کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

تقدیم به شهید غلامحسین فتحی

کوثرنامه

نوحه های شهادت  حضرت زهرا سلام الله علیها

*************

من عاشق و سرگشته ى کوى تو هستم
    دلداده ام، دیوانه ى روى تو هستم
    یا فاطمه! دایم ثناگوى تو هستم
    هر سو روم، بینم که در سوى تو هستم

عقده ز قلبم وانشد اى واى ازاین غم
    گم کرده ام پیدا نشد اى واى ازاین غم
***
    اى عاشقان! من نوگلى گم کرده دارم
   
چون مرغ بسمل از فراقش بیقرارم
   
اندر مدینه، جستجو گردیده کارم
   
یا رب! سحر کى مى شود این شام تارم؟
   
عقده ز قلبم وانشد اى واى ازین غم!
   
گم کرده ام پیدا نشد اى واى ازاین غم
***
   
گاهى کنم رو جانب قبر پیمبر
   
گاهى ز غم کوبم به دیوار بقیع سر
   
سر مى کشم در جستجویش من به هر در
   
آخر کجا هستى بگو مظلومه مادر؟
   
عقده ز قلبم وانشد اى واى ازین غم!
   
گم کرده ام پیدا نشد اى واى ازاین غم
***
   
اى جان فداى دیدگان خونفشانت
   
اى من بمیرم بهر قبر بى نشانت
   
آتش چسان زد غاصب حق آشیانت؟
   
گوید (فراز) اندر غم و درد نهانت:
   
عقده ز قلبم وانشد اى واى ازین غم!
   
گم کرده ام پیدا نشد! اى واى ازاین غم
   
فراز

*********************

یا بَضعَةَ خیر الوری  اُمّ النّجبا یا زهرا

ای مادر ماتم دیده   شد قامت تو خمیده

تو یاسینی تو فرقانی تو قدری و تو طاهایی

تو راضیه تو مرضیه تو صدّیقه تو زهرایی

پر از عشق خداوند است دل یکتا پرست تو

به راه عشق مولا شد فدایی بود و هست تو

ای یار ولی یا زهرا حامی علی یا زهرا

یا بَضعَةَ خیر الوری اُمّ النّجبا یا زهرا

ای مادر ماتم دیده شد قامت تو خمیده

وجود نوکران تو همه بوی خدا دارد

نسیم جانفزایی از شمیم کربلا دارد

دل ما از ازل مادر جدا از غیر تو بوده

حسینی بودن ما از دعای خیر تو بوده

ای نور دو عین یا زهرا،اُمّ الحسنین یا زهرا

یا بَضعَةَ خیر الوری اُمّ النّجبا یا زهرا

ای مادر ماتم دیده شد قامت تو خمیده

همه عالَم چو قطره به بحر نور عین تو

دعا کن تا شوم آخر فداییِ حسین تو

همان که تو کنی هر روز برایش گریه واویلا

همان که شد به راه دین شهید روز عاشورا

ای مادر قد خمیده،گریانِ سرِ بریده

یا بَضعَةَ خیر الوری اُمّ النّجبا یا زهرا

ای مادر ماتم دیده شد قامت تو خمیده

***********************

دریافت سبک:

ای خورشید شرف و بانوی مِهر و وفا

اُسوه ی پاکی و صبر مادر ِ خون خدا

بر اهل ارض و سما ذکر ِ بر روی لبی

خم شده بوسه زده بر دستان ِ تو نبی

عصمت خدا فاطمه یا فاطمه

نور کبریا فاطمه یا فاطمه

روح مصطفی فاطمه یا فاطمه جانِ مرتضی

جان ِ مرتضی جان ِ ما فدای تو...

خطبه ات آیه ی حق،جلوه ات نور هداست

چه سان مدح تو کنم،که مداح تو خداست

قامتت خم شده از ، بار غمهای ولی

کشته از کینه شدی ، در راه عشق علی

تو شهیده ی مکتب ولایتی

تو صحیفه ی رحمت و هدایتی

بحر مغفرت،کوهی از عنایتی،بی نهایتی

جان ِ مرتضی جان ِ ما فدای تو...

*************************

دریافت سبک: 

به وقت وداع،علی کنار فاطمه با اشک عزا

لحظه ی آخر می خونن به شور و نوا

روضه به یاد قتلگاه و کرببلا

برا لحظه ای،که خواهری با صد امید و صد آرزو

اومد که بوسه بزنه به زیر گلو

خدا کنه دیگه نشه با شمر روبرو

****************************

دریافت سبک: 

دل زائر صحن بقیع میشود هر دم

خوانیم به اشک و سوز دل با همه عالَم

ای عصمت کبری،انسیة الحورا

لاله ی گلشن مصطفی زهرا

یا فاطمه جانم یا فاطمه جانم یا فاطمه فاطمه جانم...

بودی همیشه دشمن ِ ظلم و استکبار

درس ِ تو بر عالَم اشدّا علی الکفّار

محبوبه ی داور،ای جانِ پیغمبر

شدی شهیده ی یاری رهبر

یا فاطمه جانم یا فاطمه جانم یا فاطمه فاطمه جانم...

با اذن حق صاحب زمان میرسد از راه

آن یاور ِ مستضعفان میرسد از راه

با شور عاشورا،سربند یا زهرا

وعده ی ما شود مسجد الاقصی

مولاابا صالح مولااباصالح اَلعَجل اَلعجل یا اباصالح...

************************

دریافت سبک: 

زمینه

ای آنکه بر بشر نور هدایتی

پهلو شکسته ی راه ولایتی

تو اهل رأفت و لطف و عنایتی

پهلو شکسته ی راه ولایتی

میسوزم از غم تو،همراه با قلب حسن

یاس نیلوفری ام،یار مظلومه ی من

یار مظلومه ی من...

ای عرش حق را قائمه یا فاطمه یا فاطمه...

 

رزق نگاه تو ، اشک دو دیده شد

از بهر یاری ام قدّت خمیده شد

جانت به راه دین محنت کشیده شد

از بهر یاری ام قدّت خمیده شد

آورده دشمن ِ دین،هیزم با آتش کین

افتادی روی زمین،گشتی آزرده بدن

یار مظلومه ی من...

ای عرش حق را قائمه یا فاطمه یا فاطمه...

 

این داغ بی کران،با غربت و بلا

آری عیان شود، از دشت کربلا

اینجا شود شرر از فتنه ها به پا

آنجا شود سر ِ فرزند ما جدا

وای از گودال بلا،داغ مصباح ِ هدی

وای از نعل تازه و ،جسم شاه شهدا

ای وای از کرببلا...

ای بر نبی نور دو عین حسین حسین حسین حسین...

***********************

امشب حیدر دلش چه بی سامونه

ای وای انگار زهرا نمی مونه

ای دل ای دل ای امان صدها فغان  از این مدینه

کشته شد در پشت در زهرای من از ضرب کینه

ای گل زهرا - بقیة الله - اجرک الله از این مصیبت

آه و واویلا (3) از این مصیبت

 

رفتی قلبم بی تو می گیره

زهرا حیدر بی تو می میره

رفتی  وآتش زدی بر این دلم زهرا

بعد تو با چاه کنم درد و دلم زهرا

ای گل زهرا - بقیة الله - اجرک الله از این مصیبت

آه و واویلا (3) از این مصیبت

رفته سایه ت از سرم زهرا

راحت بخواب همسرم زهرا

 

کرده حیدر با دودستش کفنت زهرا

پیش چشمان حسین و حسنت زهرا

ای گل زهرا - بقیة الله - اجرک الله از این مصیبت

آه و واویلا (3) از این مصیبت

 

*************************
 دریافت سبک: 

ای یار حیدر و  نور چشم طاها

صلی اللهُ علیک ِ یا امّ َ ابیها

یا زهرا یا زهرا یا زهرا یا زهرا...

ای درود و سلام از سوی خدایت

صدیقه ی کبری جان ما فدایت

گره از کار ما به نام تو وا شد

سائل کوی تو سلطان ِ دلها شد

شده ای شهیده بر دفاع از حیدر

قتلگاه تو شد بین دیوار و در

دعا کن بر ما تا نینوایی باشیم

شبیه شهدا کربلایی باشیم

پیرو ولایت در مسیر اسلام

بشویم همرزمِ شهدای گمنام

در مدینه آمد جان شما بر لب

کربلا هم غم دید دختر تو زینب

ماتمِ پی در پی راه غربت شد طی

مدینه سیلی و کربلا کعب نِی

***************************

دریافت سبک: 

ای عصمت حق،کوثر قرآن

بانوی شهیده ی مکتب ایمان

یا زهرا یا فاطمه یا فاطمه جان...

ثابت شد بین ِ،آن در و دیوار

دشمن ِ فتنه ای و ظلم و استکبار

یا زهرا یا فاطمه یا فاطمه جان...

از داغ ِ محسن،چه ها کشیدی

شهیده هستی و مادر شهیدی

یا زهرا یا فاطمه یا فاطمه جان...

هجر ِ تو سوز ِ،دل ِ علی شد

روی نیلی ِ تو قاتل علی شد

یا زهرا یا فاطمه یا فاطمه جان...

مهرِ هدایت،یار ولایت

ای مادر ِ عاشورا جانم فدایت

یا زهرا یا فاطمه یا فاطمه جان...

طبق روایت،در عرش اعلا

هر روزه گریانی بر داغ عاشورا

واحسینا وا غریبا وا شهیدا...

گریه کنی اِی،قامت خمیده

بر لبهای خشک و سرهای بریده

واحسینا وا غریبا وا شهیدا...

**********************

ای کبود نیمه جانم فاطمه جان
همسر قامت کمانم فاطمه جان
ازغریب شهر یثرب رو می گیری
پیش زینب دست و بر پهلو می گیری

وای وای وای وای

***
چون کبوتر در قفس افتاده بودی
پیش چشمم از نفس افتاده بودی
تا نبیند دخترت اشک شبم را
خانه داری کن امید زینبم را
فاطمه دیگه خوشی به کام من حرومه
همه می گن کار حیدر تمومه
دل من خسته از این دوره زمونه
قامت خم شده ام باشد نشونه
وای وای وای وای


برتن خسته من روان تو بودی
بردل غمزده ام توان تو بودی
رفتی و  من شده ام تنهای تنها
درمیان کوچه ها با با ر غمها
وای وای وای وا ی

بعد توشد زینبت مادر خانه
با حسین وحسنت گیرد بهانه
خیره گردد بر در و دیوار خانه
می کند یاد تو زیر تازیانه
فاطمه دیگه خوشی به کام من حرومه
 
همه میگن کار حیدر تمومه
دل من خسته از این دوره زمونه
قامت خم شده ام باشد نشونه
وای وای وای وای
**********************

دریافت سبک: 

ای نور چشم طاها،یا فاطمه یا زهرا

آرامش دل ما،یا فاطمه یا زهرا

همسنگر حیدر،ای سوره ی کوثر

محبوبه ی داور،صدیقه ی اطهر

شهیده ی راهِ دینی،یا مولاتی یا زهرا اَغیثینی

نورَت فروغ دلهاست،ای کوکب هدایت

جان تو شد فدایی،در مکتب ولایت

آتش زند بر جان،آن سوز آه تو

بین در و دیوار،شد قتلگاه تو

شهیده ی راهِ دینی،یا مولاتی یا زهرا اَغیثینی

داغ تو در مدینه،سرچشمه ی بلا شد

این ابتدای سوگ ِ،جانسوز کربلا شد

در کوچه ها غوغا،در کربلا محشر

اینجا رُخ ِ نیلی،آنجا تن ِ بی سر

شهیده ی راهِ دینی،یا مولاتی یا زهرا اَغیثینی

************************

دریافت سبک: 

نینوایی میشه دو عالَم با،سوز و نوای حضرت زهرا

آتیش میگیره هر دل عاشق،تو روضه های حضرت زهرا

مسیر مستقیم آلُ الله،برای خلق بهترین راهه

ذکر وجود ِ من با یا زهرا،اُفَوّضُ اَمری الی اللهه

تویی قدر و تویی کوثر،وَ اِنّ شانئَکَ هوَ الابتر...

 

عنایت تو حلّ مشکل ها،ولایت تو گوهر دل ها

درس تو بر اهل دوعالَم بود درس ِ حجاب و عفّت و تقوی

کاشکی بشیم ما پیرو ِ راهِ،ابوذر و قنبر و سلمانِت

تو نور چشم مصطفایی و،نبی زده بوسه به دستانِت

عدوی تو بُوَد کافر،وَ انّ شانِئَکَ هوَ الابتر

تویی قدر و تویی کوثر،وَ اِنّ شانئَکَ هوَ الابتر...

 

به وادیِ ولایت حیدر،دلت شده شکسته و غمبار

امّ الشّهیدی و خودِت هستی،شهیده ی بین در و دیوار

داغ ِ فِراق ِ پدرت احمد،چهل تن و آتش ِ افروخته

شرح غمِت رو با دلی محزون،باید بپرسم از در ِ سوخته

ز جور ِ خصم شدی پرپر،وَ انّ شانِئَکَ هوَ الابتر

تویی قدر و تویی کوثر،وَ اِنّ شانئَکَ هوَ الابتر...

***********************

مادرم یاس بهشته ،روی گلبرگاش نوشته
حرم مخفی مادر ،با صفا تر از بهشته
دل من خدا گرفته ،آخه درد می کشه مادر
می دونم رو لب بابا، همه دم أمن یجیبه

آخه بین همه دنیا ، بابای من غریبه


مادرم یاس بهشته ،روی گلبرگاش نوشته
حرم مخفی مادر ،با صفا تر از بهشته
می دونم رو لب بابا، همه دم أمن یجیبه

آخه بین همه دنیا ،بابای من غریبه
از روزی که مادر ما ،افتاده میون بستر
نیومد کسی عیادت ،می سوزه با چشمای تر
این چیه میون خونه ،افتاده به زیر پاها
داره داد میزنه مادر ،که بدادم برس اسما
هی می گه به اسما مادر،از زمین محسن و بردار
من براش گهواره ساختم ،جسمش وتو اونجا بگذار
لالایی براش می خونه ،مادر رنجور وخسته
هی می گه مادر بمیره ،برات ای یاس شکسته
مادرم یاس بهشته ،روی گلبرگاش نوشته
حرم مخفی مادر ،با صفا تر از بهشته
*********

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی