کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

تقدیم به شهید غلامحسین فتحی

کوثرنامه


نوحه شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها- ۱۸

××××××××××××××××××

 محمدرضا طاهری    دریافت سبک 

 

نگـاهی با دعا ( به حالم کن علی۳)   دم رفتن شده ( حـلالم کن علی۳)

امیـرالمومنین؛ بمـیرم بعد ازاین؛ شوی خانه نشین

خدا حافظ علی، خدا حافظ علی، خدا حافظ علی۲)

×××
نـمانده فرصتی ( پُر از تاب و تـبم۳)            سپردم خانه را ( به دست زینـبم۳)

ببخش این خسته را؛ که بین غصه‌ها؛ شود از تو جدا

خدا حافظ علی، خدا حافظ علی، خدا حافظ علی۲)

×××
فقط یک خواهش است ( ز تو ای نورعین۳)            شبانه ظرف آب ( بده دست حسین۳)

قـرار مـا دو تـا؛ پس از این کـربـلا؛ کـنار نیـزه‌هـا

خدا حافظ علی، خدا حافظ علی، خدا حافظ علی۲)

×××

تـمام هـستی‌ام ( توئی یا فاطـمه 3)            بیا جان علی ( مکن این زمزمه 3)

ز رفتن دم مزن، تو را جان حسن، نکن ترک وطن

مرو یا فـاطمه، مرو یا فـاطمه، مرو یا فـاطمه (2)

×××

پس از این من چسان ( ز داغت سر کنم3)            به تو من التماس ( به چشم تر کنم3)

الا ای هـمسفـر، کـمی آهـسـته تر، مرا با خود بـبر

مرو یا فـاطمه، مرو یا فـاطمه، مرو یا فـاطمه (2)

××××××××××××××××××××××××

 محسن طالبی پور

 دریافت سبک 

یار غمخوار عشق، یار بیـدارعشق           مـادر هـسـتی و، شاه دربـارعـشـق

ای عـلمدار سپاه حـیدر           قوت قـلب و پناه حـیدر

یکّـه تکـیـه گـاه حـیـدر

فاطمه؛ فاطمه؛ فاطمه؛ فاطمه؛ فاطمه؛ فاطمه

 ×××

نـور محض خـدا، عـصمت کـبـریا           دخـتـر مـصـطـفـی، مــادر انـبــیـاء

ای قرار بی‌قرار محشر           اول امـیـد و امـید آخـر

ای صفای حوض کوثر

فاطمه؛ فاطمه؛ فاطمه؛ فاطمه؛ فاطمه؛ فاطمه

×××

صـد درود و سـلام بـر روان امــام           صـد درود بر هـمه لالـه‌هـای قـیـام

بر همه مردان انقـلابی           رهبر شـیـران انقـلابی

بــر زنــان انــقــلابــی

فاطمه؛ فاطمه؛ فاطمه؛ فاطمه؛ فاطمه؛ فاطمه

×××××××××××××××××××

 امیر عباسی

 دریافت سبک 

ای خورشید شرف و بانـوی مِهر و وفـا           اُسـوۀ پـاکـی و صبـر مــادرِ خـون خـدا

بر اهل ارض و سما ذکرِ بر روی لـبی           خـم شـده بـوسه زده بر دستـانِ تو نـبـی

عصمت خدا فاطمه یا فاطمه           نـور کـبریا فاطمه یا فاطمه

روح مصطفی فاطمه یا فاطمه

جـانِ مرتضی

جانِ مرتضی جانِ ما فدای تو (3)

 ×××

خطبه‌ات آیۀ حق، جلوه‌ات نـور هداست           چه سان مدح تو کنم،که مداح تو خداست

قـامـتـت خـم شده از، بـار غـم های ولـی           کُشته از کـینه شدی، در راه عشق عـلی

تو شـهـیـدۀ مکـتـب ولایـتی           تو صحیفۀ رحمت و هدایتی

بحر مغـفـرت، کوهی از عـنایتی 

بی نهـایـتی

جانِ مرتضی جانِ ما فدای تو (3)

×××××××××××××××××××

 دریافت سبک 

ای بانــوی بی‌همتا نـور بصـر طـاهـا            ای سـیّــدۀ عـالــم امّ الـنّـجَـبـا، زهــرا

مـادر نظـری بـنمـا، سوی بی‌ نوایانت            کعبـۀ حـقـیـقیِ مـا، آن تربـت پنهـانت

فاطمه، یا فاطمه، یا فاطمه (2)

 ×××

صــدّیقه و مـرضیّه انسیـــۀ حـورایی            هم کفو علی هستی هـم دختر طاهایی

ای عرش خداوندی، خاکِ قدمت مادر            من فدای درد و غم و، آن عُمرِ کَمَت مادر

یا فاطمه، یا فاطمه، یا فاطمه (2)

×××

ای مجلس ذکر تو عشق همه مشتـاقان            حُـبِّ تو و اولادت معنـای همـه قـرآن

من کجا و مدح تو، ای حقـیقـتِ ایمان            مـدّاحِ تـو می‌بـاشـد، ذات ایـزد مـنّـان

یا فاطمه، یا فاطمه، یا فاطمه

×××××××××××××××××××××

 امیر عباسی

 دریافت سبک  

جز غصه ندارم به لب دیده کلامی            زهـرا و جـنایـات لعـیـنان حـرامـی

بین شرر افتاد     در پشت در افتاد

 ×××

بدتر بوَد این واقعه از داغ گل و داس            مسمار زده بوسه به گلبرگ گل یاس

ذکـر دل مــولا - واویـلا واویــلا

 ×××

بر فاطمه شد بعدِ نبی ظلم و جنایت            شد محسن او کشته به اثبات ولایت

زهـرای حـزینه -- مجروحۀ کـینه

 ×××

یا فاطمه جان ما به حریم تو فقیریم            ای کاش که از داغ غمت جمله بمیریم

ای نـور حـمـیده - بانـوی شهـیده

×××

تاریخ ز تو درس خوشِ عشق گرفته            ایزد ز ازل مدح تو را خوانده و گفته

ای عصمت کبری  -- یا حضرت زهرا

×××××××××××××××××××

امیر عباسی

 دریافت سبک 

ای یادت غم هر روز و هر شب من            یـا زهـرا یـا زهـرا ذکـر لـب مـن

دلــربـا و جــانـان مـنـی            کــوثـر و قــرآن مــنـی

قسم به حق فـاطمه جان            روح و هستی و جانِ منی

عـشق تو همه آئـین و مـذهب من            یـا زهـرا یـا زهـرا ذکـر لـب مـن

 ×××

مظهـر خـداونـد حـمـیـد            فـلک ز تـو گـشتـه پدید

بـده جـوابــی بــه عـلـی            از چه سَـرْوِ قدِّ تو خمید

جز عشقـت نَبُوَد رکن مکـتب من            یـا زهـرا یـا زهـرا ذکـر لـب مـن

ای یادت غم هر روز و هر شب من            یـا زهـرا یـا زهـرا ذکـر لـب مـن

 ×××

بر لـبم ببـین شیون و آه            الا بـه عــالــم تـو پــنـاه

سـحـرگـه از مــاتــم تـو            سر فرو بَرَم در دلِ چاه

در ظلمت شده نـور تو کوکب من            یـا زهـرا یـا زهـرا ذکـر لـب مـن

ای یادت غم هر روز و هر شب من            یـا زهـرا یـا زهـرا ذکـر لـب مـن

 ×××

قوت من شده خون‌ِجگر            دلـم شــده پــر ز شــرر

گــریـه بـه یـاد غــم تـو            کار من شده شام و سحر

بنگر بر حال و روز و تاب و تب من            یـا زهـرا یـا زهـرا ذکـر لـب مـن

ای یادت غم هر روز و هر شب من            یـا زهـرا یـا زهـرا ذکـر لـب مـن

 ×××

گرچه مرد لشکر شکـنم            شیـر خــدا بــوالحـسـنـم

ولی از ایـن غـم به خـدا            لـرزش آمـده در سخـنـم

گریه کن به تو گردیده منصب من            یـا زهـرا یـا زهـرا ذکـر لـب مـن

ای یادت غم هر روز و هر شب من            یـا زهـرا یـا زهـرا ذکـر لـب مـن

 ×××

آنکه مست و دلدادۀ توست            دخـــتــر آزادۀ تــوسـت

فـــروغ بــیـت عــلــوی            آفـتـابِ سـجّـادۀ تـوسـت

می‌گریَــد ز فــراق تــو زینب من            یـا زهـرا یـا زهـرا ذکـر لـب مـن

ای یادت غم هر روز و هر شب من            یـا زهـرا یـا زهـرا ذکـر لـب مـن

 ×××

خون دل خورم از شررش            ز غـربـت چــشـم تـرش

گـرفـتـه بـا نـالـه حـسـن چونکه                  زانوی غم به برش

بـنگـر بـر روزگـارِ پـر تعـبِ من            یـا زهـرا یـا زهـرا ذکـر لـب مـن

ای یادت غم هر روز و هر شب من            یـا زهـرا یـا زهـرا ذکـر لـب مـن

×××××××××××××××××××

امیر عباسی

 دریافت سبک 

به عـرش خـدا قـائـمه فـاطمه            به لـبهـای ما زمـزمـه فاطمه

به لطف و کرم خاتمه فاطمه            اُمـیـد دل مــا هـمـه فـاطــمـه

اُمـیـد دل مـا هــمـه فـاطــمـه

×××

گرفتم ز مهر شما رنگ و بو            بـه من داده حُـبِّ شـمـا آبـرو

گـدای تو گـشتن مرا افـتخـار            فـدای تـو گـشـتـن مـرا آرزو

اُمـیـد دل مـا هــمـه فـاطــمـه

×××

تو بر ما چـراغ هـدایت شدی            تجـلّـی جـود و عـنـایت شدی

به پهلوی بشکـسته با قـدّ خـم            فـــدایــیِّ راه ولایــت شـــدی

اُمـیـد دل مـا هــمـه فـاطــمـه

×××

به قربان آن خوبی و پاکی‌ات            به قـربان آن روح افـلاکی‌ات

به قربان آن صورت نیلی‌ات            به قـربان آن چـادر خـاکی‌ات

اُمـیـد دل مـا هــمـه فـاطــمـه

×××

شنـیـدم تو را بـی‌بهـانه زدنـد            ز جـور و ستم ظالـمانـه زدند

شنیدم که در پیش چشم عـلی            به بـازوی تو تـازیـانـه زدنـد

اُمـیـد دل مـا هــمـه فـاطــمـه

×××

همانجا شـروع گـشته راه بلا            همان در مدینه همان کوچه‌ها

حسینت همانجا جدا شد سرش            امان از حـسین و غـم کـربـلا

اَمیـری حسیـنٌ وَ نعـم الامیـر

×××

شهـید عـلـی، ای شهـود عـلی            مکن گـریـه یاس کـبـود عـلـی

مخوان قصۀ مرگ پروانه را            که لرزد چو شمعی وجود علی

مرو فاطمه، فاطمه جان مرو

×××

امـیـدم از این زندگـانـی مرو            تو عمری نداری، جوانی مرو

تو آن هـمسر با وفـائی، بـمان            تو آن مـادر مـهـربـانـی مـرو

مرو فاطمه، فاطمه جان مرو

×××

بسوزم چو شمعی ز سو سوی تو            تو از من خجل، من هم از روی تو

طنابی که بـسته به بازوی من            غلافی که بشکسته بازوی تو

مرو فاطمه، فاطمه جان مرو

×××××××××××××××××××

 امیر عباسی

 دریافت سبک 

از خانـه مـی‌زد آتــش زبانـه            آمـــده قــنـفــذ بــا تــازیــانـه

غنچه و گل شد پرپر از کینه            بیت الاحزان شد شهر مدینه

آه و واویـلا، آه و واویـلا (2)

×××

خـزانِ ظلــم و هسـتِ زهـرا            غـلاف شمشیر، دستِ زهرا

حال پیغمبر در جنان زار است            فـاطمه بین در و دیوار است

آه و واویـلا، آه و واویـلا (2)

×××

خـتـم رُسُـل را نـور دو دیده            طفلش شهید و خودش شهیده

نــــالـــۀ او آه ولایــت شــــد            جـان فــدای راه ولایـت شـد

آه و واویـلا، آه و واویـلا (2)

×××

 

 کوچه بنی هاشم 

بهـر دفـاع از رهـبـر خـدایـا            به خـاک کوچه افـتاده زهـرا

شد گـل یاس طلعـتـش نـیـلی            در ره اسلام خورده او سیلی

آه و واویـلا، آه و واویـلا (2)

×××

غـم تـو آتـش در دلِ من شـد            چـشم کـبـودت قـاتـل من شد

داغت ای سـوز آه شـبگـیـرم            در طـفـولـیـت می‌کـند پـیـرم

آه و واویـلا، آه و واویـلا (2)

   ×××

 بیت الاحزان

شد بیت الاحزان ویران ز کینه            خجـالـت از تو کِـشَد مـدیـنـه

بَــهــرِ آوا و گــریــۀ مــاتــم            تـا اُحُـد رفـتـی تو به قـدّ خـم

آه و واویـلا، آه و واویـلا (2)

×××

می‌شدی عازم با سوزِ سیـنه            با حَـسَـنـیـنـت تو از مـدیـنـه

از سحر تا شام ناله می‌کردی            دشت دل را پُر لاله می‌کردی

آه و واویـلا، آه و واویـلا (2)

×××

ببین عموجان دل بی‌شکیب است            فاتح بدر و خیبر غریب است

بس جنایت بر دین و آئین شد            رهبر عـالم خـانـه‌نـشـیـن شد

آه و واویـلا، آه و واویـلا (2)

×××

 

اذان بلال 

یــاور طــاهــا بـگــو أذانــی            مــــؤذّن مـــا بــگـــو أذانــی

ای اذان گوی شهـر پیغـمـبر            کن به تکبیرت نهی از منکَر

آه و واویـلا، آه و واویـلا (2)

×××

دلم ز صوتت زیر و زِبَر شد            زنــده بــرایـم یــاد پــدر شـد

ای أذانِ تـو مــونـس جــانــم            هـمـدمـم گـشـته درد پـنهـانـم

آه و واویـلا، آه و واویـلا (2)

×××

بـبـین دلـم در مـاتـم نـشـسـته            ببـین شدم من پهـلـو شکـسته

تو به تکبیرت بانگ غربت زن            در اذانـــت دادِ ولایـــت زن

آه و واویـلا، آه و واویـلا (2)

×××

 

 بستر شهادت

بهـر دفاع از اسلام و رهـبر            در بیـن بـسـتر افـتـاده مـادر

آمده از غـم جـان من بر لب            شد روان اشک از دیدۀ زینب

آه و واویـلا، آه و واویـلا (2)

×××

ای مهر اثـر از شفـق نداری            دیگر به جسمت رمق نداری

کم‌کم از ظلـم خصمِ پیغـمـبر            یـاسِ عـمر تو می‌شود پـرپر

آه و واویـلا، آه و واویـلا (2)

×××

دردت همیشه از من نهـفـتی            با دخـترت از کوچه نگـفـتی

شـاهـد تـو ای نــور افـلاکـی            صورت نیـلی، چـادر خـاکی

آه و واویـلا، آه و واویـلا (2)

×××

شب شهادت

شهـر مدینه وادی غـم هاست            شـب وصــال امّ ابـیـهـاسـت

جاری از دیده اشک مولا بود            آخرین شب از عمر زهرا بود

آه و واویـلا، آه و واویـلا (2)

×××

بـوی یتـیـمی می‌رسد امشب            زین سوزِ غم بر مشامِ زینب

مصحف اشکش خواندنی باشد            مـادرم دیگـر رفـتـنـی بـاشد

آه و واویـلا، آه و واویـلا (2)

×××

از چه تو رنگی بر رخ نداری            بهـر ولایت جان می‌سپـاری

یـاس رخـسـار تو شده نـیـلی            پیش چشم من خورده‌ای سیلی

آه و واویـلا، آه و واویـلا (2)

×××

 

روز شهادت

دارالـمصائب قـلـب هـمه شد            مظلوم عـالـم بی‌فـاطـمـه شد

آه و  واویـــلا از دلِ مــــولا            داغ زهــرا شـد قـاتـل مــولا

آه و واویـلا، آه و واویـلا (2)

×××

چون باخبر شد از داغ زهرا            گردیده بی‌هوش از غصّه مولا

فـاتـح خـیـبـر بر زمین افـتاد            گوئیا آن دم مرتضی جان داد

آه و واویـلا، آه و واویـلا (2)

×××

یـار و انـیـس و دلـبـر زهـرا            آمـد کــنــار بــسـتــر زهــرا

گفت و من نور منجلی هستم            دیدگان بگشا من عـلی هستم

آه و واویـلا، آه و واویـلا (2)

×××

 

شام غریبان

از داغ زهرا هر دیده گریان            سوزد، دلـم در شـام غـریبان

کـعــبـۀ دلـهــا آجــرک الـلـه            مـهـدی زهــرا آجـرک الـلـه

آه و واویـلا، آه و واویـلا (2)

×××

شدم ز ناله بی‌صبر و بی‌تاب            بر جسم زهرا، أسما بزیر آب

بسکه دشمن بر او ستم کرده            بـازوی یـار مـن ورم کــرده

آه و واویـلا، آه و واویـلا (2)

×××

سوز جهان از خروش حیدر            تابوت زهرا بر دوش حـیدر

گـوید ای یـار قـد کـمـان من            می‌روی در خاک ای جوان من

آه و واویـلا، آه و واویـلا (2)

×××

بعد از شهادت 

ای مـهـربـانـم زهـرا کجایی            آرام جـانــم داد از جــدایــی

رزق محـبـوب تو بلا گـشته            بی‌تو کـاشانه بی‌صفـا گـشته

آه و واویـلا، آه و واویـلا (2)

×××

جـان گُـلانـم رسیـده بـر لـب            چـادر خـاکـی بر سـرِ زینب

ای شمـیم تو عـطـر ریحـانه            جای تو خالی است بین این خانه

آه و واویـلا، آه و واویـلا (2)

×××

بعد از عروجت ای همدم من            چـاه مـدیـنـه شد مَـحـرم مـن

روضه می‌خوانم از غم رویت            یاد رخسار و دست و بازویت

آه و واویـلا، آه و واویـلا (2)

 ×××××××××××××××××××

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی