سبک

****************************

رضا رسولی

زمینه

 

ما بین کوچه چه ها که ندیدم

من ناله ی مادرم رو شنیدم

تا سیلی بر صورت مادرم خورد

مانند سرو شکسته خمیدم

آه ، من و مادر و کوچه تنگ

آه ، صدا سیلی مردی دلسنگ

آه واویلا واویلا واویلا

****** 

افتاده لرزه دگر بر صدایش

سوزد دل مضطر من برایش

دیدم که دستش گرفته به دیوار

درراه برگشت شدم من عصایش

آه ، شده مادرم پرشکسته

آه ، شده زار و نالان و خسته

آه واویلا واویلا واویلا

 

دریافت سبک

*************************
اسماعیل شبرنگ
واحد

 

دلم شکست ، وقتی بین کوچه ها

تو رو دیدم ، بین خاک و خون رها

تا دستای ،حیدر تو بسته شد

تو کوچه ها ، حرمتت شکسته شد

منو ببخش ، نشد سپر بشم برات

ببخش نشد ، مادرم بشم فدات

پاشو که من ، ای عزیز تر از جونم

می خوام تو رو ، تا خونه برسونم

پرستوی ، شکسته بال من پاشو

قسم می دم ، تو رو جون حسن پاشو

غرور من ، میون کوچه شد لگد

پاشو بریم ، بگو یه یاعلی مدد

یا فاطمه ، یاس نیلی علی

******

چشای تو ، خونیه مثه شفق

چرا شده ، دستای تو بی رمق

گمون کنم ، جایی رو نمی بینی

که دم به دم ، روی خاکا می شینی

به روی خاک ، تا روی زانو می شینم

باچشم تار ، گوشواره ت رو می بینم

بدون شکّ ، زخمه جای گوشواره

هنوز ازش ، خون تازه می باره

سیلی مگه ، جواب خوبی تو بود

یه جوری زد ، که صورتت شده کبود

پرت شکست ، تو کوچه ای که باریکه

دووم بیار ، که راه خونه نزدیکه

یا فاطمه ، یاس نیلی علی

******

میون تب ، داغی مثل آتیشی

ایشالّا که ، تو به زودی خوب می شی

پریشونه ، حال زار زینبت

که حال تو ، فرق داره با هرشبت

تورو خدا ، نذار زیادشه درد من

تورو خدا ، حرف رفتنو نزن

گل دعا ، رو لبام شکوفه زد

سایه ت باشه ، رو سر ما تا ابد

دیگه وشی ، برای من شده حروم

شفای تو ، شده تموم آرزوم

نمی ذارم ، بدونه لحظه ای بابا

چه ها گذشت ، به ما میون کوچه ها

یا فاطمه ،  یاس نیلی علی

 

دریافت سبک

*************************
مجتبی دسترنج
زمینه

 

دل من شده پُر ز غم و درد ، تو که نمی دونی چیا دیدم

میکشم ز دلم من آه سرد ، تو که نمی دونی چیا دیدم

دیده ام ، گل یاس فسرده

دیده ام ، که تازیانه خورده

دیده ام ، چطور دووم آورده

تو که نمی دونی چیا دیدم

دیده ام ، دو دیده ی تَرِش رو

دیده ام ، زخمای پیکرش رو

دیده ام ، اون حال مضطرش رو

تو که نمی دونی چیا دیدم

منم که سبط اکبرم

حسن غریب مادرم

******

توی کوچه ی هاشمیون من ، تو که نمی دونی چیا دیدم

به میونه ی اون یَم خون من ، تو که نمی دونی چیا دیدم

دیده ام ، عدوی بی حیا رو

دیده ام ، ضربات جفا رو

دیده ام ، می‌زد مادر ما رو

تو که نمی دونی چیا دیدم

دیده ام ، نگار آشنا رو

دیده ام ، صبوری بابا رو

دیده ام ، شروع کربلا رو

تو که نمی دونی چیا دیدم

منم حبیب مادرم ، حسن غریب مادرم

منم که سبط اکبرم

حسن غریب مادرم

******

با دو چشمای خیس و بارونی ، تو که نمی دونی چیا دیدم

با دلی پُرِ از نگرونی ، تو که نمی دونی چیا دیدم

دیده ام ، به پشتِ در و دیوار

دیده ام ، سینه ی زخمی یار

دیده ام ، خونیه رنگ مسمار

تو که نمی دونی چیا دیدم

دیده ام ، نگاه  آتشینی

دیده ام ، با ناله ی حزینی

دیده ام ، میگفت فضه خزینی

تو که نمی دونی چیا دیدم

قسم به دیده ی تَرم ، حسن غریب مادرم

منم که سبط اکبرم

حسن غریب مادرم

 

دریافت سبک

**************************
محمدحسن قمی

شب شهادت

 

فصل خزون شد      می باره نم نم

اشکای خونی چشام

بارون و شبنم

جهنمی به پا شده     ولی چشا بهاریه

آخه حسین یتیم شده

زمان گریه زاریه

یه بانویی ، پرِ از معما ، تو جوونی حالا

با دلی پر از غم می میره

ستاره ها ، همه پر تب و تاب ، آخه نور مهتاب

پس ابر تاریک اسیره

اسیرِ دلِ ، حزین و زارم فقط

با نگاه تو بی بی ، آروم می گیره

نرو ، مادر سادات

******
خسته ام از این      زمونه یارب

عجّل وفاتیِ رو لبهام

دعای هرشب

زنده علی بشه      جلو چشام خونه نشین

نمی تونم که ببینم

غریب امیرالمومنین

نگاه من ، شده پر ستاره ، آخه باز دوباره

بعد من امیرم غریبه

شرمندم از ، چشم خیس زینب ، می بینم که برلب

ناله های امن یجیبه

خدایا بیا ، منو رها کن از این

غصه و غم هایِ بی ، شمار دنیا

خدا ، می خوام بمیرم

***************************

محمد مبشری

زمینه

 

دور بودن از تو ، برام عذابه

حال و روز من ، خیلی خرابه

بشنو بابا بهت بگم چی به سر من، اومده

خودت ببین یه بی حیا سیلی به صورتم زده

این آه و زاری ، کار هر روزه

قلبم پر درده ، سینم می سوزه

آه و واویلا

******

بابا نبودی ، بهم جفا شد

حق رسالت ، چه خوب ادا شد

همونی که توکوچه ها حرمتمو شکسته بود

جلو چشای فاطمه دست علی رو بسته بود

زیر لب ذکر ، تو رو میگیرم

از داغت بابا ، دارم می میرم

آه و واویلا

******

چه ها که دشمن سر من آوُرد

چه خون دل ها که دخترت خورد

ببین که فاطمه ت بابا یه روز خوش ندیده وای

تو راه مرتضی علی می خوام بشم شهیده وای

هستیم و میدم ، به پای حیدر

تموم جونم ، فدای حیدر

آه و واویلا

 

دریافت سبک

************************

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی