کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

تقدیم به شهید غلامحسین فتحی

کوثرنامه


نوحه شهادت امام حسن علیه السلام-5

 ****************

بر غربت من آسمانها گریه کرده            مرغ هوا ماهی دریا گریه کرده

خون شد دل دهر از غربت من        در کوچه دشمن ، در خانه دشمن

من مجتبایم

 

آه ای مدینه تو بمان با کوچه هایت    با خاطرات قصه های مجتبایت

بنگر که جانم بر لب رسیده        با اشک و ناله زینب رسیده

من مجتبایم

 

در جام صبرم جرعه جرعه فتنه ها بود      صلحم برای خاطر دین خدا بود

ای غم که عمری بودی کنارم          دیگر امید ماندن ندارم

من مجتبایم

************************

نه شمع و چراغ نه صحن و رواق نه گلدسته و گنبد

نه ایوون طلا نه صحن و سرا چقدر خاکیه مرقد

قربون اون کبوتری   که خاکیه بال و پرش تو بقیع

هر زائری اونجا میره   غصه می شه همسفرش تو بقیع

هنوزم داره خاکش    تب ناله ی مادر

که می شد گل اشکش    کنار بقیع پرپر

غریب آقام، غریب آقام، وای وای

 

نه یک سایه بون داره تربتش  نه حتی یه سنگ قبر

غریب بوده و غریب می مونه چیه چاره غیر از صبر

اون آقای غریبی که خاکی ترین مرقده صحن و سراش

خدا گواست که یه روزی می کشیدند سجاده از زیر پاش

شهادت میده این خاک با چشمایی غرق خون

که شد پیکر لاله یه روز اینجا تیر بارون

غریب آقام، غریب آقام، وای وای

یوسف رحیمی

*************************

امام حسن مجتبی علیه السلام

 

غصه دارم در فضای سینه ام

من اسیر حمله های کینه ام

سوزم از زهر و لبم پر خون شده

تشتم از خون جگر گلگون شده

خون دل هایی که عمری خورده ام

پیر گردیدم ز بس آزرده ام

ماجراهایی که من خود دیده ام

آن چه بین کوچه ها شد دیده ام

شکر حق گویا دگر پایان شده

آخرین ساعات این هجران شده

حالیا دیگر از این جا پر کشم

جام وصل حق تعالی سر کشم

می روم از این دیار غم نصیب

می روم از  این مدینه من غریب

گر چه از زهر جفا خونین لبم

من به یاد کربلا و زینبم

محــمد مبشری

************************

واحد

خوب یا خوب تر از خوب به خوبی تو نیست

ماه یا ماه تر از آن به نکویی تو نیست

ای که در دایره حسن گرفتار شدی

نه گرفتار ، ولی نقطه ی پرگار شدی

جلوه ی حُسن تو در گوشه ی آفاق افتاد

آتش مهر تو بر سینه ی عشاق افتاد

هر کجا مهر و وفا هست تو را یاد کنند

هر کجا لطف و عطا هست تو را یاد کنند

این چه عشقی است که در سینه ی پر مهرت هست؟

این چه برقی است که در دیده ی پر سحرت هست؟

این چه سِرّی است که در سجده تباکی داری

پادشاهی تو ولی مسند خاکی داری

مجلس فیض تو بر سفره ی محرومان است

دست احسان تو را شوق تهی دستان است

کرم و بخشش و احسان متوالی داری

خان رزقی و ولی سفره ی خالی داری

خُلق نیکوی تو یاد آور پیغمبر هست

رحمت و عفو تو بی شائبه دین پرور هست

تو شبیه پدرت رنگ خدایی داری

سینه ای داغ و دل تنگ خدایی داری

اشجع الناسی و سردار سپاه پدری

اعبد الناسی و تا مکه پیاده سفری

مادرت بود که آموخت تو را اول جار

یادت او داد ببخشی همه ی دار و ندار

تو به همراه برادر به جوانان بهشت

تو امیری ، تو امیری که خدا خود بنوشت

پدرت خانه نشین شد تو صبوری کردی

صلح کردی تو ولی صلح ضروری کردی

ورنه کس نیست که شمشیر تو را نشناسد

یا زبان سخن تیر تو را نشناسد

تو امامی تو امامی و تو معصوم ترین

لیک بعد پدر خویش تو مظلوم ترین

محــمد مبشری

************************

زمینه

کریم آل عبا ، شهید زهر جفا

ناله ی آخر تو ، ناله ی یا زهرا

بمیرم برات ، آقا حرم نداری

بمیرم برات ، یه زائرم نداری

 (تو مدینه ، سینه زنم نداری)2

روی لب ها ، با شور و با محن

شده ذکرم ، غریب یا حسن

یه روز آقا ، برات حرم می سازیم

(واویلا ، غریب امام حسن)3 وای

چه روضه ها داری ، روضه ی زهر جگر

روضه ی یک کوچه ، سیلی و یک مادر

روضه ی تو ، خدا می دونه همینه

آتیش زدن ، در و دیوار خونه

 (تو کوچه ها ، مادرت رو زمینه)2

روی لب هام ، فغان و زمزمه

شده ذکرم ، مادر یا فاطمه

شدم راحت ، ز دیدن مغیره

 (واویلا ، غریب امام حسن) 3 وای

محــمد مبشری

************************

زمزمه

تویی شه کرامت و ، گدای لطف تو، جهان

گدای کوی تو نه من، همه زمین و آسمان

ای غریب در وطن

کشته ی جفا حسن۲

یا امام مجتبی ۳

 

به کودکی چه دیده ای، به کوچه در برابرت

که شد سفید از آن زمان، تمام گیسوی سرت

ای غریب در وطن

کشته ی جفا حسن۲

یا امام مجتبی ۳

 

تو پاره ی جگر چرا، بریزی از گلوی خود

ببین رسیده مادرت، برد تو را به سوی خود

ای غریب در وطن

کشته ی جفا حسن۲

یا امام مجتبی۳

چرا تن تو پُر شده، ز چوبه های تیر کین

حسین تو چه سان نهد، تن تو در دل زمین

ای غریب در وطن

کشته ی جفا حسن۲

یا امام مجتبی ۳

 

عدو نموده غارتم، به داغت ای برادرم

بیا کنار علقمه/ ببین چگونه مضطرم

ای غریب در وطن

کشته ی جفا حسن۲

یا امام مجتبی۳

*************************

کشته ی زهر کینه     پاره جگر امام حسن

ای غریبِ مدینه      پاره جگر امام حسن

غریب آقا...

*ای مزارِ بی شمع و چراغ تو بهشت ما

مهرِ تو در گلِ ما    عشق تو سرنوشت ما

غریب آقا...

* از غَمَت ای باوفا دادم ز کف صبر و شکیب

تو امامی هستی که در خانه هم هستی غریب

غریب آقا...

*اگر چه پاره جگر از کینه های همسری

تو قتیل کوچه و داغ عظیمِ مادری

غریب آقا...

*ناگهان هفت آسمان گردید بر دور سَرَت

با دو چَشمَت دیده ای نقش زمین شد مادرت

غریب آقا...

***************************

زمینه - شور

یا حسن غریب تر از تو دیگه دنیا ندیده

چه کسی مثل تو این اندازه طعنه شنیده؟

مو به مو دیدی چطور فاطمه شد قد خمیده

میگن از زهر جفا خون شده آقا جگرت

ز پا افتاده ای و خون شده قلب خواهرت

ببین اومده به بالای سر تو خواهرت

کوه امیدم     عاشق تو عشق خداست

حرم تو هرکی که خواست   بگو که تو دلای ماست

یا حسن مولا ، یا حسن مولا

آه و واویلا ، غریب مادر یا حسن3 ، غریب مادر

******

همه ی عمر تو با غربت و غصه سر شده

بیشترین جسارتا تو کوچه پشت در شده

بردن مادرت از تو کوچه درد سر شده

مردم اینجا مسلمونن ولی بد دهنن

با همین طعنه هاشون دل شما رو می شکنن

تو کوچه مادر و پیش چشم بچه اش میزنن

شده سهم تو        ستم و زخم جگر و

طعنه ی روی منبر و    روی کبود مادر و

یا حسن مولا ، یا حسن مولا

آه و واویلا ، غریب مادر یا حسن3 ، غریب مادر

******

تو شجاعت چیزی از علی تو دستِ کم نداری

بمیرم برات که حتی تو خونت محرم نداری

پسر فاطمه ای ولی چرا حرم نداری؟؟؟

می سازیم برا شما صحن و سرا با شور و غوغا

یه طرف صحن شما و یه طرف مرقد زهرا

شعبه ی دوم بین الحرمین میشه همونجا

به تو دلبستم          فدای خاک قدمت

تو که معروفه کرمت  ما رو ببر تا حرمت

یا حسن مولا ، یا حسن مولا

آه و واویلا ، غریب مادر یا حسن3 ، غریب مادر

***********************

سید محسن حسینی

زمزمه

در کجایی خواهر من    بسته شد چشم تر من

کن تماشا تا ببینی    لحظههای آخر من

از تو ممنونم من ای زهـر جفا

بعد عمری من شدم حـاجت روا

تا قیــامت من شدم مدیون تو

چون نمیبینم دگـر من کوچه را

وای من ای وای من ای وای من

******

من که افتاده ز پایم    من امــام مجتبایم

غیر زهر همسر من   کس نباشد آشنایم

من خودم دیـدم در آتش لانه را

دیدهام شمــع و گل و پروانه را

من خودم دیــدم میان کوچهها

مــــادرم گم کرده راه خانه را

وای من ای وای من ای وای من

­­­­­­­­******

عاقبت افتادم از پا    بستهام بـار سفر را

خواهرم زینب بیـا     مردنم را کن تماشا

شد اجل آخــر به در من طبیب

کس نمیباشد مـرا یار و حبیب

با که گویم در تمــام عمر خود

در میان خـــانهام بودم غریب

وای من ای وای من ای وای من

­­­­­­­­******

ای حسین رو سوی من کن    با من آغــاز سخن کن

تو بیـا از راه و امشب          بی کفن من را کفن کن

دیده ام من صورت حاکی حسین

دیده ام من مظهر پـاکی حسین

با دو چشم پر زخون خود زدم

بوسهها بر چادر خاکی حسین

وای من ای وای من ای وای من

دریافت سبک

************************
سید محسن حسینی

نوحه

وای وای ، من کشته زهـر جفایم

وای وای ، میسوزد از سر تا بپایم

جز غم نمیباشد حبیبم       باشد اجل یار و طبیبم

در خانه خود هم غریبم

واویلتا آه و واویلا

­­­­­­­­******

وای وای ، زینب بیـا دردم دوا شد

وای وای ، ببین که حاجتم روا شد

زهر جفای همسر من      سوزانده از پا تا سر من

شد لحظههای آخر من

واویلتا آه و واویلا

******

وای وای ، کاری دگر به کس ندارم

وای وای ، در سینـهام نفس ندارم

زخم زبانها من شنفتم     شب تا سحر از غم نخفتم

از کوچهها با کس نگفتم

واویلتا آه و واویلا

­­­­­­­­­­­­­­­­******

وای وای ، با دیده از خون تر خود

وای وای ، بودم عصای مـادر خود

دیدم که مادر دل غمین شد      دیدم که او زار و حزین شد

دیدم که او نقش زمین شد

واویلتا آه و واویلا

دریافت سبک

***********************
میثم میرزایی
واحد

یاحسن غریب دنیا ما به عشق تو می نازیم

یه حرم قشنگ تر از امام رضا برات می سازیم

منم عبد و حسن آقای من

قطره ام من حسن دریای من

عاشقم من حسن لیلای من

از غم عشق تو بی تابم   حسن دریابم ، حسن دریابم

من غلام و تویی اربابم    حسن دریابم ، حسن دریابم

******

اگه تو حرم نداری حرمت تو سینه ی ماست

هرکی عاشق شما شده عزیز دل زهراست

کار من از غمِ تو زاریه

روی قلبت یه زخم کاریه

تو رگات خون حیدر جاریه

از غم عشق تو بی تابم     حسن دریابم ، حسن دریابم

من غلام و تویی اربابم     حسن دریابم ، حسن دریابم

******

وقتی از کوچه به خونه مادرم و میاوردم

هی می گفتم کاشکی جای مادرم کتک می خوردم

مدینه مادر و پیرش کرده

ناتوون و زمین گیرش کرده

دیگه از زندگی سیرش کرده

از غم عشق تو بی تابم    حسن دریابم ، حسن دریابم

من غلام و تویی اربابم     حسن دریابم ، حسن دریابم

دریافت سبک

************************

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی