کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

تقدیم به شهید غلامحسین فتحی

کوثرنامه

اشعارمناجات روزعرفه

 

 

*********************

 

 

قربان چشم یار که مانده به راه من

 

 

از دور هم به سوی تو باشد نگاه من

 

 

من از قرارگاه شب قدر آمدم

 

 

حالا غروب مزدلفه شد پناه من

 

 

بی چاره میشوم اگر از تو جدا شوم

 

 

دستم بگیر ای غم تو تکیه گاه من

 

 

دارم امید یک عرفه مَحرمم کنی

 

 

با من بگو بیا که تویی از سپاه من

 

 

هرقدر طی کنم به تو جانا نمیرسم

 

 

آخر بگو که چه باشد گناه من

 

 

این دیده خیمه گاه علمدار کربلاست

 

 

آقا بزن قدم تو در این خیمه گاه من

 

 

*******************************

 

 

تنگ غروب و ساحلِ شور و نوای عرفه

 

 

شکسته کشتی دلم، به ناله های عرفه

 

 

بر پرِ سجاده‌ی دل، گره نشسته، وا نما

 

 

ای گل سجاده نشین، به یک دعای عرفه

 

 

به روی خاک بسته‌ام، تیمم نیایشی

 

 

تو را قسم اشارتی، بر این گدای عرفه

 

 

دخیلِ بندِ خیمه‌ی عزیزِ آل کوثرم

 

 

شفا بده مریض را، تو ای شفای عرفه

 

 

قسم به جد اطهرت، قسم به اشک مادرت

 

 

به هر نفس بخوانمت، به نغمه‌های عرفه

 

 

رها نمی‌کنم تو را، غریب دشتِ زمزمه

 

 

من و غروبِ قسم و تو و خدای عرفه

 

 

چه کرده‌ای تو با دلم، در این نسیمِ واپسین

 

 

به روضه‌ای مهار کن! تو عقده های عرفه

 

 

حسن فطرس

 

 

**********************

 

 

عرفه، معرفت یار به دلدار بود
عرفه، جلوه گه دیده بیدار بود
عرفه، رازو نیاز است به پهنای وجود
عرفه ، گریه عشق است به هنگام سجود
عرفه، حرف من و توست که او میگوید
عرفه ،شرط حضور است که او میگوید
عرفه، سوز و گداز من بی سامان است
عرفه ، باغ نیازم که دراین دامان است
عرفه نور بود معرفت و شور بود
دل بیدار بدان جلوه ای از طور بود
عرفه وصف خداوند ز لبهای خود است
عرفه ،عشق نگرغرق به دریای خود است
زائرین عرفات و زمزمه ، ذکر دعا
دلربا تر ز همه ، نام حسین و کربلا
کر بلا و قتلگاه ومشک خشک وعلقمه
هنوزهم میشنوم ناله و آه فاطمه

 

 

مهدی روحانی کاشمری

 

 

************************

 

 

عرفه ضجه ز اعماق جگر می چسبد

 

 

گریه ی اهل دل و اهل نظر می چسبد

 

 

گرچه امروز فقط روز حسین است ولی

 

 

عرفه روضه ی سقا چقدَر می چسبد.

 

 

********************

 

 

عرفه روضه زینب چقَدَر می چسبد

 

 

عرفه دیده ی بارانی و تر می چسبد

 

 

عرفه بال بگیرم ز دم روضه ی تو

 

 

بزنم تا حرم پاک تو پر می چسبد

 

 

عرفه گریه کنان خاک بریزم بر سر

 

 

گر بماند ز غمت در دل اثر می چسبد

 

 

خواندن خطبه و رسوا شدن اهل عرب

 

 

نام این کار گذارید هنر، می چسبد

 

 

سر ارباب جدا شد جلوی نهر فرات

 

 

روضه خوان روضه بخوان روضه ی سر می چسبد

 

 

قتلگه بودم و دیدم که کسی می گوید

 

 

سر بریدن جلوی چشم پدر می چسبد

 

 

نیزه در دست کسی گفت به صد خوشحالی

 

 

زدن نیزه به بالای جگر می چسبد

 

 

ناگهان گفت رقیه به یکی از اعراب

 

 

زدن عمه ی ما بین گذر می چسبد ؟

 

 

یک حرامی به خودش گفت که این زینب هم

 

 

گر بگیرد ز لگد درد کمر می چسبد

 

 

********************

 

 

ای نگار عرفاتی لک لبیک حسین

 

 

چشمه ی آب حیاتی لک لبیک حسین

 

 

خط پیشانی تو مظهر وجه الهی

 

 

بس که مستغرق ذاتی لک لبیک حسین

 

 

ز ازل بندگیم نوکری خانه ی توست

 

 

حقاً ارباب صفاتی لک لبیک حسین

 

 

بین طوفان گنه غرق شدم کاری کن

 

 

ای که کشتی نجاتی لک لبیک حسین

 

 

کاش سر تا به قدم گریه شوم آب شوم

 

 

تو قتیل العبراتی لک لبیک حسین

 

 

باز از قافله کرب و بلا جا ماندم

 

 

کن عطا برگ براتی لک لبیک حسین

 

 

حسن علیپور

 

 

**********************

 

 

چون خدا طالب گدا شد باز

 

 

در رحمت به روی ما شد باز

 

 

بنده شرمنده ی  خدا شد باز

 

 

او خریدار اشک ما شد باز

 

 

خبر آمد گناه می بخشد

 

 

کوه عصیان به کاه می بخشد

 

 

روز الطاف کبریا، عرفه

 

 

مژده ی بخشش و عطا، عرفه

 

 

روز مهمانی خدا عرفه

 

 

السّلام علیک یا عرفه

 

 

من از ماه توبه جا مانده

 

 

بنده ای دور از خدا مانده

 

 

به سرم آمده بلا چه کنم؟

 

 

گشته ام سخت مبتلا چه کنم؟

 

 

به خودم کرده ام جفا چه کنم؟

 

 

نپذیری اگر مرا چه کنم؟

 

 

هیچ کس همچو من نمی خواهد

 

 

عبد توبه شکن نمی خواهد

 

 

من زمین خورده ام مرا نزنی

 

 

عبد افسرده ام مرا نزنی

 

 

در گنه مرده ام مرا نزنی

 

 

پی به خود برده ام مرا نزنی

 

 

تو ببین عذر اشتباه مرا

 

 

به روی من نزن گناه مرا

 

 

نشود تا که بنده ات رسوا

 

 

خوب و بد را ز هم مساز جدا

 

 

دَرهم این بار هم بخر ما را

 

 

تو و رد کردن گدا حاشا

 

 

ورنه من از خجالت آب شوم

 

 

مپسند پیش کَس خراب شوم

 

 

گر ندارم بها، نگهدارم

 

 

گوشه ی این سرا نگهدارم

 

 

تو بیا از خطا نگهدارم

 

 

تا روم کربلا نگهدارم

 

 

بلکه روزی به کار تو آیم

 

 

با شهادت  کنار تو آیم

 

 

جبلُ الرحمة کوه عشق و صفاست

 

 

عرفات از حضور تو زیباست

 

 

ای دل آرام خیمه ی تو کجاست

 

 

وعده ی ما به روضۀ سقّاست

 

 

نرسیدم اگر به مهمانی

 

 

کن قبولم مرا به قربانی

 

 

کاروانی که لاله ها دارد

 

 

ای خدا عزم کربلا دارد

 

 

کوفه در سر چه نقشه ها دارد

 

 

شهر مکر است و ماجرا دارد

 

 

گل زینب کجا، سُمِ مرکب

 

 

این همه غم کجا، دل زینب

 

 

******************

 

 

این من و هجر تو و حال به هم ریخته ام
رحم کن بر من و احوال به هم ریخته ام
منم آن عاشق جامانده ی روز عرفه
سر به زیرم سر اعمال به هم ریخته ام
آرزو داشتم امسال بیایم عرفات
گریه دار از غم هر سال به هم ریخته ام
هر دل آشفته پی هم نفسی می گردد
چند وقتی است به دنبال به هم ریخته ام
به گمانم که قرار است نبینم رویت
با غمت خورده رقم فال به هم ریخته ام
درد، بالاتر از این نیست برایم انگار
دوری از توست در اقبال به هم ریخته ام
خوش به حال شهدایی که سبکبال شدند
به پریدن نرسد بال به هم ریخته ام
همه دلشوره ی من ماه محرم باشد
مادرت با خبر از حال به هم ریخته ام
به تو و گریه هنگام غروبت سوگند
فکر جدّ تو و گودال به هم ریخته ام
چه کنم دست خودم نیست دلم بی تاب است
وقت آوارگی قافله ی ارباب است

 

 

************************

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی