کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

تقدیم به شهید غلامحسین فتحی

کوثرنامه


نوحه شهادت امام رضا علیه السلام- 7

************************

نوحه

حجره ی در بسته گشته قتلگاهم


کی میرسد از مدینه قرص ماهم


از پا فتادم ، برس بدادم


اجل بده مهلت تا آید جوادم


مولا رضا جان ، مولا رضا جان


مولا رضا جان مولا ، مولا رضا جان


******


از تب زهر کین پا تا سر من سوخت


بسکه زدم پرپر  بال و پر من سوخت


عبا روی سر ، شد رستخیزم


چه دیدنی در کوچه شد افت و خیزم


مولا رضا جان ، مولا رضا جان


مولا رضا جان مولا ، مولا رضا جان


******


در حجره رو به قبله شد دست و پایم


زاده ی زهرا ، علی موسی الرضایم


پاره ی قلب ، پاک پیمبر


شد پاره پاره قلبش ، الله اکبر


مولا رضا جان ، مولا رضا جان


مولا رضا جان مولا ، مولا رضا جان


 


دریافت سبک


************************
نوحه


وَ قَبرٌ بِطوسٍ آه از محنتش


ملائک نوحه خوان بر مصیبتش


سلام بر آن روح ، درود بر آن تن


صلی الله علیک ، یا اباالحسن


******


کشته شد وارث یُطَهِرکم


عبا بر سر کشید خورشید هشتم


آتش گرفته ، از زهر دشمن


صلی الله علیک ، یا اباالحسن


******


در حجره ی بسته زند دست و پا


جواد آمده به  دیدن بابا


با چشم گریان ، شده سینه زن


صلی الله علیک ، یا اباالحسن


 


دریافت سبک


************************
شور


 


تا قلبم بی قرار یاره ، جز یارش از همه بیزاره


از عالم بی نیازه اونکه ، تو این دنیا رضا رو داره


خیر و برْکتِ خراسانی


سلطان کشور ایرانی


گمراهه هرکی ازت دوره


مرزِ بین کفر و ایمانی


تا دنیا دنیاس فقیرم من پیشت حقیرم من


روزی مو از دست تو می گیرم من فقیرم من


السلام علیک ، (یا عزیز الزهرا)3


******


زائرت تا همیشه مسته ، مست اون گنبد و گلدسته


دست خالی نکردی ردّش ، هر کس رو که به تو دل بسته


مثل یک کبوترم بی شک


سایَت هس روی سرم بی شک


احساسم بهم میگه روزی


میشم خادم حرم بی شک


می دونی آقا دوست دارم تویی تو دلدارم


همیشه هر جا بودی خریدارم دوست دارم


السلام علیک ، (یا عزیز الزهرا)3


******


آقا کلب نفس آلوده م ، از کوچیکی غلامت بودم


یا علی بن موسی الرضا ، تو هستی مقصد و مقصودم


رویامه صحن گوهرشادت


قبله م شد پنجره فولادت


گفتی که یه بار بیا پیشم


می رسم سه جا به فریادت


عالم مجنون و تو لیلایی شفیع عقبایی


زنده ام با اون دم مسیحایی تو لیلایی


السلام علیک ، (یا عزیز الزهرا)3


 


دریافت سبک


************************
 زمینه


من چه کنم ، تو این شهر غربت    بی یاور شدم


من چه کنم ، اگر چه سلطانم    بی لشگر شدم


من چه کنم ، به چشم تر مهمون مادر شدم


بین کوچه چون ، مادرم زهرا


با لب خونی ، افتادم از پا ، آه و واویلا


تا یه قدم میرم زمین میخورم ، وای مادرم


می‌چرخه کوچه ها به دور سرم ، وای مادرم


مسیر کوچه ها رو تار می‌بینم ، وای مادرم


پهلوم و می‌گیرم زمین میشینم ، وای مادرم


از رو سرم ، عبا افتاده


لرزه به این ، پاها افتاده


لبام که از ، صدا افتاده


وای رضا ، عزیز زهرا


******


ای پسرم ، بیا که دارم دست و پا میزنم


ای پسرم ، بیا که اسم تو صدا میزنم


ای پسرم ، سرم و روی این خاکا میزنم


روی این خاکا ، سر میزارم من


یادعاشورا ، روضه دارم من ، روضه دارم من


رو سینه من کسی پا نذاشته ، ای پسرم


زیر گلوم خنجری جا نذاشته ، ای پسرم


بابات با اینکه تک و تنها جون داد ، ای پسرم


محاسنم دست کسی نیفتاد ، ای پسرم


ای پسرم ، چشام می‌سوزه


ای پسرم ، لبام میسوزه


ای پسرم ، چشام می‌سوزه


وای رضا ، عزیز زهرا


دریافت سبک


************************
مجتبی صمدی


 


برای تو رو لبم سلامه


کبوترم گنبد تو جامه


هر چی بگم حق ادا نمیشه


امام رضا آخر مرامه


حرم تو مولا بهشت دنیاست


کرم تو آقا همیشه با ماست


نگاه دو چشمات قشنگ و زیباست


پرچمت تو عالم همیشه بالاست


ای شهنشاه خراسان (دخیل)٣ دخیلم مولا


سیدی حضرت سلطان (دخیل)٣ دخیلم مولا


******


سقاخونت چشمه ء حیاته


شفا خاک کفش زائراته


با نگاهت مرده جون میگیره


کل جهان توی پنجه هاته


حرم تو قطب دل زمینه


جاروکش خاکت روح الامینه


آرزوشه خورشید برای تعظیم


روبروی ایوون طلات بشینه


ای شهنشاه خراسان (دخیل)٣ دخیلم مولا


سیدی حضرت سلطان (دخیل)٣ دخیلم مولا


******


فرشته سر به خاکت میزاره


توحرمت خداشعبه داره


زهرا واسه شستن مزارت


گلاب ناب از بهشت میاره


ریشه داره عشقت زپا تا سرم


زیر تیغم اسم تورو میبرم


واسه ء تو هر وقت دلم تنگ میشه


به قیمت جونم بلیط میخرم


ای شهنشاه خراسان (دخیل)٣ دخیلم مولا


سیدی حضرت سلطان (دخیل)٣ دخیلم مولا


 


دریافت سبک


************************
مجتبی صمدی


زمینه


 


غریب الغربا     امام ارض و سما


گدای کوی توأم     شهید زهر جفا


ای جانم یا مولا


ایمانم یا مولا


سلطانم یا مولا ، ابالحسن


******


کبوتر دل من هوایی تو بود


تمام عزت من گدایی تو بود


من هستم آهویت


آواره در کویت


در بند گیسویت ، ابالحسن


******


نشسته روی لبت  عصاره ء جگرت


نهاده ای سر خود به دامن پسرت


از غربت لبریزی


اشک غم میریزی


ای گل چون پائیزی ، ابالحسن


******


سرت بخاک زمین ندیده خواهر تو


نشد شبیه حسین بریده حنجر تو


ای وای از عاشورا


ای وای از کربلا


مقتل شد چون دریا ، ابالحسن


 


دریافت سبک


************************
مظاهر کثیری نژاد


واحد سنگین


 


درد دلم رضا جان ، پیِ طبیبم آقا


تو این دیار غربت  تویی حبیبم آقا


دوباره فیض روضه  شده نصیبم آقا


غریبی تو می فهمم ، منم غرییم آقا


ای صاحب صحن و حرم با صفا رضا جان


بیمار عشقتم و ذکر تو شفا رضا جان


غریب الغربا معین الضعفا رضا جان ، رضا جان


یا ضامن آهو رضا جان


******


سبو شکست و می ریخت ، وقتی که ساغر افتاد


به زهر کینه آقا ، کارِ تو آخر افتاد


دلت به یاد مادر تنت به بستر افتاد


شب عزای تو بود روزی که مادر افتاد


گوشه ی حجره آخرش رسیدی به مرادت


دست و پا می زدی مدینه میومد به یادت


روضه ی کوچه رو می خوندی برای جوادت ، رضا جان


یا ضامن آهو رضا جان


******


شکر خدا رضا جان ، وقتی که رفتی از حال


بالا سرت نبودن ، شبیه شمر قتال


سوز جگر تو رو سوخت ، با روضه های گودال


سری که روی نیزه ست ، تنی که میشه پامال


ما شنیدیم اما تو میدیدی این روضه ها رو


دست و پا زدن ارباب بی کفن ما رو


اسبا هی زیر و رو می کردن شاه سر جدا رو


یا ضامن آهو رضا جان


دریافت سبک


************************
هاشم محــمد ی آرا


وداع با ماه محرم و صفر


خداحافظ ای ماه غم ، کتیبه و سنج و علم


خداحافظ ای گریه و ، دم نوحه ی محتشم


خداحافظ ای تکیه ها ، خداحافظ ای پرچما


خدایی دلم تنگ میشه ، برا گریه ی نوکرا


بهت بدجوری کردم عادت


من حاجت گرفتم تو روضت


بهت خیلی دارم ارادت


محرماتو دوس دارم و ، پیرهن سیاتو دوس دارم و


بین تموم ماه ها فقط ، ماه عزاتو دوس دارم و


حسین حسین ای جانم ، حسین


******


دوباره دلم پر زده ، پریشونه حالش بده


دوای دل زار من ، میدونن همه مشهده


یه گنبد یه صحن و سرا ، که دل برده از زائرا


هوایی شدم کاش بیام ، به پابوس آقام رضا


سپردم‌ به تو گریه هام و


یه زنجیر و شال عزام و


همیشه تو داری هوام و


امام رضا ای کار وکسم ، به پنجره فولادت قسم


بدون تو ای شمس الشموس ، آقا شبیه خار و خسم


امام رضا ای جانم ، رضا


******


شهنشاه و سلطان رضا ، غریب خراسان رضا


ولی نعمت و برکته ، تمومیه ایران رضا


ببین التماسه من و  ، دوتا چشم خیس من و


به غیر خودت پرت نکن ، آقاجون حواس من و


بمیرم که با زهر کینه


نفس هات بریده تو سینه


دلت کرده یاد مدینه


گرفته عالم واست عزا ، امون از این درد واین بلا


تو روضه خون میشی واسه ی ، شهیدِ مظلومِ کربلا


حسین حسین ای جانم ، حسین


 


دریافت سبک


************************
هاشم محــمد ی آرا


 


ذکر مستانه رضا ، شمع کاشانه رضا


آرامش قلب منه دیوانه رضا


نگار هشتمین به عرش حق نگین


حریم باصفای تو اربابم بهشت رو زمین


تویی تو حج ما تویی آقاجون امید آخرین


آرامش قلب منه دیوانه رضا


امام رضا مولا


******


مسموم زهر جفا ، غصه دار تو خدا


قلب تورو خون میکنه  این دردوبلا


رو خاک حجره ها  زدی تو دست و پا


به زیر لب صدا زدی با گریه که مادرم بیا


شدی شهید کینه های این قوم پست و بی حیا


قلب تو رو خون میکنه این دردوبلا


امام رضا مولا


******


خاکی شد بال و پرم ، غرق خون چشم ترم


دردانه ی من میرسه بالای سرم


جوون من بیا  فتاده ام ز پا


بیا و روی دامن خود بگذار دمی سر مرا


بیاد غصه های جدم ایندم گرفته ام عزا


دردانه من میرسه بالای سرم


امام رضا مولا


دریافت سبک


************************
بهمن عظیمی


زمزمه


خورشید عُمرِ من لب بومه


قلبم به این بی کسی محکومه


نه مادری نه خواهری که سربه روی پاش بزارم


نه پسری که باشه این لحظه ی آخری کنارم


دارم تو غربت جون میدم خوب میدونم تمومه کارم


واغربتا ، آه و واویلا


******


آتیش گرفته جیگرم ای وای


می سوزه پا تا به سرم ای وای


شبیه مار گزیده ها دارم می پیچم به خودم،آه


چشام به در مونده که شاید برسه جوادم از راه


اشکام به یاد اکبر و حسین می ریزه ناخودآگاه


جانم حسین ، جان


******


یه چشم من خونِ واسه مادر


اشکه یه چشمم واسه اون بی سر


با اینکه عمریه من از غصه ی مادر بی شکیبم


ولی همیشه می خونم روضه واسه جد غریبم


یه عمره که با مادرم گریه کن شیب الخضیبم


جانم حسین ، جان


******


درسته غُربتم نداره حد


زهر جفا آتیش به جونم زد


اما کسی تو این دیار به ساحتم نکرد جسارت


اینجا نَبُرد دیگه کسی عبا و عمامه مو غارت


اینجا دیگه خبر نبود از هتک حرمت و اسارت


جانم حسین ، جان


******


اینجا با گل اومدن استقبال


دیگه خبر نبودش از گودال


اما تو کربلا کسی چیزی بجز نیزه نیاوُرد


هرکسی اومد با خودش سوغاتی و چشم روشنی بُرد


این روضه ها تموم عمر دلِ پُر از درد مُو آزرد


جانم حسین ، جان


دریافت سبک


************************


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی