کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

تقدیم به شهید غلامحسین فتحی

کوثرنامه

نوحه امام سجاد علیه السلام

*********************

خدایا وارث خون خدایم

ملائک نوحه خوان با گریه هایم

وای غریبم ، وای غریبم

***

شب و روزم به اشک و ناله سر شد

فلک از دیدن من دیده تر شد

منم یعقوب و هجده یوسف من

همه یک روزه در خون غوطه ور شد

***

خدایا حرمت ما  را شکستند

دل ما را ز زخم طعنه خستند

به لب "یا لیت امی لم تلدنی"ست

که ناموس خدا را دست بستند

******

خودم دیدم که عمه دست بسته

میان خیمه با قلب شکسته

ز پا افتاده و احیا گرفته

نماز صبر می خواند ، نشسته

********************* 

شهادت امام سجاد علیه السلام

ای خدا شد خزان گلشن من

آمده وقت جان دادن من

بر غریبی ی من خون بگرید

جای زنجیر روی تن من

آه ، شب غم سر آمد

آه ، اجل از در آمد

آه ، بوی مادر آمد

یا سید الساجدین

***

قد گردون ز داغم خمیده

فلک از غم گریبان دریده

دیده ام نوح و دریایی از خون

دیده ام یوسفی سر بریده

آه ، لاله هایم چیدند

آه ، غربتم را دیدند

آه ، به غمم خندیدند

یا سید الساجدین

 ********************

زمینه

شده کارم اشک و ماتم خدایا خدایا

عمریه می سوزه عالم خدایا خدایا

جلو چشامه همیشه ، غروب تلخ صحرا

 دیدم که خورشید داره ، میره رو نیزه بالا

ای وای ای وای ، چه محشری بپا شد

ای وای ای وای ، غوغا تو کربلا شد

ای وای ای وای ، سر بابام جدا شد

ای وای ای وای ، امون از این غریبی

***

هرجایی که ما رو بردن خدایا خدایا

بچه ها کتک می خوردن خدایا خدایا

از روی نیزه دیدم ، افتادی تو هزار بار

دیدی تا خواهرت رو ، چشا تو بستی انگار

الشام الشام  ، همیشه گفت و گومه

الشام الشام  ، روضه ی ناتمومه

الشام الشام ، یه بغضی تو گلومه

ای وای ای وای ، امون از این غریبی

***

تمومی نداره غمهام خدایا خدایا

یادمه صدای بابام خدایا خدایا

بعد چهل سال هنوز ، چشام داره می بینه

یکی میاد تو گودال ، روی سینش می شینه

ای وای ای وای ، نبودی کوچه بازار

ای وای ای وای ، مردم توشام هزاربار

ای وای ای وای ، از دست مردم آزار

ای وای ای وای ، امون از این غریبی

 **********************

زمینه شهادت

 امشب گرفته دعام ، راهی عرش خدام

زائر کرب وبلام

از شدت گریه هام ، سویی نداره چشام

زائر کرب وبلام

آخه نمیره یادم ، پیش نگامه هر دم

دیدم بابام و رو خاک ، صد پاره تنش

صحنه ی محشر دیدم ، یه تن بی سر دیدم

حتی نذاشتن باشه ، کهنه پیرنش

بردن زتنش

دیدم که چقدر ، بدجور زدنش

رو تکه حصیر ، جم شد بدنش

ای وای یاحسین

***

غریبم و مضطرم ، تا لحظه ی آخرم

می باره چشم ترم

به یاد اهل حرم ، ناله های خواهرم

می باره چشم ترم

چل ساله که می بارم ، زمونه داد آزارم

به یاد شهر شام و ، سنگ لب بام

روضه ی من الشامه ، یه دنیا غم همرامه

بزم شراب و چوب و ، لبهای بابام

حرفم ناتمام

چل ساله خدا ، خونه دل من

حرف کنیزی ، شد قاتل من

ای وای یاحسین

***

کوفه و شام بلا ، نیزه ی خون خدا

امون ازین روضه ها

یهودی بی حیا ، ناموس آل عبا

امون ازین روضه ها

چی بگم از نامردی ، ماها و کوچه گردی

رو گردن من رده، زنجیر بلاست

میگیره بد جور گریه‌م ، وقتی یاد رقیه‌م

دیدم تنش نیلی از، تازیونه هاست

زخمیه جفاست

دشمن میزدش ، پیش نظرم

رو دست خودم ، جون داد خواهرم

ای وای یاحسین

*********************** 

شهادت امام سجاد علیه السلام

قریب به چهل ساله ، بار غم ، کشیدم

از این زمونه من ، دیگه دل ، بریدم

هر روز ، میسوزم با یاد ، لب تشنه وقتی مشک آب می بینم

یاد ، علم علمدار ، پیکر سپهدار آتیش زد به سینم (به سینم)

گریه می کنم تا آب میبینم

یاد یل ام البنینم

بغض و غمه میون سینم

وای

ناله میزنم تا خون میبینم

صورت لاله گون میبینم

پیش چشام جوون میبینم

 وای

ای زهر جفا راحت شدم از مرور غم

***

قریب به چهل ساله ، مثه شمع ، می سوزم

 غروب عاشورا ، یادمه ، هنوزم

سخته ، که ببینی توی ، دل صحرا پر پر میشه دسته گلات

پیش ، چشم دشمن باشی ، تک و تنها اسارت برن عمه هات (عمه هات)

گریه میکنم برای حنجر

تو گوشمه صدای خنجر

یادمه ناله های مادر

وای

ناله میزنم به پای نیزه

از غم سر جدای نیزه

نای نی و نوای نیزه

وای

ای زهر جفا راحت شدم از مرور غم

***

قریب به چهل ساله ، روز و شب ، ندارم

شبیه ابرای ، بهاری ، می بارم

دیدم ، عصر عاشورا شد ، توی مقتل دعوا سر یک پیراهن

دیدم ، با تن تب دار از ، توی خیمه سرهارو رو نی میزنن (میزنن)

گریه میکنم شده جسارت

پیروهنه امام و غارت

عمه ی ساداتو اسارت

وای

ناله میزنم زبون میگیرم

دیگه از این زمونه سیرم

شکر خدا دارم میمیرم

وای

ای زهر جفا راحت شدم از مرور غم

***

قریب به چهل ساله ، پُر بغضه صدام

یادم میاد از هلهله ی ، اهل شام

ما رو ، میکشوندن توی ، کوچه بازار ، دنیا خراب شد رو سرم

خواستم ، هر جوری هست ، عمم ، رو از بین این نامحرم ها ببرم (ببرم)

گریه میکنم دیگه بریدم

از روزگار چیا کشیدم

کشته ی مجلس یزیدم

وای

ناله میزنم با حال مضطر

میشد با خیزرون برابر

جایی که بوسه زد پیمبر

وای

ای زهر جفا راحت شدم از مرور غم

 ***********************

دل زارم غرق درده وجودم لبریز آهه

دل محزون و خرابم هنوزم تو قتلگاهه

من و این شبای بی ستاره

هنوزم دلم سامون نداره

هنوزم چشام ابری و زاره

یه عمره که در سوز و گدازم

یه عمره که می سوزم می سازم

یه عمره می خونم روضه بین ، هر نمازم

واویلا شهید کربلا

***

خدا می دونه یه عمره که هستم از زندگی سیر

سی و پنج ساله که مونده روی دستم جای زنجیر

نگاهم پر از درد و عذابه

لبم تشنه ی یک جرعه آبه

امان از غم شام و خرابه

یه کابوس بی وقفه باهامه

که باعثْ بانیِ گریه هامه

تموم دردم از غصه های ، شهر شامه

واویلا شهید کربلا

***

به یاد اون لحظه ای که کبوتر شد بی پر و بال

همیشه هرلحظه هرجا بودم روضه خون گودال

می بینم هنوز لحظه به لحظه

سری رو پر از خون روی نیزه

از اون روز تنم داره می لرزه

امان از گودال و تیر و خنجر

امان از ضربه بر روی حنجر

امان از داغ عباس و اکبر ، داغ اصغر

واویلا شهید کربلا

************************

شهادت امام سجاد علیه السلام

زمزمه

اشک روونم ، نمیده فرصت

بیان کنم شرح غم مصیبت بابامو

یادم نمیره ، داغ اسارت

یادم نمیره کوچه و بازار شهر شامو

از بالای پشت بوما ریختن آتیش بال و پرم سوخت

عمامه ام سوخت و سرم سوخت و تموم پیکرم سوخت

دست و پام بسته بود ، با غل و زنجیر و طناب

عترت نبی رو ، بردن توی بزم شراب

***

تصورش هم،برام عذابه

سرا رو بین هودج مخدرات آوردن

هنوز رو دستام،جای طنابه

بچه ها توو دست و پاها دائم زمین میخوردن

دور سرا رقصیدن و خندیدن و کردن تماشا

همه رو میبردن به سمت بازار برده فروشا

ما رو از همه جا ، عبور دادن روا نبود

دختر علی و ، محله ی قوم یهود

********************

شد کشته ی زهر جفای دشمن

آزرده از شام بلای دشمن

امام العارفین ، سید الساجدین

او که غریب عالمین است

مولا علی بن الحسین است

***

در گریه بر او اهل آسمان ها

گردد فدایی اش تمام جان ها

رسانده به هر جا ، پیام کربلا

او وارث غربت عشق است

پیمبر نهضت عشق است

***

با غل و زنجیر عدو به پیکر

رفته سفر همره نیزه و سر

خون جاری از تن ، ز پا و ز گردن

دیده غم کودک بی شیر

از یک خرابه گشته دلگیر

***********************

شهادت امام سجاد علیه السلام

نوحه

ای یادگار کربلا جانم فدایت

ای کاش سهمم می شد آن زهر جفایت

دیدی تو داغ ، کرببلا را

کامت چشیده ، زهر جفا را

عزیز زهرا ، امام سجاد

***

عالم ز تو مولای تنهاتر ندیده

در شام و در کرببلا چه ها بدیده

زهر جفا بر ، جسمت شرر زد

شام بلا تیغ ، را بر جگر زد

عزیز زهرا ، امام سجاد

***

عمرت گذشت با گریه و غم جدایی

دانم که هستی کشته ی کرب و بلایی

دیدی به چشمت ، داغی گران را

هم تشت زر را ، هم خیزران را

عزیز زهرا ، امام سجاد

 *********************

 شهادت امام سجاد علیه السلام

واحد

یه عُمره گریه می کنم

یاد گلای پرپرم ، یاد علی اکبرم ، یاد گلوی اصغرم

صحنه های کرب و بلا

دور نمی شه از نظرم ، ناله های اهل حرم ، پاک نمیشه از خاطرم

کسی ، نمی دونه چها دیدم

سَرِّ ، بابام به نیزه ها دیدم

شعله ، ها بین خیمه ها دیدم

بابا ، حسین غریب فاطمه

***

یه نصف روز تو کربلا

دیدم روی خاک افتادن ، همه عزیزام جون دادن ، کشته ی تیغ صیادن

وقت غروب به خیمه ها

دیدم آتیش کشیده شد ، رنگ همه پریده شد ، سر بابام بریده شد

بین ، گودی دست و پا می زد

بابا ، عمم و هی صدا می زد

زهرا ، می دید و ناله ها میزد

بابا ، حسین غریب فاطمه

***

شبانه روز بارونیه

آسمون چشمای من ، کابوس هر شب های من ، شد یاد کربلای من

روزای تلخی که گذشت

تو راه شام از کربلا ، تو کاروون اسرا ، مونده هنوز یادم خدا

سَرِّ ، ما چه بلایی آوردن

دونه ، دونه لاله ها پژمردن

توی ، شام خواهرام کتک خوردن

بابا ، حسین غریب فاطمه

 ***********************

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی