کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

تقدیم به شهید غلامحسین فتحی

کوثرنامه

شعر حضرت روح الله

  • ۱۴۲۷ نمایش
  • اشعاری از امام خمینی رحمت الله علیه

    ***

    به تو دل بستم و غیر تو کسی نیست مرا

    جُز تو ای جان جهان، دادرسی نیست مرا

    عاشق روی توام، ای گل بی مثل و مثال

    به خدا، غیر تو هرگز هوسی نیست مرا

    با تو هستم، ز تو هرگز نشدم دور؛ ولی

    چه توان کرد که بانگ جرسی نیست مرا

    پرده از روی بینداز، به جان تو قسم

    غیر دیدار رخت ملتمسی نیست مرا

    گر نباشی برم، ای پردگی هر جایی

    ارزش قدس چو بال مگسی نیست مرا

    مده از جنت و از حور و قصورم خبری

    جز رخ دوست نظر سوی کسی نیست مرا

    حضرت روح الله

    ********************************

    امام و نیمه خرداد

    از غم دوست در این میکده فریاد کشم

    دادرس نیست که در هجر رخش داد کشم

    داد و بی داد که در محفل ما رندی نیست

    که برش شکوه برم، داد ز بیداد کشم

    شادیم داد ، غمم داد و جفا داد و وفا

    باصفا منت آن را که به من داد کشم

    عاشم ، عاشق روی تو ، نه چیز دگری

    بار هجران و وصالت به دل شاد ،کشم

    در غمت ای گل وحشی من ، ای خسرو من

    جور مجنون ببرم ، تیشه فرهاد کشم

    مُردم از زندگی بی تو که با من هستی

    طرفه سرّی است که باید برِ استاد کشم

    سال ها می گذرد ، حادثه ها می آید

    انتظار فرج از نیمه خرداد کشم

    حضرت روح الله

    ********************************

    باید از آفــــــــاق و انفس بگذرى تا جـــان شوى

    و آنگه از جان بگذرى تا در خور جـــانان  شوى

    طُـــــــرّه گیســـــــــوى او، در کف نیاید رایـــگان

    باید اندر این طریقت، پاى و سر چوگان شوى

    کـــــى توانــــــى خواند در محراب ابرویش نماز؟

    قـــــرنها باید در این اندیشه، سرگردان شوى

    در ره خــــــال لبش، لبـــــــریز بــــــاید جــام درد

    رنج را افـــزون کنى، نى در پى درمان، شوى

    در هواى چشم مستش، در صف مستان شهر

    پاى کوبى، دست افشانى و هم‏پیمان شوى

    این ره عشق است و اندر نیستى حاصل شود

    بایدت از شـــــوق، پروانه شوى؛ بریان شوى

    حضرت روح الله

    *****************************

    رخ زیبای تو

    دیده‏ای نیست نبیند رخ زیبای تو را

    نیست گوشی که همی ‏نشنود آوای تو را

    هیچ دستی نشود جز بر خوان تو دراز

    کس نجوید به جهان جز اثر پای تو را

    رهرو عشقم و از خرقه و مسند بیزار

    به دو عالم ندهم روی دل آرای تو را

    قامت سرو قدان را به پشیزی نخرد

    آنکه در خواب ببیند قد رعنای تو را

    به کجا روی نماید که تواش قبله نه‏ای؟

    آنکه جوید به حرم، منزل و ماوای تو را

    همه جا منزل عشق است؛ که یارم همه جاست

    کور دل آنکه نیابد به جهان، جای تو را

    با که گویم که ندیده است و نبیند به جهان

    جز خم ابرو و جز زلف چلیپای تو را

    دکۀ علم و خرد بست، درِ عشق گشود

    آنکه می‏داشت به سر علّت سودای تو را

    بشکنم این قلم و پاره کنم این دفتر

    نتوان شرح کنم جلوه والای تو را

    حضرت روح الله

    ****************************
    غزل امام خمینی

    من به خال لبت ای دوست گرفتار شدم

    چشم بیمـار تـو را دیـدم و بیمار شدم

    فارغ از خود شدم و کوس انا الحق بزدم

    همچو منصور خریدار سر دار شدم

    غم دلدار فکنده است به جانم، شررى

    که به جان آمدم و شهرۀ بازار شدم

    درِ میخانه گشایید به رویم، شب و روز

    که من از مسجد و از مدرسه، بیزار شدم

    جامۀ زهد و ریا کَندم و بر تن کردم

    خرقۀ پیر خراباتى و هشیار شدم

    واعظ شهر که از پند خود آزارم داد

    از دم رند مى آلوده مددکار شدم

    بگذارید که از بتکده یادى بکنم

    من که با دست بت میکده بیدار شدم

    *************************

    غزل امام خامنه ای

     

    تو که خود خال لبی از چه گرفتار شدی

    تو طبیب همه ای از چه تو بیمار شدی

    تو که فارغ شده بودی ز همه کان و مکان

    دار منصور بریدی همه تن دار شدی

    عشق معشوق و غم دوست بزد بر تو شرر

    ای که در قول و عمل شهرۀ بازار شدی

    مسجد و مدرسه را روح و روان بخشیدی

    وه که بر مسجدیان نقطۀ پرگار شدی

    خرقۀ پیر خراباتی ما سیرۀ توست

    امت از گفتۀ در بار تو هشیار شدی

    واعظ شهر همه عمر بزد لاف منی

    دم عیسای مسیح از تو پدیدار شدی

    یادی از ما بنما ای شده آسوده ز غم

    ببریدی ز همه خلق و به حق یار شدی

    *************************

    نظرات  (۲)


    سلام دوست گرامی.
    [گل] ضمن تبریک ولادت با سعادت امام زمان(ع) خدمت شما؛[گل]

    این پیام، کارت دعوتیست محضر شما عزیز.

    خوشحال خواهم شد در کلبه خود در خدمت شما باشم.

    ##چرا امام زمان(علیه‏ السلام) را «قائم» مى‌‌نامند؟##
    ##در «رجعت»؛ چه کسانی با ظهور امام عصر(عج) به دنیا باز می‌‌گردند؟##
    ## چرا گنهکاران ثروتمندند؟؟!!##

    مطمئنا «مطالب متنوع وبلاگ»، که پاسخگوی بسیاری سوالات ذهنی شماست، مطلوب شما قرار خواهد گرفت.

    [گل] منتظر حضور و البته «نظرات ارزشمند» شما گرامی هستم.[گل]
    موفق و منصور باشید.

    http://bia2mofid.persianblog.ir

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی