کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

تقدیم به شهید غلامحسین فتحی

کوثرنامه

زمینه وشور- یازده شب

******************

حضرت مسلم

 

کوفیان ندارند مرام و مردی نیا
کار مسلم شده کوچه گردی نیا
به جان حیدر قسم ، به کوفه بی یاورم
حذر نما رهبرم
بشنو پیغام مرا ، سمت کوفه تو نیا
وای و از کرب و بلا ، یابن الزهرا
یا حسین کوفه میا
******
به شهر کوفه من بی کس و تنها شدم
کوچه گردِ شب و مونس غم ها شدم
مسلم و تنهاییه ، کوفه عجب جاییه
جون به لبم اومده
آقا در زمزمه ام ، تنها و بی یاورم
تنها گشتم به خدا ، یابن الزهرا
یا حسین کوفه میا
******
اگر آیی اباالفضل تو بی سر شود
اگر آیی سرت بر روی نیزه شود
این دم آخر بیا ، نظر به رویم نیا
به سوی کوفه نیا
این جا بی سر بشوی ، بی برادر بشوی
چون گل پرپر بشوی ، یابن الزهرا
یا حسین کوفه میا

*************************
ورود کاروان به کربلا

 

کاروان حرم رسیده کرب و بلا
روی اهل حرم به غم شده مبتلا
به گریه می زد صدا ، خواهر خون خدا
امان ز کرب و بلا
کاش از این جا برویم ، از کربلا برویم
از این صحرا برویم ، یابن الزهرا
وای و از کرب و بلا
******
حسین و ابالفضل خیمه بپا میکنند
خیمه ها را علم به کربلا میکنند
دختر حیدر غمین ، گریه ی او آتشین
غصه ی زینب ببین
کربلا محشریه ، شهر بی یاوریه
وادی بی سریه ، یابن الزهرا
وای و از کرب و بلا
******
میزبان حسین خاک بیابان شده
حال طفلان همه زار و پریشان شده
خیام اهل حرم ، به کربلا شد علم
که سینه ها پر زغم
این جا بی سر بشوم ، بی برادر بشوم
من بی اصغر بشوم ، یا کربلا
وای و از کرب و بلا

**************************
حضرت رقیه (س)

 

چه خوش آمدی ای پدر به ویرانه ام
سر تو شمع و من گرد تو پروانه ام
موی سرم خونیه ، بال و پرم خونیه
چشم ترم خونیه
ای وای ازشام بلا ، ای وای از طشت طلا
سیلی خوردم تا حالا ، یا ابتا
یا ابتا یاحسین
******
شده صورت تو خونی و خاکستری
هلال فاطمه از همه زیباتری
به فاطمه ای پدر ، مرا به همره ببر
که خسته ام زین سفر
خونیه صورت تو ، آواره عترت تو
نیزه شد قسمت تو ، یا ابتا
یا ابتا یاحسین
******
رقیه شد خموش کنار راس پدر
جان به جانانه داد به شام و وقت سحر
خرابه غوغا شده ، محشر کبری شده
قد همه تا شده
راس بابا یه طرف ، دخت زهرا یه طرف
زینب تنها یه طرف ، یا ابتا
یا ابتا یاحسین

**************************
طفلان حضرت زینب (س)

 

کاشکی دایی حسین ، ما رو فدایی کنی
از گلای زینب ، عقده گشایی کنی
اگه بشیم پرپرت ، رو سپیده خواهرت
پیش پدر مادرت
نوه های حیدریم ، ما امید مادریم
ما بلا تو میخریم ، یابن الزهرا
(وای و از کرب و بلا)3 ، یابن الزهرا
******
نمیخوان ببینن ، دائی شونو بی سپاه
خلیلی ، بچه هام ، ذبیح کرب و بلا
عاشق حرفای تو ، خاک کف پای تو
شاگرد سقای تو
در دشت کرب و بلا ، تشنه جام بلا
یا شهید الشهدا ، یابن الزهرا
وای و از کرب و بلا)3 ، یابن الزهرا

**************************
حر ریاحی

 

یاحسین آمدم به درگهت رو سیاه
نور چشم علی بده به مهمان پناه
ببین که سر خورده ام ، قلب تو آزرده ام
سیاهِ پرونده ام
حق زهرای بتول ، توبه ام کن تو قبول
زینت دوش رسول ، یابن الحیدر
یاحسین بن علی
******
با که گویم که من گرفته ام بر تو راه
وای از این غم که من کشاندمت قتلگاه
کنون ببین آمدم ، به درگهت رو زدم
مکن حسین جان ردم
گشتم من یار حسین ، حر دربار حسین
هستم بر دار حسین ، یابن الحیدر
یاحسین بن علی
******
کن قبول توبه ی غلام خود را حسین
حرم و نوکر حضرت زهرا حسین
ز جرم من درگذر ، بیا و حر و بخر
میشم برا تو سپر
مظهر عفو خدا ، بگذر از این رو سیاه
حر اومد پیش شما ، یابن الحیدر
یاحسین بن علی

**************************
عبدالله ابن الحسن

 

عمو جان رسیده موقع جانبازیم
شهادت نقطه ی آخر سربازیم
شوق تو دارم به سر ، رسیده وقت خطر
بهر تو دستم سپر
ای عمو یار توام ، یاس گلزار توام
زخمی خار توام ، ای عمو جان
ای عموجان یاحسین
******
من به قربان تو که گشته ای بی سپاه
قاتل نا نجیب رسیده به قتلگاه
عمو فدای شهم ، به شام غم من مهم
عمو من عبداللهم
جانم قربان تنت ، آمد ابن الحسنت
خونین مرغ چمنت ، ای عمو جان
ای عموجان یاحسین
******
قتلگه پر زخونِ یادگار حسن
پیکرش خونی و نداره دستی به تن
کرده سرو تن فدا ، دلاور مجتبی
به دشت کرب و بلا
غرقه خون پیکر او ، نیزه ها در بر او
پاره شد حنجر او ، واویلتلا
ای عموجان یاحسین

**************************
قاسم ابن الحسن

 

قاسمم ای عمو رخصت میدان بده
جا مرا یاحسین بین شهیدان بده
شنو عمو حرف من ، مهر قبولی بزن
به نوجوان حسن
ای عمو در مهنم ، جان نثار تو منم
من که ابن الحسنم ، ای عموجان
ای عموجان یاحسین
******
آرزویم بود عمو در این سرزمین
جان دهم در رهت به خون فرق جبین
قربونی تو سرم ، تیر بلا می خرم
ای شه لطف و کرم
یادگار حسنم ، بی قرار تو منم
خاک صحرا کفنم ، ای عموجان
ای عموجان یاحسین
******
پیکر قاسم حسن شده چاک و چاک
نوگل مجتبی فتاده بر روی خاک
عمو بدادم برس ، فتاده ام از فرس
پریده ام از قفس
خونیِ پیکر من ، بین جسم بی سر من
قتلگه محشر من ، ای عموجان
ای عمو جان یاحسین

**************************
حضرت علی اصغر (ع)

 

ز تیر سه شعبه حلق علی پاره شد
خونِ حلق علی روان چو فواره شد
پیکر اصغر جدا ، حنجر اصغر جدا
شد سر اصغر جدا
اصغر ای نور دلم ، از روی تو خجلم
مثل تو زیر گلم ، اصغر من
واویلا اصغر من
******
کجا کیی دیده است سه شعبه و کودکی
کنند پاره مردم یک حنجر کوچکی
تشنه سرت شد جدا ، به دشت کرب و بلا
غنچه ی باغ ولا
مردم از خنده ی تو ، روی تابنده تو
گشتم شرمنده ی تو ، اصغر من
واویلا اصغر من
******
چگونه کنون من تو را به خیمه برم
حلق پاره تو را چه سان برم در حرم
خون تو گنجینه ام ، شکسته آیینه ام
قبر تو بر سینه ام
گرچه از تیغ عدو ، هستی تو پاره گلو
گشتی قربانی او ، اصغر من
واویلا اصغر من

**************************
حضرت علی اکبر (ع)

 

علی اکبرم ز نسل شاه نجفاک
به یاری دین من گرفته ام جان به کف
قسم به رب جلی ، منم ز نسل علی
سرم فدای ولی
قلب لشگر بدرم ، نام حیدر سپرم
در امواج خطرم ، اهل کوفه
واویلا واویلا
******
به لشگر زده با یک رجز حیدری
به میدان آمده یک علی دیگری
قلب عدو پاره کرد ، دشمن و بیچاره کرد
تو صحرا آواره کرد
ممسوس ذات اله ، تشنه با ماتم و آه
مانده در بین سپاه ، واویلتا
واویلا واویلا
******
اربا اربا شده جسم علی اکبرم
دست و پا می زند به پیش چشم ترم
ببین علی اکبرم ، از همه تنهاترم
تشنه لبی در برم
پاره پیکر شده ای ، چون گل پر پر شده ای
کشته آخر شده ای ، اکبر من
واویلا واویلا

**************************
حضرت عباس (ع)

 

ابالفضل علی ساقی کرب و بلا
علم بر دوش و دل پر از ولای خدا
راهی دریا شده ، ساقی مولا شده
فدای زهرا شده
از تیغ دشمن پست ، شد جدا پیکر و دست
پشت مولا بشکست ، واویلتا
یا عباس بن علی
******
علمدار سپاهم علم تو کجاست
دو دست تو جدا فرق سر تو دو تاست
ببین علمدار من،به شام غم یار من،گریه شده کارمن
در شور و زمزمه ای ، بی دست علقمه ای
تنها بین همه ای ، یا ابالفضل
یا عباس بن علی
******
ببین یا ابالفضل کنار تو مضطرم
چگونه توانم تو را به خیمه برم
کنون شدم بی معین ، غریب این سرزمین
ای یل ام البنین
ای تشنه بر لب آب ، ریزم با قلب کباب
بر زخمان تو گلاب ، یا ابالفضل
یا عباس بن علی

**************************
شب عاشورا

 

رسیده شب آخر ای علمدار من
بگرید آسمان بر این دل زار من
رسیده وقت سفر ، سرم به خنجر سپر
فدای حق دست و سر
غرق در زمزمه ام ، کشته بی واهمه ام
زاده ی فاطمه ام ، واویلتا
واویلا واویلا
******
عاشقان شهادت همه غرق دعا
صوت قرآن بلند به دشت کرب و بلا
شب شب شور و شعور ، کرب وبلا پر ز نور
کرب و بلا دشت طور
آماده دشمن پست ، خوش حال و سر خوش و مست
بر حسین آب و ببست ، واویلتا
واویلا واویلا
******
سر من زینبم بروی نی می رود
روی خار صحرا دختر من می دود
به کربلا خواهرم ، چو لاله ی پرپرم
تشنه لب و بی سرم
جسمم بی سر بشود ، چون گل پرپر بشود
بر روی نی بشود ، واویلتا
واویلا واویلا

********************

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی