کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

تقدیم به شهید غلامحسین فتحی

کوثرنامه

ده شب محرم سبک مشترک

**********************

ورود به کربلا

 

داره میاد با شور و نوا ، یک قافله به دشت بلا
با خیمه‌های آقا می‌شه ، خیمه‌ی غم تو دل‌ها به پا
هرم عطش داره زمینش ، رنگ عزاست آسمون
می‌شه نصیب اهل حرم ، اینجا دلی غرق خون
می‌باره بارون غم از ، چشمای اهل خیمه‌ها
می‌لرزه قلب بچه‌ها ، تا میاد اسم کربلا

******

این سرزمین غرق شرر ، از غصه داره می‌ده خبر
یک خواهر شکسته دلی ، داره می‌گه با چشمای تر
ای همه هستی‌ام تویی که ، با غربت آشنایی
آخه بگو چرا این زمین ، داره بوی جدایی؟
می‌خونی ای امید من، با چشمای غرق به خون
پیش چشای خواهرت ، انا الیه راجعون

****************************

حضرت رقیه (س)

 

دیدم تو رو تُو آسمونا ، پر زد دلم برا تو بابا
بی‌تو بهونه داره دلم ، امشب پیش رقیه بیا
بارونیه اگه که چشام ، حال منو می‌دونی
آرزومه یه شب باباجون ، کنار من بمونی
با حسرت یک بوسه از ، اون لب‌های غرق به خون
آتیش زده قلب منو ، گل‌بوسه‌های خیزرون

******

خون از لب تو جاری شده ، کار من آه و زاری شده
دیدم رو نیزه سنگ بلا ، سهم لبای قاری شده
من بمیرم که غم‌های تو ، یکی دو تا نبوده
مثل چشای من باباجون ، چرا چشات کبوده
بابا نگاهت غرق خون ، بابا لب تو پرپره
دیشب کجا بودی مگه؟ روی موهات خاکسرته

*************************

طفلان حضرت زینب (س)

 

طاقت نداره این دل من ، اشک تو می شه قاتل من
قدت داره شکسته می شه ، آروم آروم مقابل من
با پر چادرم خونو از ، چهره‌ی تو می گیرم
باشه آقا سرت سلامت ، خودم برات می میرم
خودم که هیچ حسین من ، تموم زندگیم فدات
این دو تا نوجوون من ، می شن فدای بچه هات

******

حالا ببین دو لاله‌ی من ، دارن کفن برا تو به تن
اینه تموم حاجتشون ، پای تو جونشونو بِدَن
داره حکایت از حال من ، بغضی که تو گلومه
این که فدائی تو بشن ، تموم آرزومه
بذار بشه تو کربلات ، نورانی آسمونشون
بذار رو پای تو باشه ، سرهای غرق خونشون

************************

عبدالله ابن الحسن

 

حسرت می‌باره از تو نگاش ، اشک غریبیه تو چشاش
می‌بینه تنها مونده عمو ، تاب و قرار نمونده براش
دنیا براش شده یه قفس ، نمی‌تونه بمونه
هر طوری که شده خودشو ، به عمو می‌رسونه
حلقه زده دور عمو ، با تیر و نیزه لشکری
داره میاد از قتلگاه ، انگار صدای مادری

******

داره دلش هوای عمو ، می‌خواد بشه فدای عمو
حالا با دستای کوچیکش ، می‌شه سپر برای عمو
غصه نداره توی دلش ، به آرزوش رسیده
با روی لاله‌گون به پیشِ فاطمه رو سپیده
میاد دوباره حرمله ، بازم گلی پرپر می‌شه
باز روی دست باغبون ، آلاله‌ای بی‌سر می‌شه

*************************

قاسم ابن الحسن

 

آئینه‌ی یل جملی ، داری شکوه بی‌بدلی
گفتی برای تو شهادت، شیرین‌تره زِ هر عسلی
کرب‌وبلا حیرونه از ، شوق شهادت تو
می‌ری ولی بذار بمونه ، نقاب رو صورت تو
خوب می‌دونی کینه دارن ، این بی‌وفاها از بابات
ترسم اینه آخر بشه ، مثل علی قد و بالات

******

در بین حمله‌ای بی‌امون ، من رو صدا زدی عموجون
آخه تو رو چطور ببینم ، با این چشای غرق به خون
سوی تو من رو می‌کشونه ، شمیم پیرهن تو
سوره یوسفم چرا شد ، آیه آیه تن تو
وا کن چشاتو جون من ، تا جون ندم از ماتمت
سخته برا من داغ تو ، می‌ری با این سِنِّ کمت

***********************

حضرت علی اصغر (ع)

 

چی می‌شه که بارون بگیره ، آخه علی داره می میره
آتیش زده عطش به لباش ، لب‌هایی که مثه کویره
آبی نمونده توی حرم ، لبا چه نیمه‌جونه
با یه دل بی‌صبر و قرار ، رباب داره می‌خونه
لالا لالایی اصغرم ، آروم جون من بخواب
شاید کمی آروم بشی ، شاید ببینی خواب آب

******

شش‌ماهه غرق شور و نوا ، میدون می‌ره رو دست بابا
برپاست خروش و ولوله‌ای ، بارونی می‌شه آسمونا
بارون تیره که می‌باره ، حالا به سوی اصغر
تاب سه‌شعبه رو نداره ، امّا گلوی اصغر
آخر رسید به آرزوش ، شش‌ماهه‌ی خون خدا
قنداقه شد واسه‌ش کفن ، بر روی دستای بابا

***************************

حضرت علی اکبر (ع)

 

ای روشنی چشم ترم ، ای دلخوشی اهل حرم
داری می‌ری بذار ببینم ، خوب قد و بالاتو پسرم
دنیایِ آرزو و امید ، توی نگامه امّا
این دم آخری نگاهت ، شده شبیه زهرا
هر دشمنی به سوی تو ، با بغض و کینه می‌رسه
از هر کجای این زمین ، بوی مدینه می‌رسه

******

از دنیا دیگه دل بریدم ، تا ناله‌ی تو رو شنیدم
تُو زانوهام نمونده رمق ، جسمم رو رُو خاکا کشیدم
حالا سرت رو پای منه ، بابا چشاتو وا کن
تا کنارت نمیره بابا ، بازم منو صدا کن
رفتی ز دستم هست من ، دیر اومدم بالا سرت
چیزی نمونده از تنت ، شد ارباً اربا پیکرت

**************************

حضرت عباس (ع)

 

آقا فدای مهر و وفات ، لب‌تشنه رفتی سوی فرات
سیرابه مشکه تو ولی باز ، سقای تشنه خشکه لبات
می‌سوزه قلب خسته‌ی تو ، اینجا یه دریا آبه
لب تشنه‌ی یه قطره‌ی آب ، شش‌ماهه‌ی ربابه
می‌نوشن از آب فرات ، این نامسلمونا همه
خشکه ولی از تشنگی ، لب‌های آل فاطمه

******

شد محشری دوباره به پا ، دور و برت تو دشت بلا
قلبت به خون تپیده آخه ، راه حرم رو بستن آقا
نقش زمین شده آقاجون ، مشک و علم بمیرم
من الهی برا تو و اون ، دست قلم بمیرم
باغ امیدت پرپره ، حالا شبیه مشک تو
یک سه‌شعبه رفت ز دست، چشمای غرق اشک تو

*****************************

روز عاشورا

 

طاقت نداره داغ تو رو ، این قلب من فراق تو رو
از کی بگیره زینب تو ، آقا دیگه سراغ تو رو
داری می‌ری ولی به سویِ حرم داری نگاهی
تنها نذاری خواهر تو ، که سخته بی‌پناهی
می‌گم با قلبی غرق خون ، با اشکای جاری حسین
داری می‌ری اما منو ، تو به کی می‌سپاری حسین

******

می‌باره چشمای ترمون ، تو این وداع آخرمون
یک بوسه از گلوت می‌گیرم ، حالا به جای مادرمون
حرف جدایی می‌زنی تو، چطور آروم بشینم
آخه چطوری من می‌تونم ، رفتنتو ببینم
این لحظه‌ی آخر ببین ، شد غرق خون چشمای من
وقتی که تو از خواهرت ، خواستی یه کهنه پیرهن

**************************

شام غریبان

 

توی دیار کرب‌وبلا ، وقت نماز عشقه حالا
هستی‌شو روی دست می‌گیره ، عاشقونه به راه خدا
تو قنوتش به آسمونا ، پر زد علی اصغر
تو رکوعش برداشته ز خاک ، جسم علی اکبر
روی خاکا سر می‌ذاره ، تو سجده‌های آخرش
معراجشه از قتلگاه ، رو نیزه‌ها می‌ره سرش

******

حالا به قتلگاه رسیده ، بانویی با قد خمیده
جسم حسینشو می‌بینه ، با حنجری به خون تپیده
وقتی رسید کنار حسین ، که پیکری نمونده
با دلی بی‌قرار می‌بینه ، دیگه سری نمونده
می‌گه خدایا کن قبول ، با لطفت از آل رسول
تو این شهید بی‌سرو ، این پاره‌ی قلب بتول

*******************

ای حرمت قبله ی حاجات ما
ابالفضل؛ ابالفضل
یاد تو تسبیح و مناجات ما
ابالفضل؛ ابالفضل
تاج شهیدان همه عالمی
ابالفضل؛ ابالفضل
فخر بشر ماه بنی هاشمی
ابالفضل؛ ابالفضل
هر که به دردی و غمی شد دچار
ابالفضل؛ ابالفضل
گوید اگر یکصد و سی و سه بار
ابالفضل؛ ابالفضل
ای علم افراخته در عالمین
ابالفضل؛ ابالفضل
اکشف  یا کاشف کرب الحسین
ابالفضل؛ ابالفضل
از کرم و لطف جوابش دهی
ابالفضل؛ ابالفضل
تشنه اگر آمده تو آبش دهی
ابوفاضل، ابوفاضل
ابوفاضل، ابوفاضل

*******************

امام حسین علیه السلام

 

أَلا ای ، شهیدی که خون خدایی
شهی که مانوس گدایی
امام دلها ، عزیز زهرا ، گل پرپر کربلایی
یا غریب الغربا ، بنفسی انت مولا ، یا سیدالشهدا
یا سیدالشهدا
******
بمیرم ، عزیز پیغمبر برایت
بسوزد دلها در عزایت
گل پیغمبر ، غریب مادر ، زنم ناله در روضه هایت
هستی مصباح الهدی ، شهید راه خدا ، ای مظلوم سر جدا
یا سیدالشهدا
******
شنیدم ، تو خوردی نیزه از کنعانیان
تنت غرق خون بود حسین جان
سرت جدا شد ، به نیزه ها شد ، و تو خواندی بر نیزه قرآن
دل و دلبر زینب ، سایه ی سر زینب ، غریب کرببلا
یا سیدالشهدا...

****************************

حضرت عباس علیه السلام

 

أَلا ای ، علمدار و میرِ سپاهم
تو هستی یار و تیکه گاهم
امیر لشکر ، عزیز حیدر ، ابا الفضل ای پشت و پناهم
از داغت سوزد هر دل ، ای حلّالِ هر مشکل ، جانم یا ابوفاضل
جانم یا ابوفاضل
******
أَلا ای ، شمیمِ تو صفای گلشن
به امّ البنین پاره ی تن
پر از غم دِلَت ،‌ که شد قاتلت ، لبِ خشکِ شش ماهه ی من
بی دستِ کرببلا ، آب آورِ خمیه ها ، یا ساقیَ العطاشا
جانم یا ابوفاضل
******
حسین و ، تو همچون دو شمس هدایت
فضائلتان بی نهایت
دل و دلداده ، تویی استادِ ، حمایت از راهِ ولایت
دشمنِ خصمِ کافر ، تا پای جان با رهبر ، سیدی یابن الحیدر
جانم یا ابوفاضل

**************************
شهادت امام حسین (ع)

حسین جان ، فدای جسم بی سر تو
رِسَد نالۀ مادر تو
در اوجِ إجلال ، میان گودال ، شدم زائر پیکر تو
بی کفنِ سر جدا ، ای شهید عاشورا ، یا سید الشهدا
یا سید الشهدا
******
حسین جان ، تو هستی محبوب یگانه
حریم عشقت بی کرانه
زجورِ دشمن ، شدم از تو من ، جدا با ضرب تازیانه
عَمَّتی المَضروبَه ، رُؤوسُنَا المکشوفَه ، شد آتش روضه ها
یا سید الشهدا
******
قسم بر ، شمیم گلهای پیمبر
بُوَد آیتِ حُسنِ داور
عفافِ زینب ، طواف زینب ، شده به دور جسمِ دلبر
فروغ هر دو عینم ، ای بی کفن حسینم ، جانِ علی و زهرا
یا سید الشهدا

**********************

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی