کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

تقدیم به شهید غلامحسین فتحی

کوثرنامه

نوحه حضرت امام علی علیه السلام

*****

امیر عباسی

دل اهل عالم به غم نشسته

فرق اسدالله ، شده شکسته

آه و واویلا      از داغ مولا

مرثیه می خواند حضرت زهرا

واویلا واویلا آه و واویلا

******

از فرق مرتضی ، خون زد فوّاره

قرآن ِ فاطمه شد پاره پاره

بهر مرتضی    با سوز و آوا

مرثیه میخواند حضرت زهرا

واویلا واویلا آه و واویلا

******

اینجا غرقه به خون شد جسم مولا

آنجا جسم علی ، شد ارباً ارباً

مِن َ العاشورا    بر گل ِ لیلا

مرثیه میخواند حضرت زهرا

واویلا واویلا آه و واویلا

دریافت سبک

*************************
سیل غم آمد در دل حیدر

امشب مهمان تک یل خیبر

بعد از امشب درکنار یاور خود

عقده دل وا کند با کوثر خود

یاد روزای ، مدینه

یاد مسمار یاد سینه

واویلا علی(3) واویلا

******

رفتنی باشد ساقی کوثر

راحت از غمها میشود دیگر

باسر بشکسته وباقلب محزون

می رود امانگاهش همچو بارون

یاد روزای ، مدینه

یاد مسمار یاد سینه

واویلا علی(3) واویلا

************************

منصور عرب

رسیده جون عاشقا بر لب

کاشکی میشد نجف بودم امشب

بخونم از حال دل زینب

علی مظلوم

کوفه شلوغ و همهمه برپاس

کنار بستر علی غوغاس

چشم انتظار مقدمش زهراس

علی مظلوم

جونی نمونده بر تنش یارب

قرآن گرفته بر سرش زینب

میگه با چشمای ترش امشب

خدانگهدار

******

رو دوشم عمری بار غم بردم

برای دین چه غصه ها خوردم

از بعد زهرا بود که من مردم

آه واویلا

یادم نمیره اون شب تار و

یادم نمیره ناله یار و

خون به روی در و دیوار و

آه و واویلا

مغیره می زد بر سر و بر روش

می زد با تازیونه بر پهلوش

یاور من افتاده بود بیهوش

آه و وایلا

******

همه برن جز گلای یاسم

بمون همه امیدم عباسم

به فکر لحظه های حساسم

جانم ابالفضل

جون تو و جون گل زهرا

یادت نره غروب عاشورا

همه امید من تویی بابا

جانم ابالفضل

نباشی زینب میشه آواره

نمی مونه نه گوش و گوشواره

بدون تو می میره شیرخواره

جانم ابالفضل

 

دریافت سبک

*********************************
شب آخر رسیده علی چشاشُ بسته

گوشه حجره ای وای دل همه شکسته

میری و جواب بچه یتیما رُ کی میده

کی می دونه علی از دست کوفه چی کشیده

بابای مهربون ما ، داره میره پیش خدا

زیر لب هی زبون می گیره سلام زهرا

بابا حیدر

******

همه چشما پرآبه حال حیدر خرابه

این لحظه های آخر برا زینب عذابه

می دونه که باباش براش مث یه پهلوونه

نفسش می گیره داره امن یجیب می خونه

حق علی ادا شده   مسافر خدا شده

خونۀ مرتضی علی غوغا شده

بابا حیدر

******

دیگه وقتش رسیده دیدن که حیدر امشب

دست حسینُ اینجا گذاشت تو دست زینب

می خونه یه روزی کربلا خواهرت اسیره

تو رُ می زنن و زینب تو زبون می گیره

امون از این سرنیزه ها ، کشتن تو رُ مسلمونا

زینبُ کشته حرف این نامحرما

حسین جانم

 

دریافت سبک

**********************

پاشو ز بستر ، بابا جون حیدر

پاشو نگو چشم به رات مونده مادر

آروم جونم ، ای مهربونم

من رو نزار بین غمها بمونم

بابا ، نشو به درب خونه خیره

پاشو ، الهی زینبت بمیره

پاشو پاشو پاشو

پاشو جونم به لب رسید (وای)3

پاشو دارم هنوز امید (وای)3

وای (3) واویلا علی

******

 داره دنیا ، ای وای خدایا

میشن یتیم باز دوباره یتیما

با زخم بر سر ، افتاده حیدر

داره هوای جدایی ز بستر

داره ، رخش نشونه واسه رفتن

میره ،  اونی که قلبش و شکستن

میره میره میره

میره با قلب پر خون (وای)3

میره بابای مهربون (وای)3

وای (3) واویلا علی

 

دریافت سبک

****************************
شبای خدایی رسیده ، مددی امیرالمومنین

شبای گدایی رسیده ، مددی امیرالمومنین

به مولا بگو ، پشت درب خونت نشستم

به مولا بگو ، چون یتیما کاسه بدستم

به مولا بگو ، یاد غمهات ببین شکستم

وای مولا

******

نگاهت چقدر پریشونه ، بابای مهربون زینب

رو لبهات الیه راجعونه ، بابای مهربون زینب

چشاتو واکن ، آخه قلبم آتیش میگیره

چشاتو واکن ، بی تو دنیا چه دلگیره

چشاتو واکن ، بخدا زینبت می میره

وای مولا

******

شبونه میری از بر من ، خداحافظ بابا حیدر

رو شونه میری از بر من ، خداحافظ بابا حیدر

کفن بر تنت ، برو امشب نوردو عینم

کفن برتنت ،‌ روضه خونم به شور و شینم

کفن برتنت ، بیکفن غرق خون حسینم

وای مولا

 

دریافت سبک

****************************




موضوعاتبرادر منصور عـرب، شهادت امام علی(ع)، 

 ************************

ابوالفضل آلوئیان

 

همه ارض و سما

پر شد ز آه و درد و غم

کوفه قامتش میشه خم

وای وای وای

پیچیده توی شهر

امشب سکوت مبهمی

تو راهه انگاری غمی

وای وای وای

وای ، صدای مناجات نمیاد

وای ، چه کرد کوفه ای داد بی داد

وای ، امان از غریبی علی جان

******

نرو بابای من

بی تو اسیر درد میشم

از زندگی دلسرد میشم

وای وای وای

میری بابای من

به پیش زهرا مادرم

زینب چی میشه دلبرم؟

وای وای وای

وای ، چرا غرق درد و نوایی

که ، ندارم تو کوفه پناهی

من ، بمیرم برا تو الهی

وای ، امان از غریبی علی جان

 

دریافت سبک

*************************

شب وصال حیدر و زهرا رسیده ، میره شهید کوفه پیش یک شهیده

با غصه میگه فاطمه دیر اومدی

موهات سفید شده علی پیر اومدی

با یه دل از آدما سیر اومدی

میگه علی به فاطمه زهرای من

دلم برات تنگ شده بود لیلای من

بدون تو فایده نداشت دنیای من

حیدرالمرالمؤمنین ، یا مرتضی

******

بارونیه چشم علی با دیدن تو ، زنده شده خاطره های رفتن تو

یادم میاد روزایی که تنها بودم

تنهای تنها بین دشمن ها بودم

آواره ی کوچه و برزن ها بودم

بعد تو تنهاتر شدم زهرای من

سردار بی لشگر شدم زهرای من

دلدار بی دلبر شدم زهرای من

حیدرالمرالمؤمنین ، یا مرتضی

******

آقای من فدا سرت فکر خودت باش ، ببین شده دو تا سرت فکر خودت باش

سرت شکسته مثل پهلو و دستم

سی ساله چشم به راه تو مولا هستم

دل به خدا و کرم و لطفش بستم

سی ساله که محسن دلش بابا میخواد

دلش برا تو تنگ شده خیلی زیاد

همش به من میگه بابا پس کی میاد

حیدرالمرالمؤمنین ، یا مرتضی

 

دریافت سبک

*************************

نمی تونم غرق ناله ، دلم رو پرپر ببینم

نمیتونم، بابام رو من ، میون بستر ببینم

قلبم تو سینه میزنه ، این خواهش دل منه

بین این مردم ، زار و سر در گم ، تنهامون نذاری بابا

بی تو میمیرم ، از همه سیرم ، بعد تو لعنت به دنیا

حیدر امیرالمؤمنین

******

چرا رنگ و روت پریده ، چرا اینقدر پر ز آهی

باباجونم ، یه بار دیگه ، به من بنما تو نگاهی

قلبم پر از جحیم میشه ، زینب داره یتیم میشه

این دم آخر ، غم مخور دیگر ، تو به حال و روز زینب

بعد این ماتم ، با دلی پرغم ، دم به دم میسوزه زینب

حیدر امیرالمؤمنین

******

نگاه کن حال دلم رو ، باباجون این درد و غصه

به یاد من ، دلی پرغم ، میاره یاد یه قصه

یاد آتیش و درب و دود ، یاد یه صورت کبود

یاد اون روزی ، که توی کوچه ، دستای شما رو بستند

با قلاف تیغ ، عده ای نامرد ، دست مادر و شکستند

حیدر امیرالمؤمنین

 

دریافت سبک

************************

ای طفل یتیم کوفه ی غم ،‌ ای مانده میان کوچه ی غم

ای پیر مریض و دیده بسته ،‌ ای فقیر دل غمین و خسته

ای کوفه ی غصه ها و غم ها ،‌ ای چاه انیس بی کسی ها

ای میخ در و شانه و مسمار ،‌ من رفتنی ام خدانگهدار

فرقم بشکسته ، از ضربت شمشیر

آورده یتیمی ، از خانه ی خود شیر

عباس دلاور و رشیدم ، سر را به نهاده روی دیوار

از گریه ی خود به پا نموده ، غوغا به دل حیدر کرار

******

ای دختر دل شکسته ی من ،‌ ای زینب زار و خسته ی من

همراه اباالفضل و حسینم ،‌ نزدیک بیا تو نور عینم

یادت نرود دشت بلا را ،‌ هنگامه ی سخت کربلا را

امید برادرت بمانی ،‌ هم چنان مادرت بمانی

قربان دو دستت ، ای ساقی عطشان

جانم به فدای، این چشم غزل خوان

گر علقمه رفتی ای عزیزم ، یاد لب عطشان حسین باش

مشکت بنما تو پر ز آب و ، تو ساقی طفلان حسین باش

 

دریافت سبک

***************************

 امشب فضای دل من ،‌ در التهاب غم توست

این چند شب قلب عالم ،‌ درگیر در ماتم توست

یامرتضی یاعلی جان

******

امشب یتیمان کوفه ، در انتظار تو هستند

چشم انتظار قدومت ، در بین راهت نشستند

شاید دوباره بیاید ، بر دوش او نان و خرما

دیگر نمانده تحمل ، از غصه اش در دل ما

شب های کوفه به یاد ، ذکر و دعای تو مانده

بین خرابه مریضی ، شعر فراق تو خوانده

یامرتضی یاعلی جان

******

در لحظه ی واپسینت ، دیدی دو چشمان عباس

دست حسینت نهادی ، در بین دستان عباس

کردی وصیت عزیزم ، در کربلا یاورش باش

در موعد قحطی آب ، آری تو آب آورش باش

یاری نما زینبم را ، می گردد از غصه بی تاب

گفتی مبادا بنوشی ، پیش از حسین جرعه ی آب

یامرتضی یاعلی جان

*****************************

دیگه از نخلستونا صدای مولا نمیاد

صدای ناله های دعای مولا نمیاد

یتیما کاسه ی شیر به دست و ناله روی لب

گریه کارشون شده در این عزا هر روز و شب

ذکرشون با چشم تر ،‌ آه و واویلا حیدر

ای امام بی یاور ،‌ آه و واویلا حیدر

آه و واویلا حیدر

******

تا قیامت فتنه و ظلم و جنایت زاده شد

بین محراب دعا اجر امامت داده شد

وقت رفتن رو لبه مولا نوای یاربه

این شروع غربت مرثیه های زینبه

بعد داغ مادرش ،‌ دیده داغ بابا رو

بعد از این هم می بینه ،‌ سختی کربلا رو

آه و واویلا حیدر

******

اینجا ماتم دیده و برادرا دورش بودن

اما تو کرببلا اهل جفا دورش بودن

این همه درد و غم و دختر مولا بمیرم

نگاه نامَحرم و زینب کبری بمیرم

قاتل جون زینب ،‌ دیدن اون قاتله

دختر زهرا میشه ،‌ همسفر با حرمله

یا حسین یا ثارالله

 

دریافت سبک

*****************************

غم از حال و روزم بُود منجلی

بسوزد دلم در عزای ولی

زنم ناله چون کودکان یتیم

که ضربت رسیده به فرق علی

علی یاعلی یاعلی یاعلی

******

فلک گرچه شد از غمش بی قرار

خزان وجودش شده چون بهار

به نام خداوند کعبه قسم

علی غرقه در خون شده رستگار

علی یاعلی یاعلی یاعلی

******

زمانه نکرده به مولا وفا

که دیده به خود لحظه لحظه جفا

علی فرق بشکسته در موج خون

رَوَد دیدن بضعه ی مصطفی

علی یاعلی یاعلی یاعلی

******

به سوز و به آه و دل مضطرش

علی روضه خوان شد به چشم ترش

مخور غصه ای یاس نیلوفری

تو دستت شکسته علی هم سرش

علی یاعلی یاعلی یاعلی

******

الا بضعه ی پاک پیغمبری

الا ای که تو هستی ِ حیدری

بدان جانم آن دم ز تن شد بُرون

که دیدم تو افتاده پشت دری

علی یاعلی یاعلی یاعلی

***********************

راهی شده ، مسافر غریب زهرا

دلواپسه ، زائر بی شکیب زهرا

عزا گرفته همه دنیا ، وای

بارونیه چشم یتیما ، وای

باچشم گریون و پریشون ، وای

به دیدنش اومده زهرا ، وای

تونگاش بارون اشکه ، توصداش نمونده جونی

سرور تموم عالم ، راهیه بافرق خونی

اول مظلوم عالم (علی یاعلی)3

******

حیدر دیگه ، خسته شده از این زمونه

ذکر لبش ، اناالیه راجعونه

موندن براش عین عذابه ، وای

واسه ش خوشی مثل سرابه ، وای

سی ساله که همدم دستاش ، وای

کبودی ردّ طنابه ، وای

اونجا بود علی شهید شد ، وقتی که دستاشو بستن

تاجلو چشای خورشید ، پهلوی ماه و شکستن

اول مظلوم عالم (علی یاعلی)3

******

زینب می دید ، اشک غریبی چشاشو

وقتی شنید ، آروم آروم وصیتاشو

داره می گه از غم و غربت ، وای

از خیمه و نیت غارت ، وای

می خونه از معجر خاکی ، وای

از کوفه و شام و اسارت ، وای

اشکای حسن روونه ، می بینه زینب با احساس

که باباش دست حسین و ، می ذاره تو دست عباس

اول مظلوم عالم (علی یاعلی)3
دریافت سبک

****************************
مولا غرقه به خون افتاده در محراب خون

گویا غرقه به خون جان داده در محراب خون

از غم دلخسته شد ، فرقش شکسته شد

واویلا یا علی

******

فُزتُ وَربّ ِ الکعبه ذکر او شد ای خدا

دیدار روی زهرا فکر او شد او ای خدا

با شور و زمزمه ، ذکرش یا فاطمه

واویلا یا علی

******

گوید ببین زهرا قلبم به غم نشسته شد

من فرقم شکست و تو پهلویت شکسته شد

ای نور دیده ام ، یار شهیده ام

واویلا یا علی

 دریافت سبک

***************

نظرات  (۱)

۰۵ تیر ۹۵ ، ۱۵:۴۵ علی رحمانی پور
ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی