کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

تقدیم به شهید غلامحسین فتحی

کوثرنامه


نوحه شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها-۱۷

*******************

یوسف رحیمی

زمینه - آتش زدن خانه

 

میون کوچه غوغا شده ، وای وای

آتیـش فتنه برپـا شـده ، وای وای

درِ جنّت می‌سوزه خدا ، وای وای

پشت در مونده خیرالنّسا،‌ وای وای

میون این همه مردم ، یه با غیرت خدایا نیست

چرا سیلی چرا سیلی؟ آخه این اجر زهرا نیست

******

چشم نیلیش شده غرق خون ، مادر مادر

تو کوچه می رسه نیمه جون ، مادر مادر

پر و بالـش شکـسته ولی ، مادر مادر

تا نفـس داره می گـه علـی ، مادر مادر

با بازوی شکسته ش شد ، تو کوچه یاور مولا

نذاشت کم شه توی مسجد ، یه مو هم از سر مولا

*******************

محسن طالبی پور

زمینه - طلیعه فاطمیه

 

مهربونی تو آسمونی تو

پس چرا مادر بی نشونی تو

گل یاس و یاسمن

همه هستی ی حسن

برای تو می تپه

توی سینه قلب من

اغیثینی فاطمه

******

اومده از راه ماه درد و آه

خیس بارونه دیده های ماه

شده روضه ها به پا

داره آسمون نوا

می خونن با گریه باز

همه ی حسینیا

اغیثینی فاطمه

******

اومدم مادر مثل یک نوکر

نوکرت باشم تا دم آخر

همه زندگیم فدات

به فدای بچه هات

تا نفس تو سینمه

سینه می زنم برات

اغیثینی فاطمه

 

*******************

  میثم مومنی نژاد

نوحه

 

آخرین غسل و پیراهن او

گوید از خون زخم تن او

کنج این خانه تابوت مادر

خبر آورده از رفتن او

آه ، گل ما پر پر شد

آه ، لحظه ی آخر شد

آه ، رفتنی مادر شد

آه ، الواع یازهرا

******

گریه های غریبانه سخت است

ماتم مرگ پروانه سخت است

در و دیوار خانه گواه است

بی تو ماندن در این خانه سخت است

آه ، دل ما بی قرار

آه ، خانه ات سوگوار

آه ، دخترت خانه دار

آه ، الواع یازهرا

 

دریافت سبک

*******************

هاشم محمدی آرا

 

زهرا  -   رفتی و من خونه خرابم

نبودنت میده عذابم

بی تو دیگه کارم تمومه

فقط یه بار بیا به خوابم

زهرا  -  حسین بهونتو می‌گیره

حسن یه گوشه سر بزیره

بیا و زینب و بغل کن

دختر تو داره می میره

ساکت و سرده خونه بی تو

کاشکی هنوز بودی کنارم

دار و ندار من تو بودی

پشت و پناه دیگه ندارم

یازهرا ، کس وکار من

یازهرا ، تویی یار من

بی بی جان پس ازتوهرشب

اشک و آه شده کار من

یازهرا قرار علی ، یازهرا بهار علی

******

زهرا

نمیره غصه هات ز یادم

شبیه شمع رو به بادم

صبر علی دیگه سر اومد

خدا خودش رسید بدادم

 زهرا

نمی‌کنم تو رو فراموش

قبر تو می‌گیرم در آغوش

همین که فاتحه می‌خونم

بالای قبرت میرم از هوش

بعد تو دیگه روزگار

علی و بچه هاش سیاهه

حالا دیگه همه میدونن

علی یه مرد بی سپاهه

بی تو من ، شدم بیچاره

دنیا رو ، سرم آواره

دوری از ، تو زهرا واسم

واللهِ ، چقد دشواره

یازهرا قرار علی ، یازهرا بهار علی

 

دریافت سبک

*******************

مظاهر کثیری نژاد

واحد

 

پرستوی من ، رفتی و پر کشیدی از خونه ی حیدر

بیا ببین که ، می لرزه از مصیبتت شونه ی حیدر

فاطمه جانم ، کاش که می شد یه کم دیگه بمونی پیشم

بعد تو دیگه ، چش توی چشم قنفذ و مغیره میشم

آخه دیدم که بد زدن ، با کینه و حسد زدن

فقط به پهلوی تو نه ، به بخت من لگد زدن

چه جور بگم بمون ، چه جور بگم نرو

به کی بگم آخه ،غم مدینه رو

(زهرای من نرو)4

******

تنگه دل من ، برای اون روزایی که تو خونه بودی

من می دونستم ، از پا درت میاره این همه حسودی

غارت زدم من ، صندوق گوهر هست و نیست گوهر خونه

درد من اینه ، لکه ی خون مونده هنوز رو در خونه

وا کرده غم مشت من و ، حال حسن کشته منو

پشت و پناه من نرو ، خالی نکن پشت منو

اینقد برام نخون نوحه ی رفتنو

تو لااقل نخواه تنهایی منو

(زهرای من نرو)4

******

همه می دیدن ، از وقتی که مادرشو اجل گرفته

حسن یه گوشه ، نشسته و زانوی غم بغل گرفته

یادته زهرا ، جونمو می ریختم به پات با یه اشاره ت

ببین چه جوری ، دار و ندارم یه شبه رفته به غارت

آتیش به هست من زدن ، واسه شکست من زدن

غلاف شمشیر به  تو و ، طناب به دست من زدن

روزای آخرت بوده رفیق تو ، گلای پیرهن و زخم عمیق تو

(زهرای من نرو)4

 

دریافت سبک

*************************
ابوالفضل آلوئیان
بعد از شهادت

 

خونه ای که پر از غمه

جایی که غرق ماتمه

صفا نداره مادرم

اینجا عزادارند همه

اونقده بی مادری سخته که نگو

اونقده غصه روم نشسته که نگو

حالا که رفتی جای تو من خونه دار

از بابا و دل شکسته که نگو

بغضم شکست مادر

نگام شده باز تر

وقتی زدی بال و پر

یافاطمه ، یافاطمه

******

به زیر ابر آسمون

زانو بقل یه پهلوون

نشسته و خیره شده

به رد جامونده زخون

زمزمه داره زیر لب برای در

کبوتر من پشت تو زد بال و پر

نگفتی که داره به همراش غنچه ای

غنچه گلاب و چشم مسمار تو تر

حالا عزادارم

بی کس و بی یارم

ابرم و هی می‌بارم

یافاطمه ، یافاطمه

*******************

نوری-عظیمی

 

بعد تو زهرا ، خرابه حال و روزم

چشمامو دائم ، به بسترت می دوزم

از رو ناچاری ، می سازم و می سوزم

خدا می دونه بعد تو     شد تیره روزگارم

دست خودم نیستش اگر     که روزو شب می بارم

بی تو دیگه به زندگی تمایلی ندارم

خبر داری که رفتنت قلبمو زیر و رو کرد

خنجر درد و ماتم و توی دلم فرو کرد

روزی هزار دفعه علی مرگش و آرزو کرد

دریای دردم و پر از سکوتم سکوتم سکوتم

وصالتو می‌خوام توو هر قنوتم قنوتم قنوتم

******

بارونه چشمام ، تو لحظه های غم بار

می‌ریزه روی ، خاک مزارت انگار

سختمه  زهرا ، بگم خدا نگهدار

به خاک سپردمت دلم آروم نشد یه لحظه

غروب بعد رفتنت برام یه مرگه محضه

سردار خیبر شونه هاش همه دیدن می لرزه

حالا که از دست دادمت یعنی تمومه کارم

مثل پرستو پر زدی شبونه از کنارم

توی مدینه بعد تو چجور دووم بیارم

سر مزارت قامتم خمیده خمیده خمیده

رنگ از رخ حیدر ببین پریده پریده پریده

******

دیگه نداره ، شادی به این دلم راه

غم توی سینم ، مهمونه گاه و بیگاه

همدم حیدر ، بی تو فقط شده چاه

تموم دلخوشیم اینه بیام سر مزارت

یه کم دلم آروم میشه وقتی میام کنارت

جون می کَنم تا بکُنم فاتحه ای نثارت

تو رفتی و موندم توو این دنیا غریب و غمگین

یه قطره آب خوش از این گلوم نرفته پایین

زخمی که روی دِلَمه دیگه نداره تسکین

دلم به دام غصه ها اسیره اسیره اسیره

دعا بکن که حیدرت بمیره بمیره بمیره

 

دریافت سبک

*******************

زبانحال امام حسن (ع)

 

نمی‌فهمه هیچ کس ، حال و روز من رو

برسون خدایا

تو مرگ حسن رو

شده لحظه لحظه ، کارم آه و افسوس

مادر ، سیلی ، کوچه

شده مثل کابوس

می‌پرسن ازم که چه زود پیر شدم

توی نوجوونی زمین گیر شدم

اگه هر کی بود جای من تو کوچه

می‌فهمید چرا از همه سیر شدم

چشام شده پراز ستاره

دردام ، زیاد و بی شماره

غصم ، خون روی دیواره

ای وای امون امون از این غم

******

غمم اینه مادر ، شکسته پر تو

فقط من می دونم

چی اومد سر تو

بمون مرهمی بر ، غم و درد من باش

می‌میرم نباشی

به فکر حسن باش

واسه چی می‌لرزه صدات مادرم

من و میکشه گریه هات مادرم

زمین گیر شدی بعد اون حادثه

الهی بمیرم برات مادرم

مثل تو مردن آرزومه

صحنه ش همیشه روبرومه

مثل بغضی توی گلومه

ای وای امون امون از این غم

******

تو عمق نگاهت ، می‌فهمم یه رازه

تا از زخم سینه ت

میاد خون تازه

رگ خون تو چشمات ، رد خون رو دیوار

پیش من غماتو

نکن دیگه انکار

تو تنهاییات درد و میدی بروز

بمیرم که حالت و خیمه هنوز

مث شمعی که می‌سوزه آب میشه

تو بستر داری آب میشی روز بروز

ای وای کسی نداره باور

اینقدر زود شدی پیرو لاغر

چی می‌کشی با زخم بستر

ای وای امون امون از این غم

*******************

امیر عباسی

 

آمد بهار ایمان فاطمیه

آمد دوباره یاران فاطمیه

واویلا واویلا آه و واویلا

******

دوباره می بینم با دیده ی تر

سر بند یا زهرا بسته به هر سر

واویلا واویلا آه و واویلا

******

ای شیعه حقّ آن بانوی غمدار

یاد شهیدان را زنده نگه دار

واویلا واویلا آه و واویلا

******

او که دل زارش از غم شکسته

نافله میخواند ولی نشسته

واویلا واویلا آه و واویلا

******

او که به لب جز ذکر حق ندارد

دستان مجروحش رمق ندارد

واویلا واویلا آه و واویلا

*******************

محمدمهدی روحی

بعد از شهادت

چه شود ای دخت طاها ، نروی از پیشم زهرا

چه شود در پیشم مانی ، به شب من نور افشانی

چه شود به برم باز آیی ، پر و بال دلم بگشایی

رونق این کاشانه مرو ، جان علی از خانه مرو

رحمی کن و با من بمان ، ببین علی غریبه

لحظه لحظه لبخند تو ، به درد من طبیبه

یا فاطمه یا فاطمه

******

چه کنم با داغت زهرا ، مانده ام با کوه غمها

غم هجرت آبم کرده ، گریه هات بی تابم کرده

کنارت وقتی می شینم ، هستیمو بر باد می بینم

بی کسی من را تو ببین ، حیدر تو شد خانه نشین

داغت دشمن شادم کرده ، خانوم خونه دارم

اگه بری یک یک لحظه هم ، بی تو آروم ندارم

یا فاطمه یا فاطمه

 

دریافت سبک

********************
محمدمهدی روحی

 

سلام ما ، به حضرت زهرا ، انسیة الحورا ، به ام ابیها ، به عشق مولا

سلام ما ، به دلبر طاها ، ملیکة الدنیا ، شفیعة العقبی ، امید دلها

یا حضرت زهرا (2) امّ ابیها

ای پناهم فاطمه ، غرق گناهم یا فاطمه ، در اشتباهم یا فاطمه

با دستت ، عنایتی فرما ، نوازشم بنما

ملیکة الدنیا ، شفیعة العقبی ، امید دلها

یا حضرت زهرا (2) امّ ابیها

******

به یاد تو ، به غصه های تو ، به ناله های تو ، به گریه های تو ، علی اسیره

بعد تو زهرا ، میان این غم ها ، میان دشمن ها ، علی شده تنها ، بی تو می میره

یا حضرت زهرا (2) امّ ابیها

بود و هستم فاطمه ، ببین شکستم یا فاطمه ، مرو ز دستم یا فاطمه

داغ تو ، شده برایم بلا ، میان این دنیا

میان دشمن ها ، علی شده تنها ، بی تو می میره

یا حضرت زهرا (2) امّ ابیها

 

دریافت سبک

 *******************

امیر عباسی

زمینه

یا زهرا ، از غمت بی تب و تابم کردی

دلم و سوزوندی آبم کردی

رفتی و خونه خرابم کردی

بیا ببین ای ، حامی مکتب

چادر خاکی ، بر سر زینب

فاطمه جانم

******

یا زهرا ، دل به خون نشسته شد واویلا

دست من که بسته شد واویلا

پهلوتم شکسته شد واویلا

حسن به یاد ِ ، صورت نیلی

همش می خونه ، روضه ی سیلی

فاطمه جانم 

*******************

امیر عباسی

زمینه

 

بی تو زهرا چشم من کم نوره

بساط غم برا حیدر جوره

خونه خیلی بی تو سوت و کوره

ای جان من ، همه ی عمر من ، هستی من

بگو که من چه کنم با اشک چشم حسن ، واویلا

یا زهرا

******

پر غم شد دل زار و خسته

روضه هات و میخونم پیوسته

رفته ای با پهلوی بشکسته

تو رفتی و ، علی موند و یک دنیا غم و آه

تک و تنها میزنه ناله ها در دل چاه ، واویلا

یا زهرا

******

میگه به چاه از غم تحمیلی

اشک سرخ و روی گشته نیلی

ناله داره از غلاف و سیلی

نمیدونم گناه تو ای مظلومه چی بود

که پر زدی سوی جنت با رخسار کبود ، واویلا

یا زهرا

 

دریافت سبک

*********************

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی