کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

کوثرنامه

پایگاه اشعار مدح، مرثیه، سرود، و نوحه

تقدیم به شهید غلامحسین فتحی

کوثرنامه

نوحه شهادت حضرت امام جواد علیه السلام

**********************

میثم مومنی نژاد
نوحه


از حجره ی در بسته ای


آید صوت دلخسته ای


یا ضامن آهو بیا سوی بغداد


جوادت را رها کن از دست صیاد


من غریبم


******


یوسف ابالحسنم


آتش گرفته بدنم


غم میرسد هر لحظه بر روی غمم


گل می گرید بر من و بر عمر کمم


من غریبم


******


یار نامهربان من


تماشا کرد ، خزان من


پاسخی بر جگر کبابم نداد


چشمان من تر شد ولی آبم نداد


من غریبم

دریافت سبک


************************
امیر عباسی
شور


ای گل فاطمه بنده ی حق نهاد


جانِ سلطانِ طوس سیّدی یا جواد


سیّدی یا جواد


******


ما حزین غمِ بی کرانِ توایم


تا ابد سائلِ آستانِ توایم


سیّدی یا جواد


******


نطق من قاصر است از بیان شما


من سراپا خطا تو سراسر عطا


سیّدی یا جواد


******


روح و جان و دلِ ما به غفلت اسیر


ای گل فاطمه دستمان را بگیر


سیّدی یا جواد


******


کاش ما بنده ی ربّ یکتا شویم


کاش با حبّ تو اهل تقوی شویم


سیّدی یا جواد


******


روضه هایت پر از عطر نرگس بُوَد


مادرت بانیِ این مجالس بُوَد


سیّدی یا جواد


******


از جفای عدو ناله ها میزدی


بین حجره ز غم دست و پا میزدی


سیّدی یا جواد


******


دشمنان در برِ پیکرت صف زدند


جای گریه همه خنده و کف زدند


سیّدی یا جواد


******


بهرِ احیای دین در مسیرِ خدا


با لبِ تشنه شد جان پاکت فدا


سیّدی یا جواد


دریافت سبک


************************
امیر عباسی
نوحه


یا امام رضا جان گلت شد پژمرده


پسرت با لبِ تشنه جان سپرده


جوادِ تو،چون لاله پرپر شد


دلخون و مضطر شد


که پاره جگر شد


واویلا واویلا


******


حرامی ها دورِ قرآن صف می زدند


کنارِ جسم بی جانش کف می زدند


واغربتا،شد زنده با آلام


یاد کوفه و شام


سنگِ بالای بام


واویلا واویلا


 دریافت سبک


***********************
امیر عباسی
زمینه


کلام تو کلام حق ، پیام تو پیام عشق


پاره جگر به روی خاک افتادی ای امام عشق


یا سیدی ابن الرّضا


*****


سوزد ز سوز کینه ها روانت ای آقای من


زهر جفا شعله زده به جانت ای آقای من


یا سیدی ابن الرّضا


*****


روان بُوَد ز دیده ی خدایی اش خونِ جگر


دیده امام هشتمین ز ماتمت داغ پسر


یا سیدی ابن الرّضا


*****


در بین حجره از جفا آه و فغان کارَت شده


در جنت و عرش برین زهرا عزادارات شده


یا سیدی ابن الرّضا


*****


زهرای قد خمیده با مِحنت و سوز و درد و غم


گریه کند ناله زند ای پسرم ای پسرم


یا سیدی ابن الرّضا


*****


کنیزکان بد صفت دور و برِ تو صف زدند


در برِ جسم اطهرت به جای گریه کف زدند


یا سیدی ابن الرّضا


*****


دل ها بسوزد ز غمت ای پسر ابوتراب


مثل حسین پیکر تو مانده به زیر آفتاب


حسین من حسین من ضیاء هر دو عین من


دریافت سبک


***********************

امیر عباسی


زمینه


ز لطف آقا امام رضا ، با اشک جاریِ از دو عین


به ذکرِ زیبای یا جواد ، دلم شود اهل کاظمین


تو حجّ و میقات و زمزمی ، تو بی نظیر و مُعظّمی


شبیه جدّ غریب خود ، تو آبروی دو عالَمی


ای فدای آن جودِ بی حد و لطف بی کران شما


میشود عیان در همه زمان راهم از نشان شما


ای رَهِ نجاتم به مکتب و سیره و بیان شما


سیدی ابن الرّضا


******


اگر چه عشقم به تو بُوَد ، ارادتی صادق و عمیق


باید به راهِ عُبودیت ، شوم تو را پیروِ طریق


برای ما تا به روز حشر ، رَهِ تو راهِ سعادت است


هر آنکه شد عاشق شما ، گلِ بهشت شهادت است


ای دعای تو بهر سائلان رفع حاجت و همّ و غم


ای شده شهید مسیر حق ، ای اسیر ظلم و ستم


کن دعا که تا همسفر شویم با مدافعان حرم


سیدی ابن الرّضا


دریافت سبک


************************
ایمان مقدم
زمینه


پرپر نزن ، جلوی این کنیزا جوادم


ذکر لبات ، بیا برس تو بابا به دادم


مضطر شدی ، چرا نفس نفس می زنی


خون روی ، لباتُ داری پس می زنی


خدایا دلگیره ، لب تشنه می میره ، اول جوونی پیره پیره


مادرت داره عزا می گیره برات


گمونم دیگه در نمیاد آقا صدات


تو بگو چرا خون می ریزه از لبات


غریب ، آقام آقام آقام


******


تو شهر غم ، چرا غریب و تنها شدی


با زهر همسر ، خودت مداوا شدی


انگار داری ، روضه ی مادرُ می خونی


حالت بده ، بعیده که تو زنده بمونی


جوادم بی جونه ، دست من لرزونه ، پسرم زنده نمی مونه


جوون علی موسی الرضا مضطره


کنیزی آب آورده پشت دره


می دونم دیگه لحظه های آخره


غریب ، آقام آقام آقام


******


آه از دمی ، که سرتُ رو خاکا می ذاری


انگار فقط ، خنده ی این کنیزا رو داری


با ناله هات ، دلا رو می بری کربلا


یاد حسین ، یاد اسارت خواهرا


چرا تو بی تابی ، به زیر آفتابی ، به یاد روضه اربابی


به یاد غریب کربلا افتادی


به یاد عصر عاشورا افتادی


به یاد سر رو نیزه ها افتادی


غریب ، آقام آقام آقام


دریافت سبک


************************
علی صمدی
زمینه


روضه های تو دارد ، رنگ و بوی غریبی


میرسد بر مشامم ، عطر و بوی عجیبی


کنج حجره گرفتی ، زانویت را در آغوش


آتش زهر نگردید ، در درون تو خاموش


غربت و غربت و ، همسر و همسر و زهر کینه


می‌برد می‌برد ، این دلم این دلم را مدینه


یا جواد الائمه ، یا جواد الائمه


******


هلهله میکنند هی ، دور تو قوم شیطان


ناله های تو گم شد ، بین رقص کنیزان


ارثیه هست شهادت ، با لب خشک و عطشان


که رسیده به تو از ، جد و بابا رضا جان


روی بام  روی بام ، پیکرت پیکرت زیر آفتاب


نه نماند نه نماند ، بی کفن بی کفن مثل ارباب


یا جواد الائمه ، یا جواد الائمه


******


کربلا بود و آتش ، نیزه و تیر و شمشیر


خواهری که رسیده ، به برادر ولی دیر


می دوید و دوید شمر ، می کشید و کشید شمر


می‌نشست و نشست شمر ، می‌برید و برید شمر


سر ز تن سر ز تن ، شد جدا شد جدا وا شهیدا


ناله ی ناله ی ، فاطمه فاطمه وا حسینا


یا حسین یابن زهرا ، یا حسین یابن زهرا


دریافت سبک


************************


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی