کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

تقدیم به شهید غلامحسین فتحی

کوثرنامه

نوحه حضرت ام البنین سلام الله علیها-1

 ********************

حاج امیر عباسی

تموم افتخارمه، که مادر شهیدم

گفتند که دستت شد جدا،ولی خودم ندیدم

حالا روزها کنار چارتا شکل قبر خاکی

می خونم از غم های تو، دیگه نمونده باکی

با ناله از ته دلم         می خونم از مشک و علم

می خونم از دست قلم

وای پسرم وای پسرم

می خونم از چشمون تو      از چشم پر پیمون تو

دردهای بی درمون تو

وای پسرم وای پسرم

وای، نگو نشد دستت جدا که افتخارم اینه

بگن ابالفضلِ دست جدا یل ام البنینه

ام البنیم، ولی پسر ندارم

****

حالا شبها با کوله باری از غم های سینه

با حالت شرمندگی، میام پیش سکینه

به دست و پاش می افتم ای دختر آسمونی

می خواست برات آب بیاره نشد خودت می دونی

از غصه ها آکنده ام       تا وقتی که من زنده ام

از فاطمه شرمنده ام

شرمنده ام شرمنده ام

نشد اصغر سیراب بشه       از تشنگی کباب نشه

چشم رباب پر آب نشه

شرمنده ام شرمنده ام

وای، تموم بچه هام فدا یه تار موی ارباب

اگر بازم داشتم می دادم همه رو پای ارباب

ام البنیم، ولی پسر ندارم

دریافت سبک

محمدحسن قمی

************************

شور

ام البنین مدد

بانوی آفتاب، ام البنین مدد

یار ابوتراب، ام البنین مدد

هستی به تاب و تب، ام البنین مدد

ای مادر ادب، ام البنین مدد

روشنگر دلی، ام البنین مدد

امّ الفضائلی، ام البنین مدد

اوصاف تو بُوَد، بر نخل دین رطب

سقا ز تو گرفت، درس خوش ادب

در شهر یثرب ای، بانوی عالمین

تو فاطمی شدی، با گریه بر حسین

گفتی فدای او، اولاد من همه

هستم کنیزه بر، اولاد فاطمه

نذر عزای او، احساس من بُوَد

قربانی حسین، عباس من بُوَد

با تیغ کوفیان، دستش شده جدا

با ضربی از عمود، فرقش شده دو تا

اهل حرم همه، در ذکر آب و آب

عباس من شده، شرمنده ی رباب

حاج امیر عباسی

دریافت سبک

******************************

نوحه

من کیم ام البنینم      یاور حبل المتینم2

{من کنیزم چو فضه بهر زینب

ذکر جان و دلم هر روز و هر شب}2

یا مولا حسین یا مظلوم

******

همدم درد و بلایم      غصه دار کربلایم

مادر ساقی لب تشنگانم

ابن بُوَد نغمه ی روح و روانم

یا مولا حسین یا مظلوم

******

گفتی ای نور دو عینم        تو غلامی بر حسینم

جان خود کن فدای مکتب او

تا شوی دلخوشی زینب او

عزیز دلم، عباسم

******

ای ابالفضل دلاور     کشته ی خجلت ز اصغر

در پی جرعه ای از موج آبی

غصه دار دل زار ربابی

عزیز دلم، عباسم

******

تیر باران پیکرت شد     غرق خون پا تا سرت شد

من شنیدم عدو با ظلم و کین زد

بر سر تو عمود آهنین زد

عزیز دلم، عباسم

حاج امیر عباسی

دریافت سبک

**************************
وفات حضرت ام البنین )س(

زمینه

مدد یا ام البنین

حامی قرآن و دین، مدد یا ام البنین

یاور حبل المتین، مدد یا ام البنین

تجلی یاربی، به شور و تاب و تبی

نور دل زینبی، مدد یا ام البنین

همدم درد و بلا، بانوی بیت الولا

خونجگر کربلا، مدد یا ام البنین

تو به ادب مظهری، جرعه ای از کوثری

ام یل حیدری، مدد یا ام البنین

گل پسرت از وفا، به صحنه ی کربلا

به راه دین شد فدا، مدد یا ام البنین

دل شده پابست او، فدا شده هست او

جدا شده دست او، مدد یا ام البنین

آن قمر بوتراب،از پی یک جرعه آب

خجل شده از رباب، مدد یا ام البنین

تیر به چشمش نشست، جدا شد از او دو دست

حسین پشتش شکست، مدد یا ام البنین

آن دلخوشی همه، به وادی علقمه

شد زائر فاطمه، مدد یا ام البنین

حاج امیر عباسی

دریافت سبک

******************************
نوحه

امّ البنینـــم و در زمزمـــه منـــم

چون فضّـه خادمـه بـر فاطمـه منم

نــوری ز مکتبــم         کنیـــز زینبــم

جانم حسین حسین

****

هستم به رسم عشق من فانیِ حسین

عبــاس مـن بُـوَد قربانــی حسین

سرمست کربلاست      بـی‌دست کربلاست

جانم حسین حسین

حاج امیر عباسی

دریافت سبک

***********************
زمینه

محب آل ختم المرسلینم      فدایی امیرالمومنینم

منم ام الابالفضل دلاور         کنیز فاطمه ام البنینم

بگویم با چشمان تر           همه هستم نذر دلبر

فدای زهرا و حیدر

اگر چه در حریم الله عزیز هستم

به کلثوم و به زینب هم کنیز هستم

آه، واویلا واویلا واویلا

******

مدینه محشری کبری به پا شد              خبر از کاروان کربلا شد

بشیر  آمد به من گفتا پریشان      که عباست لبِ تشنه فدا شد

فدای سوز احساست      شده پرپر گل یاست

جداشد دست عباس

چو دستانش ز کینه بر زمین افتاد

سر و کارش به گُرز آهنین افتاد

آه، واویلا واویلا واویلا

******

بگفتم والِهِ روی حسینم             اسیر و بنده ی کوی حسینم

من و عباسم و هر چه در عالم     همه قربان یک موی حسینم

گُلم گشته فدا آخر     فدای مقتدا آخر

شدم حاجت روا آخر

خدا رو شکر که عباسم فدایی شد

فدای آن شهید کربلایی شد

وای، حسین وای حسین وای حسین وای

حاج امیر عباسی

دریافت سبک

***************************
نوحه

امّ البنینم کنیز زهرا       خدمتگـزار خانۀ مولا

خادمه بهر، زینبینم من، ذاکر ذکر، یا حسینم من

آه و واویلا آه واویلا

******

در بیتِ نور و کرامتم من      مادر فضل و شرافتم من

گل پسر بهر، حیدر آوردم، بر گل زهرا، نوکر آوردم

آه و واویلا آه واویلا

******

بر آل عصمت نور دو عینِ    عبّاس من خادمُ الحسینِ

تـا ابــد آیـد، سوز آه او، علقمـه بـاشد، قتلگـاه او

آه و واویلا آه واویلا

حاج امیر عباسی

دریافت سبک

***********************

نوحه
یه گوشه ای می شینه، با دل بی تاب و بی صبر

گریه می ریزه نم نم، کنار چار صورت قبر
با دلی مجروح غم، روی دوشش کوه غم، زیر لب می گیره دم
ای وای حسین مظلوم
با نگاهی غرق خون، ‌می شه هر شب روضه خون، میگه ای وای از دلم
ای وای حسین مظلوم 
هم نواش، بارونی می شه آسمون مدینه وای
گریه کار هر روز ام البنینه وای
براش از علقمه می خونه سکینه وای
***

زینب براش می خونه، مرثیة سرخ گودال
بی تاب ناله می شه، تا حدی که میره از حال
میگه از مشک و علم، میگه از دست قلم، وقتی که شد علقمه
پر از بوی گل یاس
با عمود آهنین، آسمون نقش زمین ...، اما اومد فاطمه
کنار تن عباس
مثل کوه، علمدار حرم که تا آخر خط وای
با لب تشنه ایستاده بود لب شط وای
به روی لباش اسم حسین بود فقط وای

***************************

ام البنینم – زار و حزینم
همیشه یار - حبل متینم
منم کنیز زینب کبرا
خدمتگزار خانه ی زهرا
حامی و مونس غم مولا
ام البنین بی بنینم من

چشام پر ابره – بی تاب و صبره
درد و دلام با – چهار تا قبره
توی بقیع روضه می گیرم من
به چنگ درد و غم اسیرم من
ز داغ کربلا می میرم من
ام البنین بی بنینم من
این دم آخر - باحال مضطر
روضه میخونم - براتو بامادر
شنیده ام فرقت دو تا کردند
توعلقمه دستت جدا کردند
سر تو رو به نیزه جا کردند
ام البنین بی بنینم من

رضا رسولی

*********************

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی