کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

تقدیم به شهید غلامحسین فتحی

کوثرنامه


نوحه شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها-۱۶

*******************

 محمدمهدی روحی

زمینه

 

ای مادر مظلومم ، تویی امید حیدر

نگاه نجیب تو ، صبح سپید حیدر

با اون نگاه ، نیمه بازت ، دل بابا رو سوزوندی

جونم به لب شد ، وقتی که دیدم ، نماز شب رو می خوندی

نماز شب خوندی نشسته

قنوت گرفتی زار و خسته

با دست و بازوی شکسته

به خاطر من نرو مادر

ببین ز غصّه بابا حیدر

یه گوشه کز کرده نشسته

مادر زینب یا زهرا

******

ز گریه ی هر روزت ، رسیده جونم برلب

ذره ذره آب می شی ، پیش نگاه زینب

مادر خوبم ، بیا دوباره ، موهای من رو شونه کن

به خاطر دل ، خوشی بابا ، دوباره کار خونه کن

اگه بری تو می گیره جا

میون سینه ام غم دنیا

ناله دارم من همه شبها

بر سر وسینه می زنم من

فکر حسین وحسنم من

پس از تو بابا میشه تنها

مادر زینب یا زهرا

*******************

محمدمهدی روحی

زمینه

 

رفته از کف توان من ، دیگه بی یاورم من

چشماتو واکن فاطمه ، به خدا حیدرم من

چند روزه که وقت نماز ، دست به پهلو می گیری

وقتی که من خونه میام ، از چشام رو می گیری

یافاطمه (2) همسر مهربانم

یافاطمه (2) یار قامت کمانم

******

ضرب سیلی دشمنم ، چشمتو کرده کم سو

تا نبینم چادرتو ، می کشی تا به ابرو

ناله های نیمه شبت ، صبرو از من ربوده

آتیش گرفتم تا دیدم ، زیر چشمت کبوده

یافاطمه (2) همسر مهربانم

یافاطمه (2) یار قامت کمانم

 

دریافت سبک

 ************************

یوسف رحیمی

  فراق پیامبر (ص)

 

ببین قامتم رو شکسته فراقت

دیگه بیقرارم منو کشته داغت

کجائی بابا

یه بار دیگه سر روی زانوهات بذارم

از غم این بی کسـی خون گریه ببارم

پریشـون از بـی وفائـی روزگـارم

******

تو که رفتی بابا نمی‌دونی مَردُم

چطوری رسیدند با آتیش و هیزم

جلوی چشمام

آتیـش زدن خونمونو چشـم ترم سوخت

من پشت در بودم و قلب حیدرم سوخت

تازیـانه می‌زدن و بال و پـرم سـوخت
 
*******************

صادق اویسی

زمینه

 

شبا که مضطر میشی ، اسیر بستر میشی

قاتل حیدر میشی

تیره شده دنیامون ، رحمی بکن زهرا جون

به این دل بی سامون

تو دلم ، غم و دردی نیست ، اگه هم ، نفسم باشی

بگو که ، می مونی پیشم ، اگه تو ، قفسم باشی

قدم داره از غمت خم میشه

من غصتو می خورم همیشه

قلبم داره غرق ماتم می شه

یافاطمه ، فاطمه ، یازهرا

******

بمون نگارم باشی ، باغ و بهارم باشی

میخوام کنارم باشی

بدون تو میمیرم ، از این زمونه سیرم

غم تو کرده پیرم

فاطمه ، تو چقدر خوبی ، نمیگی ، که چیا دیدی

واسه تو ، یه سپر دادم ، واسه من ، جونِ تو میدی

دلخوش بودم که برام میخندی

 اما داری چشماتو میبندی

انگار که دیگه ازم دل کندی

یافاطمه ، فاطمه ، یازهرا

******

آروم جونم هستی ، خورشبد خونم هستی

تاب و توونم هستی

تلخه چقدر این ساعات ، بشم فدای اشکات

بلند شو زهرا از جات

پاشو تا ، ببینی اشک و ، ناله ی ، حسنین تو

تو که خوب ، میدونی زهرا ، غمای ، نور عین تو

حالا که اومد شبای آخر

داری میخونی با چشمای تر

ای وای حسینم  ، غریب مادر

ای وای حسینم غریب مادر

 *******************

حسین رضائیان

واحد

 

داری میری بدون من مسافر من

پر می کشی و میریزه بال و پر من

بذار تو رو سیر ببینم زهرا زهرا

مونده نفس توی سینم زهرا زهرا

بعد تو تنها ترینم زهرا زهرا

شستن تو برای من خیلی سخته

غسل به زیر پیروهن خیلی سخته

چهره ی نیلی تو دیدن خیلی سخته

یافاطمه ، عشق حیدر

******

حالا که ای کبوتر من پرکشیدی

به آرزوت رسیدی و باباتو دیدی

بگو به پیغمبر که من تنها بودم

تنهای تنها بین دشمن ها بودم

تنهای تنها بین دشمن ها بودم

بگو اگه دست تو بشکستند زهرا

نامردا دستای منو بستند زهرا

قلب منو با داغ تو خستند زهرا

یافاطمه ، عشق حیدر

 

دریافت سبک

 *******************

حسین رضائیان

زمزمه

 

کنار پیکرت زهرا ببین لبریز آهم

ز بعد تو برای درد دل دنبال چاهم

منو داغ فراقت ، منو درد جدایی

مرا با رفتن خود ، غریبم می نمایی

حبیبم حبیب ، به دردم طبیب ، مسوزان قلب حیدر

ببین مجتبی ، که دارد نوا ، مرو از خانه مادر

******

شرر زد غسل تو بر جان حیدر یاس خوشبو

که دستم را رساندم فاطمه بر زخم بازو

دگر شد آشکارا ، دلیل رو گرفتن

به هنگام نمازت ، دل و پهلو گرفتن

ببین دخترت ، نشسته برت ، ز غصه خون فشان است

به شور و به شین ، ز داغت حسین ، لبالب از فغان است

 

دریافت سبک

*******************

ایمان مقدم

زمینه

 

مدینه سوت و کوره ، همه راحت خوابیدن

همون هایی که نقشه ی قتل تو رو کشیدن

غم من بی حسابه ، زندگیمون عذابه

کاشکی بودی می دیدی بی یار و یاور ابوترابه

رفتی ولی تو گریه هامُ ندیدی

رفتی ولی تو غصه هامُ ندیدی

رفتی ولی ، فاطمه جان ، درد سرام و ندیدی

واویلتا امون از این غریبی

******

دستام داره می لرزه ، رو تنت آب می ریزم

چیزی به من نگفتی از زخم تنت عزیزم

چی به روزم آوردی ، گریم و در آوردی

یادم نمیره زهرا به جای من تازیونه خوردی

تاریک شده امشب دیگه نور خونم

سخته برام بدون یارم بمونم

حالا باید ، بالا سرش ، سوره ی یاسین بخونم

واویلتا امون از این غریبی

******

یادش بخیر روزایی ، که زخمام و می بستی

رفتی و فاطمه دیدی که پشتمُ شکستی

اون روزا بین خونه ، خیلی داشتی بهونه

گفتی یه روز میاد کربلا حسینم تنها می مونه

گفتی یه روز به اشک بچم می خندن

با نیزه ها دنبال بچم می گردن

آخر میاد ، سرش رو ، روی نیزه هاشون می بندن

واویلتا حسین غریب مادر

 

دریافت سبک

*******************

حسین رحمانی

زمینه

 

بی سر و سامون شده حیدر

روشونشه تابوت مادر

ای گل ِ یاس زود شدی پرپر ، مادر مادر مادر

تن ِ نحیف و زار ِ تو بین ِ، تابوته

تو اوج غصه و بلا بابا ، مبهوته مبهوته مبهوته

پشت ِ سر ِ تابوتت ، جبرییل گریونه

باگریه داره بابا ، زیر ِ لب میخونه

در وسط کوچه تورا میزدند ، فاطمه فاطمه

کاش بجای ِ تو مرا میزدند ، فاطمه فاطمه

******

بغض عجیبی تو گلومه

روضه ی کوچه روبرومه

کار ِ دل ِ علی تمومه ، مادر مادر مادر

از تابوتت می باره باز ای وای ، خونابه

داره می لرزه زانوی بابا ، بی تابه بی تابه بی تابه

روی سرش میریزه ، خاک ِ قبرِ مادر

می شنوه بابا امشب ، می خونه پیغمبر

گوشه ی چشم توچرا شد کبود ، فاطمه فاطمه

فاطمه جان مگر گناهت چه بود ، فاطمه فاطمه

******

یه دنیا غم بدل می شینه

راحت شدن اهلِ مدینه

ازناله ی شکسته سینه ، مادر مادر مادر

چشماشو بست و پرکشید مادر ، شبونه

هوای خونه ابریه هردم ، بارونه بارونه بارونه

رفتی و دیگه بابا ، بی قراره مادر

زپا شسته میگه ، پهلوون خیبر

خیز و ببین خانه ی خاموش من ، فاطمه فاطمه

ناله ی طفلان سیه پوش ِ من ، فاطمه فاطمه

 

دریافت سبک

 *******************

امیر عباسی

واحد

 

آمد عزای اهل دین ، امشب امیرالمؤمنین

حالش پریشان است ، شام غریبان است

با اشک و شور و زمزمه ، فردا به یاد فاطمه

دلخون و گریان است است ، شام غریبان است

یازهرا یازهرا یازهرا یازهرا

******

عالَم شده مرثیه خوان ، اسما بریز آب روان

بر پیکر زهرا ، صد آه و واویلا

یاس سپید حیدری ، گشته رُخش نیلوفری

از سیلی اعدا ، صد آه و واویلا

یازهرا یازهرا یازهرا یازهرا

******

بعد از وفات مصطفی ، شد بی کران ظلم و جفا

از فرقه ی اعدا ، بر حضرت زهرا

سوزد دلِ عالم ز غم ، این آتش ظلم و ستم

شعله کشد زینجا ، تا روز عاشورا

یازهرا یازهرا یازهرا یازهرا

******

یک روز آتش شعله ور ، شد از درِ بیتِ ولا

در این میان یا رب ، وای از دل زینب

یک روز هم آتش زده ، دشمن بر اهل خیمه ها

جانها شده بر لب ، وای از دل زینب

واویلا واویلا واویلا واویلا

******

امشب علی در زمزمه ، محزون داغ فاطمه

دارد به چشم تر ، خاک عزا بر سر

شام غریبان حسین ، گریان تمام عالمی

از ناله ی زهرا ، صد آه و واویلا

واویلا واویلا واویلا واویلا

 

دریافت سبک

 *******************

محمدمهدی روحی

واحد

 

تابوت زهرای اطهر، یاس کبود مطهر

با ناله و آه و زاری ، افتاده بر دوش حیدر

تنها نرو یار حیدر

******

تشییع زهرا شبانه ، آهسته و مخفیانه

مانده روی پیکر او ، آثاری از تازیانه

زینب به دنبال تابوت ، هی می زند سینه وسر

ذکر حسن گشته امشب ، وای مادرم وای مادر

تنها نرو یار حیدر

******

یادم نرفته نگاه ، بی جان تو بین بستر

یادم نرفته که گفتی ، جانم فدای تو حیدر

یادم نرفته که خوردی ، سیلی به جرم ولایت

با دست بشکسته ی خود ، کردی زحیدر حمایت

تنها نرو یار حیدر

******

یادم نرفته که دیدی ، از دشمنان ظلم وآزار

مانده به روی تن تو ، آثاری از خون ضرب دیوار

یادم نرفته گذشتی ، در راهم از نور دیده

بر بسترت دیدم ای وای ، از پهلویت خون چکیده

تنها نرو یار حیدر

******

بی تو علی ماند و یک شهر ، نامردم بی مروّت

جان تو دارم روی لب ، من آرزوی شهادت

یادش به خیر عشق پاکت ، یادش به خیر خنده هایت

از پشت در ناله کردی ، مانده به گوشم صدایت

تنها نرو یار حیدر

 

دریافت سبک

 *******************

محمدمهدی روحی

زمزمه

 

تابوت مادرم را ، بابا برد به شانه

با قامتی خمیده ، تنها و مخفیانه

یا فاطمه یا زهرا

******

دیگه صدای مادر ، نمی رسه به گوشم

حرفی بزن با بابا ، ای مادر خموشم

یا فاطمه یا زهرا

******

راحت شدی عزیزم ، دیگه زدرد پهلو

نیازی نیست که دیگه ، از بابا بگیری رو

یا فاطمه یا زهرا

******

بابا می گه خانومم ، کی اینجوری جفا کرد؟

با دستای کثیفش ، از من تو رو جدا کرد

یا فاطمه یا زهرا

******

حیاط خونه وقتی ، پر از آتیش و دود شد

یه جوری زد که بازوت ، خیلی سریع کبود شد

یا فاطمه یا زهرا

******

فاطمه چی کشیدی ؟ ، وقتی درو سوزوندن

منو با دست بسته ، تو کوچه می کشوندن

یا فاطمه یا زهرا

 

دریافت سبک

*******************

یوسف رحیمی

نوحه شهادت

 

وداع آخـرت آتـش زد بر دلم

داغ تو یا زهـرا می‌شود قاتلم

می‌گویم با شیون و شین ، مخوان زهرا شهادتین

بنگر حال زار حسین

یا فاطمه یا فاطمه

******

سپر جان من شدی در کوچه ها

مانده ام شرمنده از رویت یازهرا

تا که دیدی دست بسته ، آمدی با حال خسته

آمدی پهلو شکسته

یا فاطمه یا فاطمه

 *******************

اسماعیل شبرنگ

واحد

 

کوه غرور و غیرتِ     منو شکوندی فاطمه

لحظه ای که نمازتو     نشسته خوندی فاطمه

پرستوی علی ، سر         بال و پرت چی اومده

لعنت به اون نامردی که   به صورتت سیلی زده

آروم جونم ، ای مهربونم ، چی بر سر تو

اومده بین کوچه ها ، خانوم خونه م

بی تاب و خسته ، چشمای بسته

الهی که من می مُردم و نمی دیدم ، پهلوت شکسته

یار خوشی ندیده          بانوی قد خمیده

به پای عشق حیدر     آخر شدی شهیده

یافاطمه یافاطمه

عشق علی عشق علی

*****

اگر که از پیشم بری        کارم دیگه تموم می شه

حتی یه لحظه دلخوشی   برای من حروم می شه

ای ماه آسمون من    شبم رو پرستاره کن

برای دل بریدنت          لااقل استخاره کن

راه نجاتی ، شرط حیاتی ، بین دعاهات

چرا به زیر لب می گی ، عجّل وفاتی

باسوزش تب ، مادر زینب ، زندگیّ من

چرا تو مرگتو می خوای ، از خدا هرشب

دلت شده پر از خون    دلم شده پریشون

نگو خدانگهدار         راه داره بیشتر بمون

یافاطمه یافاطمه

عشق علی عشق علی

*****

خدا می دونه که رمق      نداری بانوی علی

وقتی می لرزه پیکرت     می لرزه زانوی علی

شهر مدینه مثل من   از غم تو مشکی پوشه

خانوم خونه بعد تو          تنور خونه خاموشه

وقتی بادستم ، چشاتو بستم ، دائم می گفتم

حبیبه ی خدا ازت ، شرمنده هستم

زخمه تن تو ، گل پیرهن تو ، خون گریه کردم

 وقتی دیدم خون جاری شد ، از کفن تو

غسل تنت شبونه    دفن تو مخفیونه

غریبونه دل شب       رفتی از آشیونه

یافاطمه یافاطمه

عشق علی عشق علی

 

دریافت سبک

*******************

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی