کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

تقدیم به شهید غلامحسین فتحی

کوثرنامه

نوحه وفات حضرت زینب سلام الله علیها۶

××××××××××××××××××××

حسین نوری

زمینه

 

تو حسرت دیدارتم

یکسال و نیمه آزگار

حالا دارم یواش یواش

سوی تو میشم رهسپار

هنوز به یادت هستم ، خالیه جای تو توی آغوشم

هنوز میخونم روضه ، پای غمت لباس سیا می‌پوشم

هنوز می‌لرزه قلبم ، داغ بزرگیه اخا رو دوشم

یادت میاد که شدی با زینب هم قسم

حالا ببین یکسال و نیمه که بی کسم

یه خواهرم مگه چقدر طاقت دارم

××××××

هضمش برام سخته هنوز

کردن منو از توجدا

تو کربلا یادمه که

من و سپردی به خدا

توی دلم آشوبه ، ببین که چشم خواهرت نمناک

از این جدایی حالا ، ببین که قامتم شبیه تاک

یادم نمیره دیدم ، که صورت تو غرق خون و خاک

حسین من بی تو خواهرت آروم نشد

همش یاد سرتو میفتم خود بخود

یه خواهرم مگه چقدر طاقت دارم

××××××

روز عاشورا کربلا

محاله از یادم بره

تنت جراحت برمیداشت

بیرون میزد خون از زره

چه حالی داشتم دیدم ، که از بالای ذوالجناح افتادی

نظاره گر بودم که ، توو دست و پای یک سپاه افتادی

تنت لگدمال میشد ، به زیر سم مرکبا جون دادی

سرتو رو دشمنا بریدن از قفا

روی زمین زدی جلو چشمم دست و پا

یه خواهرم مگه چقدر طاقت دارم

 

دریافت سبک

×××××××××××××××××××××××××××
حسین رحمانی

زمینه

 

روزای بی تو بودن ، یه روزش هم یه ساله

گریه هی پشت گریه ، ناله هی پشت ناله

پره اشکم ، پره آهم

بیا برادر دیده براهم

خیلی خستم، تارچشمام

بیا که رفته نور نگاهم

من که یادم نمیره روضه ی گودال

دیدمت نیزه خوردی و رفتی ازحال

غریب مادرم حسین

××××××

به زیر نور آفتاب ، یاد تو بیقرارم

پیرهن خونی تو باز ، روی سینم می ذارم

ای امیدم ، قدخمیدم

یادم نمیره چیا که دیدم

از تن تو ، نیزه هارو

خودم با دستام بیرون کشیدم

من که یادم نمیره روضه ی گودال

پیکرت زیر سم اسب شد لگدمال

غریب مادرم حسین

××××××

دیگه راحت میشم از ، غم و رنج و مصیبت

خاطره های تلخه ، شام و کوفه اسارت

تو خرابه ، شب ناله

جون داد رو دستم طفل سه ساله

چی بگم از ، کوچه هاو

بازار برده نگو محاله

منکه یادم نمیره مشت یهودی

رو تنم هست هنوز جای کبودی

غریب مادرم حسین

 

دریافت سبک

 ××××××××××××××××××××××××
حسین رحمانی

زمینه

 

غم دیده خواهرم ، می شناسیم زینبم

این دم آخرم ، مثل تو تشنه لبم

با این تفاوت ، تو نیزه خوردی ، من تازیونه

جای کبودی ، روی تن من ، مونده نشونه

یه سال و نیمه ، که خواهر تو ، روضه میخونه

(او می دوید و  من می دویدم

او سوی مقتل من سوی قاتل

او می نشست و من می نشستم

او روی سینه من در مقابل

او می کشید و من می کشیدم

او از کمر تیغ من آه از دل

او می برید و  من می بریدم

او از حسین سر من از حسین دل)

××××××

تنهایی تو رو ، خودم با چشمام دیدم

مثل تو یاحسین ، دور از وطن جون میدم

با این تفاوت ، سرت جداشد ، ولی سرم نه

اگه بگی که ، شفاگرفته ، بال و پرم نه

برا یه لحظه ، آروم میگیره ، چش ترم نه

یه سال و نیمه ، که خواهر تو ، روضه میخونه

(مسلمانان حسین مادر نداره

غریب است و کسی برسرنداره

زجور ساربان بی مروت

دگر انگشت و انگشتر نداره

چرا رگهای او بر خاک گشته

مگر در کربلا خواهر نداره)

××××××

گفتی که باید این ، سفر رو باهم بریم

هرچی باشه بلا ، باهم دیگه می خریم

با این تفاوت ، توروی نیزه ، من روی ناقه

بزم شراب و ، کوچه و بازار ، داغ روی داغه

لحظه ی وصل ، منو تو شد پا ، یان فراقه

یه سال و نیمه ، که خواهرتو ، روضه میخونه

(سه غم اومد به جونوم هر سه یکبار

اسیری و غریبی و غم یار

اسیری و غریبی چاره داره

ولی آخرکشد مارا غم یار)

 

دریافت سبک

 ××××××××××××××××××××××××
قاسم نعمتی

نوحه

تماشایی شد حال زارم ، غریب و تنها جان سپارم

کجایی ای دار و ندارم ، حسین جان

بین دستانم پینه بسته ، شده زینب خیلی شکسته

شدم از هجران تو خسته ، حسین جان

حسین جان ، کجایی ببینی تو احوال من

به سینه بچسبانم این پیراهن ، شده وقت رفتن

شده تمام گیسوی من سپید

خبر نداری زینب چه ها کشید

مقابل من راس تو را برید

یابن الزهرا مظلوم کربلا

××××××

نرفته از یادم نگاهت ، خودم دیدم در قتلگاهت

گرفته نیزه راه آهت ، حسین جان

پر از خون شد ناگه دهانت ، زهم وامیشد استخوانت

ز بس با پا دادند تکانت ، حسین جان

واویلا ، ضریح تنت زیر دست و پا بود

سرغارت پیرهن دعوا بود ، سرازتن جدابود

به خاک صحرا پاشیده پیکرت

به روی نیزه آواره شد سرت

جدا جدا شد رگهای حنجرت

یابن الزهرا مظلوم کربلا

××××××

امان از شام و کوچه هایش ، دهان هرز بچه هایش

یهودی های یی حیایش ، واویلا

بگویم سربسته کلامی ، به ماها شد بی احترامی

نگاه معنی دار شامی ، واویلا

واویلا ، سرت را روی نیزه ها رقصاندند

به روی هوا آنقدر چرخاندند ، که عقده نشاندند

قیامتی شد برپا میان ما

به پیش چشم ترسان بچه ها

سرتو افتاد در زیر دست و پا

یابن الزهرا مظلوم کربلا

×××××

امان از دروازه ساعات ، تماشا شد ناموس سادات

گذر کردیم با چه مکافات ، واویلا

به محمل ها پنچه کشیدند ، به دور سرها میدویدند

ز بسکه نامرد و پلیدند  ، واویلا

واویلا ، یکی زد صدا زخمیان خیبر

بگیرید همه انتقام حیدر ، خصوصا از آن سر

تمام سرها در کوچه ها شکست

شرار آتش بر جان ما نشست

دو چشم خود را سقا به نیزه بست

یابن الزهرا مظلوم کربلا

دریافت سبک

 ×××××××××××××××××××××
 بهمن عظیمی

شور

 

اگه عاشقم اگر گرفتارم

اگه عمریه هواییِ یارم

اگه مورد توجّهِ زهرام

واسه ی اینه که زینب و دارم

زینب روح پیکرم

زینب سایه ی سرم

خوش بحال اون که شد ، مدافع حرم

زینب کلنا فداک

××××××

از همون ازل الی الابد زینب

مُهر عاشقی رو سینه زد زینب

ذکر هر شب و روزم شده دائم

یا عقیله العرب مدد زینب

تو کوه صلابتی

دریای نجابتی

زینب بنت الحیدری ، خدای هیبتی

زینب کلنا فداک

××××××

ذوالفقار در نیام ثارالله

ای مرام تو مرام ثارالله

خدا می دونه اگر نبودی تو

بی نتیجه بود قیام ثارالله

ای سرچشمه ی بقا

نور عرش کبریا

تحت سلطه ی توئه ، تمام کربلا

زینب کلنا فداک

××××××

ای فراتر از تمام باورها

به فدای تو تمام نوکرها

یه اشاره کن که سر بدیم واست

که نداره قابل تو این سرها

گَرم آواز توایم

ما نغمه ساز توایم

لب تر کن تو جون بخواه ، که سرباز توایم

زینب کلنا فداک

 

دریافت سبک

×××××××××××××××××

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی